Barbie daje radę od 65 lat, a ty, człowieku?

0
789

Jedna z najlepiej sprzedających się zabawek w historii, królowa popkultury, nienaturalnie szczupła Barbie mnie kojarzy się z moim tatą, który przywiózł mi taką z jednej ze swoich dziennikarskich podróży do RFN w latach 80. XX wieku (jak to brzmi!).

Barbie zamieszkała w domku, który zrobiłam jej w zamykanej szafce w meblościance w moim pokoju. Szyłam jej spódniczki mini z odblaskowych gumek do włosów frotte, sukienki ze skarpetek i balowe kreacje z różowej krepiny, na widok których twórczyni tej legendarnej lalki pewnie by zemdlała, i to niekoniecznie z zachwytu. Ale moja Barbie wyglądała na całkiem zadowoloną. Częściej bawiłam się jednak klockami lego, a Barbie kurzyła się nieco w szafce, pozostając symbolem luksusowego życia i pięknych strojów.

Jej historię poznałam dopiero niedawno, zainspirowana wszechobecną kampanią marketingową najnowszego filmu Barbie, która obudziła zagrzebane gdzieś na 30 lat wspomnienia i odległe wizje różowego królestwa Barbie.

Swoją drogą, naprawdę dobra kampania – z (hipotetyczną) możliwością wynajęcia domu Barbie w Malibu, a na naszym lokalnym warszawskim gruncie z repliką różowego kabrioletu Barbie i możliwością zrobienia sobie przy nim zdjęcia.

Ruth Handler, twórczyni lalki Barbie, zainspirowała się niemiecką lalką o nazwie Bild Lilli podczas swojej podróży do Europy w 1956 r. Lalka Lilli była postacią komiksową przedstawianą w niemieckiej gazecie „Bild”. Miała posturę dorosłej kobiety, emanowała pewnością siebie. Ruth Handler postanowiła przemycić podobną lalkę na amerykański rynek, nadając jej imię Barbie na cześć swojej córki Barbary. W tym czasie większość lalek reprezentowała niemowlęta i małe dzieci. Barbie wprowadziła nową jakość.

Barbie była obiektem wielu kontrowersji i sporów sądowych, często związanych z parodiami jej stylu życia. Była też pionierką w wykorzystaniu telewizyjnej reklamy jako szeroko zakrojonej strategii marketingowej, co stało się wzorem dla innych zabawek. W 2006 r. sprzedaż ponad miliarda lalek Barbie na całym świecie w ponad 150 krajach dowodzi, że to był celny strzał.

Przez lata krytykowano ją z powodu promowania nierealistycznego wizerunku ciała. Jej postać była szczupła, o proporcjach nieadekwatnych do rzeczywistych ciał kobiet. To wywołało kontrowersje i debaty na temat wpływu takiego wzorca na młode dziewczynki, które mogły być narażone na presję związaną z wyglądem. Istnieje silne przekonanie, że Barbie mogła przyczynić się do promowania kultu chudego ciała, co staje się istotnym tematem do refleksji społecznych.

Równocześnie Barbie uosabiała niezależną kobietę sukcesu, która decyduje o sobie i może wybrać dowolną ścieżkę kariery.

Można ją również potraktować jako przykład niezwykłego sukcesu marketingowego, bowiem to nie lada wyzwanie przez ponad 60 lat być w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych zabawek świata i rozpoznawalnych symboli popkultury.

Aleksandra Wysocka
redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”


Trzy inspiracje biznesowe od Barbie

1 Odkrycie niszy rynkowej: Barbie odniosła ogromny sukces dzięki trafnemu wykryciu niszy rynkowej. W czasach, gdy większość lalek przedstawiała niemowlęta, Barbie jako postać dorosłej kobiety zrewolucjonizowała rynek zabawek.

2 Ekspansja w multimedia: Barbie nie ograniczyła się tylko do bycia lalką, ale stała się kompleksowym produktem multimedialnym. Dzięki grom wideo i animowanym filmom marka Barbie zdobyła nowe horyzonty i stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna.

3 Adaptacja do trendów: Marka Barbie zdołała z łatwością dostosować się do zmieniających się trendów i preferencji rynkowych. Regularne aktualizacje wyglądu lalek, wprowadzanie nowych kolekcji i dostosowywanie ich do współczesnych stylów pomogły utrzymać popularność marki na przestrzeni wielu dziesięcioleci.