Pracowity rok UFG

0
412

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował rok 2024 w trzech obszarach swojej działalności: ubezpieczeniach obowiązkowych, turystyce oraz rynku mieszkaniowym. Z zestawienia wynika, że w minionym roku wzrosły: wartość odszkodowań wypłacanych przez UFG, liczba objętych ochroną turystów oraz nabywców domów i mieszkań z rynku pierwotnego.

Ponad 2,1 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń

W 2024 roku Fundusz wypłacił ponad 145 mln zł odszkodowań i świadczeń, w tym: 132 mln zł z ubezpieczeń obowiązkowych, 4,7 mln zł z tytułu rent szczególnych oraz 8,5 mln zł z tytułu upadłości ubezpieczycieli. To o ok. 36 mln zł więcej niż w 2023 r.

UFG podkreśla, że od początku jego działalności wartość wypłat dla poszkodowanych przekroczyła poziom 2,1 mld zł.

W minionym roku UFG zidentyfikował ok. 351 tys. przypadków braku obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników. Była to liczba zbliżona do odnotowanej w poprzednich 12 miesiącach (349 tys.) i nieznacznie wyższa niż w 2022 r. (328 tys.). W 95% przypadków brak OC ppm. został wykryty dzięki ustaleniom własnym Funduszu.

Nieubezpieczeni sprawcy wypadków na koniec 2024 r. mieli dług z tytułu regresów przekraczający 380 mln zł. Rekordzista miał do zwrotu ok. 4,7 mln zł. Średni dług nieubezpieczonego sprawcy wzrósł do 22,4 tys. zł (ok. 20,1 tys. zł rok wcześniej) wobec ok. 600–700 zł średniej składki z tytułu OC ppm. w 2024 r.

Rośnie znaczenie Bazy Ośrodka Informacji UFG

Fundusz zbiera i udostępnia upoważnionym osobom i podmiotom szereg istotnych danych. Jedną z najpopularniejszych, a do tego powszechnie dostępnych usług jest możliwość sprawdzenia ważności OC poprzez portal UFG.pl. W minionym roku z tej usługi skorzystano 25,5 mln razy, wobec 19,2 mln rok wcześniej.

UFG gromadzi także dane o zawartych umowach OC i AC oraz szkodach z tych ubezpieczeń. Dodatkowo Fundusz pośredniczy w dostępie ubezpieczycieli do danych z innych baz i rejestrów, m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W 2024 roku ubezpieczyciele skierowali do Ośrodka Informacji UFG niemal 2 mld zapytań (ponad 1,6 mld przed rokiem). To średnio ponad 5 mln zapytań dziennie. Zdarzało się, że w ciągu jednego dnia Fundusz obsługiwał nawet blisko 14 mln zapytań, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

UFG jest centrum technologicznym istotnych dla rynku ubezpieczeniowego projektów i inicjatyw służących zwalczaniu przestępczości ubezpieczeniowej. Przykładem tego jest prowadzona przez Fundusz Baza Danych Ubezpieczeniowych, zawierająca dane na temat różnego rodzaju polis i powiązanych z nimi zdarzeń ubezpieczeniowych. Innym narzędziem jest System FOTO, wykrywający przypadki wielokrotnego zgłaszania tych samych lub powiększonych uszkodzeń pojazdów do różnych ubezpieczycieli. Fundusz angażuje się również w cyfrowe projekty łączące sferę publiczną ze sferą prywatną, biorąc m.in. aktywny udział w pracy nad mStłuczką.

Rynek turystyczny i mieszkaniowy

Efekty działań UFG na rynku ubezpieczeniowym spowodowały, że ustawodawca rozszerzył jego zadania – najpierw o ochronę podróżnych (od 2016 roku instytucja zarządza Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym, a od 2020 roku Turystycznym Funduszem Pomocowym), a następnie także o ochronę nabywców domów i mieszkań od deweloperów (od 2022 roku UFG zarządza Deweloperskim Funduszem Gwarancyjnym).

W 2024 roku UFG objął ochroną funduszy turystycznych ok. 8,8 mln turystów, którzy skorzystali z usług legalnie działających przedsiębiorców turystycznych. Z kolei pod ochroną Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (DFG) na koniec 2024 roku znalazło się ponad 132 tys. nabywców domów i mieszkań z rynku pierwotnego, a łączna wartość umów deweloperskich zarejestrowanych w systemie DFG osiągnęła wartość ponad 65 mld zł. W 2024 roku DFG wypłacił też nabywcom pierwsze środki (ok. 2,2 mln zł). Zwroty związane były z tym, że nabywcy odstąpili od umów z deweloperami z powodu braku przeniesienia na nich własności w umówionym terminie (oraz w ciągu dodatkowych 120 dni, które nabywcy – zgodnie z przepisami – musieli wyznaczyć deweloperowi), a także nie uzyskali od deweloperów w ustawowym terminie zwrotu wpłaconych pieniędzy.

(AM, źródło: UFG)