2 grudnia w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie odbędzie się 16. FinTech & InsurTech Digital Congress. Podczas wydarzenia zaproszeni eksperci będą dyskutować na temat aktualnych trendów w rozwoju technologii sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
Trendy w insurtech
W nadchodzących latach branżę insurtech czeka szereg dynamicznych zmian związanych ze wzrostem cyberzagrożeń, szybko zmieniającymi się oczekiwaniami i potrzebami klientów, a także koniecznością zwiększenia efektywności systemów IT. W rezultacie firmy ubezpieczeniowe będą zacieśniać współpracę z branżą fintech, aby m.in. zoptymalizować koszty operacyjne, przyspieszyć procesy likwidacji szkód i poprawić doświadczenie klienta dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych i automatyzacji. Dlatego coraz większą rolę w ubezpieczeniach będą odgrywać sztuczna inteligencja, Big Data, otwarte ekosystemy, technologie bazujące na chmurze, a także otwarte interfejsy programowania aplikacji (API), które umożliwią bezproblemową integrację produktów ubezpieczeniowych z ofertą zewnętrznych partnerów.
Wspólnym mianownikiem zachodzącej transformacji cyfrowej w ubezpieczeniach jest „koncentracja na kliencie”, czyli budowanie strategii sprzedaży w oparciu o personalizację produktu oraz poprawę customer experience. Współpraca z fintechami pozwoli także tworzyć efektywniejsze modele dystrybucji, które będą wspierały między innymi cyfrowe rozwiązania bancassurance i embedded insurance.
Technologie kształtujące przyszłość branży insurtech.
Innowacje technologiczne stanowią katalizator dynamicznego rozwoju sektora ubezpieczeń. Nowe technologie pomagają zakładom precyzyjniej oceniać ryzyko, tworzyć wysoce spersonalizowane produkty oraz zapewniać lepsze customer experience. Stąd też nie ma wątpliwości, że w nadchodzących latach insurtech będzie korzystać na coraz większą skalę z takich rozwiązań, jak sztuczna inteligencja, blockchain, internet rzeczy (IoT) czy chmura obliczeniowa.
Nowe technologie a cyberbezpieczeństwo
Wdrażanie nowych technologii w ubezpieczeniach niesie ze sobą istotne wyzwania w obszarze bezpieczeństwa. Priorytetem dla insurtechów powinny być ochrona danych klientów, zabezpieczenie wrażliwych informacji biznesowych, zapobieganie przerwom w działalności, a także ochrona reputacji. Dlatego wraz z wdrażaniem nowych technologii w branży ubezpieczeniowej należy podjąć szereg konkretnych działań w zakresie technologii, procesów i polityki zarządzania bezpieczeństwem.
Kolejnym ważnym krokiem jest inwestowanie w edukację pracowników oraz tworzenie kultury bezpieczeństwa w organizacji. Z kolei w kontekście zapewnienia ciągłości procesów biznesowych należy stworzyć i regularnie testować plany odzyskiwania danych po awarii (DRP) oraz plany awaryjne na wypadek kryzysów związanych z cyberzagrożeniami. Przy integracji aktywów cyfrowych z tradycyjnymi finansami konieczne jest zapewnienie spójności pomiędzy systemami IT a regulacjami prawnymi, np. poprzez implementację odpowiednich środków zgodności (compliance) i audytów bezpieczeństwa, które zapewnią, że systemy insurtech są nie tylko innowacyjne, ale również zgodne z wymogami ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych.
Integracja nowych technologii z tradycyjnymi finansami wymaga również stworzenia solidnej infrastruktury zabezpieczeń w chmurze, zarządzania ryzykiem związanym z dostawcami usług IT oraz stałej współpracy z zewnętrznymi ekspertami ds. cyberbezpieczeństwa, którzy mogą wprowadzać najnowsze rozwiązania ochrony.
(AM, źródło: MMC Polska)