Blog - Strona 1157 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1157

Ubezpieczenia komplementarne odpowiedzią na potrzeby Polaków w zakresie ochrony zdrowia

0
Piotr Karda

Rozmowa z Piotrem Kardą, współzałożycielem i CEO Laven SA

Aleksandra E. Wysocka: – Od ostatniego roku Polacy myślą o zdrowiu swoim i bliskich częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Niestety w razie poważnego zachorowania NFZ nie zawsze daje możliwość skorzystania z najnowszych technologii medycznych. Czy ubezpieczenia mogą wypełnić tę lukę?

Piotr Karda: – Pandemia wstrzymała realizację wielu biznesowych projektów, lecz zarazem pozytywnie wpłynęła na projekt wprowadzenia polis komplementarnych do polskiego systemu ubezpieczeń zdrowotnych. W dobie utrudnionego dostępu do opieki zdrowotnej nabrały one realnego znaczenia nie tylko w oczach specjalistów związanych z rynkiem ubezpieczeniowym i ochrony zdrowia, ale także w oczach społeczeństwa dotkniętego pandemicznymi restrykcjami.

Medycyna rozwija się obecnie najszybciej w historii. Innowacyjne leki, wyroby medyczne, w tym roboty, pozwalają wydłużyć życie i poprawić jego jakość. Coraz więcej chorób, niewydolności organów czy uszczerbków na zdrowiu można skutecznie leczyć.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Polaków, którzy chcą mieć dostęp do najnowocześniejszych metod leczenia, przygotowaliśmy propozycję trzech różnych pakietów ubezpieczeń komplementarnych, obejmujących nowoczesne leki i wyroby medyczne stosowane we wskazaniach medycznych zgodnie z rejestracją w UE – dotyczy to leków i wyrobów, które nie są finansowane ze środków publicznych w danych wskazaniach.

Częścią wspólną pakietów są protezy bioniczne rąk i nóg, a także druga opinia medyczna z czołowych klinik na świecie i teleporady lekarzy pierwszego kontaktu.

Oferta ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce niewiele się zmienia i wciąż jest zdominowana przez produkty oferujące co najwyżej opiekę ambulatoryjną. Czy pośrednicy i klienci są gotowi na bardziej skomplikowane rozwiązania?

– Polisy komplementarne są od dawna oczekiwane na polskim rynku, zarówno przez przedsiębiorców, jak i pracowników. Ankietowani przez nas agenci ubezpieczeniowi twierdzą, że od dziesięcioleci wypatrują prawdziwie innowacyjnych produktów na rynku ubezpieczeń zdrowotnych.

Sam produkt z perspektywy klienta i procesu sprzedaży jest bardzo prosty. Jeżeli klient jest chory na konkretną chorobę, a dana technologia medyczna jest w naszej polisie, to klient otrzymuje leczenie. Proces sprzedaży również jest bardzo prosty – ofertę i polisę można wystawić w intuicyjnym systemie w kilka minut.

Jak ten produkt jest skonstruowany od strony ubezpieczeniowej?

– W Polsce mamy już jedną firmę ubezpieczeniową, która będzie dawała ochronę ubezpieczeniową z perspektywy klienta. Jest to AWP P&C Oddział w Polsce (Mondial Assistance), spółka z Grupy Allianz.

A czym zajmuje się w tym Laven?

– Jesteśmy agentem, który jest zarazem twórcą produktu i organizatorem realizacji świadczeń. Jesteśmy też właścicielem modelu aktuarialnego. Ten produkt jest potem od strony ubezpieczeniowej obsługiwany przez AWP Polska.

Zorganizowaliśmy dla naszych klientów sieć szpitali, hurtowni farmaceutycznych i sieci aptecznych. A więc pojawiamy się na samym początku, przy tworzeniu produktu, i na samym końcu w momencie organizacji klientowi całej usługi.  

Współpracujemy też ze znanym na całym świecie reasekuratorem, który posiada doświadczenie w ubezpieczeniach zdrowotnych, jest nim Sirius Point.

Jak planujecie dystrybucję ubezpieczeń komplementarnych? Z jakimi pośrednikami będziecie współpracowali?

– Zapraszamy wszystkich multiagentów, którzy chcą sprzedawać polisy zdrowotne w formie grupowej. Będziemy z nimi podpisywali umowy trójstronne – między nami, AWP a multiagentem.

Rynek brokerski nie wymaga natomiast umów. W tym przypadku będziemy koordynować współpracę pomiędzy ubezpieczycielem a brokerem, dla którego będziemy przygotowywać oferty.

Według jakiego klucza wybieraliście swoich pierwszych pośredników?

– Do współpracy zapraszamy najlepszych dystrybutorów.

Cieszymy się, że jesteśmy po finalnych uzgodnieniach z Unilink, który jako największa multiagencja będzie jednym z pierwszych dystrybutorów naszych rozwiązań i naszym partnerem biznesowym w Polsce.

Rynek jest bardzo duży i do wszystkich się jeszcze nie odezwaliśmy. Zaczęliśmy od tych, którzy sprzedają dużo polis zdrowotnych lub grupowych. Odezwiemy się do znacznej części rynku, natomiast już teraz zapraszamy chętnych, by poznać produkt, na szkolenia i do podpisania umowy.

Poza tym, gdy tylko pojawiły się pierwsze informacje o naszym projekcie na Facebooku czy na LinkedIn, odezwały się też do nas niektóre agencje.

Chcemy ponadto zachęcić do współpracy agentów, którzy jeszcze nie sprzedają zdrowia ani grupówek. Chcemy im pokazać, że jest to bardzo korzystny model sprzedaży, bo klienci chętnie kupują te produkty, szczególnie ubezpieczenia zdrowotne.

Już wystartowaliśmy ze sprzedażą, więc pierwsze polisy zostaną wystawione z datą odpowiedzialności 1 czerwca.

Jakie macie plany na ten rok? Jakie cele chcecie osiągnąć do grudnia?

– Będziemy patrzyli, jak zachowuje się rynek pod kątem sprzedaży ubezpieczeń. Na początku chcemy się zwrócić do firm średniej wielkości. Dalej będziemy też prowadzić rekrutację pośredników. W tym roku chcemy mieć zarejestrowanych i przeszkolonych ok. 500 sprzedawców.

Gdyby ktoś chciał dowiedzieć się więcej o Waszym produkcie albo na przykład zapisać się na szkolenie, to co powinien zrobić?

– Najlepiej odezwać się do nas poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.laven.pl. Bardzo szybko odpowiadamy. Mamy pierwszych menedżerów sprzedaży, którzy się opiekują osobami zainteresowanymi współpracą z nami.

Regularnie zamieszczamy na Facebooku lub LinkedIn informację, że oferujemy szkolenia albo organizujemy egzaminy. Zachęcam też do kontaktu bezpośredniego ze mną lub Krzysztofem Powązką, naszym dyrektorem sprzedaży.

Jak często odbywają się Wasze szkolenia?

– Dwa razy w tygodniu. W tej chwili są one w formie zoomowej, ale już nie możemy się doczekać, kiedy będziemy mogli pojechać do agencji ubezpieczeniowych i przeprowadzić szkolenia razem z agentami u nich albo u nas w biurze.  Po szkoleniach organizujemy egzaminy KNF w formie online. Najbliższy jest 21 maja.

Czy pandemiczna sytuacja w służbie zdrowia i utrudniony dostęp do różnych procedur medycznych nie wpłynie na możliwość realizacji tego, do czego się zobowiążecie wobec klientów?

– Dostarczamy nasze usługi zarówno z wykorzystaniem szpitali publicznych, jak i prywatnych. Jeżeli na przykład klient będzie miał podawaną chemioterapię refundowaną przez NFZ, a potem okaże się, że kolejna nie jest refundowana i musimy wkroczyć z innowacyjnymi metodami leczenia, to my zajmiemy się dostarczeniem tego leku do placówki publicznej.

Ponadto mamy zakontraktowaną sieć szpitali prywatnych, w których te nowoczesne technologie medyczne będą aplikowane klientom, gdyby nie chciał on lub z jakichś względów nie mógł skorzystać ze szpitala publicznego.

Pandemia uczyniła dbałość o zdrowie głównym tematem dyskusji towarzyskich, politycznych i medialnych. Nie tak dawno wśród benefitów pracowniczych dominowały m.in. karty na siłownie, bony turystyczne czy… możliwość pracy zdalnej. Dziś nie ulega wątpliwości, że oczekiwania pracowników się zmieniły. Czy ubezpieczenia komplementarne mogą stać się oczekiwanym benefitem?

– Ubezpieczenia komplementarne są odpowiednie na każdy czas, natomiast teraz, w okresie pandemii Covid-19, a także po jej zakończeniu zdrowie zdecydowanie wysuwa się na pierwsze miejsce wśród potrzeb pracowników.

Pracodawcy będą mogli zabezpieczyć pracowników nie tylko w zakresie podstawowej opieki medycznej, ale również w zakresie gwarantowanego dostępu do nowoczesnych technologii medycznych i bardzo kosztownego leczenia.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Marcin Nedwidek zatwierdzony przez KNF

0
Marcin Nedwidek

Na odbywającym się 14 maja posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła powołanie Marcina Nedwidka na stanowisko prezesa zarządu, a także Jakuba Machnika na stanowisku członka zarządu obu spółek ubezpieczeniowych UNIQA w Polsce.

Marcin Nedwidek jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz MBA w London Business School. W UNIQA odpowiada też za detaliczny biznes ubezpieczeń majątkowych i na życie. Do AXA dołączył w 2018 roku. Pełnił funkcję członka zarządu i dyrektora obszaru klienta indywidualnego w części majątkowej. Wcześniej związany był z The Boston Consulting Group, gdzie odpowiadał za rozwój praktyki ubezpieczeniowej BCG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Pracował też dla innej międzynarodowej firmy konsultingowej oraz banku inwestycyjnego w Londynie. W 2020 roku zdobył tytuł Finansisty Roku przyznawany przez redakcję „Gazety Finansowej”.

Jakub Machnik ukończył kierunek finanse i bankowość na Uniwersytecie Łódzkim. Posiada dyplom MBA programu Executive MBA University of Quebec i Szkoły Głównej Handlowej oraz uprawnienia biegłego rewidenta. Jest związany z sektorem ubezpieczeń od 1999 roku, a od 2003 roku pracuje w UNIQA. Przed objęciem funkcji w zarządzie spółek UNIQA (2018 r.), był m.in. dyrektorem Departamentu Finansowego. Brał udział w projektach wdrożeń systemów IT (zarówno ubezpieczeniowych, jak i ERP), projektach optymalizacyjnych dotyczących złożonych procesów biznesowych oraz operacyjnym wdrożeniu regulacji Solvency II. Karierę zawodową rozpoczynał w audycie instytucji finansowych firm Arthur Andersen i Ernst&Young. Jako członek zarządu odpowiada za finanse i ryzyko.

(AM, źródło: KNF, gu.com.pl)

Nabycie usług ubezpieczeniowych a podatek u źródła

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grupa kapitałowa spółek nabywała usługi ubezpieczeniowe od podmiotów zagranicznych. Organ podatkowy stwierdził, że przedsiębiorstwo powinno pobierać z tego tytułu podatek u źródła, bo zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT ten 20-procentowy podatek pobiera się od przychodów z tytułu świadczeń gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Spółka wygrała w sądzie, który orzekł, że działanie organu w tej sprawie było co najmniej arbitralne.

Działająca w branży motoryzacyjnej spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. W ramach działań prewencyjnych wystąpienia zagrożeń związanych z prowadzoną działalnością nabywa szereg usług w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Firmy ubezpieczeniowe są dla spółki podmiotami powiązanymi. Część z nich nie ma siedziby na terytorium Polski. Spółka nabywa polisy dwutorowo: samodzielnie oraz za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tym zakresie agentów lub brokerów ubezpieczeniowych, z których część również nie posiada siedziby ani zarządu na terytorium RP. Pośrednicy ci nie są podmiotami powiązanymi ze spółką. Przedsiębiorca nie dysponuje certyfikatem rezydencji zagranicznych ubezpieczycieli ani zagranicznych pośredników.

Spółka zwróciła się do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o potwierdzenie, że ponoszone przez nią wydatki na rzecz zagranicznych ubezpieczycieli z tytułu polis ubezpieczeniowych, zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem agentów i brokerów, nie stanowią dla ich beneficjentów przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, a więc i spółka nie jest zobowiązana do pobierania 20% podatku u źródła przy dokonywaniu tych płatności.

Jednocześnie, ponieważ odpowiedź na powyższe pytanie powinna być twierdząca, spółka nie jest zobowiązana do dochowania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ww. ustawy ani do przedstawienia certyfikatów rezydencji beneficjentów rzeczywistych dokonywanych przez spółkę płatności za polisy ubezpieczeniowe.

Dyrektor KIS stwierdził, że spółka jest w błędzie. Odwołując się do definicji słownikowej pojęcia „gwarancja”, wskazał, że jest nią m.in. poręczenie, że coś nastąpi lub jest prawdziwe. Dlatego też usługa ubezpieczeniowa jest tożsama z usługą gwarancji, bo w jej ramach ubezpieczyciel poręcza, że w sytuacji wystąpienia określonego zdarzenia on spełni określone świadczenie. Istotą usługi ubezpieczeniowej jest zagwarantowanie ubezpieczonemu realizacji na jego rzecz określonych świadczeń w przypadku wystąpienia określonych w umowie ubezpieczenia okoliczności, wypadków, zdarzeń. Organ podatkowy przyznał, że co prawda istnieją różnice pomiędzy ubezpieczeniem a gwarancją, jednak są one na tyle błahe, że nie można ich nazwać usługami o podobnym charakterze, a więc takimi, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organ stwierdził więc, że spółka, dokonując wpłat należności z tytułu usług ubezpieczeniowych, będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła, niezależnie od tego, czy będą to wpłaty bezpośrednie na rzecz zagranicznego ubezpieczyciela, czy za pośrednictwem brokerów i agentów. Wydając negatywną dla przedsiębiorcy interpretację, organ nie ustosunkował się do drugiego z zadanych przez niego pytań odnośnie do obowiązku dochowania należytej staranności i wykazania certyfikatów rezydencji beneficjentów rzeczywistych ubezpieczycieli i pośredników.

Spółka zaskarżyła interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim zauważył, że organ podatkowy nie porównał cech umowy ubezpieczenia z cechami stosunków prawnych wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Do stwierdzenia podobieństwa do tychże stosunków, a dokładnie do świadczeń gwarancyjnych, wystarczyła organowi definicja słownikowa. A porównując obie umowy – ubezpieczenia i gwarancji – można dostrzec wyraźne i liczne różnice. Sąd przyznał, że organ celnie dostrzegł cechę charakterystyczną, wspólną dla obu umów, jaką jest obowiązek świadczenia przez gwaranta lub zakład ubezpieczeń w związku z zaistnieniem określonego zdarzenia. Ale z drugiej strony ten sam organ całkowicie pominął cechy istotnie różniące te umowy. Dla przykładu, u podstaw gwarancji leży faktycznie i prawnie zidentyfikowany umowny stosunek prawny, roszczenie podmiotu jest zaspokajane w wykonaniu zobowiązania umownego, podczas gdy w ramach ubezpieczenia realizowane jest roszczenie o nieznanej podstawie faktycznej.

Sąd przytoczył wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 655/19, w którym słusznie zauważono, że w przepisie art. 15e ust. 1 pkt 1 tej samej ustawy o CIT ustawodawca podatkowy wyraźnie rozróżnił obie usługi, stanowiąc, że podatnicy zobowiązani są wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Uchylając zaskarżoną przez przedsiębiorcę interpretację organu, WSA w Gorzowie orzekł: „Organ w swojej ocenie powyższych kwestii nie tyle nie dostrzegł, ile w ogóle nie podjął próby ich poszukiwania. (…) Przyjęcie w tej sytuacji, że usługi ubezpieczeniowe są usługami „podobnymi” (…) do gwarancji, a zatem podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (…), a co za tym idzie spółka, w przedstawionym przez nią stanie faktycznym, będzie płatnikiem podatku zryczałtowanego (…) było przynajmniej arbitralne” (wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 18 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Go 395/20).

Autor: radca prawny Robert Nogacki, kancelaria prawna Skarbiec

(AM, źródło: kancelaria prawna Skarbiec)

Roger Hodgkiss Menedżerem Roku 2021 w plebiscycie „Home&Market”

0
Roger Hodgkiss

Roger Hodgkiss, prezes zarządu spółek Generali Polska, został wyróżniony przez magazyn „Home&Market” tytułem Menedżera Roku 2021. Miesięcznik docenił 25 czołowych polskich menedżerów, w tym prezesów banków i firm ubezpieczeniowych.

Roger Hodgkiss, został doceniony przez redakcję „za tworzenie organizacji, która odgrywa aktywną i kluczową rolę na rynku ubezpieczeń, by dzięki ubezpieczeniom jakość życia ludzi ulegała znaczącej poprawie”.

– W Generali chcemy być dla naszych klientów partnerem na całe życie. Cieszę się, że zostało to dostrzeżone oraz docenione przez redakcję „Home&Market”. To nagroda dla całego zespołu Generali. Dziękuję wszystkim pracownikom za zaangażowanie i ciężką pracę w tych wyjątkowych warunkach. W realizacji naszej misji kluczową rolę odgrywają także nasi agenci i partnerzy. Jestem im wdzięczny, że codziennie wspierają klientów i dbają o ich majątek oraz przyszłość  – podkreśla Roger Hodgkiss, p.o. prezesa zarządu Generali Polska.

