W Indiach łączny udział w rynku ubezpieczycieli ogólnych należących do państwa znajduje się w trendzie spadkowym – z 51,3% w 2017 r. do 40,8% w 2021 r. – podczas gdy ubezpieczyciele odnotowują straty w segmentach ubezpieczeń komunikacyjnych oraz wypadkowych i zdrowotnych indywidualnych (PA&H).
Składka przypisana ubezpieczycieli prywatnych wzrosła w latach 2017–2021 o 15,7%, podczas gdy skumulowana roczna stopa wzrostu państwowych wyniosła 4,1%. Oprócz niższego wzrostu składki, państwowi ubezpieczyciele ogólni odnotowali w porównaniu z prywatnymi wyższe straty. Współczynnik szkodowy ubezpieczycieli państwowych w 2021 r. wyniósł 108%, podczas gdy prywatnych 78%.
W ubezpieczeniach zdrowotnych wyższe roszczenia z polis grupowych w ostatnich kilku latach miały negatywny wpływ na rentowność państwowych ubezpieczycieli ogólnych. Również brak odpowiedniej weryfikacji wynikający z przestarzałej infrastruktury IT doprowadził do słabego zarządzania likwidacją szkód i braku ostrożnościowego underwritingu, co skutkowało nadmiarowymi wypłatami ze strony ubezpieczycieli państwowych.
W latach 2017–2021 indyjska branża ubezpieczeń ogólnych rosła w tempie CAGR 10,1% i w 2021 r. osiągnęła wartość 31,1 mld dol. Niemniej jednak państwowi ubezpieczyciele napotykali trudności z generowaniem nowego biznesu i pojemności. Na wynikach państwowych ubezpieczycieli odbiło się skupienie rządu na prywatyzacji usług, prowadzące do mniejszych inwestycji w zasoby ludzkie, infrastrukturę i technologię.
Według indyjskiego nadzoru ubezpieczyciele ogólni mają utrzymywać marżę wypłacalności na poziomie 150%. Jednak w 2021 r. współczynnik wypłacalności trzech z sześciu państwowych ubezpieczycieli ogólnych spadł poniżej 100%. Mając tak niski współczynnik wypłacalności, firmy państwowe nie są w stanie konkurować z ubezpieczycielami prywatnymi bez rządowego wsparcia.
Rządowe inicjatywy na rzecz zwiększenia zasięgu i penetracji ubezpieczeń przynoszą większą korzyść prywatnym ubezpieczycielom ogólnym niż państwowym. Zaliczają się do nich wprowadzenie wystandaryzowanych produktów dla grup o niskich dochodach i zapewnianie zniżek i nagród klientom, których zachowania są niskiego ryzyka. Ubezpieczyciele prywatni wyprzedzają państwowych pod względem rozumienia i wykorzystywania danych klientów. Podniesienie limitu zagranicznych inwestycji bezpośrednich z 49% do 74% w 2021 r. umożliwiło ubezpieczycielom prywatnym zwiększenie wydatków na technologię i wzmocnienie kanałów dystrybucji.
(AC, źródło: Global Data)