Blog - Strona 1376 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1376

Broker wie, czego potrzebuje klient

0
Grzegorz Waszkiewicz

Zanim zagłębię się w kilka wybranych problemów dotyczących OC działalności gospodarczej czy OC firmy, należy zdefiniować pojęcie tej odpowiedzialności. Wzrost świadomości odszkodowawczej społeczeństwa powoduje wszechobecne oczekiwanie, że gdy ktoś coś komuś zrobi, to już samo „przepraszam” nie wystarczy.

Poszkodowany chce po prostu odpowiedniego odszkodowania, rekompensaty lub zadośćuczynienia. Oczywiście, każde z tych pojęć stosuje się odpowiednio i wynikają one z zapisów kodeksowych oraz warunków ubezpieczenia. Jednak dla poszkodowanego ostatecznie liczy się pieniądz na koncie, a dla podmiotu, do którego skierowane było roszczenie, bezpieczeństwo finansowe i zniknięcie wizji bankructwa.

Zatem zadaniem profesjonalnego brokera, doradcy, pośrednika ubezpieczeniowego jest tak skonstruować polisę odpowiedzialności cywilnej dla swojego klienta, aby przewidzieć wszystkie potencjalne zagrożenia, jakie firma swoją działalnością może wyrządzić, a następnie dopasować tak sumę gwarancyjną, aby wystarczyło na zaspokojenie potencjalnych roszczeń.

Sprawę bagatelną, która jednak mogła zakończyć się poważnymi konsekwencjami, miałem ostatnio z nowym klientem. Podpisał umowę najmu dużej powierzchni na biuro. Umowa obligowała go do przedłożenia polisy OC. Nieszczęście polegało na tym, że ograniczyła się do zdawkowego określenia „polisa OC”, zatem klient oczekiwał najtańszej polisy bez żadnych rozszerzeń, nawet klauzuli rozszerzającej na OC najemcy, aby „tylko” mieć. A przecież wynajmujący zapewne właśnie takie ryzyko chciał zabezpieczyć. Papier papierem, ale zasadność zwyciężyła.

Ciężar faktycznej potrzeby ubezpieczenia wyszedł w rozmowie i przygotowana została właściwa polisa z niezbędnym rozszerzeniem OC najemcy.

Definicje

Co do zasady polisa OC ma zabezpieczyć przedsiębiorstwo przed roszczeniami osób trzecich w razie szkody w mieniu lub na osobie, wynikającej m.in. z nienależytego wykonania usługi lub spowodowanej przez produkt ubezpieczonego. I tu od razu zwracam uwagę, że szkodą, jaką firma może wyrządzić, jest też konkretna strata finansowa u poszkodowanego, która wynikła z funkcjonowania naszej firmy lub dostarczonego produktu czy usługi, określana najczęściej w o.w.u. jako czysta strata finansowa.

Branża firm doradczych, konsultingowych plus IT to obecnie sektory, które najbardziej poszukują ofert polis OC z uwzględnieniem czystych strat finansowych na duże (milionowe) sumy gwarancyjne. Niestety nie wszystkie firmy zdają sobie sprawę z potrzeby takiego rozszerzenia. Inną sprawą jest, że i oferentów ubezpieczeniowych jest niewielu.

Dobrowolność czy obowiązek

Od pewnych działalności oczekujemy szczególnych i rzadkich kompetencji, które niestety błędnie wykorzystane mogą narazić klienta na dotkliwe straty. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej dla niektórych zawodów jest więc obowiązkowe. Zawodami tymi są:

  • komornik sądowy
  • organizator imprez masowych
  • rzeczoznawca majątkowy
  • pośrednik nieruchomości
  • agent ubezpieczeniowy
  • broker ubezpieczeniowy
  • adwokat
  • radca prawny
  • księgowy
  • notariusz
  • architekt
  • biuro usług płatniczych
  • inżynier
  • lekarz
  • zakład opieki zdrowotnej
  • biegły rewident
  • rzecznik patentowy
  • detektyw
  • dysponent jednostek ratownictwa medycznego

Poza ww. zawodami polisa OC jest niestety ubezpieczeniem dobrowolnym.

Doświadczone w roszczeniach firmy wiedzą jednak, że dodatkową i niebagatelną korzyścią z faktu posiadania takiej polisy jest to, że towarzystwo, w którym podmiot zawarł ubezpieczenie, zawsze sprawdzi zasadność wypłaty odszkodowania. Zatem w momencie, kiedy roszczenie wpływa do firmy, nie musimy angażować prawnika, który ma potwierdzić lub oddalić naszą odpowiedzialność za dane zdarzenie.

Towarzystwo ubezpieczeniowe, działając w imieniu swoim, ale również w interesie przedsiębiorstwa, przeprowadzi analizę odpowiedzialności, ewentualną weryfikację i wycenę szkód. W razie sporu co do zasadności roszczenia ubezpieczyciel będzie bronił interesów ubezpieczonej firmy. Ważne, aby konstrukcja polisy przygotowana przez brokera zabezpieczała kluczowe ryzyka i nie pozostawiała wątpliwości co do zakresu ubezpieczonych zdarzeń.

Zakresy

Główny zakres polisy OC działalności firmy to odpowiedzialność za posiadane i użytkowane mienie oraz odpowiedzialność deliktowa za tzw. czyny niedozwolone, wynikająca z Kodeksu cywilnego.

Najczęściej już w zakresie podstawowym ubezpieczyciele obejmują również odpowiedzialność kontraktową, czyli szkody wyrządzone przez firmę i jej pracowników w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

W przypadku odpowiedzialności przedstawicieli poszczególnych zawodów, które zobligowane są do posiadania polisy OC, dedykowane akty prawne i rozporządzenia odpowiednich ministrów regulują konkretne czynności podlegające ubezpieczeniu dla poszczególnych grup.

