9,5 mln zł dla ofiar błędów medycznych

0
776

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec wydał w 2024 roku ponad 160 pozytywnych decyzji o przyznaniu świadczenia pieniężnego ze środków Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Łączna kwota udzielonego wsparcia sięga 9,5 mln zł.

W minionym roku do Rzecznika wpłynęło ponad 1500 wniosków o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Wydanych zostało ponad 260 decyzji, w tym 162 pozytywne. Łączna kwota wypłat to blisko 9,5 mln zł. Średnia przyznana kwota wynosi około 60 tys. zł. Pieniądze z Funduszu uzyskało 83 poszkodowanych pacjentów oraz 79 osób bliskich zmarłych pacjentów.  Żaden z wnioskodawców nie zrzekł się przyznanego na jego rzecz świadczenia.

– Liczba wpływających do nas wniosków, ale przede wszystkim to, że przyznawane przez nas rekompensaty są akceptowane przez pacjentów i ich bliskich, pokazują jak potrzebny był Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Tworząc go, opieraliśmy się na modelach działających w krajach skandynawskich, przede wszystkim w Danii – powiedział Bartłomiej Chmielowiec. – Cieszę się, że możemy w tym obszarze działać na rzecz osób poszkodowanych w zdarzeniach medycznych, ale też podnosić bezpieczeństwo pacjentów dzięki wytycznym, które kierujemy do podmiotów medycznych – dodał.

Ostatnia z wydanych przez Rzecznika decyzji dotyczy pacjentki z masywnym stłuczeniem pośladków, która nie została należycie zdiagnozowana w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Nie wykonano podstawowego badania neurologicznego, ani badania tomografii komputerowej kręgosłupa, zaś badanie rentgenowskie zostało opisane w nieprawidłowy sposób. Konsekwencją tego był brak możliwości wykorzystania okna czasowego do wykonania niezbędnej w tej sytuacji operacji złamania kompresyjnego kręgosłupa. Rzecznik przyznał poszkodowanej świadczenie w wysokości ponad 161 tys. zł.

Poprawa bezpieczeństwa pacjentów

Tryb pozasądowy realizowany przez Rzecznika pozwala też na podejmowanie efektywnych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Szpital, w którym doszło do zdarzenia, ma bowiem prawny obowiązek przeanalizowania przyczyny szkody oraz wdrożenia działań zapobiegających podobnym zdarzeniom w przyszłości. Taka analiza została przeprowadzona w blisko 50 sprawach. Szpitale informują o podjęciu różnego rodzaju działań, takich m.in. jak:

  • poprawa obowiązujących procedur,
  • wprowadzenie dodatkowych wytycznych dla poszczególnych oddziałów,
  • włączenie kolejnych badań do realizowanej w szpitalu ścieżki pacjenta,
  • przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla personelu medycznego,
  • zapewnienie dostępności konsultantów określonej specjalności,
  • nawiązanie współpracy z dodatkowymi ośrodkami diagnostycznymi,
  • wprowadzenie dodatkowych systemów monitorowania oraz narzędzi wspomagających analizę zdarzeń medycznych.

(AM, źródło: RzPP)