Od 13 listopada 2025 roku wchodzą w życie nowelizacja ustawy Prawo lotnicze oraz rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r., w efekcie których każdy operator systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP) o masie od 250 g do 20 kg jest zobowiązany do posiadania ważnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, niezależnie od częstotliwości i celu lotów. Odpowiednie oferty są już dostępne w zakładach ubezpieczeń.
Celem regulacji jest zapewnienie, by poszkodowani w wyniku wypadków z udziałem dronów mogli skutecznie dochodzić odszkodowania. Szczególnie że BSP stają się coraz bardziej popularne – według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego na przełomie października i listopada liczba zarejestrowanych operatorów dronów przekroczyła 411 tysięcy.
Obowiązek ubezpieczeniowy dla szerszego grona
Regulacje obejmują zarówno osoby fizyczne, jak i prawne eksploatujące drony o masie od 250 g do 20 kg – niezależnie od tego, czy loty mają charakter rekreacyjny, profesjonalny, czy związany z operacjami o podwyższonym ryzyku (np. w pobliżu infrastruktury energetycznej lub gazowej).
– Należy doprecyzować, na co zwracają też uwagę ubezpieczyciele, że chodzi o łączną masę startową 250 gramów wraz z całym osprzętem (np. podczepionym aparatem czy kamerą), a nie tylko samą masę drona – wyjaśnia Maciej Łoboz, ekspert Unilink. Przypomina, że operator drona powinien zaopatrzyć się w obowiązkową polisę nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego.
Do tej pory obowiązek ubezpieczeniowy dotyczył jedynie urządzeń cięższych niż 20 kg, używanych głównie w celach komercyjnych. Z przymusu ubezpieczeniowego wyłączone są m.in. drony należące do lotnictwa państwowego (np. służb mundurowych) oraz użytkownicy najlżejszych modeli – poniżej 250 g.
– Choć najmniejsze drony nie podlegają obowiązkowemu OC, warto mimo to rozważyć wykupienie dobrowolnej polisy. Nawet niewielki sprzęt może wyrządzić poważną szkodę – na przykład uszkodzić samochód, uderzyć w przechodnia czy zniszczyć element elewacji, co narazi operatora na znaczne koszty – zwraca uwagę Łukasz Seroczyński, ekspert w Biurze Rzecznika Finansowego.
Co pod ochroną, a co nie?
OC będzie chronić operatora przed odpowiedzialnością cywilną za szkody wyrządzone osobom trzecim w związku z używaniem drona. Polisa pokryje koszty naprawy lub odszkodowania m.in. w przypadkach następujących szkód spowodowanych użytkowaniem BSP:
- zniszczenia lub uszkodzenia mienia (np. pojazdu, okna, dachu, elementu infrastruktury),
- szkód osobowych – czyli obrażeń ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby poszkodowanej,
- szkód spowodowanych upadkiem drona lub utrudnieniem w ruchu powietrznym.
OC nie pokryje natomiast szkód własnych operatora, czyli np. kosztów utraty, naprawy lub wymiany zniszczonego drona. Eksperci Rzecznika podpowiadają, że przed tego rodzaju ryzykiem można zabezpieczyć się w ramach dobrowolnego ubezpieczenia typu aerocasco.
Rozporządzenie Ministra Finansów wprowadza również szereg wyłączeń odpowiedzialności ubezpieczycieli. Polisa nie obejmuje m.in. szkód:
- powstałych w wyniku wykonywania operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego bez dokumentu potwierdzającego zaliczenie szkolenia i zdania egzaminu online;
- powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru;
- powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego;
- jądrowych lub z nimi związanych;
- polegających na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.
Limit w OC na poziomie 50 tys. SDR
Minimalna suma gwarancyjna obowiązkowego OC dronów wynosi 50 tys. SDR (specjalne prawa ciągnienia, ang. special drawing rights), co odpowiada ok. 270 tys. zł według kursu MFW na dzień 6.11.2025 r.
W toku prac legislacyjnych pierwotnie zaproponowano, aby minimalna suma gwarancyjna OC dronów wynosiła jedynie 3 tys. SDR. Rzecznik Finansowy opowiadał się za podwyższeniem tej kwoty.
– Jeśli szkoda przekracza wysokość sumy gwarancyjnej, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie tylko do wysokości sumy gwarancyjnej, a poszkodowany może dochodzić pozostałej części odszkodowania od sprawcy szkody, w tym wypadku użytkownika drona – zwraca uwagę Łukasz Seroczyński
Rozporządzenie ustanawia minimalną sumę gwarancyjną, co oznacza, że dopuszczalne jest zawarcie OC na wyższą kwotę.
– Powinni to rozważyć w szczególności użytkownicy cięższych jednostek. Należy zwrócić uwagę na potencjalne szkody, mogące powstać przy użytkowaniu dronów, takie jak: zerwanie linii wysokiego napięcia, uszkodzenie dachu budynku czy szkody osobowe. W przypadku najpoważniejszych szkód osobowych odszkodowania wynoszą setki tysięcy złotych – wskazuje Łukasz Seroczyński.
Ekspert dodaje, że warto wziąć pod uwagę również to, że operator dronów odpowiada za szkody w zaostrzonym reżimie odpowiedzialności, tj. na zasadzie ryzyka, a nie zasadzie winy. Za brak OC po 13 listopada 2025 r. grozi kara pieniężna w wysokości do 4000 zł. W razie wypadku operator bez polisy sam ponosi pełną odpowiedzialność finansową za wyrządzone szkody.
Oferty dla operatorów dronów są już dostępne
W związku z wejściem w życie nowych przepisów na rynku pojawiły się już oferty odpowiadające nowym wymogom prawnym. OC dla operatorów dronów wprowadził m.in. PZU.
– Nowa oferta PZU to nie tylko odpowiedź na wymogi prawne, ale także realne wsparcie dla operatorów, którzy chcą latać bezpiecznie i odpowiedzialnie. Szeroki wybór sum gwarancyjnych pozwala dopasować polisę do indywidualnych potrzeb – podkreśla Piotr Nettik, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń pozakomunikacyjnych z Biura Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU.
Nowa polisa została zaprojektowana z myślą o różnorodnych potrzebach klientów. Minimalna suma gwarancyjna wynosi 50 tys. SDR, a dla osób i podmiotów oczekujących większej ochrony dostępne są wyższe warianty sumy gwarancyjnej. Ubezpieczenie można zawrzeć online poprzez serwis mojePZU, a także w oddziale sprzedaży korporacyjnej PZU i u agenta.
– Zależy nam, by każdy operator drona mógł wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające jego potrzebom. Ochrona dla wyższych sum niż minimalna przewidziana w rozporządzeniu to dodatkowe bezpieczeństwo dla najbardziej wymagających klientów – dodaje Piotr Nettik.
Od 13 listopada 2025 roku nowe OC jest też dostępne w kanale agencyjnym Warty. W ramach swojej propozycji zakład oferuje trzy poziomy sumy gwarancyjnej: 50 tys. SDR, 100 tys. SDR, 200 tys. SDR oraz szybką ścieżkę ofertową.
Potrzeby operatorów w zakresie OC zaspokoi również Compensa.
– Nowe przepisy są odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku dronów i wzrost liczby operacji lotniczych z ich udziałem. Wymóg posiadania ubezpieczenia OC zwiększy bezpieczeństwo finansowe operatorów, a także ochroni osoby trzecie i ich mienie przed skutkami potencjalnych szkód. Warto pamiętać, że ubezpieczenie powinno być aktywne już przed pierwszym lotem – mówi Agnieszka Włodarska-Poloczek, kierowniczka w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych Compensy.
Od 13 listopada towarzystwo oferuje dwa rodzaje ubezpieczeń przeznaczonych dla użytkowników dronów. Pierwszym z nich jest obowiązkowe OC operatora drona, obejmujące bezzałogowe statki powietrzne o masie od 0,25 do 20 kilogramów. Drugim – dobrowolne ubezpieczenie OC pilota drona, skierowane do użytkowników mniejszych urządzeń poniżej 250 gramów.
Ubezpieczenia dostępne są w trzech wariantach użytkowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb operatora. Klienci mogą wybrać polisę przeznaczoną do lotów rekreacyjnych, rekreacyjno-profesjonalnych (z wyłączeniem operacji o podwyższonym ryzyku) lub rekreacyjno-profesjonalnych z uwzględnieniem takich operacji.
Dodatkowo Compensa umożliwia wybór zakresu terytorialnego w trzech wariantach: ochrona może obejmować wyłącznie terytorium Polski – zgodnie z krajowymi przepisami – rozszerzać się na całą Unię Europejską, z uwzględnieniem różnic w lokalnych wymaganiach dotyczących sum gwarancyjnych, bądź obowiązywać także poza UE z wyłączeniem USA, Kanady i Japonii.
W ramach OC operatorów dronów Compensa oferuje sumy gwarancyjne od 300 do 450 tys. zł.
Przykładowe szkody z ubezpieczenia OC
- Kolizja drona z samochodem osobowym – prawie 12 tys. zł,
- Uszkodzenie ogrodzenia – około 2,5 tys. zł,
- Zderzenie dwóch dronów podczas zawodów – ponad 7 tys. zł.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl