Compensa ruszyła z trzecią edycją Bezpiecznej Autostrady

0
55

Trwa trzecia edycja kampanii społecznej Bezpieczna Autostrada organizowanej przez Compensa TU przy współudziale Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Obok bezpiecznego poruszania się po autostradach i drogach szybkiego ruchu akcja kładzie nacisk na aspekt zdrowotny kierowców.

Podstawowym celem kampanii jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu bezpiecznego poruszania się po autostradach i trasach szybkiego ruchu oraz udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. Jednocześnie w ramach akcji ubezpieczyciel uświadamia kierowców, jak stan zdrowia osoby prowadzącej pojazd wpływa na bezpieczeństwo jazdy. 

– Wraz z rozwojem sieci autostrad w łącznej liczbie wypadków w Polsce coraz większy odsetek stanowią zdarzenia na „najszybszych” drogach. W 2001 r. wynosił on zaledwie 0,4% ogółu wypadków, a w ostatnich 5 latach utrzymuje się na poziomie ok. 1,5%. Ze statystyk wynika także, że rokrocznie do wypadków dochodzi z tych samych przyczyn. Niektórych błędów ewidentnie trudno nam się oduczyć, co pokazuje, jak ważna jest edukacja w tym zakresie. Kontynuujemy również promowanie wiedzy na temat zdrowia kierowców. Uważamy, że jednym z kluczowych czynników wpływających na bezpieczną jazdę jest stan zdrowia osoby prowadzącej pojazd – mówi Karolina Tworzydło, dyrektor Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji Compensy.

W tej edycji kampanii zaplanowano pikniki rodzinne pod nazwą „Strefa Bezpieczeństwa Compensy” w Gnieźnie, Suwałkach, Łomży, Koninie, Kutnie, Ostrołęce, Słupsku, Elblągu, Kielcach, Piotrkowie Trybunalskim, Zgorzelcu, Wałbrzychu oraz na MOP-ach Otłoczyn Zachód i Parma. W ich trakcie wykwalifikowani ratownicy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w praktyce uczą udzielania pierwszej pomocy. W strefie bezpiecznego kierowcy odwiedzający mogą sprawdzić ciśnienie, zawartość tlenu we krwi czy poziom cukru, a także poddać się badaniu widzenia zmierzchowego, wrażliwości na olśnienie oraz sprawdzić swój refleks. W odwiedzanych miejscowościach Compensa przekazuje władzom miast defibrylatory AED, które mogą uratować życie w razie nagłego zatrzymania krążenia. 

– Uczymy, jak reagować w sytuacji zagrożenia życia. Uczymy dzieci i dorosłych, bo bezpieczeństwo nie zależy od wieku. Podczas pikników rodzinnych szerzymy ideę współodpowiedzialności: Widzisz? Reaguj. Właściwie, bezpiecznie dla siebie i innych  – komentuje Tadeusz Zagajewski, prezes Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Od 2018 roku w ramach kampanii zorganizowano szereg eventów edukacyjnych wraz z pokazami pierwszej pomocy. Odwiedzający otrzymywali materiały informacyjne dla dorosłych i dzieci, a także karty ICE (in case of emergency), pomocne przy powiadamianiu bliskich w razie wypadku. Ponadto przeszkolono z zakresu pierwszej pomocy pracowników obsługi autostrad, wyposażono 10 kluczowych stacji w profesjonalne zestawy pierwszej pomocy. Do tej pory miastom przekazano 8 defibrylatorów.

Elementem kampanii są także analizy Compensy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. W pierwszej z nich, opierając się na raportach publikowanych przez Komendę Główną Policji ubezpieczyciel wskazuje, że w ciągu ostatnich 20 lat na autostradach w Polsce doszło do 6074 wypadków, w których zginęło 961 osób, a 9038 zostało rannych. Zdecydowanie najniebezpieczniejszy był w XXI wieku 2017 r., który zakończył się 478 zdarzeniami, 70 ofiarami i 697 rannymi.

Z kolei w 2020 r., w związku z ograniczonym ruchem w pandemii, liczba wypadków (291) spadła do poziomu z 2013 r., w którym długość polskich autostrad była o prawie 300 km mniejsza niż obecnie. Nie wpłynęło to jednak na bezpieczeństwo pasażerów – liczba ofiar (54) była przed rokiem niemal identyczna co 3 lata temu, choć wówczas doszło do 143 wypadków więcej.

Od 2010 roku policja wyszczególnia w swoich raportach przyczyny wypadków na autostradach. Jednym z czterech głównych jest niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, będące przyczyną 35% wypadków w ciągu ostatnich 10 lat.

– W tym kontekście warto też wspomnieć o warunkach atmosferycznych. W czasie deszczu, śnieżycy czy mgły nie trzeba pędzić ponad 140 km/h, żeby jechać zbyt szybko. Prędkość ma też znaczenie przy dużym natężeniu ruchu drogowego, gdy czasu na wykonywanie manewrów jest niewiele – komentuje Tomasz Zagajewski z CBRD.

Druga przyczyna to niezachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu, z powodu której doszło w minionej dekadzie do 20% wypadków. Kolejną jest zmęczenie i zasypianie za kierownicą (12% wypadków na autostradach).

– Nieprzypadkowo w tegorocznej edycji kampanii Bezpieczna Autostrada zwracamy uwagę na kwestie zdrowotne. Kierowca musi być w dobrej formie – nadmierny stres, przemęczenie czy choroby negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy, m.in. obniżają koncentrację i refleks oraz wzmagają senność – zauważa Karolina Tworzydło.

Ostatnim elementem jest nieprawidłowa zmiana pasów ruchu, wiążąca się z 8% wypadków na autostradach.

(AM, źródło: Compensa)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here