PZU poinformował, że uproszczenie i automatyzacja procesu zgłaszania szkód z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w usłudze mStłuczka pozwala mu obsługiwać te szkody o połowę szybciej niż w przypadku zdarzeń przekazanych za pośrednictwem innych kanałów. Od udostępnienia funkcjonalności w aplikacji mObywatel zakład zarejestrował już ponad 1000 zgłoszeń, które trafiły do niego tą drogą.
Nowa usługa zadebiutowała w aplikacji mObywatel 1 września 2025 roku. Funkcjonalność umożliwia wypełnienie oświadczenia, załączenie zdjęć uszkodzeń i wysłanie zgłoszenia do zakładu ubezpieczeń z aplikacji w smartfonie, posługując się ustandaryzowanym formularzem, w którym wiele niezbędnych danych jest zaczytywanych wprost z państwowych rejestrów, takich jak PESEL i CEPiK. Wygenerowany plik jest podpisany certyfikatem kwalifikowanym.
Na podstawie własnych doświadczeń PZU podkreśla, że mStłuczka może znacząco zwiększyć wydajność procesu obsługi szkód komunikacyjnych. Dzięki temu, że wypełnione przez klientów elektroniczne oświadczenia trafiają do zakładów w ustandaryzowanej formie, z danymi z rejestrów państwowych, ryzyko błędów jest zminimalizowane, co przyspiesza wypłatę odszkodowań. Potwierdzają to dane ubezpieczyciela: szkody z OC ppm. zgłaszane przez mStłuczkę są obsługiwane przez niego o około 53% szybciej niż wpływające z pozostałych kanałów. Systematycznie rośnie też liczba zgłoszeń za pośrednictwem funkcjonalności – w listopadzie było ich o 75% więcej niż we wrześniu.
Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego udostępnionych przez cashless.pl wynika, że od 1 września, czyli debiutu mStłuczki, do 2 listopada za pośrednictwem usługi spisano ponad 3250 oświadczeń o zdarzeniu drogowym. Ośmiu na dziesięciu poszkodowanych zdecydowało się za pomocą aplikacji zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Mediana czasu od zdarzenia do spisania oświadczenia wyniosła 15 minut. Z kolei 60% osób spisuje oświadczenie w czasie do 20 minut.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl








