Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea zwracają uwagę, że w 2022 r. średnia wartość szkody likwidowanej z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzrosła o 8% w stosunku do roku poprzedniego. W latach 2016–2022 wzrost ten osiągnął poziom aż 45%.
Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że jeszcze w 2014 r. ubezpieczyciele chronili 19,8 mln pojazdów mechanicznych. Analogiczny wynik z końca 2022 r. wynosił już niecałe 28 mln. W samym 2022 r. liczba aktywnych ubezpieczeń OC ppm. wzrosła z 27,515 mln szt. do 27,951 mln szt.
– Duży roczny wzrost liczby pojazdów objętych ochroną na pewno miał związek z rejestracją w Polsce aut przez obywateli Ukrainy. Taką hipotezę uprawdopodabnia niska sprzedaż nowych samochodów – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.
Rekordowa suma odszkodowań
Pomimo wzrostu liczby chronionych pojazdów, rodzimi ubezpieczyciele w 2022 r. zlikwidowali mniej szkód. W tym obszarze statystyki KNF przedstawiają się następująco:
- 2014 r. – 1 009 219
- 2015 r. – 1 031 719
- 2016 r. – 1 204 882
- 2017 r. – 1 226 974
- 2018 r. – 1 252 924
- 2019 r. – 1 278 017
- 2020 r. – 1 160 290
- 2021 r. – 1 181 060
- 2022 r. – 1 159 740
Analitycy Ubea podkreślają, że pomimo stosunkowo niewielkiej liczby zlikwidowanych szkód z OC ppm, łączna kwota odszkodowań i świadczeń w 2022 r. pobiła rekord. Przez ostatnie lata wspomniana wartość wypłat z OC wyglądała następująco:
- 2014 r. – 6,392 mld zł
- 2015 r. – 6,163 mld zł
- 2016 r. – 7,037 mld zł
- 2017 r. – 8,073 mld zł
- 2018 r. – 9,166 mld zł
- 2019 r. – 9,451 mld zł
- 2020 r. – 9,002 mld zł
- 2021 r. – 9,292 mld zł
- 2022 r. – 9,851 mld zł
Zdaniem ekspertów porównywarki przekroczenie przez ubezpieczycieli w 2023 r. kwoty 10 mld zł wypłat z OC ppm wydaje się bardzo prawdopodobne. W tym kontekście warto przypomnieć o wpływie wciąż bardzo wysokiej inflacji na koszty likwidacji szkód oraz wartość rynkową używanych aut.
– Poza tym 2023 rok będzie pierwszym całorocznym okresem, który upłynie pod znakiem stosowania przez zakłady ubezpieczeń nowych rekomendacji KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych. Spora część ubezpieczycieli zaczęła stosować te rekomendacje wraz z początkiem listopada 2022 roku, czyli w najpóźniejszym możliwym terminie – podkreśla Paweł Kuczyński, prezes Ubea.
Wzrost łącznej kwoty wypłat z OC ppm. do rekordowego poziomu, mimo spadku liczby likwidowanych szkód, sygnalizuje podwyżkę średniej wartości szkody. Z obliczeń analityków porównywarki wynika, że ciągu jednego roku wzrosła ona o około 8% (z 7868 zł do 8495 zł). Zmiany analizowanego wskaźnika z ostatnich lat prezentują się następująco:
- 2014 r. – 6334 zł
- 2015 r. – 5974 zł
- 2016 r. – 5840 zł
- 2017 r. – 6580 zł
- 2018 r. – 7316 zł
- 2019 r. – 7395 zł
- 2020 r. – 7758 zł
- 2021 r. – 7868 zł
- 2022 r. – 8495 zł
– Bardzo sugestywny jest na pewno fakt, że średnia wartość szkody komunikacyjnej w latach 2016–2022 zwiększyła się o około 45%. Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku porównanie względem 2016 r. przyniesie jeszcze wyższy wynik – przewiduje Andrzej Prajsnar.
Wzrostowe prognozy dotyczą także 2024
Według analityków Ubea wzrostową prognozę można rozszerzyć również na rok 2024, w którym inflacja nadal będzie stosunkowo wysoka (5,7% według projekcji NBP). W związku z tym rodzi się pytanie, jak zareagują zakłady. – Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydają się dość szybkie podwyżki składek OC, które pomogłyby uniknąć ewentualnej interwencji KNF – uważa Paweł Kuczyński.
(AM, źródło: Ubea)