Pod koniec listopada ub.r. odbyła się druga edycja Travel Insurance Meeting – porozmawiajmy o ubezpieczeniach turystycznych. Tym razem zagościliśmy na stoisku targowym Turystycznej Organizacji Otwartej.
W dynamicznej atmosferze największych targów turystycznych w Polsce, TT Warsaw, porozmawialiśmy o kilku istotnych tematach z pogranicza turystyki i ubezpieczeń. Słowo klucz to właśnie „rozmowa”. Taki ma być z założenia nowy format spotkań obu branż. Wymiana doświadczeń, głos ekspertów, pytania od uczestników.
Trendy w turystyce AD 2022
Rozpoczęliśmy od prezentacji aktualnych trendów i informacji branżowych, w tym o rekordowej wartości ruchu turystycznego z Polski do Turcji. Według oficjalnych danych w 2022 r. Turcję odwiedziło ponad 1,1 mln turystów z Polski. To o 29% więcej niż w przedpandemicznym roku 2019!
Natomiast listopadowa edycja raportu UNWTO (World Tourism Barometer) ukazuje silny trend wzrostowy w światowej turystyce. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. liczba międzynarodowych podróżnych przekroczyła 700 mln. To o 133% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Porównując te dane z rokiem 2019, liczba międzynarodowych podróży osiągnęła 62% ówczesnego poziomu. Patrząc tylko na dane z Europy, było to nawet 81% poziomu z roku 2019.
Prewencja szkodowa w praktyce
Drugą kwestią w agendzie spotkania była prewencja szkodowa – temat, który pozytywnie wyróżnia ISON Care na tle rynku. Regularnie odwiedzamy naszych partnerów i usługodawców w najważniejszych turystycznych destynacjach. Celem tych wyjazdów jest przygotowanie naszej sieci do obsługi turystów podróżujących z polisami turystycznymi naszych partnerów. W ich trakcie weryfikujemy jakość świadczonych usług, negocjujemy warunki współpracy, poszukujemy nowych czy alternatywnych placówek medycznych i lekarzy.
Ważnym elementem są także spotkania z lokalnymi przedstawicielami np. biur podróży, rezydentami i innymi partnerami. Dzięki takim relacjom jesteśmy w stanie działać szybciej, bardziej efektywnie i jakościowo.
Tę część spotkania zakończyliśmy case study związanym ze skutecznymi działaniami antyfraudowymi ze strony ISON Care przeprowadzonymi w połowie 2022 r., m.in. na terenie Hurghady w Egipcie.
Na narty z właściwą ochroną
Trzecia część spotkania rozpoczęła się od krótkiego wstępu o specyfice szkód narciarskich. Poprowadził ją Arkadiusz Kaława, Supervisor platformy assistance w ISON Care. Następnie Rafal Buczak, dyrektor sprzedaży i marketingu w ISON Care, poprowadził rozmowę panelową na ten temat. Uczestniczyli w niej zaproszeni goście – Renata Łątka z Hanse Merkur oraz Łukasz M. Mikosz, prawnik specjalizujący się w sprawach turystycznych i ubezpieczeniowych.
Celem rozmowy było ustalenie, jaka powinna być polisa dla narciarza, na jakie ryzyka w szczególności należy zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia. W trakcie rozmowy pojawiło się kilka wątków szczególnie ważnych, czasem niestety pomijanych lub niewystarczająco wyeksponowanych, np. jak ważna jest ochrona OC na stoku, jakie konsekwencje mogą grozić w przypadku wyboru zbyt słabego ubezpieczenia w zakresie ryzyka OC.
Mądry Polak przed szkodą, zadowolony Polak po szkodzie
To motto towarzyszyło ostatniej części Travel Insurance Meeting. Jej gościem specjalnym i prelegentem był wieloletni partner ISON Care, dr George Ploumakis, prezes CMS Assistance z Grecji.
Z treści rozmowy Łukasza Gocławskiego, szefa Działu Operacyjnego ISON Care, z doktorem Ploumakisem dowiedzieliśmy się m.in., jakie było lato 2022 dla greckiej turystyki, jakim pacjentem jest polski turysta w Grecji oraz jak grecka służba zdrowia poradziła sobie z Covid-19.
Choć umiarkowany, to jednak optymizm
Kolejne edycje Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw (29.) i Travel Insurance Meeting (2.) już za nami. Zarówno ubezpieczyciele, jak i bura podróży podsumowują mijający rok 2022. Był on bardzo dobry, w niektórych obszarach nawet rekordowy.
Patrząc na rok 2023, widzimy sporo niewiadomych, nawet pewne zagrożenia. Atmosfera targów, wypowiedzi podczas oficjalnych spotkań oraz rozmowy z ich uczestnikami pozwalają jednak z optymizmem patrzeć na kolejny sezon turystyczny.
Rafał Buczak
dyrektor ds. sprzedaży i marketingu
ISON Care