Zapotrzebowanie turystów na pomoc za granicą odbudowuje się po pandemii

0
681

Pierwsze pięć miesięcy tego roku pokazało, że polscy turyści po pandemii zaczęli częściej korzystać z pomocy w razie kłopotów ze zdrowiem. Sam tylko Mondial Assistance pomagał przeciętnie 92 osobom dziennie. Rok wcześniej o pomoc zwracało się 48 osób. W okresie wakacyjnym zgłoszeń od turystów jest około 40% więcej niż w pozostałych miesiącach roku.

– W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku pomagaliśmy nieco ponad 92 osobom dziennie. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku było to przeciętnie 48 osób. Widać więc, że powoli zapotrzebowanie na naszą pomoc za granicą po chorobie czy wypadku rośnie. W pandemii widać było drastyczny spadek tych wartości, bo klienci dużo mniej podróżowali. Wystarczy powiedzieć, że w samym 2019 r. zanotowaliśmy łącznie około 82 tys. interwencji zrealizowanych dla posiadaczy naszych polis turystycznych. Tymczasem od stycznia 2020 do maja 2022 r., czyli w ciągu niemal 2,5 roku, zbliżyliśmy się do 79 tys. przypadków – mówi Ludmiła Opałko z Mondial Assistance.

Mondial Assistance spodziewa się, że w wakacyjnym okresie, czyli od czerwca do sierpnia, będzie pomagać ponad 100 osobom dziennie. Najbardziej miarodajne przedpandemiczne statystyki z 2019 r. pokazują bowiem, że w trzech letnich miesiącach, czyli czerwcu, lipcu i sierpniu, notuje się średnio miesięcznie około 40% więcej próśb o pomoc niż w pozostałych miesiącach roku.

Z danych Mondial Assistance za ostatnie 12 miesięcy, czyli od maja 2021 r. do maja 2022 r., wynika, że najczęściej prosimy o pomoc medyczną z polisy turystycznej w krajach, które są najbardziej popularnymi miejscami wypoczynku. – Łącznie 60% ogółu przypadków pomocy medycznej przypada na trzy kraje: Egipt, Turcję i Grecję. W czołówce są też takie destynacje jak Wyspy Kanaryjskie, Bułgaria, Dominikana, Baleary, Cypr, Wyspy Zielonego Przylądka i Meksyk – wylicza Ludmiła Opałko.

Najczęściej pomoc medyczna jest potrzebna w przypadku nagłego zachorowania – to 82% zdarzeń odnotowanych przez Mondial Assistance od maja 2021 r. do maja 2022 r. Z kolei 17% interwencji dotyczyło wsparcia po wypadku.

Ubezpieczenia inne niż wcześniej

Operator zauważa, że polisy, z którymi podróżni udadzą się na wakacje w 2022 r. zdecydowanie będą różniły się od tych, które kupowali przed pandemią.

– Przede wszystkim teraz standardem stało się objęcie skutków Covid-19 w zakresie kosztów leczenia, choć nadal warto sprawdzać przed zawarciem umowy czy obejmuje ona to ryzyko. Dodatkowo klienci dużo chętniej rozszerzają zakres ochrony o ubezpieczenie na wypadek rezygnacji wymuszonej jakimś nieszczęśliwym zdarzeniem czy zachorowaniem, również na covid. Pojawiają się już oferty, które przewidują możliwość zwrotu kosztów wycieczki w sytuacji zamknięcia granic kraju docelowego w związku z wprowadzonymi obostrzeniami wyjazdowymi. To wciąż rzadkość na rynku, więc warto przy zawieraniu umowy dokładnie sprawdzić, czy przewiduje ona taką sytuację – mówi Ludmiła Opałko.

Najczęściej przyczyną odwołania wyjazdu czy wcześniejszego z niego powrotu jest nagłe zachorowanie uczestnika lub jego nieszczęśliwy wypadek. Nieco rzadziej podstawą do uruchomienia takiej polisy są np. kradzież pojazdu, dokumentów niezbędnych w podróży czy zalanie lub pożar mieszkania.

– Zasadniczo są to różne sytuacje nagłe, niespodziewane i niezależne od klienta. Oznacza to, że nie możemy po prostu zmienić zdania i nie jechać na wycieczkę do Egiptu, bo wolimy jednak wyprawę do Hiszpanii lub wypoczynek na działce znajomych – mówi Ludmiła Opałko.

Z obserwacji Mondial Assistance wynika też, że pandemia przekonała do zalet tego ubezpieczenia i chętniej kupują je nie tylko rezerwujący wycieczki w biurze podróży, ale też samodzielnie wyszukujący sobie hotel czy bilety lotnicze. Coraz częściej też w ten sposób zabezpieczają się uczestnicy szkoleń, warsztatów czy kursów. Taka polisa może obejmować również rezygnację z wynajmu auta, czarteru jachtu, a nawet biletów wstępu do parku rozrywki.

(AM, źródło: Mondial Assistance)