Klienci dzielą się z ubezpieczycielami swoimi danymi w zamian za zniżki

0
679

Klienci towarzystw ubezpieczeniowych są znacznie bardziej otwarci na udostępnianie danych, niż zakłada branża. Ponad jedna trzecia klientów jest skłonna udostępniać dane w celu uzyskania zniżek – wynika z badań przeprowadzonych przez Sollers Consulting. Firma specjalizująca się w zakresie doradztwa biznesowego oraz IT przewiduje, że podmioty ubezpieczeniowe zintensyfikują swoje wysiłki, aby w większym stopniu oprzeć swoje działania na danych.

Z powodu inflacji i kryzysu związanego z rosnącymi kosztami utrzymania, klienci ubezpieczeniowi są coraz bardziej otwarci na cyfrowe produkty ubezpieczeniowe, które wymagają od nich udostępniania danych pochodzących z użytkowanych przez nich urządzeń. Badania przeprowadzone przez Sollers Consulting wykazały, że 34,5% klientów udostępniłoby dane swoim ubezpieczycielom, aby uzyskać bardziej przystępną cenowo polisę.

Badania przeprowadzone we współpracy z IPSOS wśród 3800 klientów ubezpieczeniowych w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Polsce dotyczyły kontaktów klientów z ubezpieczycielami. Według ich wyników klienci ubezpieczeniowi w Polsce są najbardziej otwarci na udostępnianie danych w celu uzyskania zniżek w składkach. 41,25% respondentów deklaruje zainteresowanie taką opcją. Zauważalny odsetek klientów w Niemczech (36% respondentów), Wielkiej Brytanii (32,75%) i Francji (26,75%) również wykazuje zainteresowanie takimi rozwiązaniami. Dzięki cyfrowym produktom ubezpieczeniowym opartym na wykorzystaniu danych, firmy ubezpieczeniowe mogą lepiej oceniać indywidualne ryzyko i oferować tańsze ubezpieczenia.

Połączone urządzenia i gadżety IoT generują coraz większą ilość danych. Nowe inicjatywy regulacyjne pozwolą klientom udostępniać swoje dane innym firmom. W sektorze ubezpieczeniowym będzie to korzystne zarówno dla klientów, jak i firm ubezpieczeniowych – mówi Mateusz Stasiak, Head of Data Sollers Consulting.

Odsetek chętnych do zakupu nowoczesnych ubezpieczeń telematycznych lub ubezpieczeń na żądanie jest nawet wyższy niż odsetek chętnych do udostępnienia danych ubezpieczycielowi. Badania pokazują, że średnio 46% klientów kupiłoby te produkty. Produkty ubezpieczeniowe na żądanie, które można włączać i wyłączać, są najbardziej popularne. Ich wskaźnik akceptacji wynosi 51%. Ubezpieczenia oparte na użytkowaniu, takie jak ,,płać tak, jak jeździsz”, są prawie tak samo popularne (50,25%). Również w tym przypadku polscy klienci są bardziej otwarci niż kupujący we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Najbardziej rozpowszechnioną i akceptowaną opcją ubezpieczenia opartego na danych jest ubezpieczenie telematyczne, w którym zachowanie kierowcy jest rejestrowane za pomocą skrzynki zamontowanej w samochodzie lub smartfona. Ubezpieczenia inteligentnych domów są mniej popularne, ale wciąż cieszą się dużym uznaniem wśród konsumentów. Około jedna trzecia z nich jest zainteresowana takimi produktami.

Ponieważ koszty ubezpieczenia rosną z powodu inflacji i klęsk żywiołowych, klienci szukają innych opcji. Udostępnianie danych przyczynia się do lepszego zrozumienia indywidualnego ryzyka i wspiera jego zapobieganiu. Nowe produkty cyfrowe doprowadzą do bardziej przystępnych cenowo i dopasowanych do klienta produktów ubezpieczeniowych. Spodziewamy się, że w nadchodzących latach ubezpieczyciele zainwestują w modernizację swojej architektury danych i rozwiązania z obszaru Customer 360 – komentuje Mateusz Stasiak.

(KS, źródło: Sollers Consulting)