Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów został wpisany projekt rozporządzenia w sprawie określenia zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego występujących na terytorium Ukrainy. Ma on stworzyć ramy dla zatwierdzonego przez KE programu pomocowego reasekuracji z udziałem Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, dzięki któremu polskie firmy transportowe chcące bezpośrednio dostarczać towary ukraińskim odbiorcom będą mogły ubezpieczyć taką działalność w krajowych zakładach ubezpieczeń.
W uzasadnieniu do projektu napisano, że po pełnoskalowej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w 2022 r. zakłady ubezpieczeń oferujące ubezpieczenia transportowe wyłączają z ochrony obszar państwa ukraińskiego w obowiązujących umowach ubezpieczenia lub wstrzymują zawieranie nowych w odniesieniu do rynku nad Dnieprem, o standardowych wyłączeniach ryzyk wojennych nie wspominając. Problem dotyczy szczególnie OC przewoźnika, ubezpieczeń cargo oraz AC. W efekcie tego przewóz towarów na terytorium Ukrainy w związku z wysokim ryzykiem wystąpienia szkód na skutek zdarzeń związanych z działaniami wojennymi staje się nieopłacalny. Projekt ma na celu usunięcie tej przeszkody i tym samym zwiększenie udziału przewoźników w obsłudze wymiany handlowej pomiędzy Polską i Ukrainą, co zdaniem projektodawcy pozwoli na poprawę sytuacji branży transportowej w Polsce.
Doprecyzowanie zakresu ochrony
Proponowane rozwiązanie polega na określeniu na podstawie upoważnienia ustawowego dla Rady Ministrów, zawartego w art. 2 ust. 10 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o ubezpieczeniach gwarantowanych przez Skarb Państwa (UUGSP), zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego w rozumieniu art. 2 ust. 8b tego aktu, występujących na terytorium Ukrainy, oraz przyczyn i dopuszczalnego okresu przejmowania tak określonego ryzyka przez KUKE, a także ograniczeniu ryzyka nadzwyczajnego do ryzyk pokrywanych ubezpieczeniami z grupy 3, 4, 7, 10 i 13 działu II, wedle załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 poz. 838, z późn. zm.), tj. dotyczących transportu drogowego i szynowego (kolejno ubezpieczenia: casco pojazdów lądowych, casco pojazdów szynowych, przedmiotów w transporcie, obejmujące szkody w transportowanych przedmiotach, niezależnie od każdorazowo stosowanych środków transportu, OC wszelkiego rodzaju wynikającej z posiadania i użytkowania pojazdów lądowych z napędem własnym, łącznie z ubezpieczeniem odpowiedzialności, OC ogólnej).
Zielone światło KE
Zgodnie z zamysłem projektodawcy projekt będzie stanowił ramy dla programu pomocowego reasekuracji. Na jego wdrożenie wyraziła zgodę Komisja Europejska. Program wsparcia reasekuracyjnego w ubezpieczeniach w transporcie ma wartość 1,5 mld euro (6,4 mld złotych). Pomoc przewidziana w programie będzie miała formę reasekuracji gwarantowanej przez Skarb Państwa na poziomie 80%. Pozostałe 20% wezmą na siebie ubezpieczyciele. Program będzie obowiązywał do 30 czerwca 2027 r.
Projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2025 r.
(AM, źródło: gov.pl, „GU”)