Compensa chce nauczyć uczestników ruchu drogowego wzajemnego szacunku

0
165

Blisko połowa uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Compensy wskazuje, że uczestnicy ruchu drogowego nie okazują sobie szacunku i zrozumienia, co negatywnie przekłada się na poziom bezpieczeństwa kierowców, rowerzystów oraz pieszych. Chcąc to zmienić, ubezpieczyciel uruchomił kampanię społeczną pod hasłem „Ta wspólna historia kołem się toczy”. Jej celem jest promowanie zgody i wzajemnego szacunku między kierowcami, rowerzystami i innymi uczestnikami ruchu drogowego.

Z odpowiedzi uczestników badania Compensy wynika, że co drugi kierowca postrzega rowerzystów jako lekkomyślnych i nieprzewidywalnych, a 47% rowerzystów uważa, że kierowcy są zbyt pewni i dominujący na drodze. Członków pierwszej z grup najczęściej irytuje jazda rowerem po jezdni mimo obecności ścieżki rowerowej (59% wskazań), brak sygnalizacji manewrów (58%) czy przejeżdżanie przejściami dla pieszych (42%). Z kolei rowerzyści wskazują bliskie wyprzedzanie (44%), nadmierną prędkość aut (43%) czy wymuszanie pierwszeństwa (38%).

Obie grupy respondentów podkreślają, że największym zagrożeniem na drodze jest brak przewidywalności: po stronie cyklistów to brak sygnalizacji (47%), po stronie kierowców – wyprzedzanie bez odstępu (42%) i zajeżdżanie drogi (38%). 37% ankietowanych ocenia, że druga grupa stosuje się do przepisów ruchu drogowego.

– Badanie pokazuje, jak bardzo jesteśmy podzieleni i zamykamy się w swoich bańkach. Dlatego celem naszej kampanii jest budowanie zgody społecznej i empatii wśród użytkowników dróg. Często zapominamy, że korzystając z dróg, możemy odgrywać różne role – jednego dnia jesteśmy kierowcą, następnego jedziemy na wycieczkę rowerową z rodziną, a kolejnego poruszamy się pieszo. Zmiana sposobu myślenia o innych uczestnikach ruchu przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom dróg, bo w końcu wszyscy chcemy bezpiecznie dotrzeć do celu – mówi Daniel Byster, dyrektor Biura Marketingu i Sprzedaży Cyfrowej Compensy.

Emocje i stereotypy

Połowa uczestników ruchu drogowego uważa, że kierowcy i rowerzyści okazują sobie nawzajem szacunek na drodze. Zdecydowanie bardziej optymistycznie oceniają to kierowcy (69%) niż rowerzyści (44%). Wśród tych ostatnich przeważają takie emocje, jak złość (54%) i frustracja (49%), natomiast kierowcy częściej wskazują na irytację (57%) i rozdrażnienie (41%). Z kolei 85% ankietowanych wyraża chęć zmiany swojego zachowania na drodze, z czego 52% deklaruje, że zrobi to z pełnym przekonaniem. W grupie wyłącznych rowerzystów odsetek ten wzrasta do 87%.

Jako klucz do poprawy relacji na drodze badani wskazują zarówno kwestie infrastrukturalne: nowe ścieżki rowerowe (44%) czy lepsze oświetlenie (41%), jak i działania społeczne. 33% ankietowanych wskazuje na empatię i komunikację, 28% na działania edukacyjne, a 27% na promowanie postawy wzajemnego szacunku i zrozumienia.

Edukacja w praktyce

Aby poprawić te statystyki, Compensa rozpoczyna ogólnopolski cykl wydarzeń edukacyjnych pod nazwą „Miasteczko Compensy”. To przestrzeń, w której różni użytkownicy dróg będą mogli się lepiej poznać i zrozumieć. Uczestnicy poznają zasady bezpieczeństwa na drodze, patrząc na nie z różnych perspektyw. Partnerem „Miasteczek Compensy” jest Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

– Edukacja jest pierwszym krokiem w budowaniu kultury szacunku w ruchu drogowym, dzięki której wszyscy uczestnicy będą czuli się komfortowo i bezpiecznie. Na drodze nie jesteśmy przeciwnikami – jesteśmy sąsiadami, którzy mogą się wzajemnie wspierać. Właśnie dlatego stawiamy na dialog i naukę, pokazując perspektywę wszystkich uczestników ruchu, bo tylko wspólnie zbudujemy bezpieczeństwo dla każdego – mówi Daniel Byster.

W czerwcu wybrane szkoły na południu Polski odwiedzą mobilne strefy edukacyjne. W specjalnie zaaranżowanej przestrzeni uczestnicy wydarzenia poznają zasady pierwszej pomocy czy będą trenować refleks i koncentrację na urządzeniach interaktywnych. Częścią wydarzeń będą również pokazy ratownictwa oraz warsztaty z bezpiecznego poruszania się na rowerze. Dodatkową atrakcją będzie spotkanie z Krystianem Herbą – sześciokrotnym rekordzistą Guinnessa w trialu rowerowym, który pokaże, że jazda na rowerze to nie tylko sport, ale i odpowiedzialność.

W lipcu i sierpniu „Miasteczka Compensy” pojawią się w popularnych miejscowościach turystycznych nad Bałtykiem i na Mazurach. Tu także powstaną strefy bezpieczeństwa, w których turyści i mieszkańcy będą mogli zdobywać praktyczne umiejętności – od udzielania pierwszej pomocy po właściwe zachowanie na drodze. Finał kampanii odbędzie się na początku września, kiedy „Miasteczko Compensy” odwiedzi Warszawę i Łódź.

Szerszy wymiar kampanii

Oprócz badania, które pokazuje źródła napięć między różnymi uczestnikami ruchu drogowego, kampania społeczna obejmie działania w mediach społecznościowych i internecie promujące postawy wzajemnego zrozumienia oraz szacunku wśród uczestników ruchu drogowego. We wrześniu Compensa planuje przekazać do szkół pakiet materiałów edukacyjnych, przygotowanych wspólnie z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, które umożliwią nauczycielom prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w duchu wzajemnego szacunku i zrozumienia.

O badaniu

Badanie „Współistnienie kierowców i rowerzystów” zostało przeprowadzone przez Spotlight Research na zlecenie Compensy w maju 2025 roku na ogólnopolskiej próbie 502 osób w wieku 18–64 lata, które identyfikują się jako kierowcy samochodów lub rowerzyści. Metoda badania: CAWI

(AM, źródło: Compensa)