Minione dwanaście miesięcy były okresem, w którym bardzo dużo działo się w polskiej branży ubezpieczeniowej. Stąd też wybór laureatów w tradycyjnym rankingu roku był niełatwym zadaniem. Po wielu dniach burzliwych dyskusji redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej” postanowiła przyznać następujące wyróżnienia.
WYDARZENIE ROKU
Działania podjęte przez polską branżę ubezpieczeniową w związku z wrześniową powodzią w południowo-zachodniej Polsce za:
- reakcję jeszcze przed wystąpieniem katastrofy, np. wysyłanie alertów i instrukcji do klientów z obszarów zagrożonych powodzią, informujących o procedurach zgłaszania szkód oraz dostępnych formach wsparcia, a także zwiększenie potencjału osobowego zespołów odpowiedzialnych za wycenę szkód oraz pomoc ubezpieczonym;
- monitorowanie sytuacji klientów z regionów najbardziej narażonych na powódź poprzez np. wysyłanie im wiadomości z pytaniem, czy potrzebują pomocy, oraz z linkiem do zgłoszenia szkody;
- wprowadzenie specjalnego trybu likwidacji szkód, którego najbardziej charakterystycznymi elementami były: wydłużenie godzin pracy infolinii i zespołów obsługujących szkody, uproszczony, szybszy tryb rozpatrywania zgłoszeń, skierowanie wzmocnionych ekip rzeczoznawców (także mobilnych) na tereny dotknięte żywiołem, zastosowanie nowoczesnych narzędzi, np. dronów, ułatwiających i usprawniających ocenę zniszczeń oraz szybkie wypłaty zaliczek, kwot bezspornych i całości odszkodowań;
- organizację wsparcia umożliwiającego usunięcie skutków kataklizmu, np. osuszaczy czy koparek do inżynieryjnych prac ziemnych;
- pomoc rzeczową oraz finansową w postaci dotacji z budżetów firm i zbiórek pracowniczych, w którą zaangażowała się praktycznie cała branża ubezpieczeniowa.
CZŁOWIEK ROKU UBEZPIECZEŃ
Marcin Nedwidek, prezes zarządu spółek ubezpieczeniowych UNIQA w Polsce, w uznaniu dla osiągnięć ubezpieczyciela, uzyskanych w 2024 r. pod jego kierownictwem, wśród których znalazły się:
- ugruntowanie innowacyjnego w ubezpieczeniach modelu zarządzania opartego na metodyce agile, uwzględniającej współpracę przy projektach ekspertów z różnych specjalizacji i miejsc w organizacji;
- stworzenie kultury korporacyjnej skoncentrowanej na człowieku – pracowniku, kliencie czy partnerze biznesowym, gdzie czynniki efektywnościowe są zrównoważone z jakością doświadczenia i otwartością na dialog;
- dynamiczny, dwucyfrowy wzrost przypisu składki, szczególnie widoczny w segmencie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
- rozbudowa portfela produktów o nowe, innowacyjne rozwiązania, m.in. umowę dodatkową do grupowego ubezpieczenia na życie, obejmującą wsparcie zdrowia psychicznego pracowników i Gwarantowaną Sumę Ubezpieczenia Plus, która przy szkodach całkowitych i kradzieżowych z casco uwzględni wzrost wartości pojazdu w trakcie trwania umowy, ochronę zniżek zabezpieczającą klienta przed wzrostem składki związanej ze szkodą w kolejnym roku i wzbogaconą ofertę ubezpieczenia rezygnacji z podróży zagranicznych i krajowych;
- wdrożenie nowych narzędzi technologicznych, takich jak:
- portal dla agentów ze ścieżkami sprzedaży ubezpieczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw, zawierający kompleksowe informacje, wspierające pośredników w przedstawieniu oferty, poprowadzeniu rozmowy sprzedażowej i zawarciu umowy ubezpieczenia,
- platforma informacyjna UNIQA Bliżej dla współpracujących z firmą brokerów, agentów, banków i innych partnerów biznesowych, zawierająca aktualne treści dotyczące rynku ubezpieczeniowego, produktów, ryzyk identyfikowanych w działalności ubezpieczeniowej, a także analizy i raporty branżowe, tworzone przez UNIQA lub powstające we współpracy z zakładem,
- cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia,
- pełnoskalowy voicebot na infolinii, oparty na sztucznej inteligencji,
- w pełni zautomatyzowana ocena szkód życiowych obejmujących uszczerbek na zdrowiu, usprawniająca ocenę merytoryczną roszczeń, ujednolicająca podejmowanie decyzji i ograniczająca ryzyka oszustwa.
- Dbałość o relacje z pośrednikami, o czym świadczą:
- sukces programów skierowanych do pośredników – UNIQA Bliżej Agentów oraz Akcelerator Wiedzy Brokera i Akcelerator Wiedzy Agenta;
- nawiązanie współpracy z kolejnymi 3,5 tys. OFWCA;
- Zamknięcie zdecydowanej większości spraw (ponad 85% do połowy grudnia) związanych z wrześniową powodzią.
- Uzyskanie oceny ratingowej S&P Global Ratings na poziomie „A” z perspektywą stabilną.
- Błyskawiczne podjęcie wielu działań na rzecz pomocy poszkodowanym w wypadkach w Szczecinie i na obwodnicy Gdańska oraz szeroką kampanię informującą o podjętych krokach i zapobiegającą ewentualnym kontrowersjom, mogącym negatywnie wpłynąć na wizerunek zakładu.
- Przyjęcie ambitnych planów wzrostu w segmencie dealerskim, biznesie korporacyjnym, grupowych oraz indywidualnych ubezpieczeniach na życie.
- Konsekwentną działalność edukacyjną i społeczną związaną z przeciwdziałaniem hejtowi.
UBEZPIECZYCIEL ROKU
Warta w uznaniu dla:
- szybkiej i sprawnej reakcji na wrześniową powódź w południowo-zachodniej Polsce, czego efektem było zamknięcie 95% z 15 tys. szkód zgłoszonych z tytułu żywiołu według stanu na połowę grudnia 2024 r.;
- organizacji programu „Czas na ATOM”, pionierskiej inicjatywy edukacyjnej, przygotowującej polską branżę ubezpieczeniową do wyzwań związanych z energetyką jądrową, łączącej teorię z praktyką, dzięki czemu uczestnicy programu zyskali dostęp do wiedzy eksperckiej podczas seminariów oraz mogli złożyć wizytę w Elektrowni Atomowej Chooz we Francji, jednej z najnowocześniejszych instalacji jądrowych w Europie;
- intensywnego wzbogacania oferty produktowej, w ramach której udostępniono m.in. ubezpieczenie upraw rolnych z dopłatą do składki z budżetu państwa pod nazwą Warta Uprawy, nową odsłonę polisy „Leczenie za granicą Plus” zapewniającą pionierską na polskim rynku możliwość skorzystania z innowacyjnych metod leczenia nowotworów za granicą w ramach spersonalizowanej terapii onkologicznej – medycyny precyzyjnej, ubezpieczenie Koszty Odwołania Podróży zapewniające ochronę na wypadek konieczności odwołania wyjazdu;
- kontynuacji polityki wzmacniania współpracy z brokerami w ramach Akademii Brokera, która w 2024 r. została zdominowana przez tematykę związaną z kwestiami pozyskiwania tzw. czystej i niskoemisyjnej energii, oraz wydarzenia „Spojrzenie na ryzyko z 45. piętra”, a także zacieśniania współpracy z agentami w ramach spotkań „Kawa z Wartą”, „Warta Express” i cyklu szkoleń „Edu piątek”;
- sukcesu serwisu do zarządzania ubezpieczeniami Moja Warta – w rok od uruchomienia skorzystało z niego ponad milion użytkowników;
- udostępnienia nowoczesnego i zintegrowanego z systemem sprzedażowym Warty programu eCargo ułatwiającego klientom samodzielne ubezpieczenie przesyłki w transporcie w ramach zawartej umowy typu open cover;
- nowych funkcjonalności w ramach Portalu dla Brokera, takich jak zgłoszenie szkody czy ofertowanie prostych produktów korporacyjnych;
- zwycięstwa autorskiego projektu pod nazwą Warta Direct w konkursie Talanx Transformation Award – rozwiązanie polskiego ubezpieczyciela zdobyło najwięcej głosów pracowników Grupy HDI;
- stworzenia inicjatywy Kobieta Warta Uwagi, w ramach której brokerki mogą spojrzeć na siebie z innej perspektywy – mówić swobodnie o wyzwaniach, pasjach, a także o problemach, które napotykają;
- uzyskania po raz siódmy z rzędu najlepszego rezultatu w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego w segmencie ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych.
MULTIAGENCJA ROKU
CUK Ubezpieczenia za:
- wzmocnienie pozycji w sektorze dystrybucji ubezpieczeń dzięki zakupowi biznesu detalicznego Grupy Punkta obejmującego multiagencje Arrant, Punkta i Profi Insurance oraz spółkę technologiczną Punkta Innovation Lab;
- wprowadzenie kolejnych kanałów dystrybucji oraz rozwiązań ją wspierających, takich jak uruchomienie sprzedaży polis za pośrednictwem strony internetowej sieci sklepów Żabka, rozpoczęcie współpracy z Notus Finanse, w ramach której klienci pośrednika finansowego uzyskają dostęp do pełnej gamy ubezpieczeń majątkowych, a on sam do zaawansowanych technologii sprzedażowych multiagencji, oraz przedłużenie współpracy z Payback Polska;
- rozbudowę oferty produktowej w ramach autorskiej linii Bezpieczni z CUK o ubezpieczenie komunikacyjne CUK Auto Pakiet, opracowane we współpracy z Trasti, oraz polisę turystyczną CUK Travel stworzoną wraz z Allianz Polska;
- wprowadzenie wielu innowacji w internetowej sprzedaży polis, których efektem był błyskawiczny wzrost wyniku z dystrybucji w kanale online, oraz wdrożenie istotnych zmian w firmowym CRM, np. nowy interfejs kalkulatora, funkcje ułatwiające wybór i porównanie ofert oraz integracja z kanałem agencyjnym (OmniCUK) i kanałem direct (CUK Direct dla Agenta), oddających agentom do dyspozycji nowe funkcjonalności, pozwalające na szybszą obsługę klienta;
- przeprowadzenie wraz z agencją badawczą ARC Rynek i Opinia pierwszego w Polsce badania agentów ubezpieczeniowych pozwalającego zidentyfikować potrzeby, obawy oraz pożądane przez pośredników kierunki rozwoju w kluczowych obszarach produktowych, sprzedażowych, technologicznych, szkoleniowych i marketingowych;
- pierwsze miejsce wśród multiagencji w niezależnym rankingu B2B.com oraz najwyższą liczbę wskazań klientów w badaniu przeprowadzonym przez SW Research;
- wsparcie finansowe, organizacyjne i sprzętowe agentów i placówek z terenów dotkniętych przez powódź.
PRODUKT ROKU
„Ubezpieczeniowy program wsparcia w chorobie” autorstwa Nationale-Nederlanden i Grupy LUX MED,w uznaniu dla:
- oferty zapewniającej kompleksowe, koordynowane wsparcie w przypadku choroby, w tym poważnych zachorowań, obejmujące:
- diagnostykę, hospitalizację, leczenie operacyjne, rehabilitację,
- zabezpieczenie finansowe, również w przypadku chorób onkologicznych i kardiologicznych,
- ochronę zdrowotną i finansową do 1 mln zł w przypadku poważnego zachorowania,
- dostęp do ponad 300 placówek własnych LUX MED, 16 szpitali własnych oraz sieci 3 tys. placówek partnerskich;
- pozytywnego odbioru produktu przez klientów (1400 polis sprzedanych w ciągu około dwóch miesięcy, które wygenerowały 2,6 mln zł składki).
INNOWACJA ROKU
Program ENERGY PRO PZU i PZU Lab, w uznaniu dla:
- unikatowości rozwiązania, które kompleksowo wspiera przedsiębiorstwa w inwestycjach w odnawialne źródła energii, łącząc zaawansowaną analizę inżynieryjną, najnowsze technologie i precyzyjne rozwiązania ubezpieczeniowe;
- zapewnienia dostępu do najnowszych osiągnięć naukowych i ich praktyczne zastosowanie dzięki strategicznej współpracy z Instytutem Maszyn Przepływowych PAN oraz Centrum Badawczym KEZO;
- holistycznego podejścia do zarządzania ryzykiem, zapewniającego najwyższe standardy bezpieczeństwa w całym cyklu życia projektu OZE – od projektowania przez montaż, aż po eksploatację, co minimalizuje ryzyka techniczne i finansowe;
- edukowania klientów i brokerów ubezpieczeniowych w zakresie zrównoważonego rozwoju, podnoszenia świadomości przedsiębiorstw w zakresie korzyści ekonomicznych, ekologicznych i bezpieczeństwa związanych z wdrażaniem OZE;
- położenia szczególnego nacisku na prewencję, zarówno poprzez certyfikację urządzeń i procesów, jak i zaawansowane analizy ryzyka, co pozwala ograniczyć liczbę szkód i kosztów związanych z ich likwidacją.
Artur Makowiecki
redaktor portalu www.gu.com.pl