TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) zamknął 2019 rok rekordowymi wynikami. Po czterech pełnych latach działalności operacyjnej zakład został graczem numer jeden w sektorze ubezpieczeń wzajemnych w Polsce, osiągając ponad 31% udziału w tym rynku.
– Rozpoczęcie działalności przez TUW PZUW zmieniło rynek. Przywróciliśmy tradycję ubezpieczeń korporacyjnych w formule wzajemności. Blisko 690 mln zł składki jest dowodem, że nasz model działania się sprawdza. Dlatego będziemy kontynuować naszą strategię, edukować rynek i zachęcać do ubezpieczeń w modelu wzajemności, oferując optymalne produkty i rozwiązania na każde ryzyko. Naszą ambicją jest osiągnięcie 1 miliarda zł przypisu składki – powiedział Rafał Kiliński, prezes zarządu TUW PZUW.
W minionym roku towarzystwo zebrało blisko 690 mln zł składek brutto. To pięciokrotnie więcej niż w 2016 r., pierwszym pełnym roku działalności (137 mln zł) i o ponad 25% więcej niż w roku poprzednim, kiedy to TUW PZUW zebrało ponad pół mld zł składek. Udział w rynku towarzystw ubezpieczeń wzajemnych wzrósł r/r o ponad 2,1 p.p. (z uwzględnieniem demutualizacji Concordia Polska TUW). Zysk netto ubezpieczyciela zwiększył się o 116% r/r, do 22,06 mln zł (10,19 mln zł na koniec 2018 r.). Z kolei wynik techniczny wzrósł o 120% r/r, do 23,8 mln zł.
W 2019 r. do TUW PZUW dołączyło 136 podmiotów. W efekcie towarzystwo gromadziło 382 członków (+55% r/r), skupionych w 48 Związkach Wzajemności Członkowskiej (+4 r/r).
TUW PZUW wprowadził również do oferty cztery nowe produkty: ubezpieczenie utraty zysku (BI), ubezpieczenie budowy i montażu od wszystkich ryzyk, ubezpieczenie casco morskich jednostek pływających uprawiających żeglugę lub w budowie oraz ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej armatora, operatora morskich jednostek i operatora kopalni morskiej.
– Chcemy utrzymać pozycję lidera wśród TUW-ów w Polsce i oferować ochronę na każde ryzyko. Równie ważna jest dla nas współpraca z naszymi członkami i oferowanie im – oprócz dobrego produktu – profesjonalnego wsparcia na etapie posprzedażowym. Naszym wyróżnikiem na rynku jest proaktywna likwidacja szkód. Pracujemy przy tym nad kolejnymi rozwiązaniami, które będą stanowić o naszej przewadze konkurencyjnej. Naszą filozofią jest bycie blisko klienta i dawanie mu wsparcia wtedy, gdy tego potrzebuje. Dajemy tego dowód w trudnym okresie pandemii. Prawie 40% naszego bieżącego funduszu prewencyjnego przeznaczyliśmy na wsparcie szpitali w walce z koronawirusem – dodał Rafał Kiliński.
W rankingu polskich zakładów ubezpieczeń oferujących ubezpieczenia działu II TUW PZUW zajmuje dwunastą lokatę.
Artur Makowiecki