Rozmowa z Anną Szewczyk, dyrektorką Departamentu Sprzedaży Sieci Agencyjnej i Franczyzowej UNIQA
Aleksandra Wysocka: – Na początku roku założyliście sobie ambitny cel – spotkanie z 2000 agentów w ramach programu UNIQA Bliżej Agentów. Z perspektywy końcówki roku czy udało się osiągnąć tę liczbę?
Anna Szewczyk: – Zakładany cel nie tylko osiągnęliśmy – my go znacznie przekroczyliśmy! Na początku III kwartału mieliśmy już ponad 2000 uczestników, a dziś możemy szacować, że do końca roku liczba ta wzrośnie do około 3,5 tys. agentów.
Zorganizowaliśmy 50 dużych spotkań i wiele mniejszych w całej Polsce – każde starannie przygotowane i dopasowane do lokalnych potrzeb. To ogromny sukces, bo liczby to jedno, ale kluczowe było stworzenie przestrzeni do realnego dialogu i wymiany doświadczeń. Wysiłek, jaki włożyły nasze zespoły regionalne, centralnego wsparcia, a przede wszystkim zaangażowanie agentów przerosły nasze oczekiwania. Udało nam się stworzyć nowoczesną i świeżą formułę spotkań z agentami.
Rozmawiajmy otwarcie – spotkania z agentami budują relacje, ale przecież nie chodzi tylko o to, żeby się lubić. Czy program UNIQA Bliżej Agentów przełożył się na sprzedaż?
– Zdecydowanie tak. Spotkania pozwoliły nam lepiej zrozumieć, czego agenci potrzebują, by skutecznie działać i wprowadzić konkretne zmiany. Efekt? Wyraźny wzrost sprzedaży w niemal wszystkich liniach produktowych, od ubezpieczeń komunikacyjnych, przez mieszkaniowe, aż po ubezpieczenie dla małych i średnich przedsiębiorców. Co więcej, liczba aktywnych agentów znacząco wzrosła w ciągu roku. To nie był tylko program „bliżej agentów” – to była inwestycja w realne wsparcie, która przekłada się na realne wyniki.
Jakie potrzeby agenci najczęściej zgłaszali podczas tych spotkań i jak UNIQA na nie odpowiada?
– Kluczowe tematy to technologia, oferta produktowa i likwidacja szkód. Agenci chcą nowoczesnych, intuicyjnych narzędzi, które ułatwią ich pracę. Dlatego rozwój UNIQA Portalu był priorytetem w 2024 r. Jednocześnie wzbogacaliśmy nasze obecne narzędzia o funkcje, takie jak nowy proces obsługi nabywcy, modyfikacja danych i zakresu ubezpieczenia czy uproszczona inspekcja Autocasco. Pracujemy nad pełną konsolidacją systemów, którą obecnie już testują nasi wybrani agenci.
Jeśli chodzi o ofertę, zmiany w Autocasco – m.in. polisy dwuletnie, gwarantowana suma ubezpieczenia plus czy ochrona zniżek – zostały bardzo dobrze przyjęte. Ale to, co wyjątkowo angażowało agentów, to likwidacja szkód. Interesowały ich konkretne przykłady i szczegóły, jak te procesy wyglądają w praktyce. Dlatego na wielu spotkaniach obecni byli nasi doświadczeni likwidatorzy, którzy pokazywali nie tylko tradycyjne metody, ale również nowoczesne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki AI przyspieszamy analizę szkód, usprawniamy procesy i pokazujemy, że idziemy z duchem czasu. To był hit naszych spotkań – agenci nie tylko słuchali, ale aktywnie dyskutowali i dopytywali.
Organizacja 50 spotkań i przyciągnięcie 3,5 tys. uczestników to ogromne przedsięwzięcie. Co zadecydowało o sukcesie programu?
– Kluczem była spójna koncepcja i skrupulatnie przygotowane przez nas szczegóły jej realizacji, które robią różnicę. Każde spotkanie było zaplanowane pod kątem lokalnych potrzeb. Na miejscu agenci mogli porozmawiać z ekspertami, m.in. z działów produktowych czy likwidacji szkód, którzy odpowiadali na pytania i pokazywali rozwiązania „od kuchni”. Prezentacje były praktyczne, bez zbędnej teorii – wszystko, co pokazywaliśmy, agenci mogli od razu wdrożyć w swojej codziennej pracy. To połączenie merytoryki, technologii i realnej wymiany doświadczeń sprawiło, że program przyniósł tak pozytywne rezultaty.
Z badań, które przeprowadziliście na początku 2024 r., wynikało, że UNIQA była drugim najchętniej wybieranym TU wśród współpracujących z Wami agentów. Czy udało się utrzymać tę pozycję?
– Jesteśmy świeżo po przeprowadzeniu kolejnej edycji naszego badania i dziś już z pełną satysfakcją mogę potwierdzić, że ponownie zajęliśmy drugą pozycję! Utrzymanie się w czołówce to nie lada wyzwanie – zarówno klienci, jak i agenci są coraz bardziej wymagający, a tempo w naszej branży nie spada. Musimy stale dostosowywać się do ich oczekiwań.
Pozytywne oceny, które otrzymaliśmy, to efekt zmian w ofercie produktowej, takich jak wspomniane Autocasco, ale też ulepszeń w narzędziach i procesach. Bardzo cieszy nas również, że ponad 1000 agentów wypełniło ankiety satysfakcji – to bezcenna wskazówka, na czym powinniśmy się koncentrować, by być jeszcze lepsi. Wyniki pokazują, że idziemy w dobrym kierunku.
Jakie są Wasze plany na 2025 r.? Czy program UNIQA Bliżej Agentów będzie kontynuowany?
– Zdecydowanie tak! UNIQA chce być jeszcze bliżej agentów. W przyszłym roku planujemy bardziej segmentowane i wyspecjalizowane spotkania, które będą jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup naszych partnerów. Szczegóły ujawnimy już w nowym roku.
Poza tym 2025 r. to intensywne działania nad finalizacją nowego UNIQA Portalu oraz rozwój ubezpieczeń życiowych. Nowy produkt grup nieformalnych Pakietowy Plan Ochrony, który testujemy, wkrótce trafi do szerokiego grona agentów i klientów.
Dziękujemy wszystkim agentom za niesamowity 2024 r. – za zaangażowanie, aktywność, sprzedaż i gotowość do rozmowy. Wierzę, że w 2025 r. wspólnie zrealizujemy wiele wartościowych celów, zawsze pamiętając o tym, co najważniejsze – służeniu bezpieczeństwu naszych klientów.
Gratuluję sukcesów i dziękuję za rozmowę!
Aleksandra E. Wysocka