19 mld zł – takim przypisem składki legitymowała się Grupa PZU po dziewięciu miesiącach tego roku. W samym trzecim kwartale zakład osiągnął najwyższą od roku dynamikę sprzedaży.
– Sytuacja makroekonomiczna na świecie będąca wynikiem wojny w Ukrainie tworzy bardzo wymagające środowisko dla biznesu, także naszego. W tych okolicznościach wyniki wypracowane przez Grupę PZU należy uznać za solidne i oparte na mocnych, zdrowych fundamentach. Świadczą o tym, że obrana przez nas ścieżka bezpiecznego, stabilnego wzrostu, wspartego mocną pozycją kapitałową, oraz konsekwentnej dywersyfikacji przy utrzymaniu rozwoju i wysokiej rentowność działalności podstawowej, jest właściwa. Pozwala to nam realizować ambitne cele nakreślone w strategii pomimo trudnych warunków gospodarczych – mówi prezes PZU SA, dr hab. Beata Kozłowska-Chyła.
Rozwój podstawowego biznesu
Przez 3 kwartały 2022 r. towarzystwa z Grupy PZU zebrały łącznie 19 042 mln zł. Był to rezultat o 4,3% wyższy od uzyskanego w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 18 250 mln zł. – Co ważne, ten wzrost sprzedaży został zrealizowany w warunkach spadku popytu na polisy inwestycyjne, będącego skutkiem regulacji produktowych obowiązujących od początku 2022 r. i silnej presji inflacyjnej, ograniczającej dochody rozporządzalne klientów – podkreśla Beata Kozłowska-Chyła.
Według danych zawartych w skróconym śródrocznym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za okres 9 miesięcy zakończony 30 września 2022 roku, majątkowy PZU SA zebrał 10 418 mln zł składek – o 8,47% więcej niż po 9 miesiącach 2021 r. Z kolei wynik sprzedażowy PZU Życie wyniósł 6306 mln zł, wobec 6654 mln zł rok wcześniej (-5,23% r/r; dane obu spółek ubezpieczeniowych wg PSR).
AC filarem „komunikacji”
W okresie od stycznia do końca września zakład kontynuował mocny wzrost sprzedaży ubezpieczeń pozakomunikacyjnych. Osiągnął on poziom 12,3%. Szczególnie widoczny był w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych, gdzie przypis wzrósł o 28,2%.
W III kwartale grupa odnotowała najwyższą od roku dynamikę wzrostu sprzedaży ubezpieczeń (108,2%) Całkowity przypis składki w tym okresie wyniósł 6,4 mld zł. Tylko w dziale II był on o 12,1% wyższy od ubiegłorocznego, osiągając poziom 3,5 mld zł. Wzrost napędzała głównie sprzedaż pozakomunikacyjnych ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, zwłaszcza w segmencie korporacyjnym.
Z kolei w segmencie komunikacyjnym przypis składki za 3 kwartały wzrósł o 6,1% w stosunku do poprzedniego roku. W III kw. wskaźnik wzrostu uplasował się na poziomie 8,6% – najwyższym od pięciu lat, uzyskanym pomimo utrzymującego się trendu spadkowego średnich cen obowiązkowego OC ppm. Takie rezultaty były w głównej mierze zasługą szybko rosnącej sprzedaży ubezpieczeń AC. Po 9 miesiącach przypis składki z tego typu polis był wyższy od ubiegłorocznego o 14,9% (o 18,7% w III kw.), zarówno za sprawą wysokiego współczynnika wznowień, rosnącej liczby nowych umów, jak i wyższej wartości ubezpieczanych pojazdów.
Segment korporacyjny napędza sprzedaż
Natomiast w segmencie pozakomunikacyjnym sprzedaż w okresie lipiec–wrzesień wzrosła o 18,1%. W samym segmencie korporacyjnym wskaźnik wzrostu uplasował się na poziomie 56,3%. Rosła sprzedaż m.in. ubezpieczeń mieszkaniowych, dla małych i średnich firm, dotowanych ubezpieczeń rolnych, utraty zysku (w tym w następstwie uszkodzeń maszyn), casco statków oraz casco pojazdów szynowych w segmencie korporacyjnym.
Dobre wyniki w obszarze majątkowym zostały wypracowane przy utrzymaniu wysokich rentowności kluczowych linii biznesowych. Wskaźnik mieszany (COR) za 3 kwartały wyniósł 89,2% (w III kw. 89,9%, wobec 92,6% przed rokiem), bez istotnych zmian w stosunku do poprzedniego roku, pomimo rozluźnienia obostrzeń związanych z Covid-19 i znacznie wyższej częstości szkód oraz inflacji kosztowej.
Stabilny wzrost w kluczowym obszarze
Z kolei w ubezpieczeniach na życie PZU odnotował stabilny wzrost składki w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych (IK), która w III kw. zwiększyła się o 2%. Był to głównie efekt kontynuacji rozwoju portfela ambulatoryjnych grupowych ubezpieczeń zdrowotnych, większej sprzedaży ubezpieczeń dodatkowych do produktów grupowych ochronnych, a także z umów dodatkowych do ubezpieczeń kontynuowanych.
– Sytuacja związana z częstością zgonów i szkodowością ustabilizowała się. W III kw. szkodowość produktów ochronnych była tylko na nieznacznie wyższym poziomie w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, co jest zgodne z normalną sezonowością. Sukcesywnie powracamy do wysokich zwrotów notowanych w okresie przed pandemią. Marża operacyjna w tym segmencie wzrosła w III kw. 2022 r. do 22,5% – wskazuje Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.
Po trzech kwartałach tego roku wynik w ubezpieczeniach grupowych i IK wyniósł 857 mln zł, rosnąc o 16% (14% po 9 miesiącach 2021 r.).
W przypadku ubezpieczeń indywidualnych na życie marża wzrosła do 19,7% po 9 miesiącach 2022 r., w porównaniu do 13,3% przed rokiem. Tylko w III kw. wzrosła do 20,2%. Najlepiej sprzedawały się najnowsze ubezpieczenia na życie i dożycie w wersji single premium endowment – Pewny Profit w banku Pekao i Bezpieczne Jutro w Alior Banku. PZU podkreśla, że ubezpieczenia te cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i planowana jest ich sprzedaż także w innych kanałach dystrybucji.
Zdrowie szybko pnie się w górę
Grupa PZU kontynuuje szybki rozwój w obszarach wskazanych w jej strategii na lata 2021–2024 jako jedne z kluczowych. Przychody w filarze zdrowia po 3 kwartałach 2022 r. wzrosły o 17%, do 937 mln zł. Zwiększyły się zarówno przychody generowane przez wciąż powiększaną sieć placówek (17,5%), jak i sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (16,6%). Liczba umów zdrowotnych w całej Grupie PZU wzrosła do 3,17 mln, tj. 8,9% r/r, głównie dzięki sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych i dodatków do produktów ochronnych.
Banki zaciążyły na zyskach
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej po trzech kwartałach wyniósł 2,14 mld zł, co było rezultatem o 9,8% niższym od uzyskanego rok wcześniej (2,37 mld zł). Zysk netto ogółem osiągnął poziom 3054 mln zł. Rok wcześniej wyniósł on 3837 mln zł, co oznacza spadek o 20,41%.
– Na całkowitym wyniku Grupy PZU zaważyły obciążenia będące następstwem regulacji dotyczących działalności bankowej. Ich negatywny wpływ wyniósł w III kw. 547 mln zł, a narastająco 750 mln zł. W przypadku banków Pekao i Alior, należących do Grupy PZU, dodatkowe koszty wsparcia dla posiadaczy kredytów hipotecznych złotowych (tzw. wakacje kredytowe) to odpowiednio 2,43 mld zł i 502 mln zł. Po oczyszczeniu z negatywnego wpływu regulacji dotyczących sektora bankowego zysk Grupy PZU w ujęciu narastającym po trzecim kwartale tego roku wyniósłby blisko 2,9 mld zł – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU. Sam wynik na działalności ubezpieczeniowej i pozostałej w III kw. był wyższy o 39,4% w porównaniu z tym samym okresem ub.r.
Wskazuje on jednocześnie, że wskaźnik rentowności kapitałów własnych wyniósł po trzech kwartałach 17,5%, a 17,3% w samym III kwartale. – Jest to wartość na poziomie wyższym niż cel strategiczny – zaznacza Tomasz Kulik.
Dobre perspektywy działalności lokacyjnej
Wynik na portfelu głównym po trzech kwartałach 2022 r. wyniósł 1,57 mld zł, wobec 1,72 mld zł przed rokiem. Ubiegłoroczny wynik był jednak efektem 518 mln zł jednorazowego zysku z tytułu wejścia na giełdę spółki z branży logistycznej. W samym III kw. zwrot na portfelu przekroczył 5,2%, a wynik inwestycyjny wzrósł o 54,9% r/r, do 607 mln zł.
Po trzech kwartałach wynik odsetkowy z portfela głównego wzrósł o 36,6%, do 1,3 mld zł. W samym III kw. wyniósł 541 mln zł, czyli był o 78% wyższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl