Blog - Strona 2 z 1644 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

TFG: Blisko 8 mln podróżnych skorzystało z usług firm turystycznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Liczba podróżnych korzystających z usług przedsiębiorców turystycznych przekroczyła w okresie od stycznia do września obecnego roku 7,7 miliona osób – wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku organizatorzy turystyki oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych zawarli ponad 2,7 mln umów obejmujących ponad 7,7 mln podróżnych. Dla porównania, rok wcześniej w tym samym okresie było to ponad 2,4 mln umów obejmujących ponad 6,9 mln podróżnych.

W analizowanym okresie najlepszymi miesiącami pod względem liczby zawartych umów były lipiec (ponad 390 tys. umów), styczeń (ponad 347 tys.) i sierpień (ponad 337 tys.). Największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie wycieczki zagraniczne z przelotem czarterem – wybiera je ponad 60% klientów przedsiębiorców turystycznych.

(AM, źródło: UFG)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 46/2025

0

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA NA ŻYCIE I ZDROWOTNE – TRENDY 2026:

  • Bogusława Szyszka-Orłowska, PZU Życie: Nie czekaj na cudowny lek. Nowe ubezpieczenia PZU wspierają w chorobie – str. 9
  • Generali: Generali stawia na zdrowie – cztery miasta, jeden kierunek – str. 10
  • Bożena Trzaska, Nationale-Nederlanden: Zdrowie psychiczne w centrum uwagi – str. 12
  • Robert Tomaszewski, ERGO Hestia: Ubezpieczenia jutra – między ochroną finansową, zdrowiem i profilaktyką – str. 13
  • Szymon Horaczuk, HomeDoctor: Lekarz od ręki. Jak Assistance Medyczny zmienia rynek ubezpieczeń zdrowotnych – str. 14
  • Matjaž Petrovič, GenePlanet: Nie czekaj na zawał, DNA podpowie, co warto zmienić dziś – str. 15
  • Michał Mazurek: Albo zmiana, albo ściana – str. 16
  • Zuzanna Mirota: Profilaktyka to nowe ubezpieczenie – jak klienci zaczynają kupować spokój, a nie tylko ochronę – str. 17
  • Sławomir Dąblewski: Jak stare, dobre wino – str. 17

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Weto do obrony? – str. 2
  • Bożena M. Dołęgowska-Wysocka: Wspomnienie Marcina Kapińskiego, wieloletniego dyrektora zarządzającego SPBUiR. Żegnaj, Kapitanie – str. 2
  • Paweł Kasica, Phinance: Phinance łączy siły z czołowym pośrednikiem życiowym – EPRO – str. 4
  • Peter Grudniak, Piotr Grzesik, EPRO: EPRO zostaje EPRO – str. 5
  • Leasing i ubezpieczenia 2025. Leasing daje możliwości, a ubezpieczenia spokój – str. 7
  • Agnieszka Włodarska-Poloczek, Compensa: Czy latasz dla zabawy, czy komercyjnie, ubezpieczenie mieć musisz – str. 18
  • Monika Michalska-Niedzielska, Warta: Potrzeba odpowiedzialnego latania rośnie wraz z liczbą operatorów – str. 19
  • Pamela Guzy, CONDITOR: Młodzi z potencjałem – za nami kolejna edycja CONDITOR StartUp – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Energia ze słońca, bezpieczeństwo z polisy – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Jeśli chcesz podbić międzynarodowe rynki… Artur Kurasiński, Krzysztof Domaradzki, STARTUPOWCY. Jak polskie start-upy podbijają świat – str. 22

Odpowiedzialność ubezpieczycieli w obowiązkowym ubezpieczeniu OC operatorów dronów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Gdyby zakres ochrony obejmował szkody powstałe przy łamaniu prawa, to ryzyko ubezpieczeniowe byłoby nieproporcjonalnie wysokie, a tym samym wymagałoby znaczącego podniesienia składki. Takie rozwiązanie byłoby niekorzystne dla całego rynku i dla znakomitej większości użytkowników dronów – zwraca uwagę Artur Dziekański, rzecznik Polskiej Izby Ubezpieczeń, we wpisie na blogu PIU.

Odpowiedzialność oparta na zasadzie ryzyka a przestrzeganie przepisów

Zgodnie z przepisami prawa lotniczego odpowiedzialność operatora drona jest oparta na zasadzie ryzyka (art. 206 ust. 1 Prawa lotniczego). Oznacza to, że w przypadku szkody powstałej w trakcie prawidłowo wykonywanej operacji, wina operatora nie jest badana – ochrona ubezpieczeniowa przysługuje niezależnie od jego zawinienia.

Jednocześnie jednak wykonywanie operacji z naruszeniem przepisów prawa lotniczego istotnie zwiększa ryzyko powstania szkody lub rozmiaru szkody. Najczęstsze naruszenia dotyczą m.in. przekraczania dopuszczalnej wysokości lotu, wykonywania lotów w niedozwolonych strefach, braku wymaganych uprawnień do wykonywania określonych operacji, w szczególności w przypadku lotów monitorujących infrastrukturę krytyczną lub wielkoskalowe obiekty przemysłowe.

Uwzględnienie takiego ryzyka w obowiązkowym ubezpieczeniu, bez wyłączenia odpowiedzialności w przypadku działań sprzecznych z prawem, skutkowałoby znacznym wzrostem kosztów składek dla wszystkich operatorów, także tych działających zgodnie z przepisami.

Zdecydowana większość operatorów dronów to mikroprzedsiębiorcy wykonujący nieskomplikowane operacje albo osoby prywatne wykorzystujące drony rekreacyjnie, dla których obowiązek zawarcia umowy z bardzo wysoką sumą gwarancyjną mógłby się wiązać z nadmiarowym obciążeniem finansowym. Przedsiębiorcy wykonujący skomplikowane operacje, które mogą wyrządzić wyższe szkody niż suma gwarancyjna, mogą zawrzeć dodatkowe, dobrowolne umowy ubezpieczenia OC, uzupełniające sumę gwarancyjną.

Wyłączenie odpowiedzialności za szkody powstałe przy naruszeniu przepisów standardem rynkowym

Zapis o wyłączeniu odpowiedzialności w przypadku operacji prowadzonych z naruszeniem przepisów nie jest rozwiązaniem wyjątkowym czy ograniczającym ochronę poszkodowanych. To standardowy element w konstrukcji ubezpieczeń dobrowolnych i obowiązkowych, oparty na zasadzie proporcjonalności ryzyka.

Rozwiązanie ma na celu budowanie odpowiedzialnego, zrównoważonego systemu ubezpieczeń, który nie subsydiuje zachowań niezgodnych z prawem kosztem uczciwych uczestników rynku. W przeciwnym razie operatorzy przestrzegający przepisów byliby obciążani finansowo za ryzyka generowane przez osoby łamiące prawo. Należy jednocześnie pamiętać, że każdorazowo przy likwidacji szkody badane są okoliczności jej powstania. Te wyłączenia nie działają automatycznie.

OC operatora drona to nie OC ppm

W odróżnieniu od obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, prawo lotnicze nie przewiduje dla ubezpieczyciela prawa regresu wobec sprawcy szkody. W praktyce oznacza to, że ubezpieczyciel nie ma możliwości odzyskania wypłaconego odszkodowania od operatora, który dopuścił się naruszenia.

Gdyby zakres ochrony obejmował również szkody powstałe przy łamaniu przepisów, ryzyko ubezpieczeniowe byłoby nieproporcjonalnie wysokie, a tym samym, zgodnie z art. 33 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, wymagałoby znaczącego podniesienia składki. Takie rozwiązanie byłoby niekorzystne dla całego rynku i dla większości użytkowników dronów.

Ochrona poszkodowanych pozostaje realna

Ochrona ubezpieczeniowa w ramach obowiązkowego OC operatorów drona zapewnia rekompensatę dla poszkodowanych w przypadku szkód powstałych w wyniku zdarzeń niezawinionych przez operatora oraz w sytuacjach, gdy do szkody doszło pomimo przestrzegania przez operatora przepisów prawa.

Wyłączenie odpowiedzialności za szkody powstałe przy łamaniu prawa nie ogranicza zatem ochrony poszkodowanych w przypadkach, dla których system został stworzony, tj. w sytuacjach nieprzewidywalnych, niezależnych i zgodnych z zasadami wykonywania lotów.

Celem systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC operatorów dronów jest zapewnienie ochrony poszkodowanym przy jednoczesnym utrzymaniu równowagi między bezpieczeństwem prawnym, finansowym i technicznym.

Wyłączenie odpowiedzialności za szkody powstałe wskutek naruszenia przepisów prawa jest elementem tej równowagi, chroni uczciwych operatorów, którzy działają zgodnie z obowiązującymi regulacjami.

Więcej

(AM, źródło: PIU)

LINK4: Jesienne nowości w ochronie domu i mieszkania

0

LINK4 zmodyfikował swoje ubezpieczenie domów i mieszkań DOM. W odświeżonej odsłonie polisa zapewnia m.in. ochronę od wandalizmu osoby trzeciej, która przebywała w mieszkaniu za przyzwoleniem ubezpieczonego, czy kradzieży ruchomości z balkonu, ogródka przynależnego do mieszkania, a także z posesji, na której znajduje się ubezpieczony dom jednorodzinny.

– Zależy nam, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i zgodnie z nimi zwiększać ochronę, którą daje nasze ubezpieczenie DOM. Dlatego do szeregu zdarzeń losowych, za które odpowiedzialność ponosi LINK4, dołączyło właśnie ubezpieczenie od kradzieży ruchomości znajdujących się na balkonie, w ogródku przynależnym do mieszkania czy też posesji, na której znajduje się ubezpieczony dom jednorodzinny. Dotyczy to takich ruchomości, jak na przykład meble ogrodowe, grille, sprzęt ogrodniczy, a nawet wózki dziecięce – mówi Agata Ambroziak-Rogulska, dyrektorka Departamentu Produktu LINK4.

Dodatkowo w ramach ubezpieczenia mienia LINK4 rozszerzył zakres polisy o odpowiedzialność za wandalizm spowodowany działaniem osoby trzeciej, która przebywała w ubezpieczonym miejscu za zgodą klienta. Ubezpieczyciel odpowiada za szkody do 10 tys. zł.

Większy zakres ma również OC w życiu prywatnym dostępne w ramach ubezpieczenia DOM. Dotychczas zakład ponosił odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez klienta osobom trzecim na terenie Europy. Po zmianie ochrona obejmuje takie sytuacje na terenie całego świata, z wyłączeniem USA, Kanady i Japonii.

(AM, źródło: LINK4)

#ubezpieczeniowyLIVE: Ubezpieczenia na życie i zdrowie. Geny, psychika, koszty

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 18 listopada 2025 roku w godzinach 13:00–14:30. Tematem odcinka są ubezpieczenia na życie i zdrowotne.

W programie: 

  • DNA w polisie: game changer czy marketingowa ciekawostka? – Jacek Konieczny, Country Manager Gene Planet 
  • Kondycja mentalna dzieci i młodzieży. Rola ubezpieczyciela we wsparciu zdrowia psychicznego całych rodzin – Bożena Trzaska, menedżerka ds. produktów Nationale-Nederlanden 
  • 30% niższe koszty medyczne w polisach zdrowotnych – lek. Jacek Gleba, CEO MDT Group 

Wydarzenie Facebook

Wybarzenie LinkedIn

(AM)

Grupa Generali nadal w trendzie wzrostowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grupa Generali utrzymała trend bardzo silnego wzrostu wyniku operacyjnego i skorygowanego wyniku netto. Potwierdzona została solidna pozycja kapitałowa ubezpieczyciela.

Przypis składki brutto ubezpieczyciela zwiększył się o 3,7% r/r, do 73,1 mld euro. Motorem wzrostu był segment ubezpieczeń majątkowych i osobowych, który urósł o 7,2%. Wpływy netto w segmencie ubezpieczeń na życie wyniosły z kolei 10,4 mld euro, głównie dzięki ubezpieczeniom ochronnym i zdrowotnym oraz unit-linked.

Uzyskanie 10,1% wzrostu wyniku operacyjnego, do 5,9 mld euro, Generali zawdzięczało przede wszystkim wynoszącemu 23,9% przyrostowi w działalności non-life.

Wskaźnik mieszany wyniósł 92,3% (-1,7 p.p.). Z kolei niezdyskontowany wskaźnik mieszany kontynuował pozytywny trend, osiągając poziom 94,2% (-2,1 p.p.). Skorygowany wynik netto wzrósł do 3,3 mld euro (+14%), dzięki bardzo dobremu wynikowi operacyjnemu. Skorygowany zysk na akcję wzrósł do 2,16 euro (+16%).

Potwierdzono solidną pozycję kapitałową, a wskaźnik wypłacalności wzrósł do 214% (210% w roku obrotowym 2024) dzięki zdrowemu, znormalizowanemu generowaniu kapitału oraz uwzględnieniu programu skupu akcji o wartości 500 mln euro.

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. potwierdzają bardzo dobry początek nowego cyklu strategicznego grupy – powiedział Cristiano Borean, CFO Grupy Generali. – Wszystkie segmenty działalności miały pozytywny wpływ na dwucyfrowy wzrost wyniku operacyjnego. W segmencie ubezpieczeń na życie odnotowaliśmy stałe wpływy netto, napędzane przez preferowane linie biznesowe. Ubezpieczenia majątkowe i osobowe (P&C) odnotowały solidny wzrost przychodów oraz potwierdziły naszą doskonałość techniczną, przy dalszej poprawie niezdyskontowanego wskaźnika mieszanego. Po dwóch latach znaczących doświadczeń związanych z katastrofami naturalnymi, rok 2025 był jak dotąd łagodny, a szkody spowodowane katastrofami naturalnymi w ciągu dziewięciu miesięcy wyniosły 573 mln euro, czyli nieco ponad połowę rocznego budżetu na katastrofy naturalne. Kontynuując silne skoncentrowanie na realizacji naszego strategicznego planu „Lifetime Partner 27: Driving Excellence”, zdecydowaliśmy się wykorzystać pozytywny rozwój sytuacji w zakresie szkód naturalnych (Nat Cat), aby dodatkowo wzmocnić nasz bilans oraz zwiększyć naszą pewność, że cele założone w planie trzyletnim zostaną przekroczone. Będziemy nadal dostarczać wartość dla wszystkich naszych interesariuszy, wykorzystując tę pozytywną dynamikę, przy skorygowanym zysku na akcję wyższym o 16% w ujęciu rok do roku oraz czerpiąc korzyści z silnego bilansu, zróżnicowanych źródeł generowania środków, a także solidnej pozycji kapitałowej – wyjaśnił.

(AM, źródło: Generali)

Za nami 11. Gala Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca

0
Źródło zdjęcia: PFR Portal PPK

17 października 2025 r. w Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbyła się uroczysta, 11. już gala wręczenia nagród w programie Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca. Do elitarnego grona firm i instytucji, które z wyjątkowym zaangażowaniem podchodzą do budowania przyszłych oszczędności swoich pracowników, dołączyło 21 laureatów.

Wydarzenie zorganizowane przez PFR Portal PPK po raz kolejny zgromadziło przedsiębiorców, dla których bezpieczeństwo finansowe i przyjazne środowisko pracy są najwyższym priorytetem.

Doceniamy zaangażowanie i odpowiedzialność

Program Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca ma na celu uhonorowanie organizacji, które aktywnie wspierają swoich pracowników poprzez efektywne wdrożenie i promowanie pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Laureaci to pracodawcy, którzy dostrzegli w PPK nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim szansę na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego swoich zespołów, co przełożyło się na wysoką partycypację w programie.

Co istotne, kandydatury do nagrody zgłaszają same instytucje finansowe, które na co dzień zarządzają PPK i najlepiej widzą zaangażowanie firm we współpracę.

Galę otworzyli Marta Damm-Świerkocka, członkini zarządu PFR Portal PPK, oraz Mariusz Jaszczyk, wiceprezes zarządu PFR SA. W swoich wystąpieniach podkreślali kluczową rolę pracodawców w budowaniu świadomości na temat konieczności długoterminowego oszczędzania.

Zwracając się do laureatów i gości, Marta Damm-Świerkocka powiedziała: – Rola pracodawców w upowszechnianiu PPK jest kluczowa, bo to właśnie od ich zaangażowania zależy, czy pracownicy będą postrzegać PPK jako realny benefit. To pozytywne nastawienie pracodawcy, rzetelne przedstawienie korzyści płynących z oszczędzania w programie powoduje, że pracownicy przekonują się do PPK.

Dzięki dobrej komunikacji i transparentnym działaniom możemy zbudować wśród pracowników zaufanie do programu. PPK staje się wówczas symbolem odpowiedzialności i dbałości firmy o bezpieczeństwo finansowe zespołu, a jednocześnie przyczynia się do stabilizacji zatrudnienia i pozytywnego postrzegania pracodawcy.

PPK to nowoczesny benefit, który buduje lojalność

Pracownicze plany kapitałowe stają się jednym z najbardziej pożądanych benefitów na rynku pracy. Firmy, które nie tylko wdrażają program, ale także aktywnie edukują swoich pracowników w tym zakresie, zyskują wizerunek odpowiedzialnych i troszczących się o przyszłość zespołu. To z kolei przekłada się na większe zaangażowanie i lojalność pracowników oraz stanowi silny atut w procesach rekrutacyjnych.

Laureaci 11. edycji gali Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca

Podczas uroczystej gali, prowadzonej przez Patryka Kuniszewicza, dziennikarza Polskiego Radia, nagrody odebrali przedstawiciele następujących firm i instytucji:

  • Agro Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych
  • Belos – PLP S.A.
  • Dantex sp. z o.o.
  • Fresenius Digital Technology Polska sp. z o.o.
  • Idemia Poland sp. z o.o.
  • Impel S.A.
  • Intop Tarnobrzeg sp. z o.o.
  • JAR Aromaty sp. z o.o.
  • Najwyższa Izba Kontroli
  • Nest Bank S.A.
  • Passerotti sp. z o.o.
  • Politechnika Gdańska
  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” sp. z o.o.
  • Quercus Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.
  • Samsung Electronics Polska sp. z o.o.
  • Stowarzyszenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego
  • Suder Plus sp. z o.o.
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Urząd Gminy w Walcach
  • Urząd Miasta Sopotu
  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia

Więcej informacji na temat programu PPK i bezpłatnych szkoleń znajduje się na stronie www.mojeppk.pl

Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym pracodawcom!

Bez APK nie ma dobrej polisy

0
Grzegorz Piotrowski

Przeprowadzenie właściwej analizy potrzeb klienta przed zaproponowaniem określonego rozwiązania ubezpieczeniowego to obowiązek agenta lub brokera. Rzecz w tym, aby nie traktować APK wyłącznie jako konieczności, ale jako sposób na poznanie potrzeb i celów klienta, który wpłynie na jakość sprzedaży.

Co daje agentowi ubezpieczeniowemu lub brokerowi APK? Przede wszystkim spokój i świadomość, że w swojej codziennej pracy postępuje zgodnie z wymogami formalnymi zapisanymi w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń. Brak ankiety lub jej nieprawidłowe przeprowadzenie może bowiem skutkować karami finansowymi i zarzutami o sprzedaż nieadekwatnych produktów.

Pomijając jednak konsekwencje prawne, APK to nic innego jak narzędzie umożliwiające efektywne wykorzystanie potencjału sprzedażowego i skuteczne poznanie faktycznych potrzeb klienta, z którymi przyjdzie on na spotkanie. Tak właśnie należy postrzegać APK – nie jako kolejny obowiązek, ale właśnie szansę lepszego zrozumienia celów, które miałaby realizować zaproponowana polisa.

Produkt dopasowany do realnych potrzeb to finalny efekt właściwej oceny sytuacji klienta, ale także jego możliwości finansowych w zakresie kupna. Bez APK może być to trudne i skutkować tym, że przedstawione rozwiązanie nie będzie realizowało realnych celów np. w zakresie ochrony ubezpieczeniowej dla klienta i jego najbliższych lub zgromadzenia odpowiedniego kapitału – jeżeli w grę wchodzą jeszcze np. produkty inwestycyjno-oszczędnościowe. I co równie ważne – będzie dla niego, mówiąc wprost, zbyt drogie.

W dobie rosnącej konkurencji na rynku, kiedy towarzystwa ubezpieczeniowe rywalizują o klientów (i ich oszczędności), zaufanie do doradcy znającego i rozumiejącego oczekiwania klienta będzie stanowiło szansę na długą relację, w której klient pozostanie lojalny danej firmie, a dzięki temu agent otrzyma sposobność zaoferowania również innych produktów.

Kupno polisy u agenta odpowiedzialnie traktującego swoją profesję paradoksalnie wcale nie zamyka sprzedaży. Stanowi tylko jeden z jej etapów, w którym klient otrzymał ubezpieczenie potrzebne w konkretnej sytuacji i spełniające jasno określony cel. Znajomość z klientem i poznanie jego oczekiwań oraz zmian, jakie zachodzą np. w jego życiu osobistym, to obszar, który pozwoli na dalsze rozmowy w przyszłości o innych rozwiązaniach finansowych. Może to być kwestia zadbania o emeryturę, przyszłość dzieci czy zapewnienie ochrony majątku. Dlatego doświadczeni agenci rozumieją, że potrzeby klienta trzeba weryfikować i tylko stały kontakt z nimi daje szansę, aby trzymać rękę na pulsie i na bieżąco weryfikować, co dzieje się u klientów i jakie zmiany u nich zachodzą.

APK to okazja na nawiązanie takiej relacji, która zaowocuje nowymi sprzedanymi produktami, a co za tym idzie, przełoży się na otrzymaną przez agenta prowizję. A dla kogoś, kto potrafi jeszcze efektywnie wykorzystać np. polecenia od swoich klientów, to możliwość zdobycia całkiem nowych klientów.

Grzegorz Piotrowski

gpiotrowski@o2.com.pl

Ubezpieczenie w cenie hulajnogi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rzeszowska firma Electricall, specjalizująca się w sprzedaży i serwisie hulajnóg elektrycznych, wprowadziła rozwiązanie, które ma zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników mikromobilności. Od listopada wszystkie hulajnogi elektryczne kupione w Electricall są objęte ubezpieczeniem OC i NNW w cenie pojazdu. Partnerem projektu jest Colonnade Insurance.

– Wielu użytkowników hulajnóg nie zdaje sobie sprawy z ryzyka finansowego, jakie wiąże się z kolizją. Wystarczy jedno niefortunne zdarzenie, by trzeba było pokryć szkody z własnej kieszeni. Chcieliśmy, by nasi klienci byli chronieni od pierwszego dnia użytkowania sprzętu – wyjaśnia Marek Marciniec z Electricall.

Ubezpieczenie w cenie hulajnogi obejmuje odpowiedzialność cywilną w życiu prywatnym (OC) w trakcie użytkowania pojazdu oraz następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW), które mogą dotyczyć zarówno właściciela, jak i osoby, której powierzył sprzęt. Ochrona trwa 12 miesięcy od dnia zakupu, a szkody zgłasza się bezpośrednio do Colonnade Insurance S.A. Składkę w całości pokrywa Electricall.

– Chcemy, by odpowiedzialność była częścią standardu mikromobilności. Nasza oferta ma pokazać, że ubezpieczenie nie jest luksusem, tylko elementem bezpiecznego korzystania z hulajnogi – dodaje Marek Marciniec.

Po roku klienci mogą przedłużyć ochronę samodzielnie – poprzez platformę Velofy – lub przy okazji okresowego przeglądu serwisowego w Electricall, gdzie otrzymują możliwość kontynuacji ubezpieczenia na preferencyjnych warunkach.

Rzeszowskie Centrum Serwisowe Electricall oferuje również ochronę dla używanych hulajnóg elektrycznych o mocy do 1400 W. Warunkiem objęcia ich polisą OC i NNW jest pozytywny wynik przeglądu technicznego.

– Zależało nam, by z tej oferty mogli skorzystać także właściciele starszego sprzętu. Jeśli hulajnoga jest sprawna technicznie, może zostać ubezpieczona tak samo jak nowa – podkreśla Marek Marciniec.

Inspiracją do projektu była między innymi sprawa rowerzystki, która w 2024 roku musiała pokryć z własnych środków 28 tysięcy złotych odszkodowania po kolizji z samochodem, ponieważ nie posiadała polisy OC.

– Takie sytuacje pokazują, jak realna jest luka ubezpieczeniowa w mikromobilności. Wierzymy, że to rozwiązanie stanie się standardem rynkowym – dodaje Marciniec.

W cenie sprzętu ubezpieczeniem objęte są wszystkie jednosilnikowe hulajnogi elektryczne o mocy do 1400 W dostępne w ofercie Electricall.

(AW, źródło: Electricall)

Leadenhall Insurance sporządził mapę ubezpieczeń dla branży księgowej

0
Źródło zdjęcia: Canva

Z analizy Leadenhall Insurance wynika, że blisko 90% księgowych w Polsce rozszerza obowiązkowe OC zawodowe ponad ustawowe minimum. Podejście do ubezpieczeń jest silnie skorelowane z kondycją ekonomiczną regionu – w województwach o wyższym PKB na mieszkańca księgowi wybierają wyższe limity. Do rozszerzania ochrony skłania ich ograniczony zakres obowiązkowego OC i niewystarczający do pokrycia większych roszczeń limit.

Opracowana przez Leadenhall Insurance mapa ubezpieczeń branży księgowej opiera się na analizie blisko 7 tys. polis OC zawodowych aktywnych na koniec I połowy 2025 roku. Z zebranych przez firmę danych wynika, że 87,4% przedstawicieli branży nie ogranicza się do zakupu OC w ustawowym zakresie, lecz rozbudowuje ochronę. O ile odsetek rozszerzonych polis nieznacznie różni się między województwami i we wszystkich księgowi w dużej większości rozszerzają polisy, to regionalne rozpiętości w wybieranych limitach są olbrzymie.

Średnia suma gwarancyjna w rozszerzonych polisach wynosi w skali kraju 188,6 tys. zł. Znacznie wyższa jest w województwach na szczycie rankingu: małopolskim (222,5 tys. zł), mazowieckim (220,1 tys. zł) i dolnośląskim (196,5 tys. zł). Wartości na dole zestawienia są o kilkadziesiąt tysięcy niższe. Ranking zamykają woj. świętokrzyskie (140,2 tys. zł), warmińsko-mazurskie (150,5 tys. zł) i lubuskie (158,4 tys. zł).

– Księgowi mają wysoką świadomość ubezpieczeniową, bo wiedzą, że limit 10 tys. euro w obowiązkowej polisie OC zawodowej może być za mały przy większych pomyłkach w rozliczeniach klientów. To podejście wyróżnia księgowych na tle innych branż zawodowych, np. tylko 18% pośredników nieruchomości rozszerza ochronę ubezpieczeniową. Analiza pokazuje też ciekawą zależność – księgowi z regionów o najwyższym poziomie PKB na mieszkańca przeważnie wybierają też najwyższe sumy gwarancyjne. I na odwrót – najniższe średnie limity ochrony pokrywają się z niskim PKB na mieszkańca. Podobnie jest w zestawieniu z deklarowanymi przez księgowych przychodami – komentuje Rajmund Rusiecki, prezes zarządu Leadenhall Insurance.

Wysokie PKB to wysokie limity i przychody

Według danych GUS z 2023 roku województwa o najwyższym PKB na mieszkańca, np. dolnośląskie (96,8 tys. zł, czyli 107,1% średniej krajowej) i śląskie (93,5 tys. zł, 103,5% średniej), należą do regionów o najwyższych średnich sumach gwarancyjnych księgowych. Z kolei województwa o najniższym PKB na mieszkańca – lubelskie (62,1 tys. zł, 68,8% średniej krajowej), warmińsko-mazurskie (63,5 tys. zł, 70,4%) i podkarpackie (64,8 tys. zł, 71,7%) – charakteryzują się generalnie niższymi wskaźnikami ubezpieczeniowymi.

– Tylko sporadycznie te prawidłowości nie są zachowane. Przykład to województwo podkarpackie, gdzie mimo niskiego PKB na mieszkańca, księgowi deklarują jedne z najwyższych przychodów na poziomie 405,2 tys. zł w bieżącym roku. Z kolei woj. małopolskie ma najwyższe średnie sumy gwarancyjne przy PKB na mieszkańca pod średnią krajową – zauważa Rajmund Rusiecki.

Ranking średnich szacowanych przychodów księgowych za bieżący rok – podawanych przy zawieraniu umowy ubezpieczenia OC – wskazuje na duże regionalne zróżnicowanie kondycji finansowej branży. Liderem są księgowi z woj. mazowieckiego ze średnimi szacowanymi przychodami na poziomie 427 tys. zł. Za nimi plasują się księgowi ze śląskiego (413,7 tys. zł) i – wspomnianego już i nieco zaskakującego – podkarpackiego (405,2 tys. zł). Na przeciwległym biegunie znajdują się księgowi z warmińsko-mazurskiego (307,3 tys. zł), opolskiego (322,7 tys. zł) i świętokrzyskiego (323,1 tys. zł).

(AM, źródło: Brandscope)

21,925FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie