Starość i technologia napędzają wzrost japońskiej życiówki

0
511

Japońska branża ubezpieczeń na życie urośnie pod względem bezpośredniej składki przypisanej z 39,7 bln jenów (275,8 mld dol.) w 2024 r. do 50 bln jenów (371,2 mld dol.) w 2029 r. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu za ten pięcioletni okres wynosi 4,7%.

Wzrost w japońskich ubezpieczeniach na życie w 2024 r. spodziewany jest na poziomie 6,8% – wynika z analizy Global Data. Przewidywanym motorem wzrostu jest poprawa sytuacji gospodarczej i wzrost stóp procentowych w kraju, wspierający wzrost wartości denominowanych w jenach życiowych produktów ubezpieczeniowych.

– Japońska branża ubezpieczeń na życie osiągnęła 9% wzrostu w 2023 r. dzięki rosnącemu zainteresowaniu konsumentów produktami ubezpieczeniowymi ze składką jednorazową denominowanymi w jenach. Bank Japonii podniósł stopy procentowe w marcu 2024 r., po raz pierwszy od 17 lat. Chociaż w I kwartale 2024 r. gospodarka japońska zaliczyła spadek o 2,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, w drugiej połowie roku oczekuje się odbicia, które przyniesie wzrost w ubezpieczeniach na życie – powiedziała Swetansha Chauhan, analityczka ubezpieczeniowa Global Data.

Sprzedaż polis denominowanych w walutach obcych, zwłaszcza w dolarach i euro, była stabilna wskutek deprecjacji jena i wzrostu stóp procentowych za granicą do ubiegłego roku. Jednak zauważając podejrzaną aktywność polegającą na szybkim zakupie i spieniężeniu tych polis, urząd nadzoru (FSA) zajął surowe stanowisko wobec oferujących je instytucji finansowych. W styczniu 2024 r. FSA podał, że ok. 60% polis denominowanych w obcych walutach zostało odwołanych w ciągu 4 lat od zakupu, w celu zainkasowania zysku, nie czekając na osiągnięcie dojrzałości. W rezultacie część banków zmniejszyła swoją ofertę ubezpieczeniową w walutach obcych, zwracając się ku produktom ze składką jednorazową, denominowanym w jenach.

Starzenie się populacji i rosnąca oczekiwana długość życia są również czynnikami napędzającymi popyt na produkty ubezpieczeń na życie i emerytalne. Według oficjalnych statystyk osoby w wieku powyżej 65 lat stanowiły 29,1% populacji w 2023 r., a oczekuje się, że do 2040 r. ich odsetek osiągnie 34,8%.

Przejście z tradycyjnych metod dystrybucji na platformy cyfrowe również przyczyni się do wzrostu w japońskiej branży ubezpieczeń na życie.

Ubezpieczyciele wykorzystują technologię do zyskania wglądu w zachowania konsumenckie i personalizowania oferty. Integrując generatywną AI i urządzenia do noszenia na sobie, ubezpieczyciele mogą dostosowywać ofertę do zachowań prozdrowotnych i zachęcać do nich. Na popularności zyskują polisy związane z dobrostanem, zapewniające zniżki czy nagrody za zdrowy tryb życia.

AC