RzF: Odszkodowania po wichurach w pytaniach i odpowiedziach

0
470

Rzecznik Finansowy przygotował specjalną podstronę zawierającą odpowiedzi na najczęściej pojawiające się kwestie związane ze szkodami, jakie powstają wskutek wichur i nawałnic.

– Po bardzo dobrze przyjętym cyklu podcastów „Studio Rzecznika Finansowego”, który stworzyliśmy wspólnie z naszymi ekspertami, pora na kolejny kanał, który pomoże konsumentom lepiej zrozumieć kwestie dotyczące finansów. Forma najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi w przystępny sposób wyjaśnia zagadnienia ważne z punktu widzenia konsumentów – wyjaśnia Adam Rafalski, dyrektor Wydziału Edukacji i Komunikacji w biurze Rzecznika Finansowego. – Podczas dyżurów telefonicznych nasi eksperci są pytani o bardzo konkretne kwestie. W ostatnich tygodniach zauważyliśmy, że coraz więcej osób zwraca się do nas w sprawach dotyczących ubezpieczeń domów, dochodzenia odszkodowania po zalaniu lub nawałnicy czy zawierania ugód telefonicznych z ubezpieczycielami. Stąd pomysł opracowania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, tak by konsumenci mogli znaleźć wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu. Mamy nadzieję, że ta forma będzie przyjazna w odbiorze i pomocna – dodaje.

Jednym z zagadnień budzących najwięcej wątpliwości jest to, czy poszkodowany, który ma wykupione ubezpieczenie domu, powinien podjąć jakieś działania bezpośrednio po wystąpieniu szkody.

– Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Przede wszystkim należy zabezpieczyć mienie przed dalszym zniszczeniem. Jeśli np. wichura zerwała dach, to należy – w miarę możliwości – zabezpieczyć uszkodzenia, żeby deszcz nie wyrządził większych szkód. Jeśli jest taka możliwość, warto przenieść rzeczy do innej części domu czy innego budynku, gdzie nie będzie ryzyka ich zalania – odpowiada Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.

Warto podkreślić, że poszkodowany ma prawo do pokrycia kosztów związanych z pracami zabezpieczającymi mienie. Jeśli w tym celu niezbędny będzie np. zakup folii czy innych materiałów lub zapłacenie komuś za wykonanie takiej usługi, należy zatrzymać rachunki lub faktury – to podstawa, by ubezpieczyciel mógł zwrócić poniesione koszty.

– Warto podkreślić, że w umowach dobrowolnych coraz częściej dodawana jest usługa assistance, przewidująca organizację i pokrycie kosztów np. usługi dekarza. Dlatego po wystąpieniu szkody warto od razu zadzwonić do ubezpieczyciela, opisać całą sytuację i dowiedzieć się, na jaką pomoc zgodnie z warunkami umowy możemy liczyć – mówi Marcin Jaworski.

Na stronie Rzecznika Finansowego znajdują się również odpowiedzi na wiele innych pytań, np. czy z usuwaniem skutków zalania albo wichury trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela oraz czy można liczyć na zwrot kosztów od ubezpieczyciela jeśli samodzielnie podejmuje się pewne działania.

(AM, źródło: Rzecznik Finansowy)