Blog - Strona 3 z 1389 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

Jak skutecznie obsługiwać regresy ubezpieczeniowe?

0
Tomasz Tarkowski

Zarządzanie portfelem regresowym z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi i nowoczesnych metod pozyskania danych, wyceny wierzytelności i odzyskania należności zawsze oznacza wysoki poziom skuteczności.

Jak powinien wyglądać modelowy proces obsługi? Na ten temat rozmawiamy z Tomaszem Tarkowskim, dyrektorem zarządzającym Pionem Szkód i Świadczeń w UNIQA, oraz Bogusławem Biedą, prezesem zarządu Vindicat.pl

Skuteczna obsługa regresów ubezpieczeniowych to proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. Nie wystarczy wysłać wezwania do zapłaty do sprawcy szkody i liczyć na jego dobrowolną spłatę. Należy dokładnie ocenić sytuację prawno-finansową dłużnika, możliwości egzekucji i ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów związanych z procesem sądowym – stwierdza Bogusław Bieda.

Wydłużenie czasu procesów sądowych (z różnych przyczyn) powoduje, że w dalszym ciągu proces obsługi regresów ubezpieczeniowych jest wyzwaniem dla wielu ubezpieczycieli. W tym procesie widać możliwości nie tylko zwiększenia wpływów finansowych z regresów do poziomu skuteczności sięgającej 40–60% na etapie polubownym, ale też znaczne przyspieszenie tych wpływów, dzięki dobrze zaplanowanemu procesowi etapu polubownego oraz sądowo-egzekucyjnego – mówi Tomasz Tarkowski.

Sukces zależy od wielu czynników. Rozmówcy redakcji „Gazety Ubezpieczeniowej” określili pięć najważniejszych.

Sprawność zarządzania informacją

Kluczową sprawą we współpracy pomiędzy firmą windykacyjną czy kancelarią prawną a ubezpieczycielem jest sprawna wymiana informacji, często w postaci dokumentacji – twierdzi Tomasz Tarkowski.

Warto zadbać, aby tzw. serwiser procesów miał pełny dostęp do akt sprawy od samego początku jej prowadzenia, z uwagi na ilość informacji, jakie może on pozyskać i na tej podstawie zakwalifikować wierzytelność, według swojej wiedzy, do dalszego procesu.

Inaczej obsługuje się sprawę regresową sprawcy wypadku drogowego, gdzie dysponujemy pełną wiedzą, a inaczej sprawcy zdarzenia, w którym okoliczności nie są do końca takie oczywiste. Dobry grunt to zebranie właściwej wiedzy, jeszcze przed kontaktem z dłużnikiem.

Zarządzanie portfelem wierzytelności regresowych

Z kolei Bogusław Bieda zaznacza, że sprawy regresowe trafiające najczęściej po 60–90 dniach od powstania roszczenia do zewnętrznego serwisera nie powinny być obsługiwane na zasadzie „klasycznej obsługi kancelaryjnej”.

Realizacja takiego procesu nie ma sensu, a na pewno takie zarządzanie portfelem nie jest uzasadnione biznesowo. Firma zewnętrzna specjalizująca się w regresach powinna odpowiadać za zarządzanie portfelem regresowym, a więc przed rozpoczęciem procesu windykacji lub po etapie windykacji polubownej powinna ocenić sprawę pod kątem opłacalności. Analizując wcześniej sprawę, można wstępnie ocenić odzysk na sprawie oraz zaliczyć daną wierzytelność do odpowiedniej kategorii, np. pod kątem windykacji terenowej (wraz z wywiadem środowiskowym), wywiadu białego, powództwa w sprawie na kwotę częściową (ograniczenie kosztów procesu), umorzenia wierzytelności regresowych (np. w sprawach zupełnie nierokujących spłaty) lub postępowania ugodowego, długoterminowego. 

