Z badania Adyen Retail Report 2024 wynika, że 86% firm ubezpieczeniowych dostrzega, iż analiza danych płatniczych przyczynia się do usprawnienia procesów biznesowych. Z kolei 79% przedsiębiorstw wykorzystuje te dane do tworzenia precyzyjnych profili klientów i poprawy doświadczeń użytkowników. Bardzo podobny odsetek (76%) widzi w nich potencjał do oferowania nowych usług, takich jak np. embedded finance.
– Dane płatnicze mają ogromny potencjał. Jednak 75% ubezpieczycieli w Polsce nadal nie posiada zintegrowanej platformy płatniczej, która umożliwiałaby im dostęp do pełnych informacji o transakcjach. W efekcie firmy podejmują nieoptymalne decyzje underwritingowe, co prowadzi do wzrostu kosztów wypłat i spadku rentowności – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE Adyen.
Płatności jako strategiczny priorytet
Autorzy raportu zauważają, że złożoność systemów płatniczych i brak jednolitych danych utrudniają weryfikację transakcji, co sprzyja nadużyciom. 62% badanych firm ubezpieczeniowych wskazuje oszustwa płatnicze i chargebacki jako istotne źródło strat – wynoszą one średnio 5,6 mln zł rocznie. Tymczasem 75% przedsiębiorstw korzysta z usług wielu dostawców płatności.
Innowacje kontra rzeczywistość
Z odpowiedzi ankietowanych firm ubezpieczeniowych w Polsce wynika, że 62% z nich planuje wdrożyć model subskrypcyjny, a kolejne 31% rozważa taki krok. Z kolei 28% wskazuje poprawę doświadczeń klientów i budowanie lojalności jako swój główny cel. Redukcja wydatków operacyjnych to dziś priorytet dla 41% badanych ubezpieczycieli – połowa z nich planuje cięcia nawet do 50%, a niektórzy rozważają redukcję o 75%.
O badaniu
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego 2024 r. na grupie 38 tys. konsumentów i 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. W Polsce badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: dfusion)