Ubea: W Polsce nadal jeździ dużo starszych samochodów

0
44

Pomimo zaostrzenia procedur związanych z badaniami technicznymi, na polskich drogach wciąż pojawiają się auta starsze i zagrażające bezpieczeństwu. Bardziej wiekowe osobówki cechują się też wyższą emisją szkodliwych substancji. Eksperci porównywarki Ubea.pl przeanalizowali rozkład wieku zarejestrowanych w Polsce aut. W niektórych regionach stare samochody osobowe występują już relatywnie rzadko, w innych stanowią jednak nawet połowę wszystkich aut.

W 2018 r. zdecydowanie najliczniejszą grupę aut stanowiły te w wieku od 16 do 20 lat (ok. 4,88 mln pojazdów). Do grupy aut w wieku ponad 25 lat zaliczono prawdopodobnie wiele pojazdów, które już nie jeżdżą po polskich szosach. – Właśnie dlatego w ramach dalszej analizy, oprócz najnowszych samochodów (maksymalnie pięcioletnich), wzięliśmy pod uwagę auta liczące od 16 do 25 lat, a nie pojazdy, które formalnie są najstarsze – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W 2018 r. w Polsce było zarejestrowanych całkiem sporo nowych aut o wieku nieprzekraczającym roku. Stanowiły one 3,7% wszystkich samochodów osobowych. Taki relatywnie wysoki wynik (względem np. odsetka odrobinę starszych aut) był prawdopodobnie rezultatem poprawy sytuacji gospodarczej po 2014 roku.

A jak przedstawiał się udział aut w wieku do 5 lat na terenie wszystkich polskich powiatów oraz miast pełniących funkcję powiatu? Dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 r. wskazują, że największym udziałem nowych aut charakteryzowały się następujące lokalizacje:

  • Warszawa – 34,8% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku do 5 lat włącznie;
  • Katowice – 30,7%;
  • pow. warszawski zachodni – 30,5%;
  • Poznań – 28%;
  • Rzeszów – 24,5%.

Najmniej nowych aut odnotowano natomiast w następujących miejscach:

  • pow. chełmski – 1,6%;
  • pow. bialski – 2%;
  • pow. zwoleński – 2,1%;
  • powiaty tomaszowski, opolski i włodawski – po 2,2%;
  • powiaty hrubieszowski oraz opatowski – po 2,3%.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że duże miasta oraz ich najbliższe okolice są skupiskami względnie nowych pojazdów. Taka sytuacja jest oczywiście związana częściowo z dużą liczbą aut firmowych zarejestrowanych np. na terenie Warszawy i Krakowa. Niemniej jednak nie można lekceważyć wyników dotyczących prywatnych samochodów osobowych.

Eksperci Ubea.pl sprawdzili również, w których częściach Polski było najwięcej starszych samochodów w wieku od 16 do 25 lat. Dane GUS-u wskazują, że w 2018 r. największym udziałem takich aut cechowały się następujące lokalizacje:

  • pow. chełmski i Przemyśl – w każdym z nich 50,6% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku od 16 do 25 lat;
  • pow. jarosławski – 50,3%;
  • pow. zamojski – 47,9%;
  • pow. lwówecki – 47,8%;
  • pow. hrubieszowski – 47,7%.

Najmniej starszych aut było natomiast w następujących miejscach:

  • Warszawa – 16,4%;
  • Katowice – 19,8%;
  • Sopot – 20%;
  • Gdynia – 20,4%;
  • Poznań – 21,2%.

Eksperci Ubea wskazują, że duże miasta oraz ich najbliższe okolice cechowały się zazwyczaj niskim udziałem starszych samochodów w 2018 r. Najwięcej takich aut było zarejestrowanych między innymi blisko wschodniej granicy kraju.

Podwyższonym udziałem starszych samochodów osobowych wyróżniała się też część województwa mazowieckiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz dolnośląskiego – wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

(KS, źródło: Ubea.pl)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here