Polacy nie zgadzają się na greenwashing i chcą być rzetelnie informowani o programach ESG firm

0
910

Blisko 80% Polaków uważa, że istnieje związek między aktywnością firm a ociepleniem klimatu. Polscy konsumenci oczekują, że będą informowani o tym, co firmy robią, by minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ich zdaniem firmy powinny być karane, jeśli mówią nieprawdę o swych proekologicznych działaniach. To ogromne wyzwanie dla firm, które muszą spełnić unijne wymogi w obszarze raportowania ESG – komentują eksperci.

Z przeprowadzonego przez agencję badawczą Inny Format i agencję komunikacyjną Inntu badania wynika, że zdecydowana większość Polaków zdaje sobie sprawę z wpływu działalności firm (w tym produkcji energii z węgla, ropy lub gazu) na ocieplenie klimatu. Łącznie 78% respondentów wskazało, że związek między działalnością gospodarczą a ociepleniem klimatu jest bardzo duży, duży lub średni. Jedynie 10% badanych nie widzi takiego związku, a 11% uznaje, że jest on niewielki.

– Świadomość ekologiczna społeczeństwa w obszarze zmian klimatycznych i ich przyczyn jest wysoka – ocenia Artur Cieśliński z Innego Formatu. – Można się spodziewać, że będzie to miało coraz większy wpływ na decyzje konsumentów dotyczące wybieranych przez nich usług i produktów.

Taką postawę widać wyraźnie w wynikach badania. W odpowiedzi na pytanie o znaczenie tego, czy firma, której produkty lub usługi kupują, dba o środowisko, 52% respondentów odpowiedziało, że jest to dla nich ważne lub bardzo ważne. Dla 34% jest to kwestia średnio istotna, natomiast 14% twierdzi, że ma to dla nich małe lub żadne znaczenie.

Ponadto zdecydowana większość (blisko 80%) respondentów potwierdziła, że oczekuje od firm informowania o swoich działaniach związanych z ochroną środowiska. Zdaniem niemal połowy badanych (44%) firmy powinny to robić pod warunkiem, że koszty działań informacyjnych nie podniosą cen ich produktów i usług. Z kolei 34% uważa, że firmy powinny informować o swoich działaniach związanych z ochroną środowiska bez względu na koszty, a co dziesiąty respondent jest zdania, że firmy nie muszą o tym informować.

Wielu menedżerów zakłada, że komunikowanie działań związanych z ekologią to to samo, co raportowanie ESG – mówi Alina Geniusz-Siuchnińska z agencji Inntu. – Tymczasem konsumenci mówią jasno: firmy muszą uwzględniać także ich oczekiwania informacyjne. Oprócz dostosowania się do unijnych dyrektyw, firmy powinny jasno komunikować swoje działania. To wyzwanie, ale i okazja dla marketerów. Ci, którzy potrafią przekazać informacje o ESG w przystępny sposób, zyskają przewagę – dodaje.

Karać za greenwashing

Zdaniem większości dorosłych Polaków, firmy powinny płacić kary za wprowadzanie w błąd klientów w sprawie ich działań środowiskowych. Respondenci różnią się jedynie w ocenie, czy płacenie kar powinno wpłynąć na wzrost cen produktów i usług. 32% badanych uważa, że nie powinno, a 46% sądzi, że firmy bezwzględnie powinny płacić kary. Zdecydowana mniejszość respondentów (9%) jest zdania, że firmy nie powinny płacić kar za wprowadzanie klientów w błąd w sprawie ich działań środowiskowych.

O badaniu

Agencje Inny Format oraz Inntu przeprowadziły badanie dotyczące branży ekologicznej oraz oczekiwań konsumentów wobec przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2024 roku na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski, n=504, z wykorzystaniem metody CAWI, czyli wywiadów online.

(KS, źródło: inntu.pl)