24 listopada 2025 roku do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Projektowana regulacja zakłada zniesienie obowiązku samodzielnego informowania ubezpieczycieli o wymianie dowodu osobistego przez ich klientów.
Celem projektu jest usprawnienie procesu aktualizacji danych osobowych klientów zakładów ubezpieczeń poprzez umożliwienie tym instytucjom dostępu do danych z rejestru PESEL dotyczących serii, numeru oraz daty ważności dowodu osobistego po wymianie dokumentu na nowy. W obecnym stanie prawnym ubezpieczyciele muszą informować klientów przez dostępne kanały komunikacji o konieczności aktualizacji danych dotyczących dowodu osobistego. W przypadku nieaktualnych danych klienci mogą mieć trudności z zarządzeniem umową ubezpieczenia, w tym z otrzymaniem np. odszkodowania.
Projekt zakłada rozszerzenie art. 49a ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, przez przyznanie zakładom ubezpieczeń możliwości ubiegania się o udostępnienie z rejestru PESEL informacji o serii, numerze oraz dacie ważności dowodu osobistego klienta po jego wymianie.
Planowanym terminem przyjęcia projektu przez rząd jest I kwartał 2026 r.
(AM, Gov.pl)