Open Source Intelligence, czyli biały wywiad w służbie skip tracingu

Oszacowanie możliwości finansowych dłużnika regresowego nie byłoby możliwe bez pozyskania właściwych danych na etapie likwidacji szkody. Nieliczne firmy windykacyjne w Polsce wykorzystują oprócz analizy benchmarkowej także narzędzia do białego wywiadu, które umożliwiają odnalezienie danych kontaktowych do dłużnika.

Umiejętne i, co ważne, częściowo zautomatyzowane wykorzystanie narzędzi OSINT (Open Source Intelligence) pozwala na odnalezienie kontaktu z dłużnikiem i „wycenę” jego możliwości finansowych. Taka wiedza zdecydowanie ogranicza koszty postępowania, pozwala dostosować warunki spłaty ratalnej oraz czasem odstąpić od kosztochłonnych postępowań sądowych, po których i tak nie uda się odzyskać całości należności.

Edukacja dłużnika regresowego – ścieżka konsekwencji

Jak zauważa Tomasz Tarkowski: – Wymienione powyżej rozwiązania pozwalają nam zdobyć wiedzę na temat dłużnika, w niektórych przypadkach jego możliwości finansowych i odnaleźć z nim kontakt. Sprawa, w której mamy jego pełne dane, jest dużo bardziej cenna, zanim jeszcze trafi do profesjonalnej firmy windykacyjnej, bo można taką sprawą prawidłowo zarządzić i ograniczyć koszty.

Kluczowym momentem jest następnie kontakt z dłużnikiem i nie można tu popełnić błędu. Najczęściej człowiek otrzymuje zwykłe wezwanie do zapłaty ze wskazanym terminem do spłacenia całości zobowiązania, a przecież przeciętny dłużnik nie do końca rozumie swoje położenie w sytuacji, kiedy nie zna podstawy prawnej regresu i tego, jakie ma możliwości (oprócz spłacenia całości zobowiązania w oczekiwanym terminie, co często bywa niemożliwe).

Błędem jest też wysyłanie dłużnikowi kolejnych wezwań do zapłaty i wyznaczanie np. tego samego, kolejnego terminu 7 dni na spłatę całości zobowiązania. Pokazuje to tylko naszą – jako wierzyciela lub pełnomocnika wierzyciela – niekonsekwencję. Dlatego warto posługiwać się w wezwaniu do zapłaty harmonogramem czynności, które podejmujemy w celu odzyskania należności i który w klarowny sposób pokazuje kolejne czynności: wezwanie do zapłaty, kontakt z klientem, propozycja zawarcia ugody, upublicznienie danych na giełdzie długów Vindicat.pl czy ostatecznie skierowanie sprawy na ścieżkę postępowania sądowo-egzekucyjnego.

Giełda wierzytelności jako wyjątkowo skuteczne narzędzie na etapie przedsądowym

Bogusław Bieda wskazuje, że istotnym elementem windykacji na etapie polubownym jest giełda wierzytelności. Giełda wierzytelności umożliwia publikację danych dłużnika w celu sprzedaży wierzytelności. Taki wpis uświadamia dłużnika, iż następny krok harmonogramu, a więc postępowanie sądowe, też zostanie sfinalizowane przez wierzyciela w wyznaczonym terminie, określonym wcześniej w wezwaniu do zapłaty.

O zgodności publikacji danych dłużników z RODO Urząd Ochrony Danych Osobowych wypowiedział się m.in. w 2019 r. Publikacja danych pod tym kątem jest zgodna z obowiązującymi przepisami. Ważne jest, aby giełda była obsługiwana przez firmę przestrzegającą procedur i wytycznych poświęconych temu narzędziu. Istotne jest też to, że nie warto współpracować z pierwszą lepszą giełdą, ale najlepiej z taką, która jest najbardziej widoczna w wyszukiwarkach (warunek kluczowy) i obsługuje już roszczenia regresowe. Kompetencje są ważne ze względu na specyfikę wierzytelności i obsługę takich spraw w momencie sprzeciwów dłużników, np. co do publikacji danych czy chęci spłaty zobowiązań po publikacji danych.

Rozmówcy podsumowują: współpraca ubezpieczyciela z firmą windykacyjną specjalizującą się w regresach, dysponującą możliwością wyceny portfela regresowego według zasad opłacalności procesu, pozyskania danych z białego wywiadu oraz wysoko pozycjonowaną w wyszukiwarkach internetowych giełdą jest opłacalną decyzją i znacznie poprawia skuteczność.

Obsługa tego rodzaju spraw „nie wywołuje gęsiej skórki” w zarządach ubezpieczycieli, ale jest szansą na odzyskanie konkretnych środków od dłużników regresowych. W pozostałych przypadkach firma pomaga w podjęciu decyzji o zamknięciu nierokujących spraw lub o zawarciu długookresowych porozumień ratalnych.

Kiepska obsługa klienta

0
Sławomir Dąblewski

W mocno konkurencyjnym otoczeniu dobra obsługa klienta winna być dla firmy ubezpieczeniowej zagadnieniem wymagającym szczególnej uwagi. Obsługa klienta to wszelkie interakcje pomiędzy nim a firmą.

Interakcje składające się na obsługę klienta obejmują doświadczenia klienta od momentu pierwszego kontaktu, poprzez sprzedaż określonego produktu lub usługi, po utrzymywanie dalszych relacji. Badań rynkowych dotyczących tego zagadnienia jest mnóstwo. Wynika z nich, że na pierwszym miejscu klienci stawiają przede wszystkim możliwość komunikowania się w czasie rzeczywistym w sytuacjach wymagających obsługi, na kolejnych zaś narzędzia umożliwiające samoobsługę i reagowanie w czasie rzeczywistym.

Badania wskazują, co dziwić nie może, że frustruje nas konieczność wielokrotnego powtarzania, na czym polega problem, oraz obietnice niezwłocznego kontaktu bez tegoż kontaktu. Jako konsumenci potraktowani per noga jesteśmy skłonni do zmiany marki, jeśli uznamy, że potraktowano nas jak cyferki w bazie danych, a nie jak ludzi.

Dobra obsługa klienta wzmacnia lojalność klienta. To potwierdzają badania rynkowe. Wniosek z tego jest taki, że dobra obsługa klienta służy nie tylko jego zatrzymaniu, ale może również przełożyć się na rozwój biznesu (rekomendacje). Z kolei błędy w obsłudze, kiepska obsługa lub jej brak skutkują niezadowoleniem i odpływaniem klientów, upowszechnianiem złych opinii na temat ubezpieczyciela, co raczej nie sprzyja rozwijaniu biznesu.

A opinie rozsiewanie w mediach społecznościowych, jak również wśród znajomych są źródłem informacji na temat firm ubezpieczeniowych. Powiedzmy szczerze – nie zawsze obiektywnym, ale zawsze opartym na własnym doświadczeniu. Opinie negatywne niosą bardziej niż pozytywne, są częściej i chętniej rozpowszechniane. Wnioski nasuwają się same.

Nie otrzymaliśmy twojej składki za ubezpieczenie, dlatego nie zawarliśmy umowy na kolejny okres ochrony. Twoja dotychczasowa umowa ubezpieczenia się zakończyła. Tyle wynika z ostatecznego, nieodwołalnego komunikatu towarzystwa. Poprzedzały go przypomnienia: czy pamiętasz o ubezpieczeniu swojej nieruchomości? Nasza propozycja jest ważna do… Możesz ją opłacić za pomocą przycisku „zapłać teraz”. Tylko zapłać!

Ale klient nie chciał tak po prostu zapłacić, uznając nową ofertę za niekorzystną, a był wieloletni i bezszkodowy. Kontakty z infolinią potwierdzone formularzem potwierdzenia zgłoszenia problemu na nic się nie zdały. Informacja zwrotna: „Dziękujemy, otrzymaliśmy twoją wiadomość. Niedługo zajmiemy się sprawą. Jeśli będziemy mieć dodatkowe pytania, skontaktujemy się telefonicznie lub e-mailowo” okazała się nieprawdziwa. Nie było pytań, kontaktu.

Po komunikacie o nieprzedłużeniu umowy na kolejny okres klient wysłał własny: „Żegnam”, a słowo to towarzystwo uznało za niekulturalne i niebędące formą kontaktu, co potwierdził specjalista je reprezentujący w stopce e-maila. Wzajemne „kontakty” firma zakończyła ankietą badania satysfakcji z tychże. Jak można się domyślić, wystawił jak najgorszą, za co po raz kolejny towarzystwo podziękowało, wszak jego opinia ma znaczenie. W kolejnym roku będzie badał poziom obsługi u innego ubezpieczyciela. Nie dlatego, że ma szczególnie dobre opinie, lecz wskutek bezradności wobec obecnego.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

UNIQA wraz zewnętrznymi ekspertami przeszkoli brokerów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

10 października rozpoczyna się kolejna edycja Akceleratora Wiedzy Brokera. W jesiennej odsłonie programu na brokerów czekają cztery spotkania z ekspertami UNIQA i zaproszonymi gośćmi.

Akcelerator Wiedzy Brokera to program szkoleniowy UNIQA, w którym udział może wziąć każdy broker ubezpieczeniowy działający na rynku. W jesiennym cyklu zostały zaplanowane 4 spotkania o tematyce określonej na podstawie ankiet wypełnianych przez uczestników poprzednich edycji. Wszystkie spotkania odbywają się online, za pośrednictwem platformy szkoleniowej UNIQA.

– W każdej edycji staramy się dobierać tematykę spotkań do oczekiwań i potrzeb zgłaszanych przez brokerów. Szkolenia prowadzą wysokiej klasy eksperci z UNIQA oraz goście zaproszeni z zewnętrznych firm, dzięki czemu możemy zaprezentować szeroki przekrój tematyczny. Sami uczestnicy to doceniają nie tylko wysoką oceną, ale też frekwencją, bowiem w każdym spotkaniu bierze udział blisko 400 brokerów – mówi Aneta Juda, dyrektorka Departamentu Klienta Korporacyjnego i Współpracy z Partnerami Biznesowymi UNIQA.

Wszystkie szkolenia w tegorocznej edycji spełniają wymogi IDD.

(AM, źródło: UNIQA)

Oferty Allianz Partners i LINK4 w programie lojalnościowym VeloBanku

0
Źródło zdjęcia: Canva

VeloKorzyści – tak nazywa się nowy program lojalnościowy VeloBanku. W jego ramach bank podjął współpracę z Allianz Partners i LINK4, dzięki czemu najbardziej aktywni klienci mają szansę na bezpłatne ubezpieczenie Pakiet Medyczny w wariancie indywidualnym oraz 20% zniżki na polisę komunikacyjną OC/AC.

W ramach VeloKorzyści klienci VeloBanku za niemal każdą aktywność związaną ze swoimi finansami otrzymują punkty. Liczba punktów uzyskana w danym miesiącu wyznacza jeden z czterech poziomów programu w kolejnym miesiącu. Najwyższy zaczyna się już od 150 punktów i upoważnia do takich bonusów, jak ubezpieczenie Pakiet Medyczny Allianz Partners w wariancie indywidualnym za 0 zł albo rodzinnym za 69 zł miesięcznie dla całej rodziny czy 20% zniżki na ubezpieczenie komunikacyjne OC/AC LINK4.

– Już w pierwszych chwilach VeloKorzyści mają zaskakiwać klientów zakresem i wartością bonusów, które im proponujemy. Chcemy doceniać każdego, kto wybrał VeloBank oraz regularnie korzysta z naszych produktów i usług. Świat Bardziej Velo jest właśnie o tym – staraniu się bardziej i dawaniu więcej. Jestem przekonany, że klientów zainteresuje unikatowa możliwość zyskania dostępu do darmowego ubezpieczenia Pakiet Medyczny Allianz Partners w wariancie indywidualnym w najwyższym poziomie programu. Zwłaszcza że oferujmy dostęp do lekarzy aż 25 różnych specjalizacji. W planach mamy już kolejne bonusy, dlatego warto uważnie śledzić nasze kanały social media, by zyskiwać dzięki VeloKorzyściom – podkreśla Marek Grodkiewicz, dyrektor zarządzający Obszaru Transformacji Kanałów Cyfrowych VeloBanku.

(AM, źródło: VeloBank)

Decerto na liście InsurTech100 dzięki Agent Portalowi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Decerto znalazł się w gronie 100 najbardziej innowacyjnych firm na świecie, wyróżnionych w tegorocznym rankingu InsurTech100. Jego flagowy produkt, Agent Portal, został doceniony za swoją rolę w transformacji cyfrowej sektora ubezpieczeń.

Agent Portal od Decerto to narzędzie, które wykorzystuje nowoczesne technologie, aby usprawniać pracę agentów ubezpieczeniowych oraz poprawiać jakość obsługi klienta. Platforma umożliwia automatyzację procesów, integrację z wieloma systemami ubezpieczeniowymi oraz adaptację do zmieniających się potrzeb rynku.

– Jesteśmy niezwykle dumni z wyróżnienia w prestiżowym zestawieniu InsurTech100. To ogromne osiągnięcie, które potwierdza, że nasze rozwiązania – w szczególności Agent Portal – odgrywają kluczową rolę w transformacji cyfrowej sektora ubezpieczeń. Naszym celem od zawsze było tworzenie technologii, które nie tylko usprawniają pracę agentów, ale także przyczyniają się do poprawy jakości obsługi klienta oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Wyróżnienie to motywuje nas do dalszego rozwoju i innowacji – powiedział Marcin Nowak, członek zarządu Decerto.

InsurTech100 to zestawienie opracowywane przez firmę badawczą FinTech Global, które wskazuje liderów technologicznych w branży ubezpieczeniowej. W tym roku zespół ekspertów przeanalizował ponad 2100 zgłoszeń, wybierając firmy, które w największym stopniu przyczyniają się do rozwiązywania kluczowych problemów branży oraz poprawy efektywności w łańcuchu wartości ubezpieczeń.

(AM, źródło: Decerto)

PZU dołącza do Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować”

0
Źródło zdjęcia: PZU

PZU rozszerza współpracę z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Ubezpieczyciel dołączył w roli partnera do Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Dzięki tej inicjatywie nauczyciele w całej Polsce poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, a następnie przekazują tę wiedzę dzieciom z klas I–III szkół podstawowych. Zakup fantomów oraz podręczników dla uczniów i nauczycieli został dofinansowany z funduszu prewencyjnego PZU.

Decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej od roku szkolnego 2024/2025 program edukacji wczesnoszkolnej został uzupełniony o zajęcia z udzielania pierwszej pomocy. Oznacza to, że od września wszystkie dzieci w klasach I–III szkoły podstawowej uczą się czynności ratujących życie. Resort edukacji informację o wprowadzeniu powszechności nauki pierwszej pomocy ogłosił wspólnie z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, twórcą Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować” (RUR). Szkolenia w ramach RUR prowadzą instruktorzy Fundacji WOŚP z uprawnieniami American Heart Association. Do programu przystąpiło już 31 794 nauczycieli i blisko 3 miliony dzieci z 12 907 szkół podstawowych, co stanowi ponad 90% wszystkich placówek w Polsce.

– Partnerstwo w Programie Edukacyjnym „Ratujemy i Uczymy Ratować” to kolejna płaszczyzna współpracy PZU z Fundacją WOŚP. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać tak ważną społecznie inicjatywę, dzięki której miliony dzieci i tysiące nauczycieli potrafią udzielić pierwszej pomocy. Potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa i troska o drugiego człowieka to wartości, którymi kierujemy się w PZU, i które łączą nas z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – mówi Rafał Kałęcki, dyrektor Biura Prewencji PZU.

(AM, źródło: PZU)

Huragan Milton może kosztować ubezpieczycieli nawet 100 mld dolarów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem analityków nadciągający huragan Milton może kosztować globalny sektor ubezpieczeń od 50 do nawet 100 miliardów dolarów. Konsekwencją strat w tej kwocie byłby wzrost cen reasekuracji w 2025 r. – podał Reuters.

W ocenie analityków Morningstar DBRS straty ubezpieczone z tytułu Miltona, huraganu piątej kategorii, mogą wynieść od 60 do 100 mld dol., jeśli uderzy bezpośrednio w gęsto zaludniony obszar Tampy. Strata w wysokości 100 mld dol. postawiłaby żywioł na równi z huraganem Katrina z 2005 r. – najbardziej kosztownym pod względem strat ubezpieczonych huraganem w historii. Eksperci Morningstar DBRS zastrzegli, że obecne koszty branży prawdopodobnie będą „znaczące, ale nie katastrofalne”.

Z kolei analitycy RBC Capital oceniają, że Milton może kosztować globalny sektor ubezpieczeń 60 mld dol. Taki poziom szkód byłyby porównywalny ze szkodami spowodowanymi przez huragan Ian (drugi co do wielkości strat ubezpieczonych huragan w historii), który uderzył w Florydę w 2022 r. i spowodował szkody ubezpieczone w podobnej wysokości. Natomiast analitycy Barclays oszacowali w tym tygodniu możliwy poziom strat na ponad 50 mld dol.

Reuters zwraca uwagę, że Milton może być potencjalnie jednym z najbardziej niszczycielskich huraganów, jakie kiedykolwiek uderzyły w region, który wciąż podnosi się po zniszczeniach spowodowanych przez huragan Helene niecałe dwa tygodnie temu. W związku z żywiołem ponad milion osób na terenach przybrzeżnych objętych jest nakazem ewakuacji.

(AM, źródło: Reuters)

Resiliance: Skuteczne podejście do cyberryzyka

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Lider rozwiązań z dziedziny cyberryzyka, Resiliance, zapowiedział ekspansję swoich europejskich operacji ubezpieczeniowych na region Francji i Beneluksu. Do kierowania działalnością w tym regionie firma powołała Marijke van Berkom, która będzie wspierać klientów i brokerów, czerpiąc z doświadczeń Resiliance w Wielkiej Brytanii, Europie Południowej, Irlandii i krajach nordyckich.

Koncentrując się na zarządzaniu cyberryzykiem i prewencji, Resiliance zapewni do 10 mln euro ochrony cyberubezpieczeniowej na ryzyko. Ekspansję wspierają partnerstwa z HDI Specialty Global i RSA na Wielką Brytanię i Europę.

– Żaden inny dostawca ubezpieczeń cyber na rynku europejskim nie jest tak skuteczny w zapobieganiu stratom ponoszonym przez klientów i poprawianiu odporności klientów na cyberataki i awarie IT – powiedział Vishaal „V8” Hariprasad, CEO i założyciel Resiliance. Podkreślił innowacyjne podejście firmy do przekładania bezpieczeństwa i ryzyk IT na kategorie finansowe, pozwalające firmom na zarządzanie tymi ryzykami jak wszelkimi innymi zagrożeniami biznesowymi.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Resort rolnictwa rezygnuje z podwyższenia dopłat do składki w ubezpieczeniach upraw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Minister rolnictwa i rozwoju wsi postanowił odstąpić od zawartej w nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich propozycji podwyższenia stawki dopłat z budżetu państwa do składek w tego rodzaju polisach. Informacja na ten temat została przekazana Stałemu Komitetowi Rady Ministrów.

W swoim piśmie do Macieja Berka, przewodniczącego SKRM, minister rolnictwa Czesław Siekierski ocenił, że po tegorocznej powodzi powinien nastąpić wzrost zainteresowania ubezpieczeniem upraw rolnych i zwierząt gospodarskich od skutków ryzyka związanego ze stratami spowodowanymi przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne. Czynnik ten sprawił, że MRiRW postanowił wycofać się z zapisania w noweli podwyżki poziomu państwowej dopłaty do składki z 65% do 70%

W ocenie skutków regulacji resort rolnictwa uznał wcześniej, że zaproponowane w noweli podwyższenie dopłat o 5% powinno zachęcić rolników do zwiększenia powierzchni ubezpieczonych upraw o 10% (tj. o ok. 365 tys. ha). MRiRW przypomniało, że po przeprowadzonym w 2016 roku wzroście dopłat z 50% do 65% powierzchnia upraw objętych ochroną w 2023 r. była o 30% większa niż w 2015 r. Podwyższenie wskaźnika procentowego dotacji zapewni też ujednolicenie wysokości dopłat z dopłatami do składek ubezpieczenia od chorób zwierząt.

Dopłata do składki także dla nowych upraw

W projekcie nowelizacji zaproponowano ponadto rozszerzenie katalogu upraw, do których będą stosowane dopłaty do składek o słonecznik, facelię, len, konopie włókniste, bobowate drobnonasienne, rośliny zielarskie i gorczycę oraz doprecyzowanie uprawy gryki jako zboża i soi jako rośliny z rodziny bobowatych mieszczących się w dotychczasowym katalogu upraw. Resort rolnictwa przewiduje, że ta zmiana przyczyni się do zwiększenia powierzchni ubezpieczonych upraw rolnych o ok. 100 tys. ha. W aktualnym stanie prawnym uprawy mieszanek roślin zbożowych lub zbożowo-strączkowych są objęte ubezpieczeniami z dopłatą z budżetu państwa jako zboża lub rośliny strączkowe.

Nowe zasady pomniejszania odszkodowań

Projektowane przepisy wprowadzają też zmianę limitów stawek za ubezpieczenia upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek z wartości 9%, 12%, 15% sumy ubezpieczenia na 20%, 22% i 25% sumy ubezpieczenia. Ma to przyczynić się do zwiększenia dostępności ubezpieczeń upraw dla producentów rolnych. Oprócz tego zaproponowano zmianę art. 6 ust. 3 w zakresie pomniejszenia odszkodowania za szkody o 35% sumy ubezpieczenia – w przypadku upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek – i wprowadzenie franszyzy, nie większej niż 35% sumy ubezpieczenia, w przypadku upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: Rządowe Centrum Legislacji)

Kluczowe zmiany w praktykach HR motywem przewodnim konferencji Mercer

0

17 października w Warszawie odbędzie się doroczna konferencja Mercer. Patronem medialnym spotkania pod hasłem „Human driven transformation – spotlight on Employee Experience” jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas wydarzenia eksperci porozmawiają o aktualnych tematach z obszaru HR, takich jak zmiany na rynku pracy w Polsce, obecna praktyka benefitowa, kluczowe zmiany w praktykach HR na podstawie badania Global Talent Trends. Przedstawią ponadto zespół, działający dotąd na polskim i międzynarodowym rynku pod szyldem Kincentric (w ramach struktur firmy Spencer Stuart), zajmujący się szeroko rozumianym employee experience/employee engagement i podzielą wnioskami z projektów realizowanych w innych krajach.

Podczas konferencji zaprezentowane zostaną również wnioski z badania rynku wynagrodzeń Mercer TRS 2024, a także odbędzie się dyskusja panelowa zatytułowana „Kluczowe wyzwania dla działów HR: dzisiaj, jutro, pojutrze?”.

Rejestracja 

Konferencja odbędzie się 17 października 2024 r. w restauracji Concept 13 (DH Vitkac) w godz. 9.00-13.00.

(AM, źródło: Marsh)

17,941FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie