Reasekuracja: Stawki dla lotnictwa lecą w górę

0
372

Stawki w reasekuracji dla lotnictwa wzrosły niekiedy aż do 250% na dzień 1 stycznia 2021 r. będący najważniejszą datą dla odnowień kontraktów – zauważa Willis Re w raporcie opublikowanym 4 stycznia.

Rynek wciąż jest rozchwiany wskutek katastrof samolotów Boeing 737 MAX sprzed dwóch lat. Samoloty tego typu w USA podjęły loty komercyjne w ostatnim tygodniu grudnia po 20 miesiącach zakazu latania wydanego po dwóch tragicznych katastrofach w odstępie pięciu miesięcy, w których zginęło 346 osób. Ubezpieczyciele i reasekuratorzy muszą się zmierzyć z będącymi efektem tych katastrof roszczeniami z tytułu ubezpieczenia casco samolotów i odpowiedzialności za produkt, które mogą przekroczyć 2 mld dol., co jest sumą ogromną jak na stosunkowo niewielki sektor ubezpieczeniowy, jak stwierdził prezes Willis Re International, James Vickers.

Underwriterzy obsługujący lotnictwo dotkliwie odczuwają również niższe składki wynikające z lockdownu i zakazów podróży, jako że kontrakty ubezpieczeniowe są często negocjowane na podstawie ilości czasu, jaki samoloty spędzają w powietrzu. Z raportu Willis Re wynika, że w reasekuracji obserwujemy wzrost stawek również w innych sektorach, po latach spadków. Składki w reasekuracji majątkowej wzrosły o 25–30% dla najbardziej ryzykownych obszarów biznesu.

Analitycy Jefferies komentują, że raport ukazuje zbliżanie się twardego rynku reasekuracji, uwypuklając wzrost w amerykańskiej reasekuracji majątkowej oraz w globalnych liniach specjalistycznych, takich jak ryzyko kredytu handlowego i ryzyko polityczne, a także lotnictwo. Jednak stawki nie rosną tak, jak reasekuratorzy mieli nadzieję, a to z powodu pandemii. Ubezpieczyciele z kolei skorzystali w 2020 r. na wyższych stawkach i niższej szkodowości np. w ubezpieczeniach komunikacyjnych, mają więc silną pozycję w negocjacjach kontraktów. Największym polem niezgody między ubezpieczycielami a reasekuratorami jest ochrona ryzyka cyberataków i chorób zakaźnych, takich jak Covid-19. Reasekuratorzy na ogół wykluczają te ryzyka z polis.

(AC, źródło: Reuters)