Konsumenci chętniej kupią polisę na życie dzięki personalizacji opartej na AI

0
437

Zdaniem 65,3% uczestników ogólnokrajowego badania konsumenckiego przeprowadzonego przez iCover Direct, platformę ubezpieczeń na życie opartą na autorskim silniku oceny ryzyka wykorzystującym algorytmy sztucznej inteligencji, personalizacja bazująca na AI „znacznie” lub „umiarkowanie” zwiększyłaby ich zainteresowanie zakupem polisy życiowej. Jednocześnie 65,1% respondentów stwierdziło, że są „bardzo” lub „bardzo zainteresowani” szybszymi procesami opartymi na sztucznej inteligencji.

Badanie przeprowadzone w lipcu 2025 roku wśród ponad 2000 dorosłych Amerykanów, wykazało, że 65,1% ankietowanych byłoby „znacznie” lub „nieco bardziej skłonnych” do zakupu ubezpieczenia na życie, gdyby proces składania wniosku był krótszy i prostszy. Jedynie 0,9% respondentów wyraziło wątpliwości dotyczące prywatności i wykorzystania danych.

Badani, którzy nie mieli polisy na życie, najczęściej tłumaczyli ten fakt brakiem poczucia potrzeby jej posiadania (16,4%), ograniczonym zrozumieniem dostarczanych przez nią korzyści (16,9%) oraz przekonaniem o zbyt skomplikowanym procesie składania wniosku o zawarcie ubezpieczenia (8,2%). Z kolei 16,7% ubezpieczonych respondentów uznało polisę za „bardzo łatwą” do zrozumienia, podczas gdy prawie jedna trzecia stwierdziła, że język umowy wahał się od „neutralnego” do „trudnego”.

Żargon ubezpieczeniowy stosowany w umowie został uznany za największą przyczynę frustracji przez 32,5% respondentów. Kolejne miejsca zajęły wysokie składki (16,5%), słaba obsługa klienta (16,5%) i frustrujący proces składania roszczeń (16%).

Z odpowiedzi ankietowanych wynikało ponadto, że 32,7% zgłaszających roszczenie otrzymało wypłatę w całości, 3,8% spotkało się z odmową lub wypłatą częściową, a w przypadku 0,9% ich sprawa była nadal w toku. Głównym powodem odmowy wypłaty lub jej opieszałości w jej dokonaniu były opóźnienia administracyjne (8,3%).

– Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby wyeliminować problemy, które konsumenci kojarzą z zakupem ubezpieczenia na życie, od niezrozumiałego języka polisy poczynając, po powolną ocenę ryzyka i rozpatrywanie roszczeń. Ludzie chcą ubezpieczenia, które jest proste, szybkie i dopasowane do ich życia – powiedział Hari Srinivasan, założyciel i dyrektor generalny iCover Direct.

(AM, źródło: Merit Mile)