Allianz Trade: Polskie firmy przodują w ESG

0
187

Polskie firmy są przed europejskimi w realizacji dotychczasowych celów redukcji emisji. Mają więc obecnie komfort skupienia się na tych aspektach, które przyniosą bieżące korzyści zarówno im, jak i środowisku – wynika z globalnego badania światowego handlu Allianz Trade 2025

W opinii Sławomira Bąka, członka zarządu Allianz Trade ds. Oceny Ryzyka, polskie firmy są bardzo pragmatyczne – wiele z nich widzi w ESG nie obowiązek, ale szansę. Nie tylko na obniżenie kosztów (np. poprzez tak liczne inwestycje w pozyskiwanie ekologicznej energii), ale także na zwiększenie konkurencyjności swoich produktów. Bardziej ekologiczne produkty mają znaczenie nie tylko dla końcowych konsumentów, ale są także preferowane przez importerów w ich łańcuchach dostaw.

– Polska jest też wyraźnie przed innymi europejskimi krajami w realizacji przez firmy dotychczasowych celów klimatycznych (do 2030 roku). Oczywiście nie oznacza to, że mamy już najczystszy biznes (i w związku z tym środowisko). Dużo jeszcze przed nami do zrobienia, gdyż startowaliśmy z dużo gorszej pozycji, chociaż osiągnęliśmy zdecydowanie więcej z wyznaczonych celów niż firmy z innych krajów europejskich. Postępy są najłatwiejsze na początku, a trudniejsze gdy jest coraz bliżej do osiągnięcia wysokich norm ekologicznych, ale… Polskie firmy się tego nie boją, o czym świadczy ich najwyższy w globalnym badaniu Allianz Trade wskaźnik ufności i akceptacji dla osiągnięcia zerowej emisji. Są w tym pewne siebie, bo wiedzą, że po pierwsze potrafią, a po drugie, że to się im opłaca. Stąd ich spokój i determinacja na optymalnej ścieżce, jaką obrały – połączenia celów klimatycznych i biznesowych. Warto więc oczywiście racjonalizować założenia bieżącej polityki na styku gospodarczo-środowiskowym, ale bardziej ją dostosowywać, niż z niej rezygnować, gdyż „zielone” firmy i produkty będą coraz większym atutem polskiego biznesu – komentuje Sławomir Bąk.

(AM, źródło: Multi AN)