Jak zintegrować sześć systemów ubezpieczeniowych w jeden i podnieść wskaźniki jakościowe w rankingu UFG?

0
929

W trakcie współpracy z Generali zintegrowaliśmy dane z sześciu systemów ubezpieczeniowych i wdrożyliśmy jednolity system raportowania danych do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jak to zrobiliśmy?

Rozwiązanie BrokerUFG, które oferujemy w modelu usługowym SaaS, zasila dane w UFG w trybie online i umożliwia zautomatyzowane odpowiedzi na zapytania UFG.

W studium przypadku dzielimy się wyzwaniami, przed którymi stanęliśmy, aby zintegrować sześć systemów w jeden, a także korzyściami, które cały proces przyniósł klientowi.

Klient

Generali Polska jest częścią jednej z największych globalnych firm ubezpieczeniowych i zarządzania aktywami. Założona w 1831 r., obecnie działa w 50 krajach, obsługuje ponad 66 mln klientów, którzy w 2020 r. zawarli umowy ubezpieczenia z Generali o łącznej wartości ponad 70 mld euro.

Ambicją Generali jest bycie partnerem na całe życie dla swoich klientów. Firma oferuje innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania dzięki niezrównanej sieci dystrybucji.

Generali w Polsce działa od 1998 r. Zapewnia swoim klientom kompleksową ochronę ubezpieczeniową na każdym etapie ich życia: od ubezpieczeń majątkowych, takich jak ubezpieczenie samochodu, mieszkania, ubezpieczenia firm przez ubezpieczenia na życie, zarówno indywidualne, jak i grupowe, po fundusze emerytalne i inwestycyjne.

Generali w Polsce oferuje swoje produkty ubezpieczeniowe pod trzema markami. Obok Generali są to Proama, oferująca bogaty wybór ubezpieczeń majątkowych, oraz Generali Agro, które specjalizuje się w ubezpieczeniach dla rolnictwa.

Adam Smółkowski

Zdefiniowanie sytuacji klienta

Generali jako zakład ubezpieczeniowy z ugruntowaną pozycją na rynku posiadał wiele systemów ubezpieczeniowych – część z nich pochodziła od przejętych spółek, część należała do Generali i znajdowała się w trakcie migracji danych, a część była wdrażana z myślą o rozszerzeniu oferty w przyszłości.

Każdy z zakładów ubezpieczeniowych dysponuje własną historią w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Jeśli firma posiada kilka systemów, jej dane są przechowywane niezależnie od siebie, nawet jeżeli należą do jednego zakładu.

Na poziomie operacyjnym utrzymywanie sztucznego podziału danych może prowadzić do:

  • utrudnień przy migracji danych ze starych systemów na nowe
  • komplikacji przy współpracy z regulatorem
  • podniesienia kosztów utrzymania i zwiększenia złożoności infrastruktury IT

W ramach współpracy zaproponowaliśmy firmie stworzenie jednego, kompleksowego systemu ubezpieczeniowego poprzez integrację sześciu obecnych systemów. Uzgodniliśmy również wdrożenie rozwiązania opartego na naszym autorskim produkcie – BrokerUFG, który umożliwia zautomatyzowaną komunikację z UFG.

Wyzwania

We współpracy z Generali stanęliśmy przed trzema dużymi wyzwaniami.

Uporządkowanie danych raportowanych do UFG.

Generali pracowało na sześciu systemach, co utrudniało efektywne raportowanie do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W celu zintegrowania systemów w jeden organizm najpierw musieliśmy ustalić, jakie dane będą wymieniane między Generali a UFG i jakich danych brakuje w obecnych systemach.

Przemysław Czapliński

Pobieranie danych w trybie online.

Wdrożenie rozwiązania BrokerUFG miało umożliwić firmie przesyłanie danych z systemu ubezpieczeniowego do UFG w trybie online. Tak by wymiana informacji między dwiema stronami była bezobsługowa.

Zdobycie wysokiej pozycji w rankingu UFG.

UFG publikuje co roku ranking zakładów ubezpieczeń najlepszych pod względem jakości danych. Aby firma zajęła wysokie miejsce w rankingu, musieliśmy zadbać o terminowość, kompletność oraz jednoznaczność przesyłanych danych.

Rozwiązania

Przeprowadziliśmy dla Generali zasilanie wyrównujące, czyli porównaliśmy dane z systemów ubezpieczyciela z danymi w UFG oraz znaleźliśmy i uzupełniliśmy dane dotyczące braku polis, szkód i odszkodowań.

Wdrożenie umożliwiło Generali przejście na mechanizm zasilania UFG w trybie online. BrokerUFG umożliwia raportowanie każdej polisy do UFG tego samego dnia. Wcześniej dane były zbierane, paczkowane i dopiero następnie zbiorczo wysyłane. Z BrokeremUFG również dane dotyczące szkód i odszkodowań są przesyłane do UFG.

Efekty

W ramach wdrożenia przeprowadziliśmy unifikację danych we wszystkich systemach, która zgromadziła dane z sześciu systemów w jeden, przez co wdrażanie kolejnych funkcjonalności przebiega sprawnie i prosto.

BrokerUFG przejął rolę scentralizowanego repozytorium danych, które obsługuje raportowanie i kooperację z UFG. Zmniejszył zakres utrzymania archiwalnych systemów danych, obniżył złożoność infrastruktury IT i jej koszty.

Wdrożenie BrokeraUFG umożliwiło zakładowi uzyskanie wysokiej pozycji wskaźników jakościowych. Generali znalazło się wśród liderów towarzystw ubezpieczeniowych rankingu publikowanego przez UFG. Dodatkowo zakład skorzystał z możliwości zautomatyzowania odpowiedzi na zapytania UFG.

Przejrzysty model integracji pozwala na szybkie i proste podłączenie kolejnych podmiotów i skraca czas od momentu ich przejęcia przez Generali do pełnej integracji operacyjnej. Dzięki wbudowanej automatyzacji BrokerUFG w obszarach zasilania, zapytań i kooperacji obniża pracochłonność zadań w utrzymaniu i dostosowaniu systemu do wymogów UFG.

Dzięki wdrożeniu rozwiązania BrokerUFG uzyskaliśmy możliwość raportowania polis do UFG jeszcze tego samego dnia, co przełożyło się na uzyskanie wysokich wskaźników jakościowych w rankingu UFG. Projekt przełożył się na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury IT i pozwolił nam wykorzystać jej potencjał do rozwijania innych ważnych obszarów firmy. BrokerUFG to jedyne rozwiązanie, które jest dostępne i gotowe w modelu usługowym na polskim rynku – mówi Sebastian Michałowski, dyrektor Departamentu Digitalizacji Procesów i Innowacji.

Adam Smółkowski
Przemysław Czapliński
ProService Finteco


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY