15 grudnia prezydent Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy o dużym znaczeniu dla rynku ubezpieczeń: nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych i nowelę ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Pierwsza z regulacji pozwala UFG na gromadzenie w określonych przypadkach danych o numerach PESEL i REGON. Z kolei druga umożliwia organizatorom turystyki prostszy dostęp do poręczeń oraz gwarancji ubezpieczeniowych i bankowych.
Celem ustawy z dnia 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych jest umożliwienie UFG jako ośrodkowi informacji gromadzenia w rejestrze umów ubezpieczenia grupy 3 i 10 działu II (autocasco i OC posiadaczy pojazdów lądowych) danych o numerze PESEL i REGON osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą.
Nowe przepisy mają umożliwić zakładom ubezpieczeń przeprowadzanie rzetelniejszej oceny ryzyka ubezpieczeniowego. Jak wskazywali autorzy noweli, bez możliwości pozyskania numeru PESEL towarzystwa nie zawsze mogą zidentyfikować dane konkretnej osoby, a w konsekwencji należycie skalkulować ryzyko. W ocenie projektodawcy wprowadzony nowelą mechanizm w przyszłości może przyczynić się do obniżenia wysokości składek za obowiązkowe OC ppm.
Postanowienia noweli w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Łatwiejszy dostęp do gwarancji
Z kolei ustawa z dnia 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu uproszczenie dostępu do gwarancji ubezpieczeniowych i bankowych oraz poręczeń dla organizatorów turystyki. Chodzi o ułatwienie funkcjonowania firmom turystycznym, które mogą napotykać trudności w pozyskaniu wymaganych zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności.
Przyjęte przez izbę przepisy przewidują, że przedsiębiorca turystyczny będzie mógł zawrzeć kilka umów (bankowych lub ubezpieczeniowych), których łączna wartość spełni wymóg minimalnej sumy gwarancyjnej. W aktualnym stanie prawnym jest to możliwe tylko przy jednej umowie z jednym gwarantem. Po wejściu w życie nowelizacji organizatorzy turystyki będą mieli obowiązek precyzyjnego informowania podróżnych o wszystkich umowach gwarancji i zasadach dochodzenia roszczeń.
Nowelizacja zakłada również wprowadzenie ujednoliconego sposobu prowadzenia wykazu umów o imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne w systemie teleinformatycznym UFG lub za jego pośrednictwem.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących prowadzenia wykazu umów w systemie teleinformatycznym. Te mają obowiązywać od 1 lipca 2026 r.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl







