Automatyzacja w ubezpieczeniach na życie zmienia zasady gry

0
1023

Rozmowa z Jackiem Nowakiem, partnerem i CTO w ITSurance

Aleksandra E. Wysocka: – Czy automatyzacja w ubezpieczeniach na życie jest w ogóle potrzebna?

Jacek Nowak: – Oczywiście! Towarzystwa dążą do zdefiniowania pewnych procesów, a następnie do ich automatyzacji po to, żeby sprzedaż i likwidacja szkód przebiegały sprawniej. Ale i klienci chcą lepszych procesów, sprawniejszej obsługi i lepszej komunikacji z firmą.

ITSurance zaproponowało w ostatnim czasie ubezpieczycielom nowe rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. Są to dwa moduły Claim.ai i Risk.ai dodane do naszej sztandarowej platformy systemowej dla ubezpieczycieli SOUL. Dzięki nim wiele z tych podstawowych procesów zarówno w ocenie ryzyka, jak i w obsłudze świadczeń będzie przeprowadzana online w czasie rzeczywistym.

W jaki sposób sztuczna inteligencja już teraz może pomóc w procesach związanych ze świadczeniami czy oceną ryzyka?

– Wykorzystując zaawansowaną sztuczną inteligencję, można przeprowadzić szczegółową analizę dokumentacji, na przykład medycznej, zmierzając do maksymalnej automatyzacji tych procesów. Dzięki umiejętności interpretacji zawartości dokumentów jesteśmy w stanie przeprowadzić klarowną ocenę należnych świadczeń dla klienta. W sytuacjach złożonych i kiedy model jeszcze się uczy, interwencja eksperta-orzecznika jest pomocna. Dzięki obróbce dokumentów przez technologię ekspert dostaje uporządkowane materiały i rekomendacje decyzji, co ułatwia mu szybką ocenę sytuacji.

Tymczasem towarzystwa ubezpieczeniowe upraszczają swoje produkty, by ułatwić ich sprzedaż. Klienci nie chcą czekać kilka tygodni czy nawet dni na decyzję o przyjęciu ich do ubezpieczenia na życie czy na zdrowie. Precyzyjna ocena ryzyka w czasie rzeczywistym pozwala na lepsze i znacznie szybsze dostosowanie oferty do sytuacji konkretnego klienta.

W tym kontekście nasza strategia opiera się na automatyzacji procesów wyceny ryzyka, z możliwością indywidualnego dostosowania. Stosując silniki procesowe i sztuczną inteligencję, tworzymy spersonalizowane ścieżki oceny ryzyka, co zapewnia dokładne dopasowanie produktów do konkretnych klientów oraz skuteczną ocenę ryzyka. I to jest najważniejsze.

Co poza tym ITSurance oferuje branży ubezpieczeniowej?

– Od 20 lat wspieramy towarzystwa ubezpieczeniowe za pomocą naszych rozwiązań technologicznych, które obsługują całą działalność towarzystwa ubezpieczeniowego, pełny cykl życia polisy: sprzedaż, świadczenia, fundusze, agentów i prowizje, finanse, aktuariat, raporty, w tym obowiązkowe, praktycznie wszystko.

Jesteśmy też elastyczni i szybko odpowiadamy na zapotrzebowanie rynku. Na przykład ostatnio zmieniła się metoda raportowania podatku dla polis inwestycyjnych. Teraz będą go płacić klienci, a nie towarzystwa. I jest to już uwzględnione na naszej platformie, którą oferujemy ubezpieczycielom. Obok rozwiązań technologicznych służymy również pomocą naszych ekspertów.

Które z dostarczanych przez Was rozwiązań cieszy się największym zainteresowaniem ubezpieczycieli?

– Sporo ostatnio pracujemy nad tym wszystkim, co się zmienia w związku z nowymi regulacjami. Umowa z nami obejmuje wsparcie we wdrożeniu koniecznych zmian w tym aspekcie. Dzięki temu towarzystwo nie musi się obawiać, że zmiany regulacyjne je zaskoczą.

Innym trendem, który wspieramy, jest hiperpersonalizacja, czyli budowa nowoczesnych maksymalnie uwzględniających potrzeby klientów rozwiązań wspomagających sprzedaż i obsługę, które działają na wszystkich urządzeniach, jakimi posługuje się klient: telefonach, tabletach, komputerach. Wiele towarzystw dopiero czeka na wprowadzenie tych rozwiązań.

Poza tym jesteśmy w momencie fuzji i przejęć na rynku, co oznacza konieczność dostosowania technologicznego. Dlatego też obecnie najwięcej zapytań wpływa do nas w sprawie wsparcia eksperckiego w tym obszarze, ale również w odniesieniu do możliwości rozwoju rozwiązań portfelowych czy wspierających szybką obsługę likwidacji szkód, czy oceny ryzyka, stąd nasze nowe moduły Claim.ai i Risk.ai.

Jakie plany ma ITSurance w zakresie dalszego rozwoju swoich rozwiązań?

– Skupiamy się na bieżącej działalności towarzystw i w tej chwili pracujemy przy wdrożeniu najbardziej potrzebnych modułów. Będziemy rozbudowywać aspekt interakcji towarzystw z klientami, gdyż postrzegamy to jako jeden z najważniejszych elementów. Chcemy też rozwijać moduł Risk.ai i Claim.ai, aby więcej typów roszczeń czy oceny ryzyka mogło być obsługiwane automatycznie. Naszym celem na przyszły rok jest, żeby nasze dwa najnowsze moduły stały się wyznacznikiem standardu na rynku.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka