Blog - Strona 1266 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1266

Aviva UK: Trzeba będzie się przeprosić z porównywarką

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Internetowe porównywarki cen będą coraz bardziej zyskiwać na popularności w ubezpieczeniach, ponieważ brytyjska gospodarka oficjalnie wchodzi w recesję i konsumenci szukają oszczędności gdzie tylko jest to możliwe.

Porównywarki już są bardzo popularne wśród nabywców ubezpieczeń. Z ankiety Global Data wynika, że za pośrednictwem porównywarek sprzedawanych jest 31,3% ubezpieczeń komunikacyjnych, 26,7% ubezpieczeń domów i 22,3% ubezpieczeń dla zwierząt domowych. Chociaż kanał direct jest wciąż najpopularniejszy w tych trzech liniach ubezpieczeń, porównywarki będą zdobywać pole wśród klientów szukających najlepszych ofert dla danego produktu. W ubezpieczeniach podróżnych sytuacja może się okazać zupełnie inna i tu porównywarki odnotowują zmniejszenie zainteresowania, ponieważ konsumenci bardziej cenią sobie szeroką ochronę, obejmującą zdarzenia związane z pandemią, niż niską cenę polisy.

Aviva, największa firma ubezpieczeń ogólnych w Wielkiej Brytanii, jest programowo nieobecna w czterech największych porównywarkach (Comparethemarket.com, Moneysupermarket.com, Confused.com i Gocompare.com). Ubezpieczyciel usunął z nich swoje produkty w 2008 r., aby skoncentrować się na sprzedaży direct, teraz jednak planuje powrót z ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

(AC, źródło: Global Data)

Wielka Brytania: Pracodawcy boją się o zdrowie pracowników

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nieco ponad 60% pracodawców z brytyjskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw niepokoi się możliwością zakażenia się pracowników koronawirusem. Tylko niewielki odsetek MŚP nie wyraża żadnych tego rodzaju obaw, co sugeruje, że nowy sposób pracy będzie nadal obowiązywał większość pracowników sektora, dopóki rozprzestrzenianie się wirusa nie zostanie opanowane albo nie pojawi się szczepionka.

Obawy o zakażenie będą prowadzić do istotnych zmian w sposobie działania małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii i podczas gdy ubezpieczyciele korporacyjni będą tracić, ubezpieczyciele gospodarstw domowych mogą zyskać. Z ankiety Global Data wynika też, że większe przedsiębiorstwa sektora MŚP są bardziej skłonne do dużych albo wręcz skrajnych obaw w porównaniu z firmami małymi i średnimi. Być może dlatego, że po prostu mają więcej pracowników, o których muszą się troszczyć, chociaż jeden pracownik zakażony koronawirusem może przynieść więcej szkody firmie z mniejszą liczbą pracowników. Taki poziom obaw może być korzystny dla dostarczycieli świadczeń pracowniczych i ubezpieczeń zdrowotnych.

Większe firmy, przejawiające największe obawy, mogą być najbardziej skłonne do zakupu polis. 16% MŚP odnotowujących ilościowy wzrost pracy zdalnej oznacza mniejsze ryzyko zakażenia pracowników. Jeśli system pracy zdalnej utrzyma się w przewidywalnej przyszłości, firmy wyprowadzą swoją działalność z centrów miast lub przynajmniej ograniczą swoją obecność, co będzie ciosem dla ubezpieczycieli nieruchomości komercyjnych. Z drugiej strony, przeniesienie biura do domu stwarza możliwości dla ubezpieczycieli gospodarstw domowych, takie jak doubezpieczenie sprzętu w rodzaju laptopa.

(AC, źródło: Global Data) 

Exito Broker: DYREKTOR BIURA UBEZPIECZEŃ KOMUNIKACYJNYCH

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z dynamicznym rozwojem portfela ubezpieczeń komunikacyjnych i wydzieleniem z obszaru ubezpieczeń korporacyjnych samodzielnego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych, poszukujemy kompetentnej osoby na stanowisko:

DYREKTORA BIURA UBEZPIECZEŃ KOMUNIKACYJNYCH

OPIS STANOWISKA:

  • Kompleksowe zarządzanie linią ubezpieczeń komunikacyjnych
  • Zarządzanie zespołem brokerów i asystentów
  • Nadzór obsługi klientów zgodnie z obowiązującymi procedurami
  • Tworzenie koncepcji i realizacja strategii rozwoju i dynamiki rozbudowy portfela klientów 
  • Odpowiedzialność za przygotowanie i realizację planu finansowego biura
  • Komunikacja z kluczowymi klientami i budowanie relacji
  • Nadzór nad rozwojem zawodowym członków zespołu

WYMAGANIA:

  • Wykształcenie wyższe
  • Co najmniej 5-letnie doświadczenie w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych  
  • Własna wizja zarządzania biurem
  • Zdany egzamin brokerski lub perspektywa jego zdania w niedalekiej przyszłości
  • Bardzo dobra znajomość produktów komunikacyjnych i warunków ubezpieczeń poszczególnych Towarzystw Ubezpieczeń
  • Bardzo dobra znajomość przepisów prawa w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych
  • Doświadczenie w przygotowywaniu programów ubezpieczeń dla klientów korporacyjnych
  • Zdolności akwizycyjne i negocjacyjne
  • Prawo jazdy kat. B

OFERUJEMY:

  • Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę lub kontrakt menadżerski
  • Atrakcyjne wynagrodzenie
  • Niezbędne narzędzia pracy (samochód, laptop, telefon)
  • Pakiet benefitów socjalnych

Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie aplikacji na adres: biuro@exitobroker.pl

Informujemy, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami.

Wysyłając zgłoszenie rekrutacyjne do Exito Broker Sp. z o.o., ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa, zgadzasz się na przetwarzanie przez pracodawcę Twoich danych osobowych zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu.

Prosimy o zawarcie w CV klauzuli: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)”.

Informujemy, że Administratorem danych jest EXITO BROKER Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Dane zbierane są dla potrzeb rekrutacji. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz aktów wykonawczych jest obowiązkowe. Podanie dodatkowych danych osobowych jest dobrowolne.

iUNIQA – nowa platforma prewencyjna dla klientów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UNIQA Polska uruchomiła bezpłatną platformę prewencyjną iUNIQA dla klientów z sektora mieszkalnictwa. Za jej pośrednictwem użytkownicy mogą np. skontaktować się z ubezpieczycielem, zgłosić szkodę oraz samodzielnie ją zlikwidować, a także zabezpieczyć swoje mienie przed zbliżającym się atakiem żywiołu

Aplikacja iUNIQA to narzędzie stworzone we współpracy z zarządami i pracownikami spółdzielni mieszkaniowych oraz zarządcami nieruchomości.

– Klient w centrum to nasze motto, a iUNIQA jest na to najlepszym dowodem – mówi Rafał Kukier, dyrektor zarządzający pionem UNIQA dla Mieszkalnictwa. – Tworząc tę platformę z naszymi klientami, myśleliśmy o ich wygodzie. Chcemy proponować im coraz lepsze i nowocześniejsze rozwiązania. Dzięki iUNIQA kontakt z klientami będzie jeszcze częstszy i wygodniejszy – dodaje.

Narzędzie ułatwia i przyspiesza kontakt klientów z ubezpieczycielem. Istotną funkcją platformy jest też zgłaszanie szkód – również w imieniu mieszkańców.

– Klienci UNIQA mogą samodzielnie likwidować szkody, korzystając ze specjalnego narzędzia na platformie. To najszybszy sposób zgłaszania tego typu szkód, ponieważ decyzja i wypłata odszkodowania przebiega nie dłużej niż w trzy dni – mówi Rafał Kukier.

Po zgłoszeniu szkody iUNIQA pozwala na bieżąco monitorować jej status, uzupełniać dokumentację, skontaktować się z likwidatorem lub odwołać się od otrzymanej decyzji. iUNIQA archiwizuje również dane o szkodach. Użytkownik platformy będzie mógł sprawdzić historię szkodowości z ostatnich 36 miesięcy i pobrać wydane w tym czasie wszystkie decyzje odszkodowawcze. Na podstawie dostępnych na jego koncie statystyk i szczegółowych informacji o miejscach zdarzenia i przyczynach szkód łatwiej mu będzie podejmować decyzje np. o modernizacji budynków.

Użytkownicy iUNIQA znajdą również na platformie istotne informacje dla branży mieszkalnictwa, np. zalecenia po szkodach osobowych, opracowania, orzecznictwa i opinie prawne. Aplikacja wysyła też ostrzeżenia i komunikaty pogodowe. Dzięki współpracy z IMGW klienci dostaną informacje o gwałtownie zmieniającej się pogodzie.

– Z platformy korzystają już pracownicy spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządcy nieruchomości. Doceniają jej użyteczność, prostotę i funkcjonalność – mówi Rafał Kukier.

iUNIQA jest dostępna także jako aplikacja mobilna dla mieszkańców. Za jej pośrednictwem mogą oni samodzielnie zgłosić szkodę, również w trybie szybkiej ścieżki samodzielnej likwidacji. Mogą też mieć dostęp do informacji i materiałów przekazywanych przez spółdzielnię, zarządcę czy wspólnotę. Aplikacja będzie wysyłać powiadomienia o zmianie statusu szkody, przekazanych dokumentach, wydanych decyzjach w sprawie szkody oraz ostrzeże przed zbliżającą się gwałtowną zmianą pogody.

iUNIQA jest dostępna na urządzeniach z systemem Android.

Artur Makowiecki
news@gu.home.pl

Zakaz sprzedaży ubezpieczeń przez NOVIS ma charakter tymczasowy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

25 września Narodowy Bank Słowacji (Národná banka Slovenska, NBS) opublikował kolejne informacje dotyczące wydania w dniu 9 września decyzji w sprawie zakazu sprzedaży produktów ubezpieczeniowych przez NOVIS Insurance Company, NOVIS Versicherungsgesellschaft, NOVIS Compagnia di Assicurazioni, NOVIS Poisťovňa a.s. (NOVIS). Jak wskazał NBS, wspomniana decyzja jest środkiem tymczasowym i obejmuje zakaz sprzedaży produktów ubezpieczeniowych spełniających określone warunki – poinformował Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

W oświadczeniu przedstawiono dodatkowe wyjaśnienia dotyczące uzasadnienia wydania decyzji, istoty i zakresu jej zastosowania, jak również daty rozpoczęcia oraz okresu jej obowiązywania.

NOVIS jest zakładem ubezpieczeń, który podlega nadzorowi Narodowego Banku Słowacji. Działalność ubezpieczeniowa zakładu poza rynkiem słowackim jest wykonywana w ramach swobody przedsiębiorczości, m.in. w Polsce. Na terytorium naszego kraju NOVIS może prowadzić działalność ubezpieczeniową w zakresie transgranicznego oferowania produktów obejmujących ubezpieczenie rodzajów ryzyka zawartych w grupach 1, 3, 4, 5 działu I zgodnie z wymogami dyrektywy Wypłacalność II, w tym umów ubezpieczenia z UFK.

Z tego powodu UKNF pozostaje w kontakcie z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) i organami nadzoru ubezpieczeniowego państw członkowskich UE, w których sprzedawane są produkty NOVIS.

(AM, źródło: KNF)

Ryzykonomia. Kot Schrödingera i moda na ryzyko

0
dr Jerzy Podlewski

Kot to zwierz fascynujący i jego obserwacja może być źródłem życiowych mądrości dla spiętych od zapracowania menedżerów, którzy chorobliwie szukają kolejnych wyzwań i naprężeń, zamiast jak mądry kot poodpoczywać, już to zmęczony wcześniejszym odpoczywaniem. Bo po cóż tak ciągle gonić, hm?

Jeszcze więcej korzyści można by odnieść z obserwacji szczególnego przypadku kota, a mianowicie kota Schrödingera, gdyby dało się go w ogóle zaobserwować. A jak wiadomo, jest z tym problem, że: i jest, i go nie ma.

Wizja sympatycznego mruczka wymyślonego prawie 100 lat temu przez austriackiego noblistę przychodzi do głowy, gdy (po raz któryś z rzędu) słyszymy, że zarządzanie ryzykiem „jest teraz modne”.

No, wolne żarty kochani! Tyle razy już to słyszeliśmy, że aż broda rośnie, ale może tak właśnie z naturą zarządzania ryzykiem jest jak z owym kotem Schrödingera, że: i jest, i go nie ma.

Zresztą koncepcja „nieokreśloności” w ogóle jest znacznie szersza: patrz epidemia Covid. Niby co rano słyszymy, że kolejne kraje robią lockdowny, szkoły zamykają, ludzie umierają, gospodarki dołują, ale gdy tak porozmawiać z kimkolwiek, to epidemia też niby jest – a jej nie ma.

Nie mówimy tu oczywiście o „twardych” dowodach na nieistnienie jak i wyśmiewanie „koronapaniki”, jak donoszą źródła wywiadowcze ochoczo rozsiewanej przez cyberarmie wschodnich trolli. „Na Covid zmarło mniej ludzi niż na grypę, raka, poślizgnęło się na bananie”.

Owszem, na ebolę w zachodniej Afryce w latach 2014–2016 zmarło mniej niż 40 000 ludzi. I o czym to świadczy? O mniejszym zagrożeniu, braku konieczności podjęcia drastycznych kroków sanitarnych?

Przy okazji wspomnimy, że Bob Woodward, sławny dziennikarz śledczy „The Post” (jeden z pierwowzorów postaci w filmie z Redfordem i Hoffmanem o Watergate), ujawnił właśnie szokujące nagranie z wielkim prezydentem Trumpem, gdzie ten ostatni przyznawał już wczesną wiosną, że wie, jak niebezpieczna jest pandemia Covid.

Oczywiście Trump dowiedział się o tym od ekspertów, ale potem miesiącami udawał, że epidemia i jest, i jej nie ma. Z dramatycznymi dla USA i świata skutkami.  

Albo więc ryzykiem zarządzamy, albo… tylko udajemy, że to robimy, zgodnie z zasadą nieokreśloności.

Świadczy to w ogóle o deficycie „chęci” do zarządzania ryzykiem, braku gotowości do ponoszenia kosztów (niezbędnych) działań. Bo, jak wielokrotnie tu pisaliśmy, zarządzanie ryzykiem kosztuje. Choćby zakup polisy to najprostszy przypadek tej zależności.

Współczesnym społeczeństwom, organizacjom i poszczególnym ludziom brak jest też chyba zwykłej cierpliwości, wytrwałości nie tylko w zarządzaniu ryzykiem, ale w ogóle w znoszeniu jakichkolwiek dłużej trwających niedogodności.

Epidemia trwa „już” pół roku? Ile można! Przedsiębiorstwa mogą zbankrutować? Nie, to niemożliwe, niech rządy wydrukują kolejne sterty papierowych bilecików, zrobimy hiperdeficyty na 1000 lat i mamy problem załatwiony. Spłacą kolejne pokolenia za lat 200, a może 500. I proszę, ryzyko rach-ciach „zarządzone”.

Na poziomie poszczególnych organizacji kot Schrödingera też hasa w najlepsze. I zarządzanie ryzykiem jest, ale go nie ma.

I są tutaj „stany” kota różne możliwe. I taki, że go „w ogóle nie ma”, a zarządzania ryzykiem ani widu, ani słychu. A częściej „i jest, i go nie ma”. Coś tam robimy w różnych obszarach, wdrażamy różne zarządzania: jakością, zgodnością, ryzykiem, ciągłością działania, ale gdy przychodzi co do czego, do codziennej żmudnej obserwacji ryzyka, do analizy i konsekwentnego reagowania na ryzyko, to już „go nie ma”.

I pewnie dlatego zarządzanie ryzykiem wciąż jest „modne”.

Inna sprawa, że nasz kot występuje w wielu odmianach. Choćby ostatnio zgłębialiśmy odmianę Kota Innowacji. Oto wszędzie czytamy o robotyzacji, sztucznej inteligencji, nowych modelach biznesowych. A gdy spojrzymy do raportu „Smart Industry” Siemensa i Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii (ach, te koty ministerialne), dowiadujemy się, że 60% respondentów z sektora MSP nigdy nie słyszało o koncepcji Przemysłu 4.0.
Czyli i innowacje są, i ich nie ma.
I do tego Kota Modernizacyjnego jeszcze w ryzykonomii wrócimy. 

dr Jerzy Podlewski

Spór o odpowiedzialność z BI dotarł do Polski

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wydarzenia w Wielkiej Brytanii i Francji zaostrzyły apetyt polskich kancelarii odszkodowawczych na roszczenia przedsiębiorców z tytułu ubezpieczeń Business Interruption (BI) za straty poniesione wskutek lockdownu. Jednak zdaniem ubezpieczycieli, takie sprawy nie mają szans powodzenia – informuje „Puls Biznesu”.

Michał Jakubowski, radca prawny z kancelarii Lengiewicz Wrońska Berezowska i Wspólnicy (LWB), mówi gazecie, że wedle jego wiedzy większość ubezpieczycieli kwestionuje roszczenia przedsiębiorców związane z pandemią koronawirusa, odmawiając im wypłaty odszkodowania z tytułu BI. Problemem są zbyt ogólnikowe lub niejasne warunki umów BI budzące wątpliwości co do tego, czy pandemia jest ryzykiem objętym ochroną w ramach polisy. Zdaniem zakładów, problem nie istnieje.

Rafał Mańkowski, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń, przyznaje, że w Polsce możliwe jest zawarcie umowy BI w wersji rozszerzonej, obejmującej ochroną straty spowodowane przerwą w działalności przedsiębiorstwa, np. w wyniku choroby. Ta opcja jest jednak rzadko wykorzystywana i nie dotyczy decyzji administracyjnej o zasięgu regionalnym lub krajowym, wynikającej ze stanu zagrożenia epidemicznego. Przedstawiciel PIU zaznacza, że przy rozszerzeniu ochrony stałym motywem jest wyłączenie ryzyka pandemii.

Na wyobraźnię kancelarii działa niedawny wyrok brytyjskiego High Court, który na wniosek tamtejszego regulatora wziął pod lupę 21 klauzul z BI oferowanych przez 8 różnych ubezpieczycieli i wydał wyrok w większości przypadków korzystny dla firm. Anna Lengiewicz, wspólniczka w LWB, przyznaje, że nieprawomocny wyrok nie wiąże polskich sądów, ale rozbudowana analiza interpretacyjna High Court może mieć znaczenie w sprawach toczących się przed sądami polskimi, gdzie jeszcze nie ukształtowała się linia orzecznicza.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 30 września, Karolina Wysota „Ubezpieczyciele na celowniku biznesu”:
https://www.pb.pl/ubezpieczyciele-na-celowniku-biznesu-1003898

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Allianz: Poziom zamożności rośnie, ale nierówności również

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Allianz zaprezentował jedenastą edycję „Global Wealth Report”, który przedstawia sytuację majątkową i zadłużenia gospodarstw domowych w 2019 roku w prawie 60 krajach. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat ani razu nie odnotowano tak dużego wzrostu zamożności. Jednocześnie pogłębiła się różnica między krajami bogatymi i biednymi.

Według opracowania, na całym świecie aktywa finansowe brutto (środki pieniężne i depozyty bankowe, należności od zakładów ubezpieczeń i instytucji emerytalnych, papiery wartościowe, tj. akcje, obligacje i fundusze inwestycyjne, oraz inne należności) w 2019 r. wzrosły o 9,7%, osiągając największy wzrost od 2005 r. W ocenie autorów dokumentu jest to zadziwiające, biorąc pod uwagę fakt, że rok 2019 naznaczony był niepokojami społecznymi, eskalacją konfliktów handlowych i recesją przemysłową. Jednak gdy banki centralne odwróciły kurs i rozpoczęły szeroko zakrojone łagodzenie polityki pieniężnej, rynki akcji odłączyły się od fundamentów i wzrosły o 25%, podnosząc aktywa finansowe w tym procesie. I tak klasa aktywów papierów wartościowych wzrosła o 13,7%. Stopy wzrostu pozostałych dwóch głównych klas aktywów były niższe, ale wciąż imponujące: ubezpieczenia i emerytury osiągnęły wzrost o 8,1%, głównie odzwierciedlając wzrost aktywów bazowych, a depozyty bankowe wzrosły o 6,4%. W rzeczywistości wszystkie klasy aktywów odnotowały wzrost znacznie powyżej swoich długoterminowych średnich od czasu Wielkiego Kryzysu Finansowego.

Kolejna osobliwość 2019 roku: przez wszystkie lata regionalna tabela wzrostu była zdominowana przez rynki wschodzące. Jednak zmieniło się to w 2019 r. Najszybszy wzrost odnotowały zdecydowanie najbogatsze regiony: Ameryka Północna oraz Oceania, gdzie aktywa finansowe brutto gospodarstw domowych wzrosły po 11,9%. W konsekwencji trzeci rok z rzędu rynki wschodzące nie były w stanie przerosnąć swoich znacznie bogatszych odpowiedników. Proces doganiania utknął w martwym punkcie.

Kryzys? Na pewno?

Ekonomiści wskazują, że podobna historia ma się powtórzyć w 2020 roku – ale tylko w skrajnych przypadkach. Podczas gdy Covid-19 pogrążył światową gospodarkę w jej najgłębszej recesji od 100 lat, banki centralne i rządy na całym świecie uruchomiły bezprecedensowe środki monetarne i fiskalne, chroniąc gospodarstwa domowe i ich aktywa finansowe przed konsekwencjami chaosu na świecie. Autorzy raportu szacują, że prywatne gospodarstwa domowe były w stanie odrobić straty z pierwszego kwartału i odnotowały 1,5% wzrost globalnych aktywów finansowych do końca II kw. 2020 r. w postaci depozytów bankowych, zasilanych hojnymi programami wsparcia publicznego i oszczędnościami zapobiegawczymi. Bardzo prawdopodobne, że aktywa finansowe prywatnych gospodarstw domowych mogą zakończyć 2020 r. na plusie.

– Na razie polityka pieniężna uratowała sytuację – mówi Ludovic Subran, główny ekonomista Allianz. – Ale nie powinniśmy się oszukiwać. Zerowe i ujemne stopy procentowe to słodka trucizna. Podważają akumulację bogactwa i pogłębiają nierówności społeczne, ponieważ właściciele aktywów mogą zgarnąć niezłe zyski. To nie jest zrównoważone. Ratowanie dnia to nie to samo, co wygrywanie przyszłości. W tym celu bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy reform strukturalnych po Covid-19, aby położyć podwaliny pod rozwój bardziej sprzyjający włączeniu społecznemu – dodaje.

Spada liczba członków klasy średniej

Luka zamożności między krajami bogatymi i biednymi ponownie się pogłębiła. W 2000 r. aktywa finansowe netto na mieszkańca były średnio 87 razy wyższe w gospodarkach zaawansowanych niż na rynkach wschodzących. Do 2016 r. wskaźnik ten spadł do 19. Od tego czasu ponownie wzrósł do 22 (2019 r.). To odwrócenie procesu doganiania jest powszechne: po raz pierwszy liczba członków światowej zamożnej klasy średniej znacznie spadła – z nieco ponad 1 mld osób w 2018 r. do prawie 800 mln w 2019 r. Jednak patrząc wstecz na rozwój od przełomu wieków, rozwój rynków wschodzących pozostaje imponujący. Po uwzględnieniu wzrostu liczby ludności globalna klasa średnia wzrosła o prawie 50%, a klasa o wysokim stopniu zamożności o 30%. W tym samym czasie klasa niższa zmalała o prawie 10%. Pomimo tego postępu świat pozostaje miejscem bardzo nierównym. Najbogatsze 10% na świecie – 52 mln ludzi w krajach o średnich aktywach finansowych netto o wartości 240 tys. euro – łącznie posiadało około 84% wszystkich aktywów finansowych netto w 2019 r. Wśród nich najbogatszy 1%, ze średnimi aktywami finansowymi netto powyżej 1,2 mln euro, posiada prawie 44% aktywów. Rozwój od przełomu tysiącleci jest uderzający: podczas gdy udział najbogatszego decyla spadł o siedem punktów procentowych, to procent najbogatszego wzrósł o trzy punkty procentowe. Tak więc najbogatsi rzeczywiście wydają się coraz bardziej oddalać od reszty społeczeństwa.

– To dość niepokojące, że przepaść między bogatymi i biednymi krajami zaczęła się ponownie rozszerzać, jeszcze zanim Covid-19 pojawił się na świecie – mówi Patricia Pelayo Romero, współautorka raportu. – Ponieważ pandemia najprawdopodobniej jeszcze bardziej zwiększy nierówności, będąc niepowodzeniem nie tylko dla globalizacji, ale także zakłócając edukację i usługi zdrowotne, szczególnie w krajach o niskich dochodach. Jeśli coraz więcej gospodarek zwraca się do wewnątrz, świat jako całość będzie biedniejszy – dodaje.

Polska: powolny wzrost aktywów i pasywów

Łączne aktywa finansowe gospodarstw domowych w Polsce odnotowały bardzo skromny wzrost o 4,6%, wobec spadku o 8,1% średniego wzrostu w ostatniej dekadzie. Z klas aktywów w Polsce najlepiej wypadły depozyty, które wzrosły o 9,5% i są najpopularniejszymi aktywami finansowymi w portfelach polskich gospodarstw domowych (52%). Papiery wartościowe zanotowały spadek o 2% i utrzymują 25% udział w portfelach. Z 13% udziałem należności ubezpieczeniowe i emerytalne nie odnotowały wzrostu w 2019 r.

Zobowiązania również były nieco gorsze od historycznej średniej (6,7%) i wzrosły tylko o 6,0%. Wskaźnik zadłużenia Polski (zobowiązania jako % PKB) utrzymuje się od 7 lat na stabilnym poziomie wynoszącym ok. 36%. Jest on wciąż stosunkowo niski, ale należy do najwyższych w Europie Środkowej i Wschodniej. Aktywa finansowe netto wzrosły tylko o 3,9%, co stanowi ich najniższy wzrost od 2011 r. W Polsce aktywa finansowe netto na mieszkańca kształtują się obecnie na poziomie 8757 euro, co daje stabilne 37. miejsce w rankingu najbogatszych krajów pod względem aktywów finansowych netto na osobę. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wskaźnik ten podwoił się, jednak niepokojące jest to, że jeszcze przed pandemią aktywa w Polsce rosły wolniej niż w innych regionach. Co więcej, skutków pandemii nie widać jeszcze w aktywach finansowych gospodarstw domowych.

(AM, źródło: Allianz)

Już 68 podejrzanych w sprawie wyłudzenia 5 mln zł odszkodowań

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

24 i 25 września na polecenie Prokuratury Okręgowej w Siedlcach funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu zatrzymali na terenie województwa mazowieckiego kolejnych 5 osób współdziałających w ujawnionym w kwietniu 2019 r. procederze wyłudzania odszkodowań komunikacyjnych. Podejrzani usłyszeli zarzuty wyłudzeń oraz usiłowania wyłudzeń odszkodowań komunikacyjnych.

W toku trwającego od kwietnia 2019 r. śledztwa ustalono, że na terenie różnych miejscowości, w szczególności znajdujących się na terenie województwa mazowieckiego, działały współpracujące ze sobą osoby zajmujące się wyłudzaniem odszkodowań z tytułu zdarzeń drogowych zgłaszanych do ubezpieczycieli. Luksusowe samochody, głównie sprowadzane z zagranicy, były rejestrowane na podstawione osoby i ubezpieczane w ramach OC i AC. Sprawcy organizowali fikcyjne kolizje drogowe z udziałem osób, na które zarejestrowane były auta lub osób „wynajmowanych” przez organizatorów procederu jako kierowcy – uczestnicy upozorowanych kolizji. Po celowym doprowadzeniu do uszkodzenia pojazdu, powstała szkoda zgłaszana była do ubezpieczyciela przez osoby, na które był zarejestrowany pojazd lub przez rzekomych kierowców. W zgłoszeniach wskazywano nieprawdziwe okoliczności zdarzenia. Osoby, na które zarejestrowane były samochody, w dokumentach przedkładanych ubezpieczycielom wskazywały należące do nich rachunki bankowe do wypłaty odszkodowań. Po ich otrzymaniu osoby te wypłacały je na ogół w gotówce, którą przekazywały organizatorom procederu.

Dotychczasowe ustalenia śledztwa wskazują, że z tytułu wypłat nienależnych odszkodowań z OC i AC mogło dojść do wyłudzenia około 5 milionów złotych od co najmniej 4 towarzystw. Do chwili obecnej zarzuty wyłudzeń lub usiłowania wyłudzenia odszkodowań z tytułu pozorowanych szkód przedstawiono 68 podejrzanym. Czterech podejrzanych pozostaje tymczasowo aresztowanych. Wobec pozostałych stosowane są wolnościowe środki zapobiegawcze.

(AM, źródło: Prokuratura Krajowa)

Wojciech Soliński nowym dyrektorem Biura Sprzedaży Agencyjnej Signal Iduna

0
Wojciech Soliński

Z dniem 1 października Wojciech Soliński zastąpi Michała Cabaja na stanowisku szefa Biura Sprzedaży Agencyjnej Signal Iduna w Polsce.

– Jest to efekt bardzo intensywnej rekrutacji trwającej od końca lipca. Tym bardziej cieszę się, że nasz wewnętrzny kandydat wypadł najlepiej. To daje mu silny mandat, aby wdrażać swoje pomysły na sprzedaż agencyjną w Signal Iduna – komentuje Adam Malinowski, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Signal Iduna.

Wojciech Soliński związany jest z Signal Iduna od lutego 2019 roku. Był odpowiedzialny za współpracę z kluczowym klientem firmy – OVB. Karierę zaczynał w towarzystwach funduszy inwestycyjnych, gdzie pracował blisko 17 lat. Natomiast pierwsze doświadczenia w branży ubezpieczeniowej zdobywał w Generali, na stanowisku dyrektora oddziału.

Później związany był z Ergo Hestią, gdzie początkowo współpracował z agencjami lokalnymi, a po 3 latach przejął odpowiedzialność za współpracę z agentami krajowymi, takimi jak OVB, ERGO Pro, Phinance czy Expander.

Wojciech Soliński jest absolwentem Wydziału Geografii Uniwersytetu Łódzkiego o specjalizacji planowanie przestrzenne.

(AM, źródło: Signal Iduna)

18,329FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie