Technologia AI skraca czas rozpatrywania szkód z dni do sekund

0
507

W sytuacji, gdy ubezpieczone straty spowodowane klęskami żywiołowymi rosną nawet o 83% i przekraczają 100 mld euro czwarty rok z rzędu, technologia PortalPRO oparta na sztucznej inteligencji dostarcza rozwiązania do szybkiego przetwarzania 80% szkód bez inspekcji i zmniejszania wypłat nawet o 30% przy jednoczesnym zwalczaniu oszustw.

Wraz z przyspieszeniem zmian klimatycznych klęski żywiołowe stają się niepokojącą normą. W ciągu ostatnich dwóch dekad częstotliwość klęsk żywiołowych związanych z klimatem w Europie wzrosła o 83%, przynosząc bezprecedensowe wyzwania dla branży ubezpieczeniowej. W samej Polsce ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak nawałnica Borys w 2024 r., spowodowały rozległe powodzie, w wyniku których ubezpieczyciele musieli obsłużyć ponad 48 tys. roszczeń w ciągu zaledwie dwóch miesięcy.

Wąskie gardła i oszustwa

Klęski żywiołowe w pierwszych dwóch kwartałach 2024 r. spowodowały straty o łącznej wartości 258 mld dol. na całym świecie i ubezpieczone straty w wysokości co najmniej 102 mld dol.

W Polsce ubezpieczyciele, tacy jak PZU, stanęli w obliczu rosnącej presji, wypłacając prawie 400 mln zł odszkodowań w ciągu kilku tygodni od wrześniowych niszczycielskich powodzi.

Wraz ze wzrostem liczby szkód wąskie gardła w przetwarzaniu i rosnące przypadki oszustw obciążają zasoby branży i podważają zaufanie klientów, ale także stwarzają przestrzeń do wykorzystania nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, w celu złagodzenia tej presji.

Narzędzie do zarządzania szkodami

PortalPRO, firma z ekosystemem rozwiązań PropTech do technicznego utrzymania nieruchomości (w tym napraw, przeglądów, wycen, remontów) wykorzystuje swoje, oparte na sztucznej inteligencji, narzędzie do zarządzania szkodami, aby zmienić sposób, w jaki ubezpieczyciele reagują na wzrost liczby roszczeń w takich sytuacjach kryzysowych.

Dzięki automatyzacji i wykrywaniu oszustw w czasie rzeczywistym oraz szacowaniu cen szkody mogą być przetwarzane w zaledwie trzy sekundy, nawet w godzinach szczytu, zapewniając szybką reakcję w razie potrzeby.

Klęski żywiołowe nie są już wyjątkiem – są nową normalnością – powiedział Dalius Šimaitis, dyrektor generalny PortalPRO. – Ponieważ zmiany klimatyczne przyspieszają, ubezpieczyciele muszą przyjąć rozwiązania, aby sprostać rosnącemu ryzyku dla swoich klientów. Naszym celem jest uczynienie ubezpieczeń inteligentniejszymi, szybszymi i bardziej adaptacyjnymi, zapewniając, że ubezpieczyciele i posiadacze polis są przygotowani na przyszłe wyzwania. Chodzi o przekształcenie przeciwności w możliwości i napędzanie innowacji, które przynoszą korzyści wszystkim.

Zwiększenie wydajności

System może obsłużyć do 80% spraw bez konieczności przeprowadzania inspekcji na miejscu, pomagając zminimalizować opóźnienia i poprawić wydajność. Jego narzędzia do zarządzania szkodami również z dokładnością oznaczają podejrzane szkody, zmniejszając wypłaty za nie nawet o 30%, zapewniając jednocześnie uczciwy i dokładny proces.

To, co wcześniej zajmowało dni lub tygodnie, teraz zajmuje kilka chwil. Optymalizując zasoby w ten sposób, narzędzie nie tylko zmniejsza koszty, ale także wzmacnia relacje z klientami, zapewniając wsparcie wtedy, gdy jest ono najpilniej potrzebne – wyjaśnił Sebastian Markiewicz, krajowy menedżer PortalPRO w Polsce.

Według wewnętrznych danych firmy, po poważnej burzy na Litwie w sierpniu 2024 r. PortalPRO przetwarzał szkody dziesięć razy szybciej niż tradycyjne metody, skracając standardowy czas cyklu z ośmiu dni do minut – oszczędzając firmom ubezpieczeniowym łącznie ok. 50 dni. W niedalekiej przyszłości dalsza integracja zautomatyzowanych systemów może zwiększyć wydajność przetwarzania szkód ubezpieczeniowych o 600%.

Wsparcie utrzymania nieruchomości

Rozwiązania PortalPRO, w tym wykrywanie szkód w czasie rzeczywistym, szacowanie napraw, uczciwe ceny rynkowe i dopasowywanie usługodawców, zostały przyjęte do utrzymania nieruchomości na Litwie, w Portugalii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech i w Czechach.

Narzędzia te mają na celu wsparcie utrzymania nieruchomości i pomoc zarządcom nieruchomości w zapewnieniu ich długowieczności. Firma bada obecnie zastosowania dla sektora ubezpieczeniowego.

Dariusz Chorostowski
wiceprezes PortalPRO
dariusz.chorostowski@portalpro.pl