Rozszerzenia i klauzule

Dodatkowym rozszerzeniem podstawowego OC firmy są następujące warianty, obejmujące:

OC za produkt. Ubezpieczenie OC za produkt wprowadzony do obrotu jest sprzedawane w pakiecie jako rozszerzenie OC działalności gospodarczej. Taki zakres ochrony to podstawa dla producentów, przetwórców i importerów.

Zakres ochrony obejmuje odpowiedzialność cywilną za szkody w razie wprowadzenia na rynek produktów, które stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia. Zagrożenie może wynikać nie tylko z wad samego produktu, ale również z braku informacji o sposobie użytkowania lub przechowywania danej rzeczy. Ubezpieczenie obejmuje szkody w mieniu i na osobie, jak również utracone korzyści finansowe.

W przypadku, kiedy produkt okaże się wadliwy, dodatkowa wydaje się klauzula kosztów wycofania produktu z rynku.

Istotny jest zakres terytorialny ochrony ubezpieczeniowej, dostosowany do rynków zbytu ubezpieczonego. Oczywiście, jeśli nie eksportuje on np. do USA czy Kanady, należy zweryfikować te regiony w polisie, bo to znacząco wpłynie na cenę.

OC pracodawcy. Ubezpieczenie to, w formie klauzuli dodatkowej przeznaczone jest dla firm zatrudniających pracowników, którzy potencjalnie, w czasie wykonywania pracy lub w związku z nią, mogą doznać szkody. Dzięki temu w razie wypadku to towarzystwo ubezpieczeniowe, a nie pracodawca zrekompensuje poszkodowanemu pracownikowi poniesione szkody.

W myśl postanowień o.w.u., na podstawie których zawierana jest umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i które znajdują zastosowanie do klauzuli OC pracodawcy, za pracownika uważa się najczęściej osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Do katalogu pracowników zaliczane są czasem osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, w tym także przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz ubezpieczonego. Dodatkowo definicją pracownika mogą zostać objęte osoby zatrudnione przez agencję pracy tymczasowej oraz praktykanci i wolontariusze.

Podsumowując, klauzula OC pracodawcy ma na celu przede wszystkim ochronę pracodawcy przed finansowymi roszczeniami zgłaszanymi przez pracowników z tytułu szkód doznanych w wyniku wypadku w pracy. Dodatkowo, w przypadku wytoczenia przez pracownika powództwa przeciwko pracodawcy, jak wspomniałem na początku artykułu, ubezpieczyciel aktywnie udziela się w postępowaniu sądowymi, służąc pomocą pracodawcy.

OC najemcy. Klauzula ta chroni  najemców przed koniecznością pokrywania strat w wynajętej powierzchni właściciela lokalu, które powstały w wyniku przypadkowego zniszczenia przez najmującego. Dla wynajmujących to przede wszystkim gwarancja, że w razie powstania szkód otrzymają odszkodowanie.

Bardzo często jest to stały element umowy najmu, obejmuje zarówno zniszczenia ruchomości będące na wyposażeniu biura (np. meble, sprzęt RTV AGD), jak i stałych elementów (jak szafy wnękowe, zabudowy, ścianki działowe itp.).

Czyste straty finansowe. Z definicji jest to uszczerbek majątkowy niebędący szkodą na osobie lub szkodą rzeczową. Przykład to zysk utracony lub dodatkowe koszty poniesione z powodu wadliwej decyzji administracyjnej lub w branży budowlanej koszty poniesione na przebudowę budynku wynikłe z racji wadliwego projektu architektonicznego.

OC wzajemna. Rozszerzenie to włącza odpowiedzialności za szkody powodujące roszczenia pomiędzy ubezpieczonymi na podstawie tej samej umowy ubezpieczenia oraz pomiędzy ubezpieczonymi i ich podwykonawcami.

Dodatkowe ważne włączenia i klauzule to: Włączenie odpowiedzialności za szkody w rzeczach ruchomych znajdujących się w pieczy, pod dozorem lub kontrolą ubezpieczonego. Włączenie odpowiedzialności za szkody powstałe pośrednio lub bezpośrednio z emisji, wycieku, uwalniania się lub innej formy przedostania się do powietrza, wody lub gruntu jakichkolwiek substancji niebezpiecznych. Na koniec warto dodać niezależnie klauzulę kosztów ochrony prawnej.

Powyżej zostały wymienione podstawowe klauzule. Jednak w zależności od branży i specyfiki działalności klienta można w polisach stosować bardzo szczegółowe zapisy, które nierzadko są indywidualnie opracowywane przez brokera i stanowią wartość dodaną, wynikają z wzajemnej współpracy.

Niezbędnymi zagadnieniami przy polisach OC są jeszcze udział własny, który powinien być zredukowany do zera, oraz wykup regresu. Firmy, które posiadają to rozszerzenie, mają gwarancję, że towarzystwo po uznaniu odpowiedzialności pokryje całe roszczenie z polisy OC. A na przykład nasi podwykonawcy czy pracownicy, którzy zawinili w szkodzie, nie będą zmuszeni do zwrotu wypłaconych świadczeń towarzystwu.

Sumy ubezpieczenia

Na jaką sumę gwarancyjną zdecydować się przy OC firmy. W przypadku ubezpieczeń obowiązkowych klienci zostali pozbawieni tego typu dylematów, jeżeli chodzi o minimalne wartości, bo kwoty te wynikają z przepisów. Jednak czy minimalna jest wystarczająca?

Wielu brokerów z zasady nie proponuje klientom sum mniejszych niż 500 000 zł. Trudno się z tym nie zgodzić, skoro jeden wypadek osobowy w zakładzie może skutkować wypłatami odszkodowawczymi przekraczającymi kilkaset tysięcy złotych. W firmie zajmującej się nawet niewielkimi, pojedynczymi zleceniami na produkcję i montaż niewielkich kasetonów reklamowych może wydarzyć się wypadek. Podczas montażu przedmiot taki może spaść i uszkodzić auto albo przechodnia, albo jedno i drugie. Zatem czy obrót miesięczny daje nam punkt odniesienia? Tu należy się kierować liczbą takich zleceń, liczbą pracowników i podwykonawców.

Pracując w szkodach już kilkanaście lat, pamiętam sytuację, jak nieduża firma remontowa, będąc na kontrakcie za kilka tysięcy złotych, doprowadziła do pożaru, który spowodował milionowe straty. 

Z kolei OC za produkt? Podam przykład z zagranicy. Żaden market w Niemczech nie wpuści produktu na swoje półki, zanim nie zobaczy od producenta czy importera polisy na minimum 5 mln euro.

Wracając do postawionej na początku tezy, że musimy rozmawiać z klientem o jego potrzebach. Warto przeanalizować jego umowy z klientami, ponieważ w nich samych znajdziemy wskazówki co do oczekiwanych sum gwarancyjnych. Uzupełniając tę wiedzę o nasze doświadczenie, będziemy w stanie zaproponować limit odpowiedzialności do skwotowania towarzystwu.

Oczywiście wszędzie można przesadzić, a wszyscy wiemy, że cena ubezpieczenia, czyli składka jest silnie skorelowana z sumą gwarancyjną. Jednak czasem lepiej jest przesadzić i podać kwotę na wyrost, a potem wykazać się dużą sumą gwarancyjną przed kontrahentami, niż nie doszacować zagrożenia i narazić ich na kłopoty finansowe lub bankructwo.

Składki

Kwota składki za ubezpieczenie OC firmy zależy od następujących czynników:

  • sumy gwarancyjnej (czyli maksymalnej kwoty, do jakiej odpowiada towarzystwo);
  • zakresu ubezpieczenia (klauzule i rozszerzenia, które mają swoje limity gwarancyjne);
  • branży, w jakiej firma działa;
  • rocznych obrotów firmy – czyli wielkości przedsiębiorstwa i skali jego działalności;
  • liczby pracowników, zleceniobiorców, podwykonawców;
  • lokalizacji działań operacyjnych i sprzedaży.

Grzegorz Waszkiewicz
Bezpieczeństwowbiznesie.pl

Prawie 100 mln wypłat z UFG

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2019 r. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił niemal 100 mln zł tytułem odszkodowań i świadczeń z wypadków oraz kolizji drogowych spowodowanych przez nieubezpieczonych kierowców i nieznanych sprawców szkód.

Ubiegły rok był dla Funduszu kolejnym etapem umacniania jego pozycji na rynku ubezpieczeniowym. Rosnącą popularnością cieszyła się ogólnopolska baza polis komunikacyjnych. Fundusz notuje corocznie blisko 50 proc. wzrost liczby właścicieli aut sprawdzających, czy w danym dniu dane auto posiada ważne ubezpieczenie OC, co oznacza, że Polacy coraz częściej korzystają z tych rozwiązań. O ile w 2017 r. takich zapytań do bazy było nieco ponad 5,5 mln, to w 2018 r. już ponad 7,2 mln, a w 2019 – aż ponad 10 mln.

UFG coraz skuteczniej wykrywa brak OC…

W ciągu całego ubiegłego roku Fundusz zidentyfikował ok. 127 tys. posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Identyfikacja takiej liczby posiadaczy pojazdów mechanicznych bez obowiązkowej polisy OC możliwa była nie tylko dzięki sprawnej współpracy z Policją i Inspekcją Transportu Drogowego, ale przede wszystkim dzięki stałemu rozwijaniu przez Fundusz własnych zaawansowanych narzędzi kontroli. W 2019 roku niemal 80 proc. wszystkich wezwań komunikacyjnych zostało wystawionych przez UFG na podstawie ustaleń własnych.

… oraz innych przestępców ubezpieczeniowych

W 2019 r. UFG uruchomił również platformę do identyfikacji przestępczości ubezpieczeniowej. Zadaniem platformy jest wspomaganie wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego w ujawnianiu oszustw i przeciwdziałaniu nim. Według różnych szacunków nawet co dziesiąte roszczenie o wypłatę odszkodowania może mieć charakter przestępczości ubezpieczeniowej.

Rosną wpływy Funduszu

Z przyjętego i opublikowanego przez UFG sprawozdania za 2019 rok wynika, że łączne przychody Funduszu wyniosły w ubiegłym roku ponad 569 mln złotych, tj. o blisko 23% więcej niż rok wcześniej. Ze składek firm oferujących obowiązkowe polisy OC (komunikacyjne i rolne) trafiło do Funduszu ponad 195 mln złotych. Pozostałe przychody w wysokości ponad 373 mln złotych pochodziły przede wszystkim z opłat karnych za brak polis OC oraz z regresów od nieubezpieczonych sprawców wypadków. Jednocześnie w 2019 r. UFG wypłacił ponad 94 mln złotych świadczeń z tytułu szkód spowodowanych przez nieubezpieczonych
i nieznanych sprawców wypadków drogowych, a także świadczeń z tytułu upadłości firm ubezpieczeniowych.

