Autostrada do przyszłości ubezpieczeń zdrowotnych

0
773

Pomimo że technologia wkracza w branżę medyczną już od wielu lat, to właśnie aktualna pandemia Covid-19 spowodowała prawdziwy rozkwit technologii w branży. W szczególności zauważalne jest to w obszarze usług telemedycznych. To dzięki pandemii rynek usług telemedycznych stał się jeszcze bardziej nam bliski i nie budzi w nas już aż tak dużych oporów.

Nieodzownym elementem ofert ubezpieczeń zdrowotnych jest – i będzie – telemedycyna.

Założenia telemedycyny nie polegają na wyeliminowaniu bezpośredniego kontaktu z lekarzem. Jest to usprawnienie wykorzystywane do załatwiania spraw niewymagających takiego kontaktu.

To rozwiązanie niesie za sobą wiele korzyści, których branża ubezpieczeniowa nie może przegapić.

Co tam, panie, w Europie

W wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej ubezpieczenia zdrowotne nie odniosły spektakularnego sukcesu rynkowego. Tu eksperci z firmy PWC w raporcie „Pacjent w świecie cyfrowym przytaczają ciekawy wyjątek – Słowenię, gdzie dodatkowe ubezpieczenia funkcjonują w dwóch obszarach: rozszerzenia koszyka usług z funduszy publicznych oraz przyśpieszenia diagnozy i leczenia, a więc eliminacji problemu kolejek.

Rozwój rynku ubezpieczeń zdrowotnych mogłyby w dużym stopniu wspomóc rozwiązania telemedyczne do diagnostyki i monitoringu pacjentów. Polska branża ubezpieczeniowa coraz częściej sięga po rozwiązania z tego zakresu.

Przykładem może być tu towarzystwo ubezpieczeń Compensa, które w maju 2019 r. rozbudowało ofertę ubezpieczeń zdrowotnych o usługi telemedyczne. Jak informuje firma, w ramach przeprowadzonego pilotażu dostęp do telemedycyny bez dodatkowych opłat uzyskało ok. 10 tys. klientów ubezpieczyciela.

Usługa zapewnia dostęp do zdalnych konsultacji medycznych w formie rozmowy telefonicznej, wideokonferencji oraz czatu. Podobne rozwiązanie wprowadziły również towarzystwa ubezpieczeń, takie jak Allianz, PZU czy AXA.

Mobilny gabinet

Kolejnym przykładem na zaangażowanie towarzystw ubezpieczeniowych jest firma PZU Zdrowie, która w czerwcu 2019 r. uruchomiła kiosk telemedyczny. To mobilny gabinet, gdzie pacjent może wykonać diagnostykę za pomocą aparatury telemedycznej. Usługa ta skierowana była do pracowników firmy ubezpieczeniowej PZU.

Każdy pacjent mógł wykonać badania poprzez: stetoskop cyfrowy, EKG, pulsoksymetr, termometr, ciśnieniomierz oraz kamerę do obrazowania gardła, ucha i skóry. Następnie, w trakcie wideokonsultacji, pacjent omawiał swoje wyniki z lekarzem i otrzymywał niezbędne zalecenia. W razie potrzeby lekarz wystawiał e-skierowanie na dalszą diagnostykę w placówce medycznej lub e-receptę.

Już dziś na rynku można zaobserwować dalszy rozwój tej technologii. Branża IoT, wychodząc naprzeciw branży ubezpieczeniowej, stworzyła mobilne punkty diagnostyczne, które mają na celu ułatwić badania medyczne klientów i przyśpieszyć cały proces oceny ryzyka.

Juniorzy, seniorzy

Podejmowane w ostatnich latach w Polsce akcje społeczne, w tym m.in. XXI Wielki Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zwróciły oczy społeczeństwa na polepszenie jakości opieki medycznej nad osobami starszymi. Społeczeństwo coraz częściej zaczęło spoglądać w kierunku swoich seniorów.

Z rozwiązaniem przyszło m.in. towarzystwo ubezpieczeń AXA – w lipcu 2020 r. wprowadziło do swojej oferty ubezpieczeniowej nową usługę w postaci bransoletki monitorującej parametry życiowe.

W tym konkretnym przypadku AXA kieruje swoją ofertę głównie do seniorów, których najtrudniej jest objąć ochroną na życie ze względu na wysoką składkę, rosnącą wraz z wiekiem. Ale ubezpieczenie „opiekuńcze” wraz z usługą opaski mogą również kupić osoby młode, cierpiące na choroby przewlekłe. To zupełnie nowe myślenie o roli ubezpieczyciela, podkreśla w swoim komunikacie medialnym grupa AXA.

Dziś, zarówno juniorzy, jak i seniorzy są coraz przychylniejsi wobec wideokonsultacji z lekarzem pierwszego kontaktu. E-recepty, wbrew temu, co się wydawało, nie stwarzają trudności dla osób starszych. Coraz popularniejsze stają się internetowe książeczki zdrowia.

Telemedycyna pozostanie z ubezpieczycielami na stałe, gdy już dawno zapomnimy o koronawirusie.

Krzysztof Jankowski
Business Development Manager

Comarch dla ubezpieczeń: ubezpieczenia.comarch.pl