Czy sztuczna inteligencja zaplanuje nam wakacje?

0
427

Choć ponad połowa Polaków zmaga się z przeciążeniem pracą, aż 82% planuje wakacje – chcemy uciec od stresu, naładować baterie i stworzyć wspomnienia. Mimo obaw o inflację, choroby i oszustwa marzymy o słońcu, naturze i chwili wytchnienia.

Czy AI pomoże nam w planowaniu urlopu? Na to pytanie odpowiedzą najnowsze wyniki badania Holiday Barometer 2025 zrealizowanego przez IPSOS w 23 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.

Entuzjazm do podróży i czynniki, które mają na to wpływ

Wakacyjne plany ma 82% Polaków, a 79% wykazuje entuzjazm do wyjazdu (wzrost o 2 pkt. proc. r/r). Największymi motywatorami do wyjazdu są:

  • relaks i ucieczka od stresu – 60%,
  • odkrywanie nowych miejsc – 57%,
  • tworzenie wspomnień – 41%,
  • próbowanie lokalnej kuchni – 40%.

Z drugiej strony negatywny wpływ mają: inflacja (72%), wojny (61%), osobiste powody i zmiany klimatyczne (58%). Ponad połowa z nas zmaga się z przeciążeniem zawodowym.

Obawy, jakie towarzyszą nam na wyjeździe, to głównie: oszustwo (63%), kradzież (62%), choroba (61%), zagubienie rzeczy (59%) i brak poczucia bezpieczeństwa (59%). Mimo to 37% planuje kilka podróży latem.

Wakacyjny budżet i długość pobytu

Na wakacje wydamy średnio 6226 zł, to o 814 zł mniej niż rok temu. 51% planuje lekko zwiększyć budżet, 17% utrzymać, a 15% go zmniejszy. Długość urlopu to nieco poniżej dwóch tygodni (spadek o 0,2 pkt. proc.). Planowanie nie jest naszą mocną stroną. Tylko 12% robi to ponad pół roku wcześniej, a 30% na dwa–cztery miesiące przed.

Idealne wakacje Polaków – wcale nie za granicą

45% z nas wybiera wypoczynek w Polsce, 40% ma zamiar wyjechać za granicę (Włochy 19%, Hiszpania 16%, Grecja 15%). Na pierwszym miejscu wciąż wyjazd nad morze (64%), na drugim góry (34%, wzrost o 2 pkt. proc.), miejsce trzecie to zwiedzanie miast (25%), a na końcu odpoczynek na wsi (17%).

Co ciekawe, badani zostali zapytani również o to, z wyjazdu do jakich krajów zrezygnowaliby ze względu na sytuację polityczną lub społeczną. Jedna z odpowiedzi była szczególnie zaskakująca, a mianowicie 17 z 23 badanych krajów zrezygnowałoby z podróży do USA i jest to wzrost o 9 pkt. proc. (w ujęciu europejskim było to 7 z 11 krajów). Destynacja, która do tej pory była bardzo pożądana przez turystów, ze względu na panujący w niej klimat polityczny straciła znacznie na atrakcyjności jako cel podróży.

Z kim podróżujemy, gdzie najchętniej śpimy i czym wyjeżdżamy na wakacje?

Najczęściej wyjeżdżamy z rodziną (84%), ale lubimy też wyjechać ze swoim partnerem (68%) lub przyjaciółmi (20%). Tylko 7% z nas chce podróżować solo. Zakwaterowanie, jakie wybieramy, to:

  • hotel (46%),
  • apartament/dom (28%),
  • u rodziny lub znajomych (20%),
  • bed & breakfast (18%).

O takiej formie zakwaterowania decydują preferencje (41%), ceny (39%) i przyzwyczajenia (29%). 22% wybiera sprawdzone miejsca z obawy przed oszustwem.

Czym dotrzemy na nasze wymarzone wakacje? 51% pojedzie samochodem (wzrost o 5 pkt. proc.), 47% wybierze samolot (wzrost o 7 pkt. proc.), 25% pociąg, 15% autokar. Wygoda to kluczowy czynnik wyboru środka transportu (59%), potem przyzwyczajenie (36%) i cena (27%).

Wakacyjne trendy – pomoc AI i troska o środowisko

77% Polaków deklaruje zainteresowanie slow tourismem, czyli poznawaniem lokalnej kultury bez zbędnego pośpiechu i z dbałością o środowisko. 76% wybierze mniej popularne miejsca, 52% rozrywkowe eventy, a 41% wellbeing.

Kolejny trend to zrównoważone podróże. 74% wybierze mniej oblegany sezon, a 66% zakwaterowanie z zielonym certyfikatem (spadek o 6 pkt. proc.). 64% z myślą o klimacie rozważy zmianę środka transportu (spadek o 4 pkt. proc.). Z drugiej strony ponad połowa badanych na wakacje jedzie samochodem, a 47% poleci samolotem. Wybór ten motywują wygodą (59%), a względy środowiskowe bierze pod uwagę zaledwie 9% badanych.

Korzystanie z AI przy planowaniu wakacji na razie jest niszowe zarówno w naszym kraju, jak i w Europie. Sytuacja ma się nieco inaczej w Indiach, tam używało jej 51% respondentów, a w planowaniu kolejnych wyjazdów ma jej zamiar użyć 68%. W Polsce 81% jeszcze nie korzystało z pomocy AI, a w przyszłości taką chęć wyraziło 21%.

Poprzez AI najczęściej szukalibyśmy:

  • zakwaterowania (51%),
  • porad podróżnych (45%),
  • informacji o destynacjach (44%).

Na razie skłaniamy się do lepiej nam znanych opcji planowania wakacji. W przypadku rezerwacji podróży 35% korzysta z portali internetowych, takich jak np. Booking, 26% korzysta z biur podróży, a 22% radzi sobie samodzielnie, bezpośrednio przez linie lotnicze i strony www hoteli.

Czy ubezpieczamy się na wyjazdy wakacyjne?

Tak, robi to już 63% Polaków (wzrost o 9 pkt. proc. r/r). 38% kupuje polisę na konkretny wyjazd, 14% ma roczne ubezpieczenie, a 11% posiada polisę z karty kredytowej. Najczęściej ubezpieczamy się przez:

  • firmę ubezpieczeniową (26%),
  • biuro podróży (24%),
  • brokera (17%),
  • bank (13%).

Kluczowymi czynnikami wyboru danej polisy są cena (ponad 50%), reputacja firmy (28%) i zakres usług (27%).


O badaniu. Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 24.02.2025–26.03.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii, Nowej Zelandii, Malezji, Indiach, Japonii, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hongkongu, Korei Południowej. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 23 tys. osób, w tym 1000 Polaków.