Polskie insurtechy skupiają się na rynku majątkowym

0
413

Polskie insurtechy to w głównej mierze podmioty, które widzą swoją rolę jako dostawcy rozwiązania wspierającego działalność dojrzałych organizacji. Wybrały one określony element ubezpieczeniowego łańcucha wartości, który chcą usprawnić dzięki swoim rozwiązaniom, i z taką ofertą kierują się do ubezpieczycieli. W takim modelu działają 24 insurtechy spośród 30, które uwzględniono w raporcie zatytułowanym „Insurtechy w Polsce, vol. 4”, autorstwa cashless.pl.

Pozostałe 6 insurtechów działa w formule MGA, przejmując na siebie szereg kompetencji zakładu ubezpieczeń. Brak natomiast podmiotów, które byłyby startupami samowystarczalnymi, zdolnymi do konkurencji z tradycyjnymi firmami. W ocenie autorów raportu, najbliżej takiego statusu jest Trasti.

Najczęściej wskazywanym przez insurtechy modelem biznesowym jest B2B (21 podmiotów, mogły wskazać więcej niż jeden model). Serwis zwraca uwagę, że ubezpieczeniowe startupy zazwyczaj dostarczają rozwiązania technologiczne zakładom, ale też sporo z nich rozwija narzędzia dla agentów (8). Z kolei 12 wskazań zyskał model B2C (bezpośrednio do klienta detalicznego), natomiast 12 – B2B2C (współpraca z partnerem, który zaoferuje produkt insurtechu klientowi).

Jako obszary, w których najczęściej wprowadzane są usprawnienia, insurtechy wskazały:

  • dystrybucję – 21 wskazań (można było wskazać więcej niż jeden model)
  • tworzenie produktów ubezpieczeniowych lub underwriting i ocena ryzyka – 13
  • likwidację szkód – 9

Najwięcej insurtechów zadeklarowało świadczenie usług w obszarze ubezpieczeń majątkowych, zwłaszcza komunikacyjnych (16 wskazań, można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź) lub detalicznych pozakomunikacyjnych (17). Jedynie 3 wskazania zdobyły ubezpieczenia korporacyjne. Równie słabo wypadły ubezpieczenia na życie i zdrowie (po 4 podmioty).

Autorzy raportu wskazują, że 19 ubezpieczeniowych startupów zadeklarowało, iż zarabia na siebie.

Podczas odbywającej się 8 kwietnia prezentacji raportu ogłoszono również zwycięzcę w rywalizacji w konkursie „Insurtech roku”. Kapituła, w skład której weszli branżowi eksperci, przyznała ten tytuł Quantee.

Raport

(AM, źródło: cashless.pl)