Biura rachunkowe często nie posiadają właściwego OC

0
850

Część biur rachunkowych nie wypełnia nałożonego na nich obowiązku w postaci zakupu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). To duże ryzyko, zważywszy na częste zmiany przepisów skutkujące rosnącym prawdopodobieństwem popełnienia błędu – zauważa „Dziennik Gazeta Prawna”.

Ewa Kopeć, właścicielka agencji ubezpieczeniowej w Warszawie, mówi gazecie, że część biur rachunkowych funkcjonuje bez obowiązkowego OC. Z kolei wiele spośród pozostałych podmiotów legitymuje się polisą nieadekwatną do specyfiki działania, np. ich ubezpieczenie ma zbyt niską sumę gwarancyjną (minimalna to 10 tys. euro) lub zakres posiadanej ochrony nie obejmuje podstawowych obszarów działalności biura, takich jak rozliczanie VAT czy wysyłka deklaracji do ZUS. W efekcie w razie błędu biuro pokrywa jego skutki z własnej kieszeni. „DGP” przypomina, że do zakupu OC zobowiązane są tylko te podmioty, które prowadzą usługowo księgi rachunkowe. Biura prowadzące tylko podatkowe księgi przychodów i rozchodów (bez rachunkowych), mogą wykupić dobrowolne ubezpieczenie. Firmy świadczące również usługi doradztwa podatkowego, muszą obowiązkowo wykupić OC w zakresie doradztwa. Poza zakresem obowiązkowej polisy jest prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy. Jerzy Szymańczak, menedżer ds. oceny ryzyka AXA, mówi gazecie, że zwykle ubezpieczeniu obowiązkowemu towarzyszą różne opcje dobrowolne, wskutek czego możliwe do uzyskania sumy gwarancyjne są bardzo wysokie, sięgające nawet kilkudziesięciu milionów złotych dla dużych spółek.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 9 grudnia, Łukasz Zalewski „Jakie ubezpieczenie dla biura i księgowego”:

https://edgp.gazetaprawna.pl/…

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)