Austria: Zamknięcie sektora usług przyniesie spadek składek

0
517

Austriacka branża ubezpieczeniowa nie uniknie ciosu w wyniku zaburzenia funkcjonowania sektora usług i rynków finansowych w następstwie wybuchu pandemii, skutkującego mniejszym spodziewanym wzrostem. Analitycy Global Data zrewidowali swoje prognozy wzrostu składki przypisanej brutto dla sektora do 2023 r. wyrażonego skumulowaną roczną stopą wzrostu (CAGR) z poziomu 2,8% do 1,7%.

Deblina Mitra, analityczka ubezpieczeniowa Global Data komentuje: – Zaktualizowana prognoza dla rynku ubezpieczeniowego w Austrii przewiduje dla sektora życiowego skumulowaną roczną stopę wzrostu składki przypisanej brutto wynoszącą 0,3%. Jednak większym zmartwieniem ubezpieczycieli na życie będą zyski. Rynki finansowe w całej Europie zniżkowały ostro, co znaczy, że trudniej będzie inwestować te składki.

Dla rynku ubezpieczeń ogólnych spodziewany jest wzrost składki przypisanej brutto do 2023 r. wyrażony skumulowaną roczną stopą wzrostu równą 2,2%, zamiast 3,6%. Dla całego rynku ubezpieczeń prognozowany jest na 2020 r. spadek składki przypisanej brutto przy CAGR -1%.

Perspektywa ratingowa austriackich ubezpieczycieli rysuje się w ciemnych barwach, skoro ubezpieczenia zdrowotne, życiowe i podróżne odnotują wzrost roszczeń. W 2020 r. składki spadają, podczas gdy wszędzie bez wyjątku spodziewany jest wzrost roszczeń, zatem będzie to dla ubezpieczycieli bardzo ciężki rok. Niemniej jednak w 2021 r. spodziewany jest powrót składek na drogę wzrostu o zwrocie dodatnim.

Ściśle mówiąc, prognoza wzrostu została zrewidowana w dół głównie za sprawą zatrzymania sektora usług, który w austriackiej gospodarce stanowi 70% PKB, zatem wpływ kwarantanny na usługi turystyczne, hotelowe i lotnicze odbije się boleśnie na całej gospodarce i sektorze ubezpieczeń.

Funkcjonowanie sektora produkcyjnego i łańcuchy dostaw również zostały mocno zaburzone, co będzie miało dotkliwe skutki dla rozmaitych produktów ubezpieczeniowych.

– Spodziewany jest spadek składek z ubezpieczeń komunikacyjnych wskutek zaprzestania produkcji i ograniczenia popytu. W marcu 2020 r. liczba zarejestrowanych nowych samochodów zmniejszyła się o 66,5% r/r. W najbliższej przyszłości brak zapotrzebowania i całkowite zamknięcie fabryk będzie mieć negatywne skutki dla sektora ubezpieczeń komunikacyjnych – stwierdza Deblina Mitra.

AC