Trzy czwarte polskich uczestników badania „International Travel Confidence Index 2025” przeprowadzonego na zlecenie Allianz Partners planuje wakacyjny wyjazd w okresie od czerwca do września. Coraz więcej osób wybierających się wakacje decyduje się na dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia turystycznego.
Z odpowiedzi ankietowanych z Polski wynika, że 58% z nich spędzi wakacje w kraju: najwięcej nad morzem (32%) oraz w górach (22%). Z kolei 35% wyjedzie za granicę. Średni budżet, jaki planują przeznaczyć, to około 6,43 tys. zł w przeliczeniu na jedno gospodarstwo domowe (wzrost o 1091,71 zł w stosunku do 2024 r.) co plasuje Polaków w czołówce najoszczędniejszych turystów w UE.
– Wyniki badania „International Travel Confidence Index 2025” pokazują, że Polacy niezmiennie kochają letni wypoczynek. Wakacje są ważnym czasem regeneracji i oderwania od codzienności, nawet jeśli oznacza to konieczność ograniczenia innych wydatków. To zjawisko obserwujemy także w innych krajach Europy, jednak w Polsce trend jest szczególnie wyraźny – mówi Agnieszka Krupa, dyrektorka zarządzająca Allianz Partners Polska.
Ubezpieczenia coraz popularniejsze
Wraz ze wzrostem wakacyjnych wydatków rośnie w Europie świadomość potencjalnych kosztów związanych z zakłóceniami podróży. Coraz więcej osób planujących wyjazd decyduje się na dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia turystycznego. Aż 69% (wzrost o 3 pp.) respondentów z Polski deklaruje, że wykupi ubezpieczenie turystyczne lub już je posiada. Badanymi kieruje przede wszystkim chęć zapewnienia sobie pomocy medycznej i powrotu do kraju (57%) oraz zwrot ewentualnych kosztów leczenia za granicą (50%). Coraz większe znaczenie dla nabywców ubezpieczeń podróżnych ma szybka obsługa roszczeń i dostęp do telemedycyny 24/7 – oczekuje tego ponad 80% badanych.
– W 2025 roku widać wyraźny zwrot ku bardziej świadomemu, odpowiedzialnemu i spersonalizowanemu podróżowaniu. W tym kontekście rośnie rola ubezpieczeń turystycznych. Oczekujemy od nich nie tylko ochrony, ale także realnego wsparcia: szybkiej obsługi, całodobowej pomocy medycznej i rozwiązań, które zwiększają komfort podróży – dodaje Agnieszka Krupa.
Choć popularność ubezpieczeń turystycznych w Polsce rośnie, nadal 31% respondentów nie decyduje się na ich zakup. Główne powody to przede wszystkim przekonanie, że ubezpieczenie nie jest potrzebne – bo podróż jest krótka (30%), tania (17%) lub cel uznawany za bezpieczny (20%). Ponadto 24% badanych spośród rezygnujących z zakupu ubezpieczenia, kieruje się przekonaniem, że wystarczy zdać się na własną odpowiedzialność.
O badaniu
Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners przez OpinionWay na grupie 9300 osób z 9 europejskich krajów metodą CAWI w dniach 11–22 kwietnia 2025 r. W Polsce badaniem objętych zostało 1045 respondentów.
(AM, źródło: dfusion)