Global Data AI, ESG i cyber to tematy roku 2025

0
189

Branża ubezpieczeniowa w 2025 r. będzie definiowana przez transformacyjne oddziaływanie sztucznej inteligencji, czynniki ESG i zarządzanie ryzykiem cybernetycznym – wynika z badania trendów wśród konsumentów ubezpieczeń w 2024 r. przeprowadzonego przez Global Data.

Badanie ujawnia, że konsumenci na świecie są otwarci na wypróbowywanie narzędzi AI na wszystkich obszarach łańcucha wartości, obchodzi ich zrównoważony rozwój i są zainteresowani osobistą ochroną cyberubezpieczeniową.

Jednocześnie ubezpieczyciele stają w obliczu zarówno wyzwań, jak i szans, aby wprowadzać innowacje, personalizować oferty i wykorzystywać nowe technologie, takie jak samochody elektryczne i internet rzeczy.

Z badania wynika ogólnie pozytywne nastawienie wobec wykorzystywania narzędzi AI do ustalania wysokości składek – 43% wszystkich użytkowników ubezpieczeń nie ma nic przeciwko takim narzędziom. Występują pewne różnice w zależności od regionu – konsumenci chińscy są najbardziej otwarci na tę technologię, natomiast australijscy najmniej, ale ubezpieczyciele mogą ją stosować wszędzie na świecie, jako że zapewnia ona sprawny kanał komunikacji 24/7, redukując stres związany z problemami odnoszącymi się do komunikacji telefonicznej czy mailowej.

Czynniki ESG już zdążyły się znaleźć w centrum strategii ubezpieczycieli i oczekuje się, że będą coraz mocniej uwzględniane w polisach w ciągu następnych 10 lat. Ubezpieczyciele mają stosunkowo długoterminowe cele i indywidualne inicjatywy budowane wokół ESG i zrównoważonego rozwoju, ale bardzo niewiele produktów głównego nurtu faktycznie koncentruje się na ESG. Tymczasem ponad połowa badanych (51,3%) uważa, że ubezpieczyciele mają do odegrania rolę w walce ze zmianami klimatycznymi.

Ubezpieczenia cyber to obecnie niewątpliwie jeden z najważniejszych tematów ubezpieczeniowych, ale osobiste ubezpieczenia cyber są znacznie mniej widoczne niż tego rodzaju ubezpieczenia dla firm. Wydaje się to stwarzać możliwości dla ubezpieczycieli. 26,4% badanych konsumentów jest zainteresowanych zakupem indywidualnego ubezpieczenia cyber. Zainteresowanie przejawiają zwłaszcza konsumenci z grupy wiekowej 18–24, gdzie 36,7% rozważałoby zakup takiej polisy, co wskazuje na znaczny potencjał wzrostu na tym rynku.

Badanie przeprowadzono na próbie 5520 respondentów z 11 krajów świata.

AC