Jak osobowość wpływa na negocjacje i zarządzanie (2)

0
215

W tym artykule przedstawię szczegółowo style zachowania związane z osobowością, aby pomóc ci w rozpoznaniu dominujących sposobów ludzkich zachowań.

Zrozumienie znaczenia tej koncepcji będzie miało istotny wpływ na sposób, w jaki przekonujesz oraz wpływasz na innych ludzi.

Styl towarzyski

Osoby towarzyskie są dynamiczne, otwarte i zorientowane na ludzi. Uwielbiają mieć do czynienia z innymi, nawiązywać kontakty towarzyskie, dobrze wyglądać, prowadzić kreatywne działania, być w centrum uwagi, zdobywać uznanie i aprobatę w oczach innych.

Osoby towarzyskie nie lubią interesować się szczegółami, pracować w powolnym tempie lub zajmować się nużącymi rzeczami. Przeważnie podejmują decyzje, biorąc pod uwagę to, co robią inni ludzie, i kierują się społecznym dowodem słuszności oraz mediami społecznościowymi.

Osoby tego typu zwykle szukają kariery związanej z kreatywnością, reklamą, relacjami publicznymi, rozrywką lub branżą hotelarsko-gastronomiczną.

Styl dyrektywny

Te osoby są dynamiczne i bezpośrednie, zwykle bardziej zamknięte w sobie i zorientowane na zadanie. W tym modelu nazywamy je osobami dyrektywnymi – nie bez powodu, bo lubią dyrygować innymi. Osoby dyrektywne lubią szefować. Lubią sprawowanie władzy i kierowanie, szybkie tempo, spektakularne osiągnięcia, sukces, pieniądze i dobry wygląd. Lubią też budować firmy i robić rzeczy prestiżowe.

Nie lubią niepotrzebnych kontaktów towarzyskich, powolnego tempa, ludzi, których uznają za „nudnych” lub „głupich”, niepotrzebnych szczegółów, a przede wszystkim – mówienia im, co mają zrobić. Szybko przetwarzają dane, wyciągają z nich wnioski, i podejmują działania, często zdając sobie sprawę z tego, że nie mają jeszcze wszystkich informacji, lecz niemniej działają, wiedząc, że reszta „wyjdzie w praniu”.

Osoby dyrektywne często prowadzą własne firmy lub większe organizacje albo też zajmują wyższe stanowiska zarządcze, sprzedając najdroższe produkty, budując imperia lub cokolwiek WIELKIEGO.

Styl refleksyjny

Kolejna grupa to osoby refleksyjne – to działający powoli, zorientowani na zadanie ludzie, którzy, wierz mi lub nie, oddają się refleksji, czyli myślą. Osoby refleksyjne są zwykle skrupulatne, działają powoli, koncentrują się na szczegółach, pasjonują je kwestie techniczne lub praktyczne, wliczając w to naukę.

Ogólnie rzecz biorąc, nie lubią osób działających pospiesznie, osób zachowujących się krzykliwie i takich, które chcą się spoufalać. Przed podjęciem decyzji słuchają uważnie, zadają pytania i powoli przyswajają szczegóły. Przetwarzają informację w metodyczny, racjonalny i logiczny sposób. Zajmują się faktami i często dwa razy je sprawdzają, zanim wyciągną wnioski.

W przeciwieństwie do osób dyrektywnych osoby refleksyjne nie wyciągają pochopnych wniosków i zrobią wszystko, aby odpowiednio zbadać sprawę, zanim podejmą decyzję. Znajdziesz je wśród osób, które wybierają karierę w księgowości, inżynierii, nauce, informatyce; są dobrymi radcami prawnymi (ale nie adwokatami, którzy muszą być bardziej otwarci i zorientowani na ludzi, dumnie paradując po sądzie).

W ten sposób dotarliśmy do ostatniego stylu osobowości, który obejmuje osoby działające w wolniejszym tempie i zorientowane na innych, nazywamy je osobami relacyjnymi.

Styl relacyjny

Osoby relacyjne działają w stosunkowo wolnym tempie i ponieważ są zorientowane na innych, uwielbiają im pomagać i doradzać. Nie lubią ludzi działających szybko i narzucających się. Podejmują decyzje, biorąc pod uwagę poziom energii i reakcje innych w większym stopniu niż fakty.

Znajdziesz je wśród osób dbających o innych, w tym nauczycieli, szczególnie przedszkolnych, wśród zawodów medycznych i psychologów oraz w branży zasobów ludzkich.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Część 1 w Gazecie Ubezpieczeniowej nr 24