(KS, źródło: UFG)

Pracodawcy oszczędnie podchodzą do podwyżek płac

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad 40% badanych polskich pracodawców dokonało zmian w budżetach na podwyżki wynagrodzeń w roku 2020 w reakcji na COVID-19 – informuje Willis Tower Watson. Prognozy na 2021 są bardziej optymistyczne i wskazują, iż wielu pracodawców przewiduje potrzebę zwiększania konkurencyjności wynagrodzeń.

Najnowszy Raport Planowania Budżetów Wynagrodzeń (Salary Budget Planning Report) wskazuje, iż w Polsce na początku roku 2020 planowany średni wzrost budżetów wynagrodzeń wynosił 3,5%. Jednak według badania Willis Tower Watson 21% ankietowanych polskich pracodawców podjęło decyzję o braku podwyżek wynagrodzeń w roku 2020 w reakcji na COVID-19, a kolejne 19% odroczyło tę decyzję na dalszą część roku.

Szczegółowa analiza danych wskazała, iż 40% badanych firm istotnie ograniczyło wysokość podwyżek planowanych w bieżącym roku lub zdecydowało o ich zamrożeniu. – Wyniki raportu nie są żadnym zaskoczeniem – mówi Krzysztof Gugała, dyrektor Działu Wynagrodzenia i Talenty Willis Towers Watson Polska. – Zdecydowana większość firm w skali międzynarodowej działa w trybie ochrony swoich wyników finansowych i ograniczania kosztów, a ponad 80% firm w kluczowych gospodarkach wprowadziło zamrożenie nowych rekrutacji. Za to prognozy wzrostów budżetów wynagrodzeń na rok 2021 są bardziej optymistyczne, deklarowane średnio na poziomie 3,7%, czyli wyżej niż w erze przed kryzysem.

Kilkukrotnie wzrosła jednak liczba firm deklarujących, iż w roku 2021 pozostawią płace na niezmienionym poziomie (z 2% do 13% wszystkich badanych firm) – dodaje.

Wyniki międzynarodowe

Wyniki badania dla najsilniejszych rynków wskazały na spadek średniego planowanego wzrostu budżetów płac na 2020 za wyjątkiem USA, gdzie przed i po wybuchu pandemii wzrost płac deklarowano na poziomie 3% dla roku 2020 i 2021. Pracodawcy w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech przewidują, iż ich budżety na wynagrodzenia w roku 2021 będą niższe niż planowane na 2020 r. jeszcze przed pandemią.

Porównanie prognoz wzrostów budżetów płac – kraje G8 i Polska

Ogólny wzrost płac (mediana)2020 Przed COVID2020 Po COVID2021
Wielka Brytania3,02,72,8
Francja2,52,32,4
Niemcy3,02,72,9
Włochy2,52,42,5
USA3,03,03,0
Kanada3,02,93,0
Japonia2,52,22,5
Rosja7,05,06,0
Polska3,53,53,7

*Dane w procentach

Analiza zebranych ogółem danych wskazuje, iż sektorami najbardziej dotkniętymi zamrożeniem lub odsunięciem w czasie podwyżek były branże handlu detalicznego (58%), media (51%), turystyka i wypoczynek (50%), firmy produkcyjne (49%) i sektor motoryzacyjny (44%). Z kolei najmniej dotknięte zamrożeniem płacy były sektor ubezpieczeń (11%), banki (16%), firmy chemiczne (18%) i usługi finansowe (23%).

Raport Planowania Budżetów Wynagrodzeń (Salary Budget Planning Report) jest  opracowywany przez Data Services firmy Willis Towers Watson. Dane od uczestników zostały zebrane w maju i czerwcu 2020 roku. W badaniu wzięło udział 15 tysięcy firm z 132 krajów, w tym ponad 220 z Polski.

(KS, źródło: WTW)

A jak wygląda Twoja polisa?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ruszyła kolejna ogólnopolska kampania reklamowa Porówneo.pl, a wraz z nią konkurs na hasło promocyjne, w którym do wygrania jest aż tysiąc nagród o wartości od 100 zł do nawet 20 000 zł. Spółka w ten sposób promuje korzyści płynące z porównywania ofert ubezpieczeń i zakupu polis online, a także chce zwiększać świadomość odbiorców na temat ubezpieczeń komunikacyjnych.

„A jak wygląda Twoja polisa?” to hasło towarzyszące najnowszej kampanii Porówneo.pl, która rozpoczęła się 1 lipca 2020 r. Prowadzone w jej ramach działania koncentrują się na promowaniu wygodnych i nowoczesnych metod zakupów ubezpieczeń samochodowych, rozwijają wiedzę na temat polis komunikacyjnych oraz ułatwiają wybranie tej najlepszej dla klienta.

Emisje spotów, w wersji 15 i 30-sekundowej, zaplanowano w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. Będą wyświetlane przez cały lipiec. Działania wspierane są szeroką zakrojoną kampanią display oraz aktywnościami w mediach społecznościowych.

Za koncept kreatywny i realizację spotu TV, zrealizowanego w domu produkcyjnym Prime Time,   odpowiada zespół agencji Directors, a za zakup mediów – dom mediowy Spark Foundry. Reżyserem reklamy jest Łukasz Jaworski – twórca m.in. filmów, seriali i teledysków, który kolejny raz współpracuje przy kampanii reklamowej Porówneo.pl. Wcześniej współtworzył spot „Tak się kupuje ubezpieczenia!”.

(KS, źródło: Porówneo)

USA: Amazon testuje programy zdrowotne dla pracowników

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Amazon uruchomił pilotażowy program opieki zdrowotnej dla swoich pracowników i ich rodzin. Zatrudnieni w firmie zyskają dostęp m.in. do badań, szczepień i fizjoterapii.

Największy na świecie sprzedawca internetowy obecnie poddawany jest intensywnej kontroli ze strony amerykańskich ustawodawców i związków zawodowych, które zarzucają mu opieszałość w kwestii ochrony pracowników przed koronawirusem. 

W pobliżu centrów logistycznych Amazona powstanie 20 ośrodków medycznych dla pracowników. Pierwsze z nich będzie zlokalizowane w Las Colinas w Teksasie.

Ponadto firma przekaże blisko 4 mld dolarów na walkę ze skutkami pandemii.

(KS, źródło: Reuters)

UOKiK: Idea Bank ma zapłacić ponad 17 mln kar

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UOKiK przyjrzał się działalności prowadzonej przez Idea Bank i zdecydował o nałożeniu ponad 17,2 mln zł kary. Trzy z decyzji odnoszą się do naruszania praw konsumentów przy oferowaniu skomplikowanych produktów finansowych: certyfikatów inwestycyjnych, lokat strukturyzowanych oraz ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi (ufk). W czwartej decyzji prezes UOKiK stwierdził stosowanie przez spółkę postanowień niedozwolonych w umowach bankowych w zakresie klauzul modyfikacyjnych.

Bank przekazywał klientom nieprawdziwe informacje m.in. o ryzyku i zyskach, a także stosował misselling. Oferowanie produktów wysokiego ryzyka osobom, które preferują bezpieczne inwestycje, a także wprowadzanie ich w błąd i zatajanie ważnych informacji jest absolutnie niedopuszczalne – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Pierwsza decyzja dotyczy oferowania przez Idea Bank certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Lartiq (dawniej Trigon) Profit XXII, XXIII, XXIV Niestandaryzowane Sekurytyzacyjne Fundusze Inwestycyjne Zamknięte (NS FIZ). To produkt wysokiego ryzyka, tymczasem Idea Bank proponował go osobom, którym zależało na bezpieczeństwie swoich oszczędności. Byli to m.in. dotychczasowi klienci korzystający z tradycyjnych lokat, rachunków oszczędnościowych, lokat strukturyzowanych czy ubezpieczeń na życie z ufk. Oprócz missellingu Idea Bank wprowadzał ich w błąd co do ryzyka inwestycji. Rozpowszechniał bowiem nieprawdziwe informacje o gwarancjach, które rzekomo miały dawać pewność osiągnięcia zysku.

UOKiK nakazał Idea Bank wypłatę rekompensat wszystkim konsumentom, którzy nabyli certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Lartiq (dawniej Trigon) Profit XXII, XXIII, XXIV NS FIZ. Każdy z nich otrzyma 38 tys. zł. Łącznie spółka ma wypłacić konsumentom kilkanaście milionów złotych.

Ubezpieczenia na życie z ufk

W kolejnej decyzji wobec Idea Banku prezes UOKiK stwierdził nierzetelne informowanie konsumentów o innym bardzo ryzykownym produkcie finansowym. Chodzi o możliwość przystąpienia do ubezpieczeń na życie z ufk angażujących środki w NS FIZ. Spółka w sposób nierzetelny przekazywała konsumentom informacje o ryzyku związanym z taką inwestycją, które polega na możliwości utraty całości lub części pieniędzy, opóźnień w realizacji wykupu, a także nieosiągnięcia zysku. Pracownicy banku mieli zapewniać konsumentów, że to bezpieczna inwestycja, na której nie można stracić.

Do nieprawidłowości skutkujących naruszaniem zbiorowych interesów konsumentów dochodziło też przy oferowaniu przez Idea Bank lokat strukturyzowanych.

Klauzule niedozwolone

Ostatnia decyzja wobec Idea Banku dotyczy niedozwolonych postanowień we wzorcach umów m.in. kredytów konsumenckich, rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych czy kart debetowych i kredytowych. Chodzi o tzw. klauzule modyfikacyjne, w których spółka wymienia przyczyny uprawniające ją do zmiany regulaminu lub tabeli opłat i prowizji. Kwestionowane klauzule modyfikacyjne znalazły się m.in w umowach na czas określony np. o kredyt konsumencki czy kartę kredytową, w których dochodzi do zadłużenia klienta. Zdaniem UOKiK takie umowy powinny cechować się trwałością i co do zasady nie mogą być zmieniane.  Wątpliwości wzbudziły też klauzule modyfikacyjne w umowach na czas nieokreślony. Są one co prawda dopuszczalne, ale przesłanki do wprowadzania przez Idea Bank zmian zostały sformułowane zbyt ogólnie i pozostawiają spółce dużą swobodę interpretacji.

Wszystkie opisane decyzje są nieprawomocne.

Idea Bank nie uznaje argumentacji prezesa UOKiK i będzie się odwoływał do sądu (SOKiK) od każdej z czterech wydanych 10 lipca decyzji.

(KS, źródło: UOKiK)

Lekarze chcą wyłączenia błędów medycznych z nowelizacji kodeksu karnego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wyodrębnienie w kodeksie karnym typów uprzywilejowanych przestępstw, które mogą nieumyślnie popełnić osoby wykonujące zawód medyczny – to jedna z propozycji lekarskiego samorządu będąca odpowiedzią na zmianę art. 37a. Założenia do nowelizacji kodeksu Naczelna Rada Lekarska przekazała Ministerstwu Sprawiedliwości.

Chodzi o zmiany wprowadzone na mocy tarczy 4.0 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1086). Zmiana art. 37a k.k. spowoduje znaczny wzrost liczby orzekanych kar pozbawienia wolności za wiele przestępstw. Do tej pory bowiem przepis ten stanowił, że sąd mógł orzec grzywnę albo ograniczenie wolności w przypadku przestępstw zagrożonych karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą ośmiu lat. Po zmianie sąd może odstąpić od kary więzienia tylko w przypadku, gdyby orzekł karę nieprzekraczającą roku. Co więcej, wymierzona zamiast tego kara ograniczenia wolności musi wynosić przynajmniej trzy miesiące, a minimalna grzywna ma wynosić 100 stawek dziennych (czyli 1 tys. zł).

W opinii środowiska medycznego zmiany te mogą wpłynąć na zasady wymierzania przez sądy kar za nieumyślne spowodowanie śmierci i narażenie na niebezpieczeństwo utraty życia czy ciężkiego uszczerbku na zdrowiu spowodowane działaniami lekarza. Jak podkreśla Krzysztof Madej, wiceprezes NRL, samorząd lekarski oczekuje wyraźnego przyjęcia przez ustawodawcę takich rozwiązań prawnych, które potwierdzałyby, że inaczej należy oceniać działanie sprawcy tak poważnych czynów, jak pobicie skutkujące ciężkim kalectwem czy działanie w zorganizowanej grupie przestępczej, a inaczej błąd popełniony przez lekarza w czasie niesienia pomocy medycznej. NRL domaga się uchylenia w stosunku do osób wykonujących zawody medyczne skutków nowelizacji art. 37a k.k.

Część zmian uchwalonych przy okazji tarczy 4.0 była powieleniem przepisów, jakie znalazły się w nowelizacji kodeksu karnego, którą – ze względu na tryb jej uchwalenia – prezydent odesłał do Trybunału Konstytucyjnego. We wtorek 14 lipca TK orzekł, że reforma kodeksu karnego jest niezgodna z konstytucją ze względu na naruszenie procedury legislacyjnej.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 14 lipca, Agata Szczepańska, „Nowela kodeksu karnego: Błędy medyczne jako przestępstwa uprzywilejowane”

https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/…

(KS, źródło: DGP, TVN24)

WYDARZENIA MIESIĄCA – Czerwiec 2020

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wprowadzenie przepisów nadających Komisji Nadzoru Finansowego dodatkowe uprawnienia wobec podmiotów zagranicznych, szkolenie dla pracowników ERGO Hestii oraz efekt współpracy Aegonu z Signal Iduną i nowy projekt Generali zasłużyły na wyróżnienie w cyklicznym rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”. Człowiekiem miesiąca został zaś Łukasz Zoń, ponownie wybrany na prezesa SPBUiR.

WYDARZENIE MIESIĄCA – zakończenie procesu legislacyjnego nowelizacji ustaw o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej – za przyjęcie przepisów zapewniających Komisji Nadzoru Finansowego dodatkowe instrumenty nadzoru w stosunku do zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji i tym samym wyrównanie szans konkurencyjnych krajowych ubezpieczycieli oraz zwiększenie bezpieczeństwa nieprofesjonalnych uczestników rynku.

UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCA – Generali –za wdrożenie projektu „Generalnie widoczni w sieci”, mającego na celu wsparcie agentów i multiagentów w promowaniu ich działalności oraz pozyskiwanie klientów w mediach społecznościowych i tym samym dostrzeżenie potencjału mediów społecznościowych jako źródła wymiany opinii, budowy wizerunku, zwiększenia przychodów pośredników ubezpieczeniowych oraz kanału kontaktów z ubezpieczycielem i opracowanie adekwatnego rozwiązania umożliwiającego jego wykorzystanie.

PRODUKT MIESIĄCA – grupowe ubezpieczenie Razem w Przyszłość, przygotowane w ramach koasekuracji Aegonu i Signal Iduny – za szeroki zakres oferowanego produktu, wysoki stopień jego personalizacji, zastosowanie nowoczesnych narzędzi do obsługi umów, a także podjęcie trudnych wyzwań, jakimi są ekspansja w segmencie „grupówek” oraz podbój sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

INICJATYWA MIESIĄCABootcamp RPA, szkolenie, w ramach którego pracownicy ERGO Hestii uczą się programowania robotów – za wprowadzenie programu, który pozwoli przyspieszyć robotyzację firmy przy jednoczesnym ograniczeniu jej kosztów oraz podniesieniu kompetencji cyfrowych pracowników.

CZŁOWIEK MIESIĄCA – Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych –za dotychczasowe osiągnięcia w kierowaniu SPBUiR doceniane przez środowisko brokerskie, czego wyrazem było powierzenie mu sterów organizacji w kolejnej kadencji.

Artur Makowiecki
redaktor portalu www.gu.com.pl

Plan na biznes z CUK Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: CUK Ubezpieczenia

Czy możliwe jest prowadzenie własnego biznesu przy jednoczesnym wsparciu solidnej marki o ugruntowanej pozycji rynkowej, będącej pionierem we wdrażaniu nowoczesnych narzędzi sprzedażowych dla agenta? W branży ubezpieczeniowej taka idea jest jak najbardziej do zrealizowania.

Otwarcie własnej multiagencji ubezpieczeniowej, zwłaszcza pod skrzydłami tak doświadczonej marki, jaką jest CUK Ubezpieczenia, to doskonały plan na dobrze prosperujący, rozwojowy biznes.

CUK Ubezpieczenia jest czołowym w Polsce dystrybutorem ubezpieczeń, oferującym produkty ponad 30 towarzystw ubezpieczeniowych, oraz technologicznym i jakościowym liderem branży. Multiagencja działa poprzez kluczowe kanały dotarcia do klienta i prowadzi sprzedaż w sieci 330 wystandaryzowanych placówek własnych i franczyzowych, ponad 300 punktów partnerskich, niezależnych agentów, poprzez własne contact center oraz kanały online.

Samodzielne prowadzenie multiagencji ubezpieczeniowej nie jest łatwym zadaniem. Rosnąca konkurencja, liczne regulacje prawne, utrzymanie szerokiej oferty produktowej, wymogi szkoleniowe oraz zorganizowanie sprawnej obsługi baz klientów bez odpowiedniego oprogramowania jest bardzo trudne.

Współpraca w ramach rozpoznawalnej i dającej kompleksowe wsparcie sieci CUK Ubezpieczenia uwalnia potencjał i daje dalsze możliwości stabilnego rozwoju biznesu.

Współpraca z CUK Ubezpieczenia to gwarancja zwiększenia efektywności działania i szansa na rozbudowę bazy klientów. Nasza multiagencja ma w swej ofercie produkty ponad 30 towarzystw ubezpieczeniowych, daje to dostęp do ogromnej liczby możliwych ofert ubezpieczeniowych, które można łatwo dopasować do klienta dzięki naszym systemom porównywarkowym.

Współpracę w ramach CUK można podjąć, wybierając model dopasowany do aktualnego statusu działalności bądź oczekiwań partnera. Jeśli już pracujesz jako agent, możesz podjąć z nami współpracę jako niezależny doradca bądź otworzyć Punkt Partnerski. Szczególnie zachęcam jednak do otwierania placówek franczyzowych w ramach sieci CUK. Ten model zapewnia najwyższy poziom wsparcia i daje największe efekty z korzystania z ogólnopolskich kampanii reklamowych oraz pozycjonowania placówki – mówi Jacek Byliński, prezes zarządu multiagencji CUK Ubezpieczenia.

Jacek Byliński

Multiagencja korzysta z nowoczesnych rozwiązań, które usprawniają realizację codziennych obowiązków. Autorskie systemy wspierają agentów w rzetelnym porównywaniu ofert, przekazywaniu dokumentów, otrzymywaniu raportów, które pozwalają między innymi zweryfikować aktualny stan sprzedaży, a tym samym obsługiwać większą liczbę klientów każdego dnia.

Podstawowym narzędziem pracy agenta w CUK Ubezpieczenia jest WebCUK, czyli kompleksowy system sprzedażowy, który między innymi umożliwia profesjonalną obsługę klienta oraz sprzedaż polis w jednym miejscu. To również nowoczesna porównywarka cen polis komunikacyjnych, nieruchomości oraz na życie, przez co agent jest w stanie w możliwe jak najszybszym czasie porównać wszystkie oferty z ponad 30 towarzystw ubezpieczeniowych i dobrać pełną ochronę swojemu klientowi.

Rozbudowany CRM pozwala na codzienne zarządzanie bazą klientów, z podziałem na zadania dzienne, a także wpływa na rozwój biznesu poprzez obsługę zadań leadowych spływających z kampanii reklamowych. Doradca naszej multiagencji ma również bieżący monitoring obsługi swojej bazy wznowień, a także weryfikację płatności rat z polis – dodaje Jacek Byliński.

WebCUK jest w pełni transakcyjny. Polisy wystawia się z systemu, a nie z portali każdego z towarzystw ubezpieczeniowych. Wbudowany moduł widoku klienta 360 pozwala na pełną obsługę posprzedażową z komunikacją wznowień i rat poprzez SMS i e-mail.

CUK Ubezpieczenia jako jedyna na rynku multiagencja w tak zaawansowanym stopniu umożliwia sprzedaż polis na odległość wprost z własnego autorskiego systemu sprzedażowego. Odbywa się to w 100% zdalnie i jest rozwiązaniem wygodnym dla obu stron transakcji.

Agent wylicza indywidualną składkę dla klienta w porównywarce, uzgadnia z nim zakres oraz dobiera najlepszą ofertę. Uzgodnioną polisę przesyła następnie na jego e-mail, w celu weryfikacji danych oraz akceptacji warunków. Po opłaceniu składki przez klienta cały proces jest zakończony i przebiega całkowicie zdalnie.

Na pozycję i rozpoznawalność sieci CUK Ubezpieczenia niewątpliwie wpływa fakt działania silnych aktywności marketingowych. CUK Ubezpieczenia od lat prowadzi duże kampanie reklamowe, skupiające się w obszarach zarówno offline, jak i online, docierając z ogromnym zasięgiem do grup docelowych.

Dzięki dostępowi do wielu kanałów możemy dotrzeć do klientów zarówno w sposób tradycyjny, jak i przy użyciu narzędzi na miarę XXI wieku. W tym roku podjęliśmy decyzję o zmianie wizerunku marki, wprowadzając do naszej komunikacji postać SuperCUK. Od początku roku prowadzimy silną kampanię reklamową, skupiając się na działaniach w telewizji i online.

Kampanie tworzone w internecie są generatorem leadów, które przekazywane są do placówek, jak i naszego contact center. Dzięki prowadzonym kampaniom leadowym na początku pandemii koronawirusa, już w marcu, dostarczyliśmy o 36% więcej leadów do placówek franczyzowych niż w poprzednim miesiącu. Dla naszych doradców to także nowy klient w ich bazie – mówi Anna Pawłowska-Kruzińska, dyrektor marketingu CUK Ubezpieczenia.

Anna Pawłowska-Kruzińska

CUK Ubezpieczenia zapewnia również swoim partnerom widoczność w internecie. Każda z placówek multiagencji jest bardzo mocno wypozycjonowana lokalnie w Google, co zwiększa jej siłę w sieci. Partnerzy dodatkowo mogą skorzystać z reklam Google Ads, docierając do jeszcze większej liczby nowych, potencjalnych klientów, jednocześnie umacniając świadomość marki wśród aktualnych.

Nasz Dział Marketingu na co dzień wspiera również partnerów w budowaniu lokalnych kampanii reklamowych. Gwarantujemy nieodpłatne wsparcie grafika w tworzeniu materiałów, jak również dostęp do specjalistów z dziedziny marketingu online, PR i trade. Partnerzy otrzymują od nas wsparcie w zakresie realizacji lokalnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych oraz tworzenia i dystrybucji materiałów prasowych.

Jesteśmy w codziennym kontakcie z naszymi partnerami, zachęcając ich do bycia ekspertami wypowiadającymi się też w mediach branżowych. Mają oni również do dyspozycji radiowe spoty lokalne, jak i wiele narzędzi centralnych udostępnianych do reklamowych działań lokalnych.

To tylko mała część tego, co możemy zaoferować naszym partnerom. Już niebawem startujemy z ogólnopolską akcją, która ma na celu nie tylko zachęcenie nowego partnera biznesowego do podjęcia współpracy z nami, ale również pokazanie, iż świat ubezpieczeń ma ogromną misję zapewnienia bezpieczeństwa Polakom – dodaje Anna Pawłowska-Kruzińska.


Jeśli jesteś zainteresowany podjęciem współpracy z CUK Ubezpieczenia, wejdź na www.cuk.pl/wspolpraca, poznaj szczegóły, zostaw namiary do siebie, a nasz menedżer skontaktuje się z tobą i odpowie na pytania.

Flotę optymalnie obsłuży robot

0
Krzysztof Niewiadomski fot. Rafał Guz

Nowoczesne produkty i systemy do ich obsługi sprawiają, że klient i broker może szybciej otrzymać ofertę i w krótszym czasie podpisać umowę. W UNIQA to nasz priorytet. Dzięki temu cały czas jesteśmy także blisko naszych partnerów.

Celem pionu UNIQA dla Biznesu, który koncentruje się na kompleksowej obsłudze klientów korporacyjnych, jest dostarczanie rozwiązań, które jak najlepiej zabezpieczają ich potrzeby ubezpieczeniowe.

Chcemy, aby procesy obsługi ubezpieczeń korporacyjnych były jak najbardziej efektywne. Z tego właśnie powodu systematycznie oddajemy w ręce agentów nowoczesne produkty, które są obsługiwane w portalu obsługi sprzedaży (POS).

Pierwsza połowa tego roku to między innymi wprowadzenie dwóch nowych produktów, w których uprościliśmy i usprawniliśmy sprzedaż ubezpieczeń.

Intuicyjny przewoźnik

W marcu 2020 r. w portalu obsługi sprzedaży POS udostępniliśmy sieci sprzedaży intuicyjne narzędzie do obsługi ubezpieczeń OC przewoźników dla branży transportowej. Umożliwia ono dynamiczne przeliczanie i odświeżanie strony, szybką komunikację z zewnętrznymi bazami danych oraz system walidacji, który wspiera użytkownika w całym procesie sprzedaży.

System weryfikuje też kompetencje sprzedawcy oraz informuje go, które warunki ubezpieczenia wymagają dodatkowej akceptacji. Po zawarciu umowy ubezpieczenia może on wydrukować polisowniosek oraz dwujęzyczne certyfikaty dopasowane do wybranego zakresu ubezpieczenia. Wszystkie dokumenty przygotowaliśmy w nowej szacie graficznej, a ich treść napisaliśmy prostym i zrozumiałym językiem.

Kompleksowa obsługa gwarancji

Z początkiem czerwca uruchomiliśmy w portalu POS także obsługę gwarancji ubezpieczeniowych. Cały proces, od zawarcia z klientem umowy generalnej po wystawienie gwarancji, umieściliśmy w jedynym kompleksowym narzędziu. Nasi sprzedawcy w kilku prostych krokach mogą teraz przygotować i wygenerować nową umowę generalną, załączyć i zarchiwizować wszystkie wymagane dokumenty, a następnie wystawić gwarancje zapłaty wadium.

Przygotowanie przez sprzedawcę takiej gwarancji ułatwia automatyczna weryfikacja parametrów umowy generalnej oraz kompetencji użytkownika. System na każdym etapie informuje sprzedawcę o błędach lub brakach w formularzu oraz przekroczonych kompetencjach.

Wystawienie gwarancji zajmuje tylko kilka minut. Wszystkie dokumenty ubezpieczeniowe sprzedawca wygeneruje bezpośrednio z systemu w ustandaryzowanym formacie, ale może zmodyfikować treść dokumentu i dostosować go do potrzeb konkretnego klienta.

Nowoczesna obsługa floty

Od 2017 r. w portalu obsługi sprzedaży POS odbywa się cały proces ofertowania flot. Niedawno zmodyfikowaliśmy arkusz oceny flot (AOF 2.0). Wystarczy nam sam numer REGON klienta, aby zaczytać jego dane i rodzaj prowadzonej działalności oraz zweryfikować historię szkodowości w bazie UFG.

W arkuszu stawiamy na kompleksową obsługę. Można w nim zarejestrować pytanie ofertowe, przeprowadzić kalkulację składki, wydrukować ofertę i umowę generalną, a na koniec wystawić polisę.

W najbliższym czasie do wystawiania polis flotowych włączymy również robota Optimus. Robot będzie obsługiwał zarówno agentów, jak i brokerów współpracujących z UNIQA.

Partnerzy będą musieli uzupełnić dane w tabeli Excel i przesłać plik na określony adres e-mail. Robot przejmie pozostałą część ich pracy. Optimus sam odszuka ofertę i pojazd, a następnie wystawi polisę i prześle jej wydruk w formacie PDF na wskazany zwrotny adres e-mail.

Krzysztof Niewiadomski
ekspert ds. oferty ubezpieczeniowej, Departament Rynku, UNIQA dla Biznesu, UNIQA

18,486FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie