Europa Ubezpieczenia: Wyjazd zagraniczny coraz częściej z ubezpieczeniem

0
132

Z badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego przy współpracy z Europa Ubezpieczenia, wynika, że na zakup polisy turystycznej na wyjazd zagraniczny decyduje się 79% ankietowanych. Główną motywacją do wykupienia ubezpieczenia podróżnego jest ryzyko wysokich kosztów leczenia za granicą oraz perspektywa dłuższego wyjazdu zagranicznego

Jedna trzecia ubezpieczających się kupuje polisę na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych nabywa ubezpieczenie tylko w sytuacji, kiedy jest ono w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.

– W kontekście pandemii czy zmieniających się uwarunkowań klimatycznych klienci na pewno stali się bardziej świadomi potencjalnych problemów, które mogą pojawić się w trakcie podróży. Co za tym idzie, coraz więcej osób decyduje się na ubezpieczenia turystyczne – komentuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Europa Ubezpieczenia.

Zdrowie najważniejsze

Badani decydują się na zakup polisy, oczekując, że zapewni ona pokrycie ewentualnych kosztów leczenia (76%). To najważniejszy element ochrony dla zdecydowanej większości badanych. Z kolei 75% oczekuje, że ubezpieczenie zapewni ochronę w przypadku wypadków i urazów podczas podróży. Natomiast 45% respondentów podkreśla znaczenie ochrony mienia w podróży – zgubienie lub uszkodzenie bagażu to ryzyko, które chcą zminimalizować. Wielu badanych (39%) ceni też możliwość odzyskania kosztów, gdy podróż nie może się odbyć lub będą musieli ją przerwać i wcześniej wrócić do kraju Jedna trzecia respondentów oczekuje od ubezpieczenia ochrony w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim za granicą.

– Choć świadomość ubezpieczeniowa rośnie, warto pamiętać, by kupując polisę, nie kierować się jedynie jej ceną. W przypadku konieczności hospitalizacji czy operacji podczas wyjazdu zagranicznego lub konieczności transportu medycznego do kraju, kwoty, które trzeba przeznaczyć na ten cel, nierzadko sięgają 300–400 tys. zł. Zbyt niski limit na koszty leczenia może skutkować koniecznością poniesienia części wydatków z własnej kieszeni. Dlatego przy zakupie polisy warto sprawdzić wysokość sumy ubezpieczenia i dostosować ją do miejsca podróży i sposobu spędzania przez nas czasu. Przy krótkoterminowym ubezpieczeniu wybór szerszej ochrony to koszt kilkudziesięciu złotych i nie warto narażać się na dodatkowy stres w sytuacji, gdy podczas podróży zaskoczą nas nieprzewidziane okoliczności – komentuje Katarzyna Szepczyńska.

Zakup polisy stacjonarnie i online

Ankietowani kupują polisy podróżne zarówno online, jak i stacjonarnie. Punkty sprzedaży stacjonarnej, np. biura podróży, odwiedza w tym celu 47% badanych. Z kolei 45% kupuje polisę online, w tym również przez porównywarki ubezpieczeń, takie jak rankomat.pl. 6% badanych korzysta z ubezpieczeń oferowanych razem z innymi produktami, np. kartą kredytową, czy usługami telekomunikacyjnym (tzw. ubezpieczeni wbudowane). 2% nie potrafiło określić, w jaki sposób zazwyczaj dokonuje zakupu polisy podróżnej.

– Choć ubezpieczenia turystyczne można kupić w bardzo wielu miejscach, takich jak aplikacje mobilne, czy nawet sklepy spożywcze – wiodącą rolę w ich sprzedaży w dalszym ciągu odgrywają doradcy. Agenci, pośrednicy turystyczni czy touroperatorzy pełnią istotną funkcję w edukowaniu turystów, tak aby ochrona, którą wykupują, faktycznie odpowiadała ich potrzebom. Z drugiej strony obserwujemy widoczny trend dostosowywania się ubezpieczycieli do potrzeb młodszych turystów, którzy oczekują pełnej obsługi przez internet – dodaje Katarzyna Szepczyńska. 

O badaniu

Badanie ARC Rynek i Opinia zrealizowano w maju br. metodą wspomaganego wywiadu komputerowego – CAWI. Zapytano w nim ponad 600 osób podróżujących turystycznie za granicę osób o podejście do ubezpieczeń podróżnych.

(AM, źródło: Europa Ubezpieczenia)