Deloitte: Kluczowe znaczenie cyfryzacji i demografii dla ubezpieczeń zdrowotnych

0
652

Postępujący proces starzenia się polskiego społeczeństwa oraz znaczenie kwestii zdrowia psychicznego dla młodszych pokoleń są kluczowymi zjawiskami kształtującymi sektor ubezpieczeń zdrowotnych. Jednocześnie wyzwania systemu ochrony zdrowia, takie jak niedobór lekarzy czy pielęgniarek, napędzają zjawisko cyfryzacji niektórych usług medycznych, takich jak prediagnostyka. Zdaniem uczestników debaty „Ubezpieczenia zdrowotne: quo vadis?” organizowanej w ramach konferencji EKF Ubezpieczenia: „Sprzedaż, Innowacje, Ryzyko” poprawa efektywności usług dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii może odegrać kluczową rolę w rozwoju sektora w najbliższych latach.

Demografia kształtuje ubezpieczenia

Przytoczone w trakcie debaty dane Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że zarówno Polska, jak i Europa zmagają się z problemami wynikającymi ze zmieniającej się struktury demograficznej społeczeństw. Rosnący odsetek osób w wieku podeszłym zwiększa zapotrzebowanie na usługi medyczne, podczas gdy liczba aktywnych zawodowo lekarzy i pielęgniarek spada. Te zjawiska tworzą wyzwania zarówno dla sektora opieki zdrowotnej, jak i dla firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne.

Jednym z najważniejszych trendów kształtujących rynek ubezpieczeń zdrowotnych jest zmieniająca się demografia Polski. W najbliższych latach zakres usług oferowanych przez ubezpieczycieli zdrowotnych powinien w większym stopniu uwzględniać świadczenia dla osób dobiegających wieku emerytalnego i starszych. Jednocześnie w ostatnich latach wydatki Polaków na prywatne świadczenia z zakresu ochrony zdrowia rosły i ten trend powinien utrzymać się w przyszłości. Tworzy to szansę dla sektora, o ile firmy z branży ubezpieczeniowej będą dysponować zasobami umożliwiającymi zaspokojenie rosnącego popytu – mówi Marcin Warszewski, partner, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego Deloitte.

Cyfryzacja szansą dla sektora

Uczestniczący w debacie eksperci podkreślili znaczenie digitalizacji dla efektywności usług oferowanych w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Wskazano na konieczność inwestycji w rozwiązania wspierające umawianie pacjentów do specjalistów, koordynujące procesy leczenia oraz stosowanie narzędzi wspierających pracę lekarzy. Podkreślono także rosnącą powszechność stosowania takich narzędzi, jak voiceboty czy mobilne kanały rejestracji pacjentów, umożliwiające redukcję kosztów funkcjonowania systemu.

– Wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia może przynieść wymierne korzyści niemal na każdym etapie procesu leczenia. Dotyczy to m.in. kwestii profilaktyki, gdzie już teraz obserwujemy, jak przydatne potrafią być urządzenia umożliwiające regularne monitorowanie funkcji życiowych, m.in. coraz popularniejsze smartwatche. Z kolei narzędzia oparte o generatywną AI mogą odegrać istotną rolę w optymalizacji procesu kierowania pacjenta do odpowiedniego specjalisty czy analizy danych i dokumentacji medycznej. Rozwój powszechności stosowania nowoczesnej technologii może więc pomóc w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom niedoboru i dostępności usług medycznych – mówi Andrzej Skasko, partner associate Deloitte.

Ubezpieczenia zdrowotne w miejscu pracy

W trakcie debaty odniesiono się także do perspektywy pracodawców, którzy coraz częściej w ramach benefitów oferują dostęp do pakietów ubezpieczeń zdrowotnych. Podkreślono, że powinny one uwzględniać nie tylko potrzeby starszych pracowników, ale również oczekiwania młodszych pokoleń. Wskazano, że dla tej drugiej grupy istotną kwestią jest m.in. wsparcie dla zdrowia psychicznego. Według ekspertów właściwie dobrany zakres usług zdrowotnych dostępnych w miejscu pracy może przynieść wymierne korzyści danemu przedsiębiorstwu, ponieważ pozytywnie wpływa on na ograniczenie odsetka nieobecności pracowników oraz ich efektywność w miejscu pracy.

Link do relacji.

(AM, źródło: Deloitte)