Tytułem Menedżer Roku nagradzani są szefowie firm, którzy według redakcji „Home&Market” wykazują się „umiejętnością szybkiego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość”. Redakcja podkreśla, że szczególnie istotne było to w ostatnim roku, w którym szefowie firm mierzyli się z koniecznością zmiany systemu pracy, integrowania rozproszonych zespołów i z potrzebą utrzymania wyników zarządzanych firm mimo pandemii. „Osoby, które znalazły się na naszej liście, sprostały tym wyzwaniom i mogą służyć przykładem innym” – czytamy w artykule.

(AM, źródło: Generali)

Ubezpieczyciele wspierają potrzebujących i promują młodych artystów

0
Źródło zdjęcia: Howden Donoria

Dziś rozpoczyna się Globalny Tydzień Dobroczynności – charytatywna akcja pracowników grupy Howden. W Polsce odbywa się ona pod hasłem „Razem do celu”. Wraz z przyjaciółmi, współpracownikami i klientami pracownicy firmy zbierają do 23 maja fundusze na rzecz organizacji charytatywnych. Głównym beneficjentem akcji w tym roku jest inicjatywa „Usłyszeć na czas”. Z kolei jury konkursu Artystyczna Podróż Hestii wyłoniło właśnie 15 finalistów tegorocznej edycji programu.

W ramach Globalnego Tygodnia Dobroczynności uczestnicy akcji starają się pokonać w tydzień jak najwięcej kilometrów, jeżdżąc rowerem, na rolkach, biegając, spacerując, pływając. Następnie rejestrują swoją aktywność w aplikacji STRAVA, w klubie „Howden Donoria – razem do celu”. Przy okazji każdy uczestnik wpłaca dowolną kwotę na rzecz organizacji charytatywnych wyłonionych w głosowaniu.

W ubiegłym roku w ramach akcji zebrano wspólnie blisko 18 tys. zł. Pieniądze trafiły na konta poznańskiej fundacji ORCHidea, fundacji Dom w Łodzi oraz folklorystycznego dziecięcego zespołu Mali Boguszanie. W tym roku w głosowaniu spośród 12 zgłoszeń wyłoniono 4 organizacje charytatywne:

  • „Usłyszeć na czas” – projekt, którego głównym celem jest zebranie środków na tworzenie miejsc niesienia pomocy młodym ludziom, którzy myślą o samobójstwie.
  • Fundacja Wspomagania Rozwoju Dzieci Papilio Dzieciom.
  • Fundacja Senior w Koronie.
  • Zbiórka na ratowanie życia 3-letniego Frania, zorganizowana we wsparciu Fundacji SiePomaga.pl.

Wyłoniono finalistów jubileuszowej edycji konkursu Ergo Hestii

Niemal równolegle jury konkursu Artystyczna Podróż Hestii, pod przewodnictwem prezesa Ergo Hestii Piotra M. Śliwickiego, wyłoniło 15 finalistów tegorocznej edycji programu. Prace artystów będą prezentowane podczas wystawy w Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – od 31 maja do 11 czerwca. Zwieńczeniem wystawy będzie ogłoszenie laureatów konkursu. Otrzymają oni rezydencje artystyczne w Nowym Jorku lub Wilnie. Dodatkowo, ze względu na jubileuszowy charakter wydarzenia, pula nagród została rozszerzona o warsztaty art brandingowe w Sokołowsku – 5 laureatów i laureatek nagrody weźmie udział w wielopoziomowym doświadczeniu, pokazującym mechanizmy współpracy z zakresu sztuki i biznesu. Ponadto na osobę, która otrzyma nagrodę specjalną, czeka możliwość współtworzenia raportu rocznego Grupy Ergo Hestia.

Finalistami 20. edycji konkursu zostali: Kinga Burek, Anna Grzymała, Jan Kowal, Antoni Lisowski, Sylwia Marszałek-Jeneralczyk, Piotr Mlącki, Iwo Panasiewicz, Przemysław „Piniak” Piński, Maria Plucińska, Jan Porczyński, Justyna Streichsbier, Julia Woronowicz, Katarzyna Wójcicka, Ewelina Zając, Weronika Zalewska.

20. edycja konkursu Artystyczna Podróż Hestii przypada w czasie jubileuszu 30-lecia Ergo Hestii w Polsce.

(AM, źródło: Howden Donoria, Ergo Hestia)

Wzrost idzie za transformacją cyfrową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Światowy sektor ubezpieczeniowy jako jeden z niewielu utrzymuje tendencję zwyżkową podczas pandemii. Można oczekiwać, że w nadchodzących latach utrzyma solidny wzrost, pomimo znacznego przesunięcia funduszy spowodowanego transformacją cyfrową. 

Według danych analizowanych i opublikowanych przez ComprarAcciones.com, w 2020 r. globalna branża ubezpieczeniowa była warta 6,1 bln dol. Przewiduje się, że jej wzrost do 2025 r. według skumulowanej rocznej stopy wzrostu (CAGR) 3,5% wyniesie 7,5 bln dol. Z tym że wskutek trwającej transformacji cyfrowej nawet 280 mld dol. może przejść od ubezpieczycieli tradycyjnych do technologicznych i cyfrowych.

Najprawdopodobniej przyspieszenie wejścia w kanały cyfrowe na trwałe zmieni przyszłość przychodów ubezpieczycieli. Ok. 140 mld dol. obecnych obrotów ubezpieczeniowych może ulec przesunięciu w obszar produktów i usług technologicznych. Prognozuje się, że kolejne 140 mld dol. przejdzie do ubezpieczycieli oferujących cyfrowe usługi dystrybucyjne. Zatem aby skorzystać na rozwoju branży, ubezpieczyciele muszą dokonać cyfrowej zmiany.

Zbliżenie branży zdrowotnej i zarządzania majątkiem z ubezpieczeniami na życie wygeneruje dodatkowe 120 mld dol. Przyniosą je inteligentne produkty zdrowotne (60 mld dol.), produkty dla starzejącej się ludności (30 mld dol.) oraz produkty direct życiowe i zarządzania majątkiem (30 mld dol.). Kolejne 50 mld dol. dadzą ryzyka związane ze zmianami klimatycznymi. Usługi łagodzenia zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa wygenerują dodatkowe 25 mld dol.

Aby nadążać za cyfrową transformacją, agenci i brokerzy coraz bardziej inwestują w technologie. Najnowsza ankieta dotycząca transformacji cyfrowej w ubezpieczeniach ujawnia, że 39% agentów oferuje obsługę online. Ok. 78% agentów korzysta z Facebooka, aby pozyskiwać nowych klientów, zaś 68% z LinkedIna. Globalny rynek agentów i brokerów wzrośnie w 2021 r. o 3,5% CAGR, z 350,4 mld dol. w 2020 r. do 362,54 mld dol.

(AC, źródło: ComprarAcciones)

Global Data: Przehandluj swoje dane za niższe składki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pandemia ugodziła w zaufanie inwestorów i zatrzymała biznes, co doprowadziło do spadku inwestycji w obszarze big data, ale spadek ten jest tymczasowy, a temat pozostaje krytyczny dla ubezpieczeń.

Wartość i liczba transakcji inwestycyjnych w obszarze analityki w ubezpieczeniach spadła w 2020 r. po osiągnięciu rekordowego poziomu w obu kategoriach w 2019 r. – ujawnia raport firmy analitycznej Global Data z badań tematycznych poświęconych big data w ubezpieczeniach.

Był to skutek pandemii, która doprowadziła do wyhamowania gospodarek na całym świecie i do spadku zaufania inwestorów do niespotykanie niskiego poziomu.

Niemniej jednak w I kwartale 2020 r. zawarto drugą najwyższą z odnotowanych (od czasu prowadzenia obserwacji tego parametru) liczbę zakończonych transakcji (33), natomiast w IV kwartale 2019 r. zaobserwowano drugą najwyższą łączną wartość transakcji, wynoszącą 960,1 mln dol.

Wysoka liczba transakcji ukończonych w I kw., a szczególnie w IV kw. 2020 r. wskazuje, że zainteresowanie tematem analityki i dokonania w tej dziedzinie nabierają tempa. Inwestycje w ten obszar wykazywały znaczny wzrost przed pandemią, a szczyt aktywności w IV kw. 2020 r. sugeruje, że zaufanie inwestorów przybiera na sile – komentuje Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy z Global Data.

Analiza dużych zbiorów danych jest intensywnie wykorzystywana w ubezpieczeniach zdrowotnych i komunikacyjnych, gdzie konsumenci przyzwyczajają się do wymiany dostępu do danych osobistych na niższe składki.

W ubezpieczeniach zdrowotnych stosowanie urządzeń śledzących aktywność fizyczną pozwala na nagradzanie konsumentów za zdrowy styl życia, a z kolei telematyka jest już stosunkowo upowszechniona w ubezpieczeniach komunikacyjnych, gdzie umożliwia nagradzanie za bezpieczne zachowanie na drodze.

Firmy i osoby prywatne wychodzą z pandemii z uszczuplonymi budżetami, a co za tym idzie klienci są bardziej skłonni do wymiany osobistych danych na niższe składki. Tak więc znaczenie wielkich zbiorów danych i analityki w ubezpieczeniach będzie rosło.

AC

Agenci wirtualnie ćwiczą rozmowy z klientami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ergo rozpoczęło testy użycia okularów VR w procesie szkolenia agentów. W wirtualnej rzeczywistości ćwiczą oni rozmowy z różnymi typami klientów o różnych potrzebach ubezpieczeniowych – informuje cashless.pl.

Portal wskazuje, że podczas szkolenia wirtualni klienci mówią ludzkim głosem, mają różny temperament i nastrój, odmiennie reagują na zachowanie i argumenty agenta, a także mają zróżnicowane problemy. Zmiany dotykają również otoczenie, w którym prowadzona jest rozmowa z klientem.

Nowe rozwiązanie ma wejść do powszechnego użytku latem tego roku. Technologia VR jest też testowana przez Ergo przy przeprowadzaniu zebrań szefów działów w Ergo Digital Ventures, technologicznej spółce niemieckiej grupy. Spotykają się oni w cyfrowej sali konferencyjnej jako awatary z realistycznie animowanymi twarzami.

W Polsce okulary VR są wykorzystywane przez PZU Lab do szkolenia pracowników ubezpieczanych zakładów przemysłowych. Dzięki nim mogą oni przećwiczyć sytuację zagrożenia w praktyce, zobaczyć, jakie są skutki podejmowanych przez nich działań i nauczyć się odpowiednio reagować w sytuacji awaryjnej.

Więcej:
cashless.pl z 14 maja, Ida Krzemińska-Albrycht „Ergo testuje wykorzystanie okularów VR do szkolenia agentów. Ćwiczą rozmowy z klientami w wirtualnej rzeczywistości”:
https://www.cashless.pl/9931-ergo-okulary-vr

(AM, źródło: cashless.pl)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 20/2021

0

Dodatek specjalny MULTIAGENT:

  • Andrzej Kowerdej, Phinance; Monika Woźniak-Wołek, Aegon: Uważne słuchanie partnera kluczem do współpracy – str. 6
  • Artur Kijonka: Przepis na sukces według OVB – str. 7
  • Marcin Fira: Czy warto założyć konto w portalu Znany Agent? – str. 8
  • Joanna Załęska, Compensa: Szukamy multiagentów, których pasją są ubezpieczenia na życie – str. 9
  • Artur Zajdel, DU Spectrum: Nie ma to jak w Domu – str. 10
  • Krzysztof Powązka, Laven: Ubezpieczenie komplementarne jako dostęp do najnowocześniejszych metod leczenia – str. 11
  • Anna Pająkowska, Multi Save Money: Jak wygrać z porównywarką? – str. 12
  • Jarosław Łoń, Viviamo: W rok podwoiliśmy liczbę placówek partnerskich – str. 13
  • Izabela Madejska, DMSales: To narzędzie na co dzień ułatwia pracę setkom agentów – str. 14
  • Marta Piasecka, Waldemar Poberejko: Test Życia dla multiagenta ubezpieczeniowego – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Anna Janiczek, PZU Zdrowie: Technologie i profilaktyka kluczowe dla strategii PZU Zdrowie – str. 2–3
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Agent profesjonalista pilnie poszukiwany – str. 4
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. W pracy jest dużo kołaczy – str. 4
  • Z NAU agenci mogą więcej – str. 5
  • dr Kamil Szpyt, dr Grzegorz Dybała: Technologia blockchain przyszłością ubezpieczeń (2) – str. 20
  • Adam Kubicki: Kreatywne metody zdobywania nowych klientów – str. 22
  • Marcin Kowalik: Twój największy skarb – str. 22

KNF: Badania potrzeb klienta i obowiązek szkoleniowy do poprawki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Działania kontrolne przeprowadzone w 2020 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego wykazały, że ubezpieczyciele i dystrybutorzy nadal mają problem z przestrzeganiem wymogów dotyczących analizy potrzeb klientów i w konsekwencji często oferują im produkty nieadekwatne do ich zapotrzebowania czy profilu ryzyka. Sporym kłopotem jest też wywiązanie się z obowiązków szkoleniowych przez dystrybutorów.

Ze „Sprawozdania z działalności Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Komisji Nadzoru Finansowego w 2020 roku” wynika, że czynności kontrolne (12 kontroli oraz 7 wizyt nadzorczych) zostały przeprowadzone w osiemnastu zakładach ubezpieczeń oraz reasekuracji. Cztery z kontrolowanych podmiotów (4 kontrole i 1 wizyta nadzorcza) były towarzystwami życiowymi, natomiast pozostałe 13 – majątkowymi i osobowymi. Aktywność kontrolna urzędu mogłaby być większa, ale ze względu na sytuację epidemiczną od marca do czerwca zawieszono rozpoczęcie kontroli w zakładach ubezpieczeń i u dystrybutorów, a kontrole już wszczęte prowadzone były z mniejszą intensywnością, głównie z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.

Wszystkie postępowania kontrolne miały charakter problemowy i obejmowały swym zakresem od jednego do trzech zagadnień. Czynności obejmowały takie obszary, jak:

  • ocena ryzyka przyjmowanego do ubezpieczenia (art. 21 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej),
  • procesy likwidacji szkód/spełniania świadczeń,
  • sporządzanie danych i informacji dla celów nadzoru,
  • wycena aktywów i zobowiązań do celów wypłacalności,
  • wycena rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności,
  • spełnienie wymogów dotyczących kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR) w zakresie wybranych modułów formuły standardowej,
  • polityka lokacyjna,
  • wykonanie zaleceń przekazanych zakładowi ubezpieczeń w latach ubiegłych,
  • spełnianie wymagań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania,
  • sposób przeprowadzenia testów warunków skrajnych.

Zaniedbania w zakresie badania potrzeb klienta

Najczęściej zidentyfikowane nieprawidłowości były związane z niedopełnieniem obowiązków w zakresie przeprowadzenia ankiety potrzeb klienta, np. brak uzyskania od ubezpieczonego przed wyrażeniem zgody na objęcie ochroną ubezpieczeniową informacji dotyczących potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeń na życie oraz sytuacji finansowej. Oferowano też klientom ubezpieczenia nieodpowiednie do ich potrzeb, np. w zakresie profilu ryzyka. Wśród innego rodzaju nieprawidłowości zidentyfikowano naruszenie interesów uprawnionych do odszkodowania z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ustalając jego wartość, stosowano w kosztorysach nierzetelne dane o stawkach za roboczogodzinę na rynku napraw motoryzacyjnych, nieodpowiadających faktycznym kosztom naprawy z miejsca zamieszkania, siedziby poszkodowanego lub miejsca naprawy pojazdu. KNF wykryła również nieprawidłowości związane ze stosowaniem niewłaściwych lub niepopartych właściwym uzasadnieniem założeń do wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności, a także nieprawidłowości związane z błędnym ustaleniem parametrów stosowanych w ich wycenie.

Ustalenia poczynione w toku czynności kontrolnych skłoniły KNF do wydania 82 zaleceń w celu zapewnienia zgodności działalności zakładu z przepisami prawa, statutu lub planem działalności; zapobieżenia naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w procesie nadzoru.

Dystrybutorów problem ze szkoleniami

Czynności kontrolne objęły również dystrybutorów – 9 agentów ubezpieczeniowych oraz 3 brokerów ubezpieczeniowych. Postępowania miały charakter kompleksowy i obejmowały swym zakresem działalność pośrednika ubezpieczeniowego w zakresie jej zgodności z przepisami prawa.

Do najczęstszych nieprawidłowości zidentyfikowanych przez nadzór należało m.in. nieudzielanie klientom porady wraz z rekomendacją najwłaściwszej umowy lub udzielanie jej bez oparcia na rzetelnej analizie dostępnych na rynku produktów ubezpieczeniowych, a także bez wyjaśnienia podstaw, na których została oparta. Innym problemem było nieprzekazywanie klientom dokumentów zawierających informacje o produkcie przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Nie należało do rzadkości także wykonywanie czynności brokerskich w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, w tym polegających na udzielaniu pomocy w sprawach o odszkodowanie lub świadczenie, za pomocą osób niewpisanych do rejestru brokerów. Nadzór zidentyfikował również wykonywanie czynności agencyjnych w zakresie dystrybucji ubezpieczeń za pomocą osób niewpisanych do rejestru agentów oraz brak należytego nadzoru agenta nad osobami fizycznymi wykonującymi w jego imieniu czynności agencyjne. Często spotykaną nieprawidłowością był też brak realizacji obowiązku szkoleniowego przez osoby fizyczne wpisane do rejestru pośredników ubezpieczeniowych.

W związku z ustaleniami poczynionymi w toku czynności kontrolnych wobec zakładów ubezpieczeń w 2020 r. wydano 52 zalecenia w celu zapewnienia zgodności działalności dystrybutorów ubezpieczeń z przepisami prawa.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: KNF)

18,485FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie