Global Data: Amerykańskie cła hamują wzrost na morzu i w powietrzu

0
109

Dla branży ubezpieczeń morskich, lotniczych i transportowych (MAT), dla której prognozowano skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na lata 2025–2029 na poziomie 6,9% przed nałożeniem przez USA ceł wzajemnych, obecnie spodziewany jest CAGR 6,4% wyrażający wzrost składki przypisanej.

Ogłoszone przez prezydenta USA taryfy składają się z podstawy 10% i dodatkowych 10–245%. Wyższe cła są zazwyczaj nakładane na określone produkty, ale ogólna stawka 10% nałożona na wszystkie kraje będzie mieć negatywny wpływ na globalną gospodarkę. Ucierpią zwłaszcza kraje, których gospodarka jest uzależniona od eksportu do USA. Na razie wprowadzenie nowych taryf celnych zostało wstrzymane na 90 dni dla wszystkich z wyjątkiem Chin.

USA odpowiadały za około 50% globalnych składek z ubezpieczeń MAT w 2024 r. Według skorygowanych prognoz w 2025 r. wysokie cła wzajemne spowodują spadek amerykańskich składek z ubezpieczeń MAT o 1,4%, podczas gdy negatywny wpływ na globalne ubezpieczenia MAT wyniesie 0,7%. USA są największym na świecie importerem, natomiast Meksyk, Chiny, Kanada, Niemcy i Japonia w 2023 r. stanowiły czołową piątkę krajów eksportujących, odpowiadając za 53% całego amerykańskiego importu.

Global Data spodziewa się, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu składek z ubezpieczeń morskich, lotniczych i transportowych na lata 2025–2029 spadnie o 0,5 pp. w Meksyku, 0,6 pp. w Chinach, 0,5 pp. w Kanadzie, 0,5 pp. w Niemczech i 0,2 pp. w Japonii.

Taryfy celne „Dnia wyzwolenia” zaburzą globalne ubezpieczenia MAT, ponieważ wzrost składek spowolni w 2025 r. i w latach następnych w porównaniu z wcześniejszymi prognozami. Wpłynie to również na rentowność ubezpieczycieli MAT na całym świecie.

Spadek wskaźnika wzrostu składek z ubezpieczeń MAT będzie wynikać zarówno ze spadku eksportu, jak i wartości eksportowanych towarów. W przypadku gdy eksporter bierze na siebie koszt cła, koszt towarów spadnie, więc zmaleje suma ubezpieczona, a co za tym idzie składka. Z drugiej strony, jeśli koszt cła ponosi importer, przeniesie go na konsumenta, co doprowadzi do spadku popytu.

Dla zrównoważenia wyższych ceł importerzy zaczynają albo konsolidować transporty, albo zwiększać wielkość zamówień. Ryzyko kradzieży i uszkodzenia rośnie wskutek koncentracji towaru wysokiej wartości. Ponadto nałożenie zrewidowanych taryf celnych na różne kraje skomplikuje procedurę odprawy, co doprowadzi do wzrostu opłat za postojowe i składowanie.

Ubezpieczyciele poniosą dodatkowe koszta, aby uaktualnić polisy z uwzględnieniem całej złożoności i ryzyk dodatkowych. Zwiększone koszta likwidacji szkód w cargo morskim, cargo lotniczym i transporcie wpłyną na rentowność ubezpieczycieli.

W sumie wyższe cła zakłócą funkcjonowanie globalnych ubezpieczeń MAT, wpływając niekorzystnie na wzrost sumy składek, przy jednoczesnym wzroście ryzyk towarzyszących. Ubezpieczyciele muszą zachować czujność, jako że wyższe koszta likwidacji szkód spowodują erozję rentowności. Ubezpieczyciele MAT w USA stracą swój udział w globalnym rynku, gdzie przypisują połowę biznesu MAT.

AC