Blog - Strona 420 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 420

Rzecznik Finansowy z poradnikiem dla poszkodowanych w wypadkach drogowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z przypadającym 19 listopada Światowym Dniem Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych Rzecznik Finansowy opracował materiał informacyjno-edukacyjny dla osób poszkodowanych w wypadkach drogowych i ich bliskich. Poradnik został przygotowany w formie pytań i odpowiedzi (Q&A).

W materiale eksperci opisują, jakie roszczenia mogą potencjalnie przysługiwać osobom poszkodowanym i ich bliskim, omawiają je od strony prawnej i praktyki obrotu, wskazując na najistotniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę przy dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych będących następstwem wypadku drogowego.

Poradnik został przygotowany w dwóch częściach. Część pierwsza dostępna jest TUTAJ.

Druga część, zawierająca odpowiedzi na pytania o to, jakie roszczenia mogą potencjalnie przysługiwać bliskim osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, zostanie opublikowana 24 listopada.

(AM, źródło: RzF)

Goczałkowice-Zdrój zwycięzcą konkursu Eko Hestia Spa

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Goczałkowice-Zdrój otrzymają główną nagrodę w ósmej edycji konkursu Eko Hestia Spa, skierowanego do polskich uzdrowisk. Ufundowana przez ERGO Hestię nagroda wynosi 100 tysięcy złotych.

W ramach konkursu eksperci oceniają i nagradzają kompleksowe, długofalowe działania, inwestycje oraz inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Ważnym elementem tych działań jest również  systematyczna edukacja ekologiczna lokalnych społeczności. W ósmej, ostatniej już, edycji konkursu, ocenie podlegały nowatorskie działania i inwestycje mające pozytywny wpływ na środowisko i zrealizowane w latach 2018–2022.

Zwycięzcą w konkursie zostały Goczałkowice-Zdrój – niewielka wieś w powiecie pszczyńskim, jedno z dwóch śląskich uzdrowisk.

– Doceniliśmy w tym przypadku wieloletnie, strategiczne plany działań proekologicznych, m.in. związanych z programem ograniczania emisji oraz ich konsekwentną realizację – mówi prof. Alicja Kicińska z Kapituły Konkursu. – Istotne w tej wizji było też właściwe zrozumienie potrzeb mieszkańców i kuracjuszy oraz rozsądne gospodarowanie zasobami środowiskowymi i środkami finansowymi na realizację zaplanowanych celów

Zwycięskie uzdrowisko może przeznaczyć nagrodę wyłącznie na realizację pomysłów i projektów związanych z ochroną środowiska. Przyznane będą też nagrody dodatkowe w postaci rocznych ubezpieczeń od szkód środowiskowych.

– Zmiany klimatyczne to ogromne wyzwanie, z którym musimy się wszyscy dziś  zmierzyć. Dlatego nasz konkurs ma przede wszystkim wymiar praktyczny: przez lata nagrodziliśmy wiele najlepszych proekologicznych pomysłów, inwestycji i projektów polskich uzdrowisk. Wszystkie te działania były skupione wokół zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, które są godne naśladowania przez inne samorządy – podkreśla Mario Zamarripa, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy ERGO Hestia.

W konkursie oprócz nagrody głównej przyznawany jest także tytuł Eko Wizjonera. W tym roku nagrodę tę otrzymał burmistrz Czarnego Dunajca.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Geneva Association: Trzeba wyprzedzić wielki cyberatak 

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Narastające napięcia geopolityczne i wykorzystywanie technologii cyfrowych wzmacniają cyberryzyka. Liczba cyberataków na świecie wzrosła o 38% w 2022 r. Chociaż rynek cyberubezpieczeń w ostatnich latach gwałtownie urósł, istnieje ogromna luka w ochronie, zwłaszcza gdyby nastąpił bezprecedensowy, ekstremalny cyberincydent – jednoczesne uderzenie w wiele dużych segmentów globalnej gospodarki.

Perspektywa takiego cyberataku istotnie powstrzymuje apetyty reasekuratorów na przyjmowanie cyberryzyk. Duży incydent mógłby wywołać roszczenia ubezpieczonych w rozmaitych liniach ubezpieczeń, prowadząc do znacznej akumulacji strat w ich portfelach ubezpieczeniowych.

Nowy raport Geneva Association „Akumulacja cyberryzyka: stawienie czoła wyzwaniu ubezpieczalności” analizuje przeszkody dla ubezpieczania największych cyberryzyk. Z analiz płynie wniosek, że czynniki napędzające największe straty cyber nie mogą być modelowane za pomocą standardowych metod statystycznych, chociażby dlatego że zakres cyberszkód zależy od wzajemnego oddziaływania motywacji i zasobów zarówno atakujących, jak i ofiar, które nie są łatwe do kalibracji i kwantyfikacji.

Raport rekomenduje ubezpieczycielom i reasekuratorom korzystanie z wiedzy udostępnianej w partnerstwie z rządowymi agencjami bezpieczeństwa, dostawcami krytycznej infrastruktury i firmami technologicznymi, które może pomóc im lepiej zrozumieć zagrożenia cyber, co umożliwi im poszerzenie skali i zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Mimo to istnieją jednak ograniczenia co do wielkości straty finansowej, jaką branża re/asekuracyjna może bezpiecznie i odpowiedzialnie zaabsorbować.

Raport sugeruje, że rządowe „zabezpieczenie” przed dużymi cyberincydentami mogłoby również zachęcić reasekuratorów i ubezpieczycieli do rozszerzenia ochrony i zwiększenia pojemności absorpcji ryzyka.

– Jeśli pandemia nauczyła czegoś menedżerów ryzyka, to tego, że musimy być przygotowani na zdarzenia katastroficzne, nie możemy polegać wyłącznie na mechanizmach reakcji po fakcie. Dlatego branża ubezpieczeniowa, rządy i inne podmioty muszą ustanowić już teraz odpowiednie cyberpartnerstwa – chodzi nie tylko o możliwość zaoferowania przez ubezpieczycieli większej ochrony cyberryzyk, ale i o gotowe możliwe do zrealizowania rozwiązania finansowe i operacyjne, gdyby miał nastąpić rozległy, dewastujący cyberatak – mówi Jad Ariss, dyrektor zarządzający Geneva Association.

Wiele niewiadomych wokół cyberryzyka przyczynia się do potężnej luki w cyberochronie. Mając lepsze dane i zrozumienie cyberzagrożeń i ich potencjału akumulacji strat, ubezpieczenia mogą przyczynić się do zmniejszenia tej luki. Nasz raport apeluje o partnerstwa między podmiotami sektora ubezpieczeniowego, technologicznego, rządowego i innych, służące stworzeniu większego, bardziej zrównoważonego rynku cyberubezpieczeń – dodaje Darren Pain, dyrektor cyber w Geneva Association.

AC

Japonia: Budowanie odporności katastroficznej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Największa japońska grupa ubezpieczeniowa z sektora majątkowego, Tokio Marine Holdings ogłosiła utworzenie Tokio Marine Resiliance, własnej w 100% spółki zależnej, która będzie zajmować się zapobieganiem katastrofom i łagodzeniem ich skutków.

Spółka zapewni usługi na każdym etapie łańcucha wartości zapobiegania i łagodzenia – ocenę, przygotowanie wstępne, ewakuację, normalizację/odbudowę. W ten sposób Grupa Tokio Marine przyczyni się do budowy społeczeństwa odpornego na oddziaływanie katastrof naturalnych.

Grupa postrzega katastrofy naturalne jako krytyczną kwestię społeczną. Oprócz wspierania klientów i lokalnych społeczności wypłatami odszkodowań, Tokio Marine Group dostarcza produktów i usług przyczyniających się do bezpieczeństwa i spokoju umysłu przed i po katastrofach.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Generali z solidnymi wzrostami zysków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wynik operacyjny oraz wynik netto Generali na koniec września uplasował się na wyższym poziomie od odnotowanego dwanaście miesięcy wcześniej. Grupa potwierdziła również swoją solidną pozycję kapitałową.

Składki przypisane brutto za 3 kwartały wzrosły o 4,7%, do 60,5 mld euro, co było zasługą silnego, wynoszącego 11,4% wzrostu w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych. Wpływy netto z ubezpieczeń na życie były w całości skoncentrowane na ubezpieczeniach typu unit-linked i ochronnych, zgodnie ze strategią grupy. 

Wynik operacyjny utrzymał tendencję wzrostową, osiągając poziom 5,1 mld euro (+16,7% r/r), na czele z segmentem ubezpieczeń majątkowych i osobowych, kompensując wpływ katastrof naturalnych. Wskaźnik mieszany poprawił się o 3,1 pp., do 94,3%. Generali osiągnęło solidne wyniki w segmencie ubezpieczeń na życie oraz marżę na nowym biznesie na poziomie 5,74% (+0,04 p.p.). Skorygowany wynik netto zwiększył się o 29,6%, do 2979 mln euro. Grupa potwierdziła solidną pozycję kapitałową, ze współczynnikiem wypłacalności na poziomie 224%.

– Grupa kontynuowała rentowny wzrost w pierwszych dziewięciu miesiącach dzięki silnemu wzrostowi zarówno wyników operacyjnych, jak i netto, pomimo większego wpływu zdarzeń pogodowych, potwierdzając swoją odporność w trudnym otoczeniu makroekonomicznym i geopolitycznym – powiedział Cristiano Borean, CFO Grupy Generali. – Zgodnie z naszą strategią utrzymujemy nasze zaangażowanie w doskonałość techniczną w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych, podczas gdy w segmencie ubezpieczeń na życie będziemy nadal rozwijać najbardziej dochodowe linie biznesowe. Dzięki zdywersyfikowanemu modelowi biznesowemu i solidnej pozycji kapitałowej Generali pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia wszystkich celów naszej strategii „Lifetime Partner 24: Driving Growth” – dodał.

(AM, źródło: Generali)

Ubezpieczyciele wzajemni nie schodzą ze ścieżki wzrostu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

International Cooperative and Mutual Insurance Federation, międzynarodowa organizacja skupiająca ubezpieczycieli wzajemnych i spółdzielczych, opublikowała raport statystyczny za 2022 r. zawierający najważniejsze dane zebrane z raportów finansowych podmiotów członkowskich. Z dokumentu wynika, że zakłady skupione w ICMIF zebrały w ubiegłym roku łącznie 236 mld dolarów składek – o 4,8% więcej niż w 2021 r. W porównaniu do 2012 r. przypis wzrósł o 37,6%.

W ubiegłym roku 102 mld dol. (43%) przypadało na ubezpieczenia na życie. Pozostałe 134 mld (57%) na pozostałe ubezpieczenia, w tym zdrowotne.

Łączna wartość aktywów ubezpieczycieli skupionych w ICMIF wyniosła 1,7 bln dol. Autorzy raportu zastrzegają, że w latach 2008–2021 wartość aktywów rosła, jednak w 2022 r. spadła o 5,4%, co jest wynikiem pogorszenia koniunktury na rynku.

Organizacje skupione w ICMIF obsługiwały łącznie 321 mln klientów – swoich członków. Zatrudniały także 230 tys. osób, co stanowi wzrost o 19% w okresie 10 lat. Shaun Tarbuck, dyrektor naczelny ICMIF zwrócił uwagę, że z raportów poszczególnych członków organizacji wynika, iż większość z nich poprawia swoje roczne wyniki.

International Cooperative and Mutual Insurance Federation skupia 207 ubezpieczycieli wzajemnych i spółdzielczych z 60 krajów całego świata. 30% z nich ma swoją siedzibę w Europie (63 podmioty członkowskie), 19% w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, 18% w Azji oraz 14% w Ameryce Północnej. 25 organizacji członkowskich działa w Afryce, Australii i Oceanii, natomiast 14 ma charakter globalny. Do grona firm ubezpieczeniowych zrzeszonych w ICMIF należy również reprezentujący Polskę Saltus TUW. Ideą funkcjonowania ICMIF jest wspieranie rozwoju sektora ubezpieczeń wzajemnych i spółdzielczych oraz promowanie współpracy międzynarodowej na globalnym rynku usług ubezpieczeniowych.

(AM, źródło: Saltus Ubezpieczenia)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 47/2023

0

Dodatek specjalny LEASING A UBEZPIECZENIA:

  • Grzegorz Skulimowski, VSoft: O integracjach, przetwarzaniu danych i różnych produktach – str. 8
  • Tomasz Oszczepalski, Defend Insurance: Po co komu przedłużona gwarancja w leasingu samochodowym – str. 10
  • Dariusz Idzikowski, Warta: Klient poszukuje jakościowych ubezpieczeń – str. 11
  • Piotr Gajda, WAGAS: Elastyczność i inne zalety leasingu samochodowego z GAP – str. 12
  • Lucjan Butrym, Innovation Group: O Panie! I kto to teraz Panu naprawi?! – str. 12

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA KORPORACYJNE:

  • Łukasz Zoń, SPBUiR: I’m. AI? – str. 13
  • Robert Kożuchowski, Inter-Broker: Od 25 lat służymy samorządom – str. 14
  • Michał Kożuchowski, Inter-Broker: U nas każda kariera ma swoją historię – str. 14
  • Piotr Mikuszewski, Inter-Broker: Moją prawdziwą pasją jest analityka – str. 15
  • Małgorzata Janicka, PZU: Wymogi zamawiającego dotyczące ubezpieczenia OC w kontraktach budowlanych – str. 16
  • Violetta Harasimiuk, PZU: I Ty masz wpływ – str. 18
  • Grzegorz Waszkiewicz, Bezpieczeństwo w Biznesie: OC firmy a OC zarządu firmy – str. 20
  • Piotr Daniluk, TUW PZUW: Proponujemy usługi, których nie mają inni – str. 21

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Pośrednicy nadal na topie – str. 2
  • Dominik Witek, PZU Życie: Epoka nowych doświadczeń również w ubezpieczeniach – str. 3
  • Mirosław Tarczoń, Skarbiec TFI: Przyszłość pracowniczych programów emerytalnych – str. 4
  • Michał Zubelewicz, Karolina Kozłowska: OVB przedstawia swoich dyrektorów – str. 5
  • Marzena Drapała, Nationale-Nederlanden: Talent jest wszędzie, czeka jedynie na zauważenie – str. 6

Bancassurance powoli wychodzi z depresji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Spadek oddziaływania negatywnych czynników, które w ubiegłym roku mocno dotknęły życiowe bancassurance, a tym samym cały bankowy kanał dystrybucji, sprawiły, że wyniki ze sprzedaży polis za pośrednictwem banków poszły w górę. Choć tylko w dziale I. Majątkowe bancassurance nadal nie wróciło na ścieżkę wzrostu.

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń w raporcie zaprezentowanym podczas XII Kongresu Bancassurance, przypis składki w kanale bankowym na dzień 30 czerwca 2023 roku uplasował się na poziomie 2,94 miliarda złotych. Był to wynik o 9% wyższy od uzyskanego rok wcześniej, tj. 2,71 mld zł.

Sektor życiowy

Z raportu Izby wynika, że półroczny przypis składki w bancassurance życiowym wyniósł 1,8 miliarda złotych – o 16,5% więcej niż w I połowie 2022 r. (1,55 mld zł). Udział w wyniku całego działu I na koniec czerwca uplasował się na poziomie 16% (14,8% przed rokiem). 33% składki życiowej zebranej w kanale bankowym pochodziło z polis inwestycyjnych, 53% z powiązanych z produktem bankowym, a 14% z niepowiązanych. Rok wcześniej było to odpowiednio: 26%, 63% i 11%.

Ubezpieczenia ochronne motorem napędowym „życiówki”

1202 mln zł przypisu w bancassurance życiowym pochodziło z ubezpieczeń ochronnych (+4,6% r/r). Z kolei sprzedaż w ubezpieczeniach inwestycyjnych wzrosła o 50,8%, do 600 mln zł. 488 mln zł łącznej wartości drugiego z segmentów wypracowały umowy ze składką jednorazową – o 94% więcej niż rok wcześniej (251 mln zł). Z kolei produkty ze składką regularną odpowiadały za 111 mln zł przypisu (146 mln zł przed rokiem, -24%).

Stabilizacja w grupie 3

175 mln zł składek w segmencie inwestycyjnym (215 mln zł rok wcześniej, -18,61% r/r) wypracowały polisy z gr. 3, czyli ubezpieczenia z UFK. Taki rezultat sugeruje stabilizację w tej grupie po ogromnym spadku, jaki miał miejsce w I połowie 2022 r. Był on efektem kumulacji negatywnych czynników, takich jak interwencja produktowa Komisji Nadzoru Finansowego na rynku „uefek”, wpływ czynników makroekonomicznych (w tym niskich stóp procentowych) oraz geopolitycznych. 81 mln zł wypracowały umowy ze składką jednorazową (-5% r/r), natomiast 94 – polisy ze składką regularną (-18% r/r).

Pozostałe 424 mln zł wygenerowały umowy inwestycyjne z gr. 1 (182 mln zł przed rokiem, +132,97% r/r). Z tej kwoty 407 mln zł wypracowały umowy ze składką jednorazową, co było wynikiem o 146% r/r lepszym od uzyskanego przed rokiem, natomiast 17 mln zł pochodziło z polis o składce regularnej – niemal tyle samo co rok wcześniej (16 mln zł).

Umowy indywidualne nadal dominują

W ubezpieczeniach inwestycyjnych grupy 1 dominującą formą umów są polisy indywidualne (97% vs. 81% na koniec czerwca 2022 r.). W grupie 3 ten odsetek jest dużo niższy – umowy indywidualne stanowią 68% wszystkich polis kupionych w ciągu sześciu miesięcy tego roku (67% rok wcześniej).

Polisy ochronne

Z kolei w ubezpieczeniach ochronnych 959 mln zł przypisu wypracowały umowy powiązane z produktem bankowym. To 2,54% mniej niż po 6 kwartałach poprzedniego roku, tj. 984 mln zł. W tej grupie zdecydowana większość środków pochodziła z ubezpieczeń ze składką jednorazową – 605 mln zł vs. 604 mln zł rok wcześniej. Ubezpieczenia ze składką regularną odpowiadały za 354 mln zł przypisu (380 mln zł, -7% r/r).

W polisach ochronnych niepowiązanych z produktem bankowym więcej zebrano z umów ze składka regularną – 188 mln zł vs. 161 mln zł na koniec czerwca 2022 r. (+17%). Ubezpieczenia ze składką jednorazową wypracowały zaś 56 mln zł, o 1331% więcej niż przed rokiem, tj. 4 mln zł. Większość umów w życiowych produktach ochronnych stanowiły polisy indywidualne – odpowiednio 90% (powiązane z produktem bankowym) i 97% (niepowiązane). Przed rokiem było to odpowiednio: 87% i 96%.

Średnia składka wzrosła. Niekiedy gwałtownie

Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym osiągnęła poziom 6327 zł dla umów ze składką jednorazową (2807 zł rok wcześniej, +125% r/r) oraz 2802 zł dla umów ze składką okresową (2984 zł, -6% r/r). Z kolei średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach powiązanych z produktem bankowym z płatnością jednorazową wyniosła 647 zł (588 zł przed rokiem, +10% r/r), zaś w przypadku polis ze składką okresową było to 295 zł (293 zł, +1% r/r).

Natomiast w polisach ochronnych stand alone i pozostałych powiązanych (np. zdrowotne) średnia uroczniona składka wyniosła: przy składce jednorazowej w wysokości 3522 zł (457 zł w I poł. 2022 r., +671% r/r), przy okresowej – 510 zł (465 zł, +10% r/r).

Najwięcej polis okołoproduktowych

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,27 mln szt. z ogólnej liczby 5,27 mln umów zawartych w I poł. 2023 r. Oprócz tego zawarto również 0,77 mln szt. umów stand alone i 0,23 mln szt. inwestycyjnych.

Sektor non-life

W bancassurance majątkowym zebrano z kolei 1138 mln zł składek. Rezultat uzyskany w pierwszej połowie 2023 r., odpowiadający 4,1% osiągnięcia całego działu II, był nieco niższy od uzyskanego w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 1159 mln zł. Największy przypis odnotowano w ubezpieczeniach z grup 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych, które wypracowały 374 mln zł (345 mln zł rok wcześniej, +8% r/r). Segment ten wyprzedził polisy z gr. 1–2, czyli wypadkowe i chorobowe (257 mln zł vs. 330 mln zł, -22% r/r) oraz polisy z gr. 3–7, czyli casco i transportowe (209 mln zł vs. 170 mln zł, +23% r/r).

Najliczniejsze są ubezpieczenia finansowe

Największą liczbę umów w majątkowym kanale bankowym zawarto w ubezpieczeniach z gr. 8–9, tj. 7,09 mln szt. Drugie miejsce zajęły umowy z gr. 14–16 (4,75 mln szt.), a trzecie – polisy z gr. 1–2 (4,35 mln szt.). Łącznie w I poł. 2023 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 20,79 mln szt. umów. Dominującą formą były polisy indywidualne – 78% wobec 73% na koniec czerwca poprzedniego roku.

W raporcie uwzględnione zostały wyniki 17 towarzystw życiowych kontrolujących ok. 97% przypisu działu I oraz 15 towarzystw majątkowych odpowiadających za 86,4% wyniku sprzedażowego działu II.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Automatyczny scoring ubezpieczeniowy nieruchomości

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 23 listopada 2023 roku w godzinach 13:00–14:00. W programie wystąpią Tomasz Stachura, Business Development Manager, oraz Dominik Ogłoziński, Key Account Manager Globema.

Podczas programu zaproszeni eksperci omówią następujące kwestie:

  • Jak poradzić sobie z obliczaniem scoringu, gdy dane wejściowe są rozproszone i pochodzą z różnych źródeł? 
  • Jak przyspieszyć proces szacowania ryzyka w ubezpieczeniach nieruchomości i podnieść trafność tych szacunków? 
  • Jak skutecznie uwzględnić ryzyka i zagrożenia wynikające z lokalizacji nieruchomości podczas wyliczania scoringu ubezpieczeniowego? 

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

 (AM)

O przyszłości bancassurance oraz dobrych praktykach dotyczących CPI na XII Kongresie Bancassurance

0
Źródło zdjęcia: LinkedIn, bank.pl

16 listopada w Józefowie pod Warszawą, po czterech latach przerwy spowodowanej pandemią Covid-19, przedstawiciele banków i zakładów ubezpieczeń spotkali się na XII Kongresie Bancassurance. Wydarzenie zorganizowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń oraz Związek Banków Polskich przebiegało pod hasłem „Klient, Bank, Ubezpieczyciel – Partnerzy w Bancassurance”.

Dobre praktyki CPI jeszcze w tym roku

Kongres otworzyli Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU, i Tadeusz Białek, prezes ZBP. W swoich wystąpieniach zaprezentowali efekty wspólnych działań sektora ubezpieczeniowego i bankowego w zakresie nowelizacji Rekomendacji U Komisji Nadzoru Finansowego, a także dobre praktyki Izby i Związku w zakresie produktów CPI.

– Pracowaliśmy nad propozycjami nowelizacji Rekomendacji U Komisji Nadzoru Finansowego, jak również dobrymi praktykami PIU i ZBP w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki. Zarówno jeden, jak i drugi dokument stanowią odpowiedź na raport i ostrzeżenie EIOPA z 2022 r. i ma przede wszystkim zapewnić odpowiednią wartość produktów ubezpieczeniowych oferowanych klientom przez banki – podkreślił Jan Grzegorz Prądzyński.

Projekt dobrych praktyk dotyczących produktów CPI został następnie przedstawiony przez Piotra Wrzesińskiego oraz Agnieszkę Gocałek z PIU. Dokument oczekuje już tylko na przyjęcie przez Izbę i Związek, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Dla dobra klienta, ale i pozostałych uczestników bancassurance

Jak podał serwis banki.pl, opracowując dobre praktyki, ich autorzy uwzględnili cały cykl życia produktu: jego powstawanie, wprowadzenie do obrotu czy obsługę. Wszystko to dla wypracowania zarówno standardów dotyczących klienta, jak i współpracy pomiędzy ubezpieczycielem a bankiem w oferowaniu produktu. Z tego powodu dobre praktyki pozwalają na uwzględnienie specyfiki mniejszych podmiotów w duchu zasady proporcjonalności. Istotnym elementem samoregulacji ma być edukacja klienta. Przewiduje ona również wsparcie spadkobierców w momencie realizacji świadczenia z ubezpieczeń na życie z tytułu zdarzeń losowych związanych ze śmiercią.

Serwis wskazuje, że według dokumentu nadzór nad bankiem-dystrybutorem produktu CPI będzie prowadził zakład ubezpieczeń. Monitoring tej relacji będzie dokonywany w oparciu o wskaźniki, weryfikowane przynajmniej raz do roku. Dobre praktyki podkreślają także znaczenie informacji pochodzących z reklamacji i skarg klientów. W ich analizie niezbędne ma być m.in. wykazanie podstaw reklamacji i czy w jej konsekwencji należałoby zmienić produkt, komunikację z klientem czy też sposób likwidacji szkody.

O bancassurance z różnych perspektyw

W trakcie całodniowych paneli problematyka bancassurance była omawiana z różnych perspektyw przez czołowych ekspertów reprezentujących zarówno instytucje finansowe, jak i przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Finansowego.

Kongres zakończył panel moderowany przez Norberta Jeziolowicza, dyrektora Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych ZBP, w którym udział wzięli: Przemysław Pakulski, dyrektor Działu Obsługi Klienta PKO Ubezpieczenia, Agnieszka Gocałek, przewodnicząca Zespołu ds. Banccasurance i Sprzedaży Affinity PIU, Tomasz Raczyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń mBanku, Joanna Borysiewicz, odpowiedzialna za bancassurance w Santander Bank Polska, i Maciej Podlewski, dyrektor Departamentu Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń KNF.

(AM, źródło: LinkedIn, bank.pl)

18,329FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie