Z raportu z badania przeprowadzonego na zlecenie Wiener, zatytułowanego „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023” wynika, że co drugie ankietowane przedsiębiorstwo w naszym kraju ma ubezpieczenia obowiązkowe i dodatkowe. Przy wyborze polisy dla trzech czwartych respondentów decydująca jest wysokość składki, ale jednocześnie 7 na 10 zwraca uwagę na zakres zdarzeń, od jakich chroni polisa.
Jak wynika z badania „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Wiener, 96% spośród badanych firm posiada ubezpieczenie. Co druga ma zarówno polisę obowiązkową jak i dodatkową, 37% wykupiło wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenia wymagane przepisami prawa (np. OC pojazdu), a 9% korzysta z ubezpieczeń majątkowych. Właściciele małych firm najczęściej decydują się wyłącznie na ubezpieczenia obowiązkowe (48%), a 66% dużych firm, zatrudniających powyżej 50 pracowników, ma również ubezpieczenia dodatkowe.
Przedsiębiorcy najczęściej wykupują OC i ochronę wyposażenia
Najczęstszym rodzajem ubezpieczeń, jakie wykupują właściciele firm, jest OC związane z prowadzeniem działalności. Posiada je 82% badanych. Na drugim miejscu znajduje się ubezpieczenie chroniące wyposażenie i maszyny, którym legitymuje się 7 na 10 firm. Polisę chroniącą budynki nabywa 67% przedsiębiorstw, a po NNW dla pracowników sięga 63% badanych. Ubezpieczenie chroniące sprzęt elektroniczny posiada więcej niż co druga firma. Wśród największych przedsiębiorstw ten rodzaj polisy posiada już 3 na 4 respondentów. OC zawodowe wykupuje 51% przedsiębiorstw, a ubezpieczenie chroniące rzeczy osób trzecich przyjęte do sprzedaży lub w celu wykonania usługi ma 4 na 10 badanych. Środki obrotowe chroni 31% ankietowanych, a wartości pieniężne – 28%. 19% korzysta także z pomocy prawnej w ramach ubezpieczenia.
Najważniejsze są wysokość składki i doradztwo agenta
Najważniejszym czynnikiem wyboru ubezpieczenia dla 76% przedsiębiorców jest wysokość składki. Jednocześnie 7 na 10 badanych zwraca uwagę również na zakres ochrony. Co druga firma decyduje o ubezpieczeniu, analizując sumę ubezpieczenia, a dla 36% znaczenie ma marka zakładu.
– Z badania Wiener wynika, że agenci cieszą się dużym autorytetem i zaufaniem przedsiębiorców. Dla co trzeciej firmy głównym czynnikiem przekonującym do wykupienia polisy jest propozycja ze strony zaufanego agenta ubezpieczeniowego. Co więcej, aż 41% firm kieruje się ich sugestiami, wybierając sumę ubezpieczenia. Wśród największych biznesów pomoc doradcy jest kluczowa dla prawie co drugiego przedsiębiorcy. Agenci odgrywają niezwykle ważną rolę w kształtowaniu ochrony ubezpieczeniowej wśród polskich MŚP – wskazuje Adam Dwulecki, prezes zarządu Wiener TU.
Atrakcyjna cena przekonuje do wykupienia polisy
Najbardziej przekonującymi czynnikami do wykupienia polisy są dla przedsiębiorców atrakcyjna cena i zakres ubezpieczeń – twierdzi tak odpowiednio 89% i 82% badanych firm. Pomoc w razie wystąpienia szkody przekonałaby 8 na 10 przedsiębiorców. Szybkość procedowania przy ewentualnej szkodzie jest ważna dla 78% respondentów, a maksymalnie uproszczony proces zawierania umowy dla 63% ankietowanych. 59% firm doceniłoby własnego opiekuna klienta, a 54% wsparcie prawne w ramach polisy.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone przez IQS w kwietniu 2023 roku. Badanie zrealizowano metodą CATI – wywiady telefoniczne na próbie 300 firm (respondenci to właściciele lub zarządzający firmą), z podziałem na poziom zatrudnienia: 1–9 pracowników (40%), 10–49 pracowników (30%), 49+ pracowników (30%), uwzględniając podział na regiony według danych z GUS.
(AM, źródło: Wiener)