Blog - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

1,5% dla Marka Śliperskiego

0

Drodzy Czytelnicy „Gazety Ubezpieczeniowej”!

Ponawiamy nasz serdeczny apel o przekazywanie 1,5% Państwa podatku za ubiegły rok na pomoc dla wieloletniego współpracownika „Gazety Ubezpieczeniowej” – Marka Śliperskiego.

Zbierane fundusze pozwalają przede wszystkim opłacić koszty profesjonalnej opieki nad nim, pomocy w codziennych czynnościach życiowych i nieodzownej rehabilitacji (cierpi na wtórnie postępującą formę stwardnienia rozsianego).

POMÓŻMY MARKOWI ŚLIPERSKIEMU!

W formularzu PIT wpisz nr KRS: 0000268931 z dopiskiem: Dla Marka Śliperskiego.

Redakcja

Wielkie zmiany w ERGO 4

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

16 grudnia ERGO Hestia wprowadziła modyfikacje w swoim flagowym ubezpieczeniu życia i zdrowia – ERGO 4. Zmiany obejmują m.in. szybsze przyjęcie odpowiedzialności za niezdolność do pracy oraz rozszerzenie zakresu ochrony o trwałą utratę samodzielności, spowodowaną między innymi zaawansowanym otępieniem czy chorobą Alzheimera.

W zmodyfikowanym ERGO 4 ubezpieczony otrzyma rentę w przypadku całkowitej niezdolności do pracy trwającej już 7 miesięcy. Dodatkowo renta z tytułu trwałej utraty samodzielności może być wypłacana do 85. roku życia. W ramach obu rozszerzeń zarówno ochrona, jak i wysokość składki są zagwarantowane i niezmienne przez cały okres trwania umowy, który może wynosić nawet kilkadziesiąt lat. 

Nowości zakresowe dotyczą również Global Doctors – ubezpieczenia zapewniającego pełną organizację i finansowanie leczenia za granicą. Polisa w nowej odsłonie obejmuje innowacyjne metody leczenia szczególnych postaci nowotworu złośliwego, m.in. takich jak leczenie off-label czy udział w badaniach klinicznych ukierunkowanych na terapię konkretnego rodzaju nowotworu. 

 Nowe spojrzenie na niezdolność do pracy 

– To znaczące zmiany, pozycjonujące ERGO 4 jako ubezpieczenie wyjątkowe w skali polskiego rynku. Tylko w ERGO Hestii ubezpieczony może otrzymać rentę przy całkowitej niezdolności do pracy trwającej już 7 miesięcy. Znaczenie tej zmiany najlepiej oddają liczby. W 2023 r. aż 73% orzeczeń dotyczących całkowitej oraz czasowej niezdolności wydawanych było na okres krótszy niż 24 miesiące – mówi Sylwester Poniewierski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich ERGO Hestii. – Już dziś ubezpieczenie niezdolności do pracy w ERGO 4 miało wiele zalet. Zależało nam jednak, aby jak najszybciej wesprzeć finansowo naszych klientów zmagających się z tego typu problemami. Wbrew ogólnemu przekonaniu, to właśnie choroby są główną przyczyną ograniczenia aktywności zawodowej, a te często generują dodatkowe koszty związane z leczeniem. Przy nowej odsłonie produktu to klient sam zadecyduje, czy chce dokupić rozszerzenie na wypadek niezdolności do pracy krótszej niż 24 miesiące, czy też pozostać przy podstawowym zakresie ochrony i otrzymywać wsparcie finansowe w razie całkowitej niezdolności do pracy orzeczonej na minimum 24 miesiące – dodaje.

Długoterminowa ochrona na wypadek trwałej utraty samodzielności 

Istotną zmianą w ERGO 4 jest wprowadzenie możliwości dokupienia do ubezpieczenia niezdolności do pracy dodatkowej ochrony na wypadek trwałej utraty samodzielności do 85 roku życia.  

– Nasze społeczeństwo się starzeje. Rok temu mieliśmy 7,85 mln emerytów. Za 10 lat będzie ich blisko 10 milionów. Tymczasem potrzeby finansowe nie kończą się po 65. roku życia. Czasem właśnie wtedy jeszcze bardziej zaczynają rosnąć. Żeby uświadomić sobie skalę niepełnosprawności osób starszych w Polsce, podajmy tylko dwie liczby: ponad 2 mln osób po 60. roku życia posiada orzeczenie o niepełnosprawności, z czego 36% to orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności. 400 tys. osób choruje na demencję, a ona – podobnie jak choroba Alzheimera czy trwała utrata możliwości wykonywania czynności życia codziennego – wymaga konieczności ciągłej opieki nad chorym. To potrafi generować naprawdę znaczące koszty, m.in. rehabilitacji czy domowej opieki. Tymczasem współczynnik zastępowalności wynagrodzenia emeryturą spadnie z 52,5% w 2025 r. do 26,2% w 2045 r. Nowe ERGO 4 odpowiada na te problemy i na finansowe wyzwania jesieni życia – dodaje Sylwester Poniewierski. 

Ubezpieczony ma swobodę w wyborze wysokości renty, którą chciałby otrzymywać w przypadku wystąpienia trwałej utraty samodzielności. Może to być kwota od 500 do 5000 zł. Wypłata świadczenia jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i oczekiwań ubezpieczonego. 

Jeżeli trwała utrata samodzielności nastąpi przed ukończeniem 65. roku życia, ubezpieczony otrzyma dwie renty – z tytułu niezdolności do pracy i z powodu trwałej utraty samodzielności.

Produkt jest dostępny dla osób w wieku od 18 do 59 lat. Ponadto ERGO 4 oferuje obniżenie wysokości składki po 65. roku życia, kiedy to kończy się ochrona z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Innowacyjne metody leczenia przy szczególnej postaci nowotworu 

Od 16 grudnia zmieni się również zakres świadczeń w ubezpieczeniu Global Doctors. W przypadku wystąpienia szczególnej postaci nowotworu u ubezpieczonego oraz rekomendacji ekspertów, będzie możliwe podjęcie leczenia w ramach medycyny precyzyjnej (m.in. leczenie eksperymentalne, procedury off-label, terapia CART-T zatwierdzona protokołem) lub udział w badaniach klinicznych ukierunkowanych na terapię konkretnego rodzaju nowotworu. 

Global Doctors w ERGO 4 dostępny jest w dwóch wariantach: 

  1. Podstawowym – ukierunkowanym na leczenie nowotworów złośliwych z limitem pokrywanych kosztów do kwoty 1 mln euro, 
  2. Rozszerzonym – z sumą ubezpieczenia 2 mln euro i zakresem obejmującym poważne stany chorobowe, takie jak: nowotwór złośliwy w stadium przedinwazyjnym lub nowotwór in situ, ciężka dysplazja przednowotworowa, wymiana lub naprawa zastawek serca, operacja pomostowa tętnic wieńcowych, operacja neurochirurgiczna, przeszczepienie narządów od żywego dawcy, przeszczepienie szpiku kostnego. 

Oba warianty zostaną rozszerzone o możliwość skorzystania z konsultacji psychologicznych. 

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Koncentracja motywem przewodnim przyszłorocznego Kongresu Brokerów

0

Jak poinformowało Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, XXVIII Kongres Brokerów odbędzie się w dniach 27–29 maja 2026 roku w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Branżowe spotkanie, którego patronem medialnym jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”, przebiegać będzie pod hasłem „Skoncentrujmy się na koncentracji. Czy mniej znaczy więcej?”.

Organizatorzy zapowiadają, że uczestnicy przyszłorocznego Kongresu Brokerów mogą liczyć na to, że będzie on miał bogaty program merytoryczny, obejmujący kluczowe zagadnienia dotyczące rozwoju i przyszłości rynku ubezpieczeń. Podczas spotkania odbędą się tradycyjnie sesje plenarne i panele dyskusyjne z udziałem ekspertów i liderów rynku. Choć szczegóły programu zostaną podane w późniejszym terminie, to już dziś wiadomo, że do jego elementów zaliczać się będą wykład inauguracyjny Pawła Musiałowskiego, debata brokerska oraz tradycyjna uroczysta gala.

Szczegółowe informacje na temat Kongresu Brokerów: www.kongresbrokerow.pl, a zarejestrować się można tutaj.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Europejskie organy nadzoru wyznaczyły kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejskie Urzędy Nadzoru (ESA) opublikowały 18 listopada listę wyznaczonych kluczowych zewnętrznych dostawców ICT (CTPP) na mocy ustawy o odporności operacyjnej w obszarze cyfrowym (Digital Operational Resilience Act, DORA). To kluczowy krok we wdrażaniu ram nadzoru DORA. Dzień wcześniej EIOPA przedstawiła Komisji Europejskiej dwa zestawy projektów regulacyjnych standardów technicznych (RTS) dotyczących nowych narzędzi makroostrożnościowych wprowadzonych w ramach przeglądu dyrektywy Solvency II. 

Proces wyznaczania przebiegał zgodnie z metodologią zalecaną przez DORA: najpierw ESA zebrały dane z rejestrów informacji prowadzonych przez podmioty finansowe, w których szczegółowo opisano ich ustalenia umowne dotyczące usług ICT. Następnie przeprowadziły szczegółową ocenę krytyczności we współpracy z właściwymi organami (CA) w całej UE, reprezentując sektory bankowy, ubezpieczeniowy i emerytalny oraz papierów wartościowych i rynków. Ocenę tę przeprowadzono zgodnie z wieloaspektowymi kryteriami określonymi w DORA, które wymagały kompleksowej oceny znaczenia systemowego dostawcy, jego roli we wspieraniu funkcji krytycznych lub ważnych dla podmiotów finansowych oraz poziomu substytucyjności jego usług. 

Na koniec zewnętrzni dostawcy usług ICT uznani za krytycznych zostali formalnie powiadomieni, po czym skorzystali z prawa do bycia wysłuchanymi, przedstawiając uzasadnione oświadczenie. Ostateczne decyzje o wyznaczeniu zostały podjęte po wnikliwej analizie wszystkich istotnych informacji, co zapewniło integralność procesu.

Wyznaczone CTPP świadczą szeroką gamę usług ICT (np. od infrastruktury bazowej po usługi biznesowe i usługi związane z danymi) podmiotom finansowym wszystkich typów i rozmiarów w całej Unii Europejskiej, co odzwierciedla ich kluczową rolę w ekosystemie finansowym.

Celem Ram Nadzoru DORA nałożonych na ESA jest promowanie rzetelnego zarządzania ryzykiem ICT przez kluczowych dostawców. Poprzez bezpośredni nadzór organy nadzoru ocenią, czy CTPP posiadają odpowiednie ramy zarządzania ryzykiem i zarządzania, zapewniające odporność usług świadczonych na rzecz podmiotów finansowych. Ma to na celu ograniczenie ryzyka, które mogłoby wpłynąć na odporność operacyjną sektora finansowego UE.

ESA będą współpracować z CTPP w ramach nadchodzących działań kontrolnych.

EIOPA przedstawia RTS dotyczące nowych wymogów makroostrożnościowych

17 listopada Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przedstawił Komisji Europejskiej dwa zestawy projektów regulacyjnych standardów technicznych (RTS). Dotyczą one nowych narzędzi makroostrożnościowych wprowadzonych w ramach niedawnego przeglądu dyrektywy Solvency II. 

Zaktualizowana struktura obejmuje dwa kluczowe udoskonalenia: 

  1. Plany zarządzania ryzykiem płynności (LRMP) dla ubezpieczycieli, wzmacniające odporność sektora, zapewniając utrzymanie wystarczającej płynności w celu wywiązywania się ze zobowiązań nawet w warunkach napięć.
  2. Analizy ryzyka makroostrożnościowego , które poprawiają zdolność organów nadzoru do monitorowania ryzyka systemowego i potencjalnych skutków ubocznych poprzez włączenie rozważań makroostrożnościowych do praktyk zarządzania ryzykiem ubezpieczycieli.

Przedstawione normy techniczne pokazują, jak nowe wymagania będą funkcjonować w praktyce.

W wyniku przeglądu Solvency II nałożono na firmy i grupy ubezpieczeniowe wymóg opracowania planów LRMP w celu zapewnienia wystarczającej płynności finansowej umożliwiającej wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych wobec ubezpieczonych i innych kontrahentów, nawet w warunkach napięć.

RTS określają kryteria wyboru przedsiębiorstw, które oprócz ocen krótkoterminowych muszą przeprowadzać analizy płynności średnio- i długoterminowej. Określają również treść planów płynności LRMP oraz częstotliwość ich aktualizacji.

(AM, źródło: EIOPA)

Rzeczniczka MŚP krytycznie o projekcie nowych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ministerstwo Finansów i Gospodarki przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia zmieniającego zasady rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Proponowana regulacja ma na celu uspójnienie przepisów krajowych oraz dostosowanie ich do wymogów dyrektywy CSRD. Opiniując projekt, Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców, zakwestionowała zawarte w uzasadnieniu oraz w Ocenie Skutków Regulacji stwierdzenie, że akt nie wpłynie na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców.

W piśmie do MFiG Rzeczniczka zwróciła uwagę, że treść Oceny Skutków Regulacji wprost mówi o tym, iż firmy audytorskie będą musiały dostosować do nowych przepisów swoje narzędzia analityczne, a księgowi – narzędzia stosowane przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych. Ponieważ obie te grupy zawodowe w ogromnej większości należą do sektora MŚP, to zdaniem Rzeczniczki treść dokumentu powinna zostać uzupełniona o analizę kosztów, jakie poniosą firmy.

Zmienione mają zostać również zasady sporządzania sprawozdań w zakresie ESG. Jak zauważa Rzeczniczka, „nawet jeśli zmiany te nie są bezpośrednio skierowane do podmiotów sektora MŚP, to ich pośredni wpływ może być znaczący dla przedsiębiorców będących kontrahentami zakładów ubezpieczeń, np. brokerów, agentów ubezpieczeniowych, biur rachunkowych”. W myśl nowych regulacji mogą oni być zobowiązani do składania dodatkowych informacji, co zwiększy im obciążenia administracyjne, zobowiąże ich do zakupu nowych narzędzi, odbycia szkoleń czy zatrudniania dodatkowych specjalistów. Dlatego w ocenie Rzeczniczki rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych ESG może być nieproporcjonalne do skali działalności mniejszych przedsiębiorców oraz generować po ich stronie znaczne koszty, a także wysiłek organizacyjny. W związku z tym postuluje ona wydłużenie vacatio legis, co umożliwiłoby przedsiębiorcom lepsze przygotowanie się do nowych regulacji.

Agnieszka Majewska zwróciła także uwagę, że ministerstwo powinno dokonać kompleksowej analizy kosztów legislacyjnych oraz potencjalnych skutków wprowadzanych zmian dla przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MŚP.

(AM, źródło: RMŚP)

Szkody w uprawach pod kontrolą. Jak zorganizowany proces likwidacji odciąża towarzystwo ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: Canva

Szkody w uprawach, choć nie są najliczniejsze w portfelach towarzystw ubezpieczeniowych, wymagają szczególnego podejścia. Sezonowe zjawiska, takie jak burze, gradobicia czy przymrozki, potrafią w krótkim czasie zwiększyć liczbę zgłoszeń wielokrotnie.

Dobrze zorganizowany proces likwidacji pozwala działom szkód utrzymać płynność pracy, zachować kontrolę nad każdym etapem i skutecznie reagować nawet w okresach największego obciążenia.

Specyfika szkód w uprawach – ocena realnej straty

Szkody w uprawach cechują się dużą zmiennością i zależnością od czynników atmosferycznych, co wymaga precyzyjnego podejścia podczas oględzin.

Zadaniem rzeczoznawcy nie jest prognozowanie wpływu zdarzenia na przyszłe plony, lecz rzetelna ocena faktycznego rozmiaru szkody w momencie oględzin. Liczy się precyzja pomiaru i dokumentacji, bo to na tej podstawie towarzystwo ubezpieczeń podejmuje decyzję o wysokości odszkodowania.

Standaryzacja zdjęć, obowiązkowa geolokalizacja i ujednolicone raporty ograniczają rozbieżności między ocenami terenowymi a danymi w systemie, co pozwala zachować spójność procesu i przyspieszyć decyzje likwidacyjne.

Wąskie gardła procesu i sposób ich przełamywania

Proces likwidacji szkód w uprawach, choć dobrze zaplanowany, napotyka na kilka kluczowych wyzwań, które mogą spowalniać obsługę i utrudniać zachowanie pełnej kontroli nad sprawami. Identyfikacja tych wąskich gardeł i wprowadzenie skutecznych mechanizmów ich przełamywania jest niezbędna, aby utrzymać płynność pracy i wysoką jakość obsługi.

Zasoby terenowe – w szczycie sezonu dostępność rzeczoznawców może stanowić ograniczenie dla tempa obsługi zgłoszeń. Brak odpowiedniego rozmieszczenia ekspertów w regionach prowadzi do opóźnień w wizytach terenowych i dłuższego czasu oczekiwania na raport. Rozwiązaniem jest stworzenie regionalnych sieci ekspertów, w których każdy rzeczoznawca ma jasno określony obszar działania, a zgłoszenia są priorytetyzowane w zależności od pilności i skali szkody. Dzięki temu nawet w okresach intensywnych zdarzeń pogodowych proces pozostaje sprawny, a towarzystwo ubezpieczeń otrzymuje informacje w przewidywalnym czasie.

Jakość danych – brak zdjęć, geolokalizacji lub niepełne informacje o szkodzie wydłużają proces weryfikacji i mogą wymagać wielokrotnego kontaktu z rolnikiem. Standaryzacja dokumentacji, obowiązkowa geolokalizacja oraz szczegółowy opis wpływu szkody na produkcję rolną pozwalają na pełniejszą i szybszą ocenę zdarzenia już przy pierwszym kontakcie. Dwustopniowa kontrola dokumentacji, zarówno terenowa, jak i biurowa, zmniejsza ryzyko błędów i przyspiesza finalizację raportu.

Kontrola statusu i raportowanie – brak bieżącego wglądu w stan spraw utrudnia planowanie i priorytetyzację działań towarzystwa. Wdrożenie centralnego panelu raportowego pozwala śledzić terminowość realizacji zadań, monitorować alerty o opóźnieniach oraz kontrolować wskaźniki jakości dokumentacji i raportów. Dzięki temu zachowujemy pełną kontrolę nad przebiegiem procesu, nawet gdy nie nadzorujemy codziennych działań operacyjnych.

Takie podejście zapewnia równowagę między sprawnym zarządzaniem procesem a zachowaniem wysokiej jakości oceny szkód, umożliwiając towarzystwu skoncentrowanie się na decyzjach merytorycznych i relacjach z klientami.

Proces likwidacji – powtarzalny i mierzalny

Efektywny proces obejmuje kilka etapów:

  • Triage zgłoszeń – wstępna klasyfikacja według typu szkody i pilności, by szybko skierować sprawę do odpowiedniego rzeczoznawcy.
  • Przydział rzeczoznawcy – automatyczny, uwzględniający lokalizację, kompetencje i dostępność.
  • Standaryzowana dokumentacja – checklisty, geolokalizacja, opis wpływu na plon.
  • Dwustopniowa kontrola jakości – weryfikacja terenowa i biurowa przed przekazaniem raportu do towarzystwa.
  • Raportowanie SLA i KPI – wskaźniki czasu do raportu, kompletności dokumentacji, spójności danych i jakości oceny.

Ten powtarzalny proces pozwala skalować obsługę szkód bez utraty jakości i stabilności działania.

Rola technologii w procesie

Technologia w procesie likwidacji szkód w uprawach pełni funkcję wspierającą, wspomagającą pracę ekspertów, ale nie zastępującą ich wiedzy i doświadczenia. Automatyczne systemy sprawdzają kompletność dokumentacji i geolokalizację zdjęć, a wstępna klasyfikacja zgłoszeń według pilności i wartości szkody pozwala kierować sprawy do odpowiednich rzeczoznawców w optymalnym czasie. Centralny panel raportowy umożliwia bieżący podgląd statusu każdej sprawy, generuje alerty o opóźnieniach oraz raporty KPI, które pozwalają na monitorowanie jakości i terminowość działań.

Dzięki takim rozwiązaniom dział likwidacji może skupić się na podejmowaniu decyzji merytorycznych i analizie skutków szkód, zamiast poświęcać czas na operacyjne zarządzanie dokumentacją czy kontrolę postępu prac.

Partnerstwo, które odciąża, ale nie odbiera kontroli

Delegowanie procesu likwidacji na zewnątrz nie oznacza utraty kontroli przez towarzystwo ubezpieczeń. Kluczowe jest partnerstwo, w którym obie strony działają w ramach ustalonych standardów i procedur. Transparentność pozwala na stały wgląd w status spraw, raporty oraz wskaźniki jakości, co daje pełną kontrolę nad przebiegiem procesu. Współpraca opiera się również na jasno określonych standardach SLA, określających maksymalne terminy raportowania i kompletności dokumentacji, procedurach eskalacyjnych dla spraw wymagających decyzji strategicznych oraz audycie i kontroli jakości, obejmującym losowe przeglądy dokumentacji i raportów terenowych.

Dzięki takiemu modelowi towarzystwo ubezpieczeń zachowuje decyzyjność i priorytety strategiczne, podczas gdy partner wykonuje część operacyjną, zajmując się logistyką, dokumentacją i wstępną oceną szkody, zapewniając przewidywalność i stabilność całego procesu.

Przygotowanie na przyszłość

Rosnąca częstotliwość i intensywność szkód w uprawach wymaga procesów powtarzalnych i przewidywalnych. Towarzystwa, które inwestują w systemy raportowania, standaryzację dokumentacji i współpracę z partnerami operacyjnymi, uzyskują przewagę: mogą podejmować decyzje strategiczne, mając pewność, że każda szkoda zostanie obsłużona terminowo i z zachowaniem wysokich standardów jakości.

Podsumowanie

W likwidacji szkód w uprawach nie ma miejsca na przypadkowość. Liczy się doświadczenie, koordynacja i powtarzalny proces. Uporządkowany system pozwala zachować pełną kontrolę, jednocześnie odciążając dział likwidacji od operacyjnej pracy w terenie.

Przewidywalność, spójność i wysoka jakość obsługi stają się dziś największym kapitałem – zarówno dla ubezpieczyciela, jak i ubezpieczonego rolnika.

TUZ Ubezpieczenia: Bezpieczny Rolnik Plus to jeszcze więcej zaspokojonych potrzeb

0
Grażyna Białczak

Nowy produkt oprócz ubezpieczeń obowiązkowych: OC rolnika i budynków rolniczych, posiada pełną gamę ubezpieczeń dobrowolnych, które rolnik może kupić według swoich potrzeb – wszystko na jednej polisie.

Rolnik może ubezpieczyć swoje mienie: budynki rolnicze, budowle, ruchomości domowe i mienie rolne (np. maszyny / sprzęt rolniczy, ziemiopłody, zwierzęta gospodarskie, urządzenia i wyposażenie budynków inwentarskich, materiały i zapasy, zielone źródła energii) od ognia i innych zdarzeń losowych lub od wszystkich ryzyk – w możliwych trzech wariantach:

  • podstawowym – budynki rolnicze w zakresie i na zasadach obowiązkowego ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (budynki rolnicze) określonych w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.

Zawarcie umowy ubezpieczenia w tym wariancie jednocześnie obejmuje OC rolnika w zakresie i zasadach obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego określonych w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK,

  • rozszerzonym – od ryzyk nazwanych – mienie w wariancie podstawowym wskazanym powyżej, rozszerzonym o szkody spowodowane przez: dym i sadzę, grad, huk ponaddźwiękowy, napór śniegu i lodu, pękanie na skutek mrozu, silny wiatr, uderzenie pojazdu, upadek drzew, budynków lub budowli, zalanie, trzęsienie ziemi oraz dodatkowo dla zwierząt gospodarskich w zakresie szkód spowodowanych przez porażenie prądem,
  • kompleksowym – w zakresie rozszerzonym i od innych ryzyk nienazwanych, a także przepięcie oraz stłuczenie szyb i przedmiotów, z wyjątkiem wyłączeń lub ograniczeń wskazanych w OWU. W tym wariancie za ryzyko przepięcia i stłuczenia szyb i przedmiotów szklanych odpowiadamy do pełnych sum ubezpieczenia mienia.

Ponadto, zakres ubezpieczenia mienia może zostać rozszerzony o ryzyka dodatkowe:

  • mienie od kradzieży z włamaniem, rabunku i dewastacji,
  • mienie od kradzieży zwykłej,
  • mienie od ryzyka przepięcia,
  • szyby i przedmioty szklane od stłuczenia,
  • koszty poszukiwania przyczyny zalania w budynku mieszkalnym,
  • mienie od ryzyka wandalizmu, graffiti w obrębie ubezpieczanej nieruchomości wskazanej w dokumencie ubezpieczenia.

W przypadku ubezpieczenia budynku mieszkalnego w wariancie rozszerzonym lub kompleksowym klient posiada w zakresie ubezpieczenie Assistance Home-Med z bardzo szerokim zakresem usług:

  • assistance techniczny,
  • assistance sprzętu RTV/AGD,
  • pakiet pomocy (np. zakwaterowanie zastępcze ubezpieczonego), w przypadku gdy budynek mieszkalny, w wyniku szkody, nie nadaje się do dalszego w nim zamieszkiwania,
  • organizację przeglądów technicznych,
  • pomoc psychologiczną,
  • assistance medyczny,
  • pomoc informatyka,
  • asystę prawną.

W nowym produkcie znalazło się również ubezpieczenie maszyn rolniczych i sprzętu rolniczego Agrocasco od ryzyk nienazwanych z licznymi rozszerzeniami zakresu ochrony, np.:

  • szkody powstałe wskutek awarii z przyczyny wewnętrznej,
  • szkody powstałe wskutek awarii w następstwie przedostania się ciała obcego z zewnątrz (zwiększenie limitu ponad limit w standardowym zakresie ochrony),
  • gwarantowana (stała) suma ubezpieczenia w szkodach kradzieżowych dla maszyn rolniczych w wieku nieprzekraczającym pięciu lat w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia, zakupionych w sieci dealerskiej.

Kolejne ubezpieczenie dobrowolne, które cieszy się dużą popularnością wśród naszych klientów, to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym. W ramach tego ubezpieczenia odpowiadamy za szkody osobowe i rzeczowe ubezpieczonego lub osoby, z którymi pozostaje w gospodarstwie domowym, a także pomoc domową, w związku z czynnościami życia prywatnego. Mamy do wyboru kilka różnych sum gwarancyjnych, sięgających nawet 1 mln zł.

Pomyśleliśmy również o gospodarstwach rolnych, które prowadzą działalność agroturystyczną – dając możliwość ubezpieczenia takiej działalności.

W nowym produkcie uatrakcyjniliśmy również ofertę ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. Warto podkreślić, że w zakresie ubezpieczenia (bez konieczności opłaty dodatkowej składki) mamy świadczenie z tytułu udaru mózgu lub zawału serca.

Grażyna Białczak
menedżerka ds. produktów ubezpieczeń majątkowych
Departament Ubezpieczeń Detalicznych TUZ Ubezpieczenia

Agent ubezpieczeniowy jako partner w doradztwie strategicznym

0
dr n.pr. Małgorzata Rejmer

Firmy rodzinne to szczególny rodzaj przedsiębiorstw, w których biznes i relacje rodzinne są nierozerwalnie ze sobą powiązane. Ta unikalna struktura przynosi konkretne przewagi, w szczególności lojalność pracowników, długoterminowe podejście do rozwoju, silne wartości, ale równocześnie generuje ryzyka, które pozostają często „niewidoczne” dla właścicieli.

W praktyce są to m.in. brak przygotowania do sukcesji, zależność finansowa od jednej lub kilku kluczowych osób, konflikty rodzinne wpływające na decyzje biznesowe, a także nieprzewidziane wydatki prywatne rozliczane w ramach firmy.

Jak agent może udzielić tu wsparcia?

Dla wielu agentów ubezpieczeniowych standardowa sprzedaż polisy bywa jedynie wierzchołkiem góry lodowej. W firmach rodzinnych prawdziwa wartość doradztwa ujawnia się dopiero wtedy, gdy agent staje się partnerem w identyfikacji i kwantyfikacji ryzyk, a jego rekomendacje wkomponowują się w szerszą strategię bezpieczeństwa firmy.

Dobrym przykładem jest polisa na życie właściciela lub wspólnika. W przypadku nagłej śmierci osoby kluczowej dla firmy polisa taka może sfinansować wykup udziałów przez sukcesora, unikając sytuacji, w której rodzina musiałaby zaciągać kredyt lub dochodzić roszczeń w sądzie. To nie tylko ochrona finansowa, to także sposób na zachowanie stabilności organizacji i spokoju w relacjach rodzinnych.

Podobnie ważne są ubezpieczenia zabezpieczające przed utratą przychodów wynikającą z nieobecności kluczowej osoby, ryzykiem wypadków w firmie czy nieprzewidzianymi stratami w majątku przedsiębiorstwa.

W wielu przypadkach właściciele firm rodzinnych nie zdają sobie sprawy, że te ryzyka mogą w krótkim czasie zagrozić płynności firmy lub utrudnić realizację planów sukcesyjnych. Tutaj rola agenta jest kluczowa. Pomaga nie tylko wskazać konkretne ryzyka, ale też dobrać instrumenty ubezpieczeniowe, które je minimalizują w kontekście finansowym i strategicznym.

Komplementarne działania agenta i prawnika

Moje doświadczenie w doradztwie sukcesyjnym pokazuje, że współpraca między doradcą sukcesyjnym a agentem ubezpieczeniowym przynosi realne i wymierne korzyści. Właściciel firmy rodzinnej świadomy ryzyk związanych z sukcesją zyskuje partnerów, którzy nie tylko identyfikują te ryzyka, ale także proponują konkretne rozwiązania, by je kontrolować. Agent, który rozumie mechanizmy sukcesji, zna procesy decyzyjne w firmach rodzinnych i potrafi przełożyć ryzyka na instrumenty ochronne, staje się strategicznym partnerem właściciela. Taka współpraca pozwala nie tylko zabezpieczyć majątek w firmie, ale także zaplanować płynną sukcesję i ograniczyć ryzyko konfliktów rodzinnych, które w praktyce są jednym z najczęstszych zagrożeń dla stabilności przedsiębiorstwa.

Przykładem może być sytuacja, w której polisa ubezpieczeniowa finansuje wykup udziałów przez młodsze pokolenie. Dzięki temu nie dochodzi do napięć między spadkobiercami, a firma nie musi korzystać z kredytów lub dokonywać nieprzemyślanych cięć kosztów, aby zgromadzić środki na wykup udziałów.

W tym procesie agent ubezpieczeniowy i prawnik specjalizujący się w sukcesji działają komplementarnie: agent dostarcza narzędzi ochronnych i finansowych, a prawnik włącza je w szerszą strategię planowania sukcesji, uwzględniając prawo, podatki, wycenę biznesu, struktury własnościowe i aspekty organizacyjne.

Czy sam agent sprosta wyzwaniu?

Warto jednak podkreślić, że sam doradca ubezpieczeniowy nie może w pełni zastąpić doradztwa sukcesyjnego. Sprzedaż polis na życie czy rozmowa o spadkach może być istotnym elementem ochrony majątku, ale ograniczenie się wyłącznie do tego obszaru wprowadza właściciela firmy w błąd, że proces sukcesji został przeprowadzony profesjonalnie. Profesjonalne doradztwo sukcesyjne wymaga wiedzy interdyscyplinarnej – łączącej prawo, podatki, reorganizacje spółek, transakcje M&A, wycenę biznesu, a także psychologię biznesu i mediacje w sytuacjach konfliktowych.

Na rynku niestety często spotyka się praktyki, w których agent przedstawia swoje doradztwo ubezpieczeniowe jako wystarczające do przeprowadzenia sukcesji. W efekcie właściciel firmy może uznać, że zabezpieczenie finansowe w postaci polisy rozwiązuje wszystkie ryzyka, podczas gdy w rzeczywistości brakuje kompleksowego planu sukcesji, uwzględniającego struktury własnościowe, relacje rodzinne i konsekwencje podatkowe.

Dlatego świadoma współpraca między agentem ubezpieczeniowym a prawnikiem jest niezbędna. Tylko w ten sposób można zapewnić pełną ochronę majątku i bezpieczeństwo strategiczne firmy rodzinnej, jednocześnie minimalizując ryzyko konfliktów i nieporozumień między członkami rodziny.

Partner i katalizator

Firmy rodzinne, w których kobiety i mężczyźni zarządzający biznesem korzystają z doradztwa agentów w kontekście strategicznym, szybciej identyfikują niewidoczne ryzyka i wprowadzają mechanizmy ich kontroli. Agent ubezpieczeniowy w takim modelu współpracy nie jest jedynie sprzedawcą produktu, lecz staje się katalizatorem świadomych decyzji, które wzmacniają odporność organizacji na kryzysy, poprawiają przewidywalność finansową i pozwalają rodzinie prowadzić biznes w sposób zrównoważony.

W świecie firm rodzinnych, gdzie decyzje mają charakter zarówno biznesowy, jak i emocjonalny, rola agenta staje się więc nieoceniona. To partner, który pomaga właścicielom zrozumieć konsekwencje ryzyk, dobrać odpowiednie instrumenty ochrony i włączyć je w plan długofalowego rozwoju firmy. Tylko takie podejście pozwala osiągnąć pełną wartość doradztwa ubezpieczeniowego i realnie zabezpieczyć przyszłość przedsiębiorstwa rodzinnego.

Nie każdy agent ma obowiązek zajmować się sukcesją, ale każdy, który się nią zajmuje, ma obowiązek robić to profesjonalnie. W przeciwnym wypadku ponosi pełną odpowiedzialność za błędy doradcze w zakresie bezpieczeństwa prawnego i podatkowego. Chrońmy zatem środowisko agentów i klientów przed samozwańczymi doradcami sukcesyjnymi.

dr n.pr. Małgorzata Rejmer
prezeska zarządu i nestorka Kancelarii Finansowej LEX
od 30 lat doradza firmom rodzinnym

Generali zakończyło integrację Liberty Seguros

0
Źródło zdjęcia: Canva

Po zamknięciu wszystkich niezbędnych etapów i otrzymaniu wymaganych zgód regulacyjnych Grupa Generali sfinalizowała prawną integrację Generali Seguros y Reaseguros SAU (dawniej Liberty Seguros) i Generali España SA de Seguros y Reaseguros, które będą działać pod nazwą Generali España de Seguros y Reaseguros SA. Nastąpiło to po zakończeniu wszystkich koniecznych procesów związanych z formalnym przeniesieniem działalności portugalskiego oddziału Liberty do Generali Tranquilidade w sierpniu tego roku.

Ta transakcja była wyjątkową okazją do dalszego wzmocnienia naszej pozycji lidera w europejskim sektorze ubezpieczeń, w wyniku czego Generali stało się jeszcze silniejszym, bardziej zdywersyfikowanym, wielokanałowym graczem na kluczowych rynkach – skomentował Jaime Anchùstegui, wiceprezes Generali ds. ubezpieczeń. – Co więcej, to osiągnięcie oznacza pomyślne zakończenie dużej integracji międzynarodowej, obejmującej trzy kraje – dodał.

Przejęcie europejskich operacji Liberty Seguros przez Generali España jest największą transakcją M&A grupy w ostatniej dekadzie. Miała ona już pozytywny wpływ na wyniki i pozycję Generali zarówno w Hiszpanii, jak i Portugalii. W 2024 r. wynik operacyjny Generali España i Generali SAU (dawniej Liberty Seguros) wzrósł o 44,6%, do poziomu 398 mln euro. Z kolei w Portugalii wskaźnik ten zwiększył się o 21,1%, do 134 mln euro.

W Hiszpanii, dzięki nowej skali i w pełni wielokanałowej sieci dystrybucji, Generali odnotowało przypis składki w wysokości 3,8 mld euro na koniec 2024 roku (+7,7%). Firma działa za pośrednictwem blisko 10 tys. pośredników w całej Hiszpanii i zatrudnia blisko 2000 pracowników. W Portugalii Generali zebrało 1,8 mld euro składek (+17,1%), przy zatrudnieniu na poziomie około 1300 osób i sieci liczącej około 2000 agentów.

(AM, źródło: Generali)

Swiss Re: Zysk minie się z celem w życiu i zdrowiu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Firma reasekuracyjna ze światowej czołówki, Swiss Re, ostrzegła, że nie osiągnie całorocznego zysku docelowego w dziale życiowo-zdrowotnym po wyższych od spodziewanych roszczeniach. Mniejsze portfele zdrowotne, m.in. w Australii, zawiodły oczekiwania. Po ogłoszeniu, że „nie przewiduje się obecnie, aby dział osiągnął cel przychodu netto” w wysokości 1,6 mld dol. za cały rok, akcje spadły o 4%.

W październiku Swiss Re przerwał zawieranie nowych umów reasekuracji ubezpieczeń na życie i zdrowotnych w Australii w następstwie gwałtownego wzrostu roszczeń, po tym jak lokalni ubezpieczyciele wypłacili więcej, niż zakładano, z ubezpieczeń zdrowia psychicznego i orzeczenie trwałej niepełnosprawności uzyskali ludzie młodsi.

Dyrektor finansowy Anders Malmstroem wyjaśnił, że przerwa jest po to, aby zasygnalizować, że ubezpieczenia muszą się opierać na stabilnych podstawach. Ostrzeżenie wchodzi w skład raportu o wynikach za 9 miesięcy, kiedy to zysk wzrósł o 85% dzięki niskim roszczeniom z tytułu katastrof naturalnych.

(AC, źródło: Reuters)

LINK4 z tytułem „Friendly Workplace”

0

Portal MarkaPracodawcy.pl po raz kolejny docenił LINK4, przyznając ubezpieczycielowi godło oraz certyfikat Friendly Workplace.

– Jesteśmy dumni, że ponownie znaleźliśmy się w gronie organizacji, które w swojej działalności biznesowej stawiają na pracowników i ich potencjał – mówi Marlena Piekut, dyrektorka Pionu HR i Relacji z Klientem LINK4.

Ubezpieczyciel został wyróżniony m.in. za:

  • umożliwianie pracy hybrydowej z dużą swobodą decyzyjną i finansowe wsparcie pracy zdalnej,
  • różnorodność inicjatyw dla pracowników, od działań prozdrowotnych i prorodzinnych, przez wolontariat i akcje sportowe, po programy rozwojowe dla menedżerów i specjalistów,
  • wdrażanie cyfrowych narzędzi szkoleniowych, które demokratyzują dostęp do wiedzy i wspierają indywidualne ścieżki kariery.

Tytuł „Friendly Workplace” przyznawany przez portal MarkaPracodawcy.pl otrzymują firmy, które szanują i wspierają model równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, tworzą zdrowe i przyjazne środowisko pracy, stawiają na otwarte i partnerskie relacje z pracownikami, inwestują w rozwój ich kompetencji zawodowych oraz zainteresowań.

(AM, źródło: LinkedIn)

ERGO Hestia: Podwójny triumf kampanii „Równomocni” na PR Wings 2025

0

ERGO Hestia zdobyła dwie statuetki w konkursie PR Wings 2025 za kampanię wokół projektu „Równomocni”. Inicjatywa sopockiego ubezpieczyciela została nagrodzona w kategoriach Komunikacja Wewnętrzna oraz Employer Branding.

W 5. edycji konkursu PR Wings, który odbył się 17 listopada w Warszawie, ERGO Hestia otrzymała dwie nagrody. Jury konkursu doceniło kampanię „Równomocni”, skierowaną do pracowników ERGO Hestii, mającą na celu budowanie kultury wzajemnego szacunku i równości. Inicjatywa zwyciężyła w kluczowych kategoriach: Komunikacja Wewnętrzna oraz Employer Branding.

– Traktujemy komunikację wewnętrzną i budowanie marki jako coś więcej niż działania PR-owe. Nagrodzona kampania to zdecydowanie coś więcej niż promocja. To manifestacja naszej kultury, w której autentyczny szacunek i inkluzywność są fundamentem codziennej pracy. Zdobycie statuetek PR Wings 2025 w tych dwóch strategicznych kategoriach utwierdza nas w przekonaniu, że stawianie na ludzi i ich historie to odpowiedni kierunek – komentuje Maria Rosa, dyrektorka Departamentu Marketingu i PR ERGO Hestii.

„Równomocni” to inicjatywa Grupy ERGO Hestia i Fundacji Integralia wspierająca pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osoby, które mogą się o nie ubiegać ze względu na długotrwałe problemy zdrowotne. Program zapewnia wsparcie w codziennym funkcjonowaniu i pracy, oferując m.in. dofinansowanie na wydatki związane z niepełnosprawnością, bezpłatne wizyty u specjalistów, dodatkowe dni urlopowe czy możliwość 100% pracy zdalnej lub pracy hybrydowej.

Konkurs PR Wings, organizowany przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR), jest jednym z najważniejszych wydarzeń branży komunikacyjnej w Polsce. Jego celem jest promowanie najlepszych praktyk, etyki i profesjonalizmu w public relations. Tegoroczna edycja okazała się rekordowa – do konkursu napłynęło 211 zgłoszeń. ERGO Hestia znalazła się w gronie 8 firm, który otrzymały co najmniej 2 statuetki.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

21,922